طرز کار و تعمیر رله مشعل گازی شکوه

طرز کار و تعمیر رله مشعل گازی شکوه

رله مشعل گازی

رله مشعل گازی یک برد الکترونیکی بر روی مشعل است که وظیفه کنترل فعالیت های مشعل را با توجه به علایم دریافتی از مشعل و دیگ بر عهده دارد. رله مشعل گازی بر خلاف رله مشعل گازوییلی که مکانیکی-الکترونیکی میباشد, تمام الکترونیکی بوده و انواع مختلفی از لحاظ برند, مدل و تاحدی عملکرد دارد. سیگنال دریافتی از ترموستات روی دیگ توسط رله مشعل گازی موجب ارسال دستور از برد رله برای خاموش یا روشن کردن مشعل میشود. همچنین با توجه به علایمی که قطعاتی که شعله و جرقه را کنترل کنند, رله مشعل تصمیم به خاموش کردن یا روشن نمودن مشعل میگیرد. در واقع یک رله مشعل گازی سالم مانند یک اپراتور عمل و در درجه حرارت تعیین شده مشعل را با ایجاد جرقه,خاموش یا روشن میکند. وطیفه دیگر مشعل,حفط ایمنی موتورخانه و مشعل, با قطع جریان گاز در هنگامی که قطعات مشعل دارای ایراد هستند.

تعمیر رله مشعل گازی

طرز کار رله مشعل گازی

رله های از نظر عملکرد به دو نوع رله تک فاز و دوفاز تقسیم بندی میشوند. رله مشعل گازی بر روی پایه رله با سیم کشی های دقیق نصب میشود. یک میله یا یون وجود یا عدم وجود شعله و آتش را از طریق یک سیم به رله منتقل کرده و در صورت عدم وجود شعله دستورات مقتضی از سوی رله صادر میشود. در صورت عدم وجود شعله, میله یون مشعل نشانه را به رله انتقال داده و رله فرمان ایجاد جرقه را به ترانس جرقه صادر میکند. فاصله میله یون تا اتصال بدنه بایستی در حدود 3 میلی متر باشد. در صورت وجود شعله و با توجه به تنظیمات دستی ترموستات رله اقدام به قطع جریان گاز و خاموش کردن شعله در سقف دمای تعیین شده میکند.

در صورت خاموش شدن شعله در نتیجه افت درجه حرارت دیگ و بویلر, رله از طریق ترمستات روی دیگ متوجه کاهش دمای دیگ و بویلر شده و در دمای مشخص ایجاد جرقه و وصل جریان گاز را انجام داده و شعله تشکیل میشود.

در صورت معیوب بودن یون و سنسور مشعل, خرابی پرشر گاز و هوا دیگر قطعات, رله مشعل را خاموش میکند. البته ممکن است در برخی موارد عملکرد رله مشعل گازی نیز با خطا انجام شود که در این موارد بایستی اقدام به تعویض رله نمود.

اما به طور کلی معمولا سرویس منظم و تعمیر مشعل موتورخانه باعث میشود, تا خرابی و نیاز به تعمیر یا تعویض رله کمتر اتفاق بیفتد. تشخیص و عیب یابی خرابی مشعل یا رله بایستی توسط متخصص تعمیرکار مشعل انجام شود.

تعمیر رله مشعل

در بسیاری از موارد خرابی رله باعث اختلال در عملکرد مشعل شود. از این رو 2 راه پیشرو داریم. تعویض و تعمیر رله مشعل گازی از گزینه های موجود هستند. البته با توجه به هزینه های تعمیر رله این مورد کمتر انجام میشود, و با توجه به مقایسه هزینه و قیمت خرید و تعمیر مشعل در بسیاری از موارد تعویض رله به صرفه تر میباشد. تعمیر رله مشعل بیشتر در مورد رله های گران قیمت و سه فاز انجام میشود. رله های خارجی ساترونیک, هانیول و زیمنس از جمله مشعل های خارجی هستند که ارزش تعمیر کردن را نسبت به قیمت خود رله دارند. رله های  ایرانی نیز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و قیمت مناسبی دارند که باعث میشود کمتر کسی به فکر تعمیر رله مشعل گازی ایرانی باشد. رله شکوه مدل 790 در دو نوع یون دار و بدون یون, رله آذز و پارس از جمله برندهای رله مشعل ایرانی هستند.

تست پایه و سیم بندی رله مشعل در کنار عیب یابی برد رله مشعل گازی از جمله کارهایی است که بایستی توسط تعمیرکار مشعل انجام شود. قیمت نسبتا ارزان رله مشعل به خصوص برندهای ایرانی مانند شکوه نسبت به تعمیرات آن باعث شده که کمتر کسی به دنبال تعمیرات آن باشد. مگر در مورد رله های گران قیمتی مانند ساترونیک و هانیول که مرکز تعمیر آن واقع در تقاطع خیابان بهار و طالقانی تهران هست.

مشخصات رله مشعل گازی

رله های گازی اغلب دارای ویژگیهای زیر هستند.

ولتاژ کارکرد 220 ولت

فیوز 6 تا 10 آمپر

آمپر مصرفی 37 آمپر

جریان هرپایه 4آمپر

آمپر خروجی 6 آمپر

مدت تخلیه بار الکتریکی 30 ثانیه

ایجاد جرقه 3 ثانیه

مدت زمان ریست شدن 2 ثانیه

دمای کارکرد 10- تا 60+ درجه سیلسیوس

تعویض رله مشعل گازی

جهت تعویض رله مشعل بایستی یک رله درست شبیه مدل موجود تهیه کنید. اغلب مشعل های موتورخانه ها دارای رله های گازی 790 میباشند. در صورت عدم دسترسی به نمونه مشابه بایستی در صورت مغایرت ساختار رله, پایه رله و سیم کشی رله نیز تعویض شوند.

بعد از اطمینان از همخوانی رله,  جریان برق مشعل را قطع میکنیم. سپس اقدام به بازکردن رله معیوب کرده و رله نو را جایگزین کرده و برای متصل شدن به پایه رله پیچ های رله مشعل گازی را سفت میکنیم. سپس اقدام به وصل جریان برق کرده و در صورت صحت عملکرد فیوز و رله مشعل را راه اندازی میکنیم.

نقشه سیم کشی رله مشعل

اعداد زیر نحوه سیم کشی رله مشعل G 790 گازی شکوه را نشان میدهند.

  1. پایه یک C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.pngفتوسل
  2. پایه 2 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png میله یون
  3. پایه 3C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image011.pngترانس جرقه زن
  4. پایه 4 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png فن
  5. پایه 5 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png شیر برقی گاز
  6. پایه 6 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png خالی
  7. پایه 7 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png پرشر هوا
  8. پایه 8 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png نول
  9. پایه 9 C:\Users\saeedeh\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image009.png فاز

رله مشعل گازی

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *