اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی فارسی و انگلیسی

اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی فارسی و انگلیسی

اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی

اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی ساختمان شامل کلمات و عبارت پرشماری هستند که برای یادگیری آنها بایستی یک دوره آموزشی بلندمدت را طی کرد, اما ما در خدمات لوله کشی تهران پایپر با ذکر اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی مهم و رایج تر در کنار اسامی و نامهای عامیانه رایج در فرهنگ تاسیساتی به زبان فارسی میپردازیم. بسیاری از این لغات و کلمات ریشه های انگلیسی و لاتین داشته و برخی از آنها نیز در فرهنگ غنی زبان خود ما ساخته شده و ممکن است که در محافل علمی و دانشگاهی کاربردی نداشته باشند.

تاسیسات ساختمان : به مجموعه ای از تجهیزات و لوازمی گفته میشود که به منظور تامین گرمایش, سرمایش, تهویه مطبوع , برق رسانی و نصب تجهیزات برق ساختمان, آبرسانی و دفع فاضلاب و همچنین راه اندازی و نصب دستگاه های مانند آسانسور و بالابر و سیستم دفع زباله در یک ساختمان نصب و راه اندازی میشوند. هدف از راه اندازی تاسیسات در یک ساختمان افزایش میزان رفاه و راحتی ساکنین و کاربران ساختمان بوده و طراحی و راه اندازی آن طبق استانداردهای خاصی انجام میشود.

در سال های اخیر نصب تجهیزات اطفای حریق و لوله کشی آتش نشانی برای حفظ ایمنی و همچنین اجرا و نصب تجهیزات شبکه هم بیشتر از قبل رایج شده است.

به طور کلی واژه پایپینگ Piping به معنای  لوله کشی یک کلمه  به معنای عام بوده و در تمامی صنایع نفت و گاز , پتروشیمی,مواد غذایی و… و علوم تحقیقاتی از جمله ساختمان مورد استفاه قرار میگیرد, اما هنگامی که کلمه Plumbing استفاده میشود, به طور خاص راجع به لوله کشی ساختمان و خطوط لوله شهری صحبت میشود. معادل عبارت لوله کشی ساختمان Building plumbing است.

واژه آب لوله کشی به انگلیسی Tap Water است. اتصالات لوله به انگلیسی Fittings گفته میشود. لوله و اتصالات به انگلیسی Pipes and fittings اطلاق میشود. تاسیسات به انگلیسی Facilities گفته میشود.

لوله کش به انگلیسی Plumber است. اما به صورت تخصصی اصطلاح gas fitter برای لوله کش گاز و به تعمیرکار لوله کشی pipe-layer , pipe fitter و در برخی کشورهای Piper هم گفته میشود.

سیم کشی به انگلیسی Wiring است.

اصطلاحات تخصصی تاسیسات و لوله کشی ساختمان

اصطلاحات عمومی تاسیسات و لوله کشی ساختمان

ما در این نوشته به بررسی اصطلاحات مربوط به تاسیسات حرارتی برودتی و لوله کشی ساختمان یا اصطلاحات فنی پایپینگ میپردازیم.

به طور کلی یک ساختمان دارای یک سیستم یا مولد گرمایشی شامل انواع موتورخانه و پکیج شوفاژ است. در کنار این سیستم گرمایش برای فصول گرم سال یک سامانه خنک کننده مانند کولر آبی , گازی , داکت اسپلیت و انواع چیلر ممکن است در یک ساختمان نصب شود. امکان نصب هر یک از سیستم های فوق بسته به تعداد واحد و زیربنا , تخمین هزینه و امکان سنجی و شرایط عمومی و منطقه ای یک ساختمان و حتی سلیقه و بودجه سازنده برمیگردد.

در کنار تاسیسات گرمایشی سرمایشی  سیستم آبرسانی شامل چاه آب , مخزن ذخیره آب, پمپ و بوستر پمپ آبرسانی و لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان از تجهیزات مهم بوده که جزو امکانات اولیه یک ساختمان نصب و راه اندازی میشوند.

لوله کشی فاضلاب نیز در هر جایی که لوله کشی آب وجود دارد, حتما اجرا میشود و وجود آن در پشت بام و اماکن دیگر برای جمع آوری آب های سطحی نیز لازم است.

لوله کشی سیستم های سرمایش و گرمایشی مانند لوله کشی شوفاژ و کولر گازی یا لوله کشی سیستم گرمایش از کف از دیگر تسهیلات موجود در تاسیسات یک ساختمان هستند.

لوله کشی آتش نشانی و نصب تجهیزات اطفای حریق هم یک آپشن امنیتی به خصوص در ساختمان های بلندمرتبه محسوب میشوند.

هریک از این بخشهای دارای یک سری اصطلاحات تاسیسات و لوله کشی ساختمان هستند که ممکن است در قسمت های دیگر معانی و برداشت دیگری داشته باشند. به طور کلی Piping یا لوله کشی به معنای نصب لوله و اتصالات به یکدیگر با هدف انتقال آب و سیالات دیگر از یک نقطه به نقطه دورتر است.

حال تک به تک اصطلاحات هر بخش از تاسیسات لوله کشی را ذکر میکنیم.

اصطلاحات انگلیسی تاسیسات

موتورخانه ( Powerhouse )یک ساختمان,  اتاق یا یک سالن برزگ در طبقات پایین یا زیرزمین یک ساختمان است که محل نصب وسایل  تامین کننده گرمایش محیطی , آبرسانی و خنک سازی ساختمان را برعهده دارند. البته ممکن است برخی از قسمت های سیستم مرتبط با موتورخانه در پشت بام یا طبقات دیگر نصب و بهره برداری شوند. البته در برخی موارد به موتورخانه شوفاژ مرکری نام Boiler engine room نیز اطلاق میشود. به تجهیزات تاسیسات موتورخانه نیز واژه  Engine room facilities اطلاق میشود.

این موتورخانه شامل دیگ (boiler) , مشعل ( burner) , پمپ سیرکولاتور (  circulator pump) , کلکتور ( colector ) , منبع موتورخانه (Engine room source ) , منبع کویلی (Domestic Hot Water یا coil tank) , منبع دوجداره ( Double wall source ) , ترمستات( Thermostat) , رله (Relay) , بای پس ( Bypass) , رادیاتور ( Radiator ) , هواگیری شوفاژ ( Boiler ventilation) , هواگیری رادیاتور ( bleeding radiator), مخزن تحت فشار (Pressure tank) , پرشر سوییچ (Pressure switch ) , سیستم گرمایش از کف ( underfloor heating system )  میباشد.

از اصطلاحات رایج در فارسی و در زبان محاوره ای میتوان سیفون شدن شوفاژ که به معنای عدم توانایی سیستم لوله کشی رفت و برگشت در مدار شوفاژ است اشاره کرد.

یک دسته از اصطلاحات در تاسیسات لوله کشی ساختمان هستند که تخصصی نبوده و توسط مردم رایج شده اند. این دسته از نامها و عبارات به صورت مکتوب نبوده و اغلب محاوره ای استفاده میشوند.

اصطلاحات لوله کشی آب

مثلا لوله آذین چیست ؟ این اصطلاح نام برند کارخانه لوله تک لایه پلیمری است که به دلیل مصرف زیاد به کلیه لوله های تک لایه گفته  میشود. از دیگر برندهای معروف میتوان به لوله نیوپایپ و سوپرپایپ اشاره کرد, که به لوله های پنج لایه هم اطلاق میگردد. لوله پرسی, لوله پایپ, لوله کوپلی یا مهره ماسوره ای نیز از دیگر اصطلاحات کوچه بازاری است که به لوله کشی پنج لایه گفته میشود.

لوله گالوانیزه فلزی با با نام و برند لوله ساوه یا سپنتا نامیده شده و لوله اهوازی به لوله های مانیسمان یا بدون ساخته فولاد اهواز میگویند. لوله API نیز لوله هایی هستند که درزدار بوده و البته برای اجرای لوله کشی گاز توکار نیز میتوان از آنها بهره برد. اتصالات برزیلی TUPY  به اتصالات گالوانیزه دنده ای ساخت کشور برزیل و اتصالات مک به اتصالات با کیفیت تر کشور چین گفته میشود.

اصطلاحات لوله گاز

اتصالات جوشی به اتصالات مورد استفاده در جوشکاری لوله گاز یا آتش نشانی اطلاق شده که دارای انواع بدون درز, درزدار بوده و انواع مانیسمان آنها در رده  معمولی,40 , 80, 160 تولید میشوند. علمک , کنتور , رگولاتور , انشعاب ,جوشکاری, برچسب انرژی از کلمات رایج در لوله کشی گاز ساختمان هستند.

ترجمه لوله کشی گاز به انگلیسی Gas piping و علمک(المک) گاز اصلی gas main pole میشود

اصطلاحات لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب برای دفع پساب از ساختمان و هدایت آن به سمت چاه یا فاضلاب شهری انجام میشود. به سیستم فاضلاب شهری اگو نیز گفته میشود. در داخل هر ساختمان اماکنی برای جمع آوری و هدایت آنها به سمت فاضلاب وجود دارد. به راه آب هایی که در کف هر قسمت تعبیه میشود, کفشوی گفته میشود. به لوله ای که برای جمع آوری آب های سطحی پشت بام قرار داده شده است, ناودانی میگویند. سیفون یا شترگلویی قطعه است که برای جلوگیری از ورود بو در زیر کفشور های فاضلاب و فاضلاب توالت ایرانی نصب شده است.

لوله فاضلاب به انگلیسی Sewer pipe , گرفتگی لوله فاضلاب Sewer pipe clogging, سیفون به انگلیسی Siphon است و با اصطلاح شتر گلویی Trap متفاوت است. کفشور به انگلیسی Floor drain است.

لوله کشی تهویه مطبوع

لوله کشی تهویه مطبوع به منظور انتقال و هدایت بوی نامطبوع و گازهای حاصل از پخت و پز و سرویس بهداشتی به خارج از محیط اجرا میگردد, و به آن لوله کشی هواکشی و ونت نیز گفته میشود.

اصطلاحات تاسیسات شوفاژ

شوفاژ Shofaj به سیستم گفته میشود که در آن یک سیال ( معمولا آب) توسط بویلر یا پکیج داغ میشود و این سیال داغ شده با انتقال به تبادل کننده های حرارتی مانند رادیاتور ؛ فن کویل و گرمایش از کف محیط را گرم میکند. ضمن اینکه این سیال آب گرم مصرفی جهت استحمام و مصارف دیگر را نیز فراهم میکند. خراب شدن سیستم شوفاژ میتواند باعث سرد شدن رادیاتور و سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه و پکیج شود.

کلمه شوفاژ به انگلیسی Central Heating بوده و جالب است بدانید اصل کلمه شوفاژ chauffage فرانسوی است. بعضا شوفاژ را به Radiator هم ترجمه میکنند که به نظر نمیرسد ترجمه صحیحی باشد.

پکیج دیواری به انگلیسی کلمه Wall Mounted Boiler یا Wall – hung Boiler و خود پکیج  را میتوان معادل Boiler unit ترجمه کرد.

اصطلاحات شیرالات

به شیرالات بهداشتی در انگلیسی شیر مخلوط TAPS گفته شده و به انواع شیر به شکل عمومی VALVE گفته میشود. مثلا به شیر آب Water Valve و به شیر گاز Gas Valve میگویند.

شیر گازی تایید در بازار تهران به انواع شیر های توپی گفته میشود که استاندارد استفاده در لوله کشی گاز را داشته و شیر گازی غیرتایید به شیر گازی هایی گفته میشود که برای استفاده در گازکشی مناسب نبوده و فقط در خطوط لوله کشی آب سرد و گرم , شوفاژ و هوا استفاده میشوند.

اصطلاحات لوله و اتصالات به انگلیسی

لوله : Pipe , اتصالات گالوانیزه :Galvanized fittings, زانو : Elbow , بوشن : Coupling

, سه راهی : T یا Tee, مغزی: Nipple, زانو چپقی: Street Elbow , تبدیل گالوانیزه Reducer,

روپیچ توپیچ گالوانیزه :Female Conector  مهره ماسوره به انگلیسی Union درپوش:  Cap

البته اصطلاحات لوله کشی و تاسیسات دیگری هم وجود دارد که در آینده به مرور سعی در تکمیل واژه ها و ترجمه انگلیسی آنها میپردازیم.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *