نحوه لوله کشی آب و فاضلاب حمام

نحوه لوله کشی آب و فاضلاب حمام

لوله کشی حمام

لوله کشی حمام به عنوان یکی از چند قسمت اصلی لوله کشی ساختمان در کنار لوله کشی توالت, لوله کشی آشپزخانه و لوله کشی سیستم گرمایشی محسوب میشود. به طور کلی لوله کشی  حمام شامل 4 بخش لوله کشی آب سرد و گرم , لوله کشی فاضلاب حمام, لوله کشی گرمایشی نصب حوله خشک کن, یا رادیاتور و لوله کشی هواکش میشود.

از آنجا که وجود حمام در هر خانه ای به عنوان یک بخش مهم برای مهیا کردن شرایط آسایش ساکنین ساختمان است, اجرای صحیح و اصولی لوله کشی آن میتواند باعث شود که این آسایش حفظ و افزایش یابد.

لوله کشی حمام

نحوه لوله کشی حمام

نحوه لوله کشی هر حمامی بستگی به اندازه و چیدمان وسایل حمام دارد. وجود روشویی, توالت فرنگی, وان جکوزی, کابین دوش از مسایلی است که در نحوه لوله کشی حمام موثر بوده و از طرفی اگر نوع شیرالات از نوع توکار باشند, تغییرات مهمی در طریقه لوله کشی حمام به وقع می پیوندد. البته اگر قرار باشد در حمام وال هنگ نصب شود , نیاز به ایجاد تمهیدات دیگری برای این قسمت اجتناب ناپذیر میباشد.

نقشه لوله کشی

وجود نقشه در اجرای لوله کشی در هر قسمتی میتواند تکلیف ما را در انتخاب مسیر و اجرای عبور لوله ها را مشخص کند. در پلان حمام محل نصب کلیه تجهیزات قابل نصب به همراه آماده سازی لوله کشی آب و فاضلاب, ونت و هواکش و همچنین محل نصب رادیاتور و سایر تجهیزات و وسایل حمام معین شده است, و مجری با تمرکز روی آنها به راحتی میتواند یک اجرای تمیز و حرفه ای داشته باشد.

نحوه لوله کشی حمام

لوله کشی فاضلاب حمام

لوله کشی فاضلاب در حمام هم ماند سایر قسمتهای ساختمان از مهمترین قسمتهای لوله کشی ساختمان محسوب میشود. شیب بندی, استفاده از سایز مناسب لوله و اتصالات و اتصال صحیح و بدون نقص لوله ها و محل عبور آنها از موارد مهم در لوله کشی سرویس بهداشتی حمام محسوب میشوند.

لوله کشی فاضلاب سرویس هم دارای یک کفشور در حوالی میانه حمام در نقطه ریزش آب علم دوش است که بعدا در هنگام اجرای کاشی کاری بایستی شیب به سمت کفشور مورد نظر باشد. به طور معمول کفشور فاضلاب حمام سایز 63 یا 90  پلیکا یا 75 لوله پوش فیت میباشد. اما در صورت نصب توالت فرنگی این اندازه ها به قطر 100 یا 110 تغییر میکنند.

وجود سیفون یا شترگلویی متناسب با سایز لوله در کفشور الزامی است و در صورتیکه سرویس شما فاقد سیفون یا شترگلویی باشد, موجب ورود گازهای نامطبوع فاضلاب به حمام و ایجاد فضای غیرقابل تحملی میشود.

در صورت وجود سرویس توالت فرنگی در حمام, حتما بایستی یک لوله کشی فاضلاب و آب برای نصب روشویی نیز مهیا شود. از آنجا که لوله کشی فاضلاب حمام یک پساب سنگین محسوب میشود, نزدیک بودن حمام به رایزر فاضلاب ساختمان و کاهش استفاده از لوله های افقی در لوله کشی فاضلاب میتواند یک حسن تلقی شود.

لوله کشی هواکش یا ونت

یک لوله هواکش بایستی به صورت یک رایزر عمودی برای نصب فن سرویس بهداشتی در حمام وجود داشته باشد و در کنار این برای انتقال بوی فاضلاب حمام به بیرون لوله کشی ونت نیز به سیستم لوله کشی فاضلاب متصل میشود. ونت تر , خشک یا فول ون از آپشن های  قابل اجرا برای تعبیه ون در حمام با توجه به اجرای ونت سایر قسمت های فاضلاب صورت میگیرد.

لوله کشی آب حمام

پس از اجرای لوله کشی فاضلاب و ونت, نوبت به اجرای لوله کشی آب سرد و گرم میرسد. وجود یک دوش حمام با فشار مناسب آب میتواند یکی از لذت های خوب زندگی باشد. علاوه بر این آبرسانی به توالت فرنگی, روشویی و وان حمام (در صورت وجود), متواند از المان های این بخش باشد.

لوله کشی حمام در حداقل شرایط در قسمت لوله کشی آب دارای یک لوله آب سرد و گرم برای نصب شیر در ارتفاع حدود 80 سانتی متر تا 1 متر میباشد. فاصله بین لوله آب سرد با لوله آب گرم حدود 150 میلی متر به صورت تراز با یکدیگر میباشد و علم دوش در حدود ارتفاع 2 متری در همان راستا نصب میگردد. لوله آب شیر پیسوار توالت فرنگی در ارتفاع 30 تا 50 سانتی متری, لوله وان در ارتفاع حدود 70 سانتی متری و محل نصب شیر پیسوارهای روشویی در ارتفاع 50 سانتی متری میباشد.

  • لوله کشی کلکتوری

در صورت استفاده از روش کلکتوری آب سرد و گرم در آپارتمان, یکی از انشعابات کلکتور آب سرد و گرم به طور اختصاصی برای تغذیه شیرالات مخلوط حمام منشعب میشود. در صورت نصب وان , لوله کشی آب سرد و گرم وان هم بستگی به نوع وان در اتفاع متناسب و مندرج در کاتالوگ وان حمام میشود.

  • لوله کشی انشعابی

در روش انشعاب هم بایستی از یک مسیر کوتاه برای انتقال آب سرد و گرم بعد از شیر فلکه ورودی واحد یا از پکیج به سمت حمام اجرا شود, چرا که حجم آب مصرفی دوش حمام پرحجم ترین آب مورد نیاز در یک واحد آپارتمان محسوب میشود و استفاده از انشعابهای نازک ممکن است خللی در هنگام استفاده از شیر دوش حمام به وجود آورد.

  • لوله کشی شیرالات توکار

اگر در حمام قرار است شیرالات توکار نصب شود, لوله کشی شیرالات توکار هم بایستی پیش از مرحله کاشی کاری اجرا شده و مغزی شیر دوش توکار نصب گردد.

  • لوله کشی زیرسقفی

در لوله کشی زیر سقفی در صورت استفاده از روش کلکتوری یا انشعابی لوله ها از زیر سقف به صورت عمودی وارد سرویس میشوند. در این روش با احتساب سقف کاذب پس از بست کاری و محکم سازی محل لوله ها , پس از اجرای لوله کشی سقف با کناف یا دیگر متریال موجود پوشانده خواهد شد.

  • لوله کشی روکار

لوله کشی روکار هم در بخش آب یک گزینه سریع برای اماکنی است که به لوله کشی مناسبی برای حمام وجود ندارد. این نوع لوله کشی در عین هزینه مناسب, سریع بوده و تعمیرات آسانی نیز دارد.

  • سایز لوله آب حمام

لوله 16 یا 20 پنج لایه و سایز 20 یا 25 تک لایه برای لوله کشی آب مصرفی حمام مناسب بوده که البته در صورت وجود تجهیزات بیشتر مانند وان, بهتر است از لوله قطورتر استفاده شود. به طور کلی با توجه به وجود افت فشار در برخی از ساختمانها ترجیح بر این است که به دلیل نیاز مبرم در بخش دوش ساختمان از لوله های با سایز بزرگتر استفاده شود.

نحوه لوله کشی حمام

نصب لوازم در حمام

در صورتیکه در حمام توالت فرنگی داشته باشیم , لوله فاضلاب توالت فرنگی با سایز 110 اجرا گشته و انشعاب کفشور حمام به آن متصل میگردد. برای نصب وال هنگ همانطور که میدانید لوله فاضلاب بایستی در دیوار و برای نصب توالت فرنگی روکار روی زمین قرار گرفته باشد.

لوله کشی آب توالت فرنگی هم شامل یک لوله آب سرد برای پرکن فرنگی و یک لوله سرد و گرم برای مصرف شستشوی شیر مخلوط میباشد. از آنجا که وجود روشویی در اماکنی که توالت فرنگی وجود دارد, ضروری است یک لوله آب سرد و گرم و یک لوله فاضلاب برای نصب روشویی هم در این فضا بایستی انجام شود.

لوله کشی گرمایشی هم شامل یک لوله رفت و برگشت بر روی دیوار است که بعد از اتمام کاشی کاری حوله خشک روی آن نصب میگردد.

در صورتی که بخواهید کابین دوش,  وان یا وان جکوزی در حمام نصب کنید پیش از اجرای لوله کشی بایستی نسبت به محاسبات جایگزاری این لوازم با توجه به ابعاد و دفترچه راهنمای آنها لوله کشی های مربوط به آب و فاضلاب آنها را انجام دهید.

البته برخی از انواع کابین دوش و انواع وان روکار دارای قابلیتی هستند که امکان نصب در حمامی را به ما میدهند.

در صورت تغییرات و بازسازی لوله کشی در ساختمان, حمام هم یکی از المانهایی است که ممکن است دستخوش این  تعمیرات شود. از جمله مواردی که در این گونه بازسازیها بایستی بسیار دقت شود در کنار نصب لوله مناسب, شیب بندی , عایق کاری و کاشی کاری مناسب میباشد که بایستی حتما با بهترین متریال اجرا شود.

طریقه لوله کشی آب و فاضلاب وان

لوله کشی آب و فاضلاب در حمام هایی که قرار است, نصب وان در آنها انجام شود, کمی متفاوت است. لوله کشی آب وان مانند لوله کشی دوش حمام در قسمت ابتدایی وان انجام میشود.

لوله کشی فاضلاب حمام دارای وان, یک لوله برای نصب خروجی وان و یک لوله برای کف حمام در نظر گرفته میشود. این دو لوله در فاصله ای کم به یکدیگر متصل شده و به سمت لوله فاضلاب اصلی هدایت میشوند. معمولا به دلیل نصب سیفون یا شترگلویی در قسمت زیرین وان, لوله کشی فاضلاب خروجی وان نیازی به تعبیه شترگلویی ندارد. رعایت شیب بندی مانند دیگر قسمتها در لوله کشی فاضلاب حمام بسیار مهم میباشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *