12 دلیل سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه , پکیج و روش های گرم کردن

12 دلیل سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه , پکیج و روش های گرم کردن

سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه و پکیج

سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه و پکیج یا ولرم بودن آن به خصوص در فصول سرد سال برای افرادی که دارای فرزندان خردسال دارند و یا به هر دلیلی دایما به آب گرم نیاز دارند, میتواند یک شرایط سخت و طاقت فرسایی به وجود آورد. در پاره ای موارد ممکن است یک گره کوچک که به آسانی حل شود, دلیل این اتفاق باشد, اما در اغلب موارد دلایل فنی و عیوبی است که بایستی به شکل اساسی حل شوند. در برخی موارد ممکن است در ابتدای استفاده آب مصرفی سرد باشند و و سپس گرم شود یا برعکس که هرکدام بسته به نوع خرابی ممکن است ریشه های متفاوتی داشته باشند. در ادامه به علل احتمالی سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه میپردازیم.

سرد شدن آب مصرفی موتورخانه

علت سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه

1- خاموش شدن موتورخانه به علت قطع شدن برق یا گاز 

در این موارد معمولا بسته به حجم منبع موتورخانه بسته به میزان مصرف آب گرم ساختمان تا چند ساعت آب گرم موجود است و به مرور سرد میشود. بعد از وصل شدن برق و گاز ممکن است در عرض یکی دو ساعت آب گرم در دسترس باشد. هیچ راه چاره ای هم به جز صبرکردن وجود ندارد. در برخی ممکن است در صورت تکرار این نوع قطع شدنها ممکن است که موتورخانه و مشعل خراب شده و نیاز به تعمیر موتورخانه باشد.

2- خاموش شدن مشعل

خاموش شدن مشعل مساوی است با از کار افتادن موتورخانه و به تبع آن سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه و رادیاتورهای شوفاژ. از آنجایی که نیاز به حداقل هر 2 تا 3 سال یکبار سرویس و تعمیر مشعل موتورخانه اجتناب ناپذیر است, در صورت عدم دسترسی به آب گرم ممکن است, مشعل شوفاژ از کار افتاده باشد. بعضا ممکن است با فشردن دکمه ریست رله مشعل راه اندازی شود تا موقتا کار شما راه بیفتد, اما احتمال دارد یکی از نشانه های خرابی مشعل, نوسانات برق, گاز و عدم تهویه مناسب شوفاژخانه باشد.

3- خراب شدن پمپ برگشت آب گرم مصرفی

عملکرد مناسب پمپ برگشت آب گرم در مدار لوله کشی برگشت آب گرم به منبع باعث میشود, که آب گرم مصرفی بلافاصله پس از بازکردن شیر آب گرم در دسترس باشد, در صورت تاخیر در رسیدن آب گرم به دست شما و یا سرد بودن نسبی آن ممکن است  که نقص در عملکرد پمپ سیرکوله آب گرم موجب سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه به نظر برسد. این مساله به خصوص در موتورخانه هایی رخ میدهد که دارای منبع کویلی هستند.

4- وجود رسوب در کویل های منبع موتورخانه

وجود رسوب یا رسوب گرفتن کویل میتواند موجب کاهش تبادل حرارتی بین آب سرد و آب شوفاژ شده و در نتیجه آب گرم به اندازه ای که باید تولید نمیشود. چاره کار اسید شویی منبع کویل دار است. این اتفاق به ندرت برای منبع دوجداره میفتد که هیچ چاره ای جز تعویض منبع وجود ندارد.

5- از کار افتادن یا خاموش کردن پمپ برگشت شوفاژ

هر چند که برخی گمان میکنند, پمپ برگشت شوفاژ فقط برای گرم کردن رادیاتور در فصل زمستان کارایی دارد, اما در برخی موتورخانه ها به دلیل وجود شرایط خاص خاموش بودن یا کار نکردن پمپ سیرکولاتور شوفاژ ممکن است باعث کاهش درجه حرارت سیستم شده و تبادل گرمایشی مناسبی برای تولید آب گرم صورت نگیرد.

6- هوا گرفتن لوله کشی آب گرم

این اتفاق به ندرت میفتد و ممکن است علت آن از کار افتادن پمپ باشد که با روشن کردن آن میتوانید به این مشکل پایان دهید.

7- انسداد کامل یا نصفه شیر فلکه های ورود و خروج منبع موتورخانه

وجود رسوب در شیر فلکه یا فراموشی در باز کردن کامل شیر فلکه های منبع نیز یکی از دلایلی کاهش میزان گردش آب گرم است که با رفع این مشکل میتوان علت سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه را رفع نمود.

8- بسته بودن یا خرابی شیر فلکه های ورودی واحد 

این مساله نیز مانند مورد 7 ممکن است یکی از دلایل سرد شدن آب مصرفی گرم باشد که بایستی حتما رفع نمود.

9- از کار افتادن ترمستات 

از آنجا که ترمستات ها وظیفه تنظیم و کنترل درجه حرارت موتورخانه را دارند, کار نکردن ترمستات دیگ و آکوستات پمپ میتواند باعث اختلال در روند تبادل گرمایشی و تولید آبگرم مصرفی موتورخانه و سرد شدن مکرر آن شود.

10- سوراخ شدن منبع دوجداره یا کویل

سوراخ شدن جداره داخلی منبع دوجداره یا کویل منبع کویلی میتواند باعث مخلوط شدن آب داخل منبع شده و تولید آب مصرفی دچار اختلال میشود. این مساله معمولا با سرریز شدن منبع انبساط پشت بام بروز پیدا میکند. تعویض سریع منبع دجداره یا کویل دار تنها راه چاره است.

11- پایین بودن سطح ارتفاع منبع دوجداره نسبت به کلکتور

این مورد بسیار کم پیش می آید اما بنا به تجربه ممکن است, باعث کندی حرکت گردش آب و رد نتیجه سرد شدن آب مصرفی موتورخانه شود.

12- اتصال لوله کشی آب سرد مصرفی به آب گرم مصرفی

اشتباه در لوله کشی ساختمان ممکن است, عواقب بدی داشته باشد, به خصوص اگر در هنگام اجرای لوله کشی لوله آب سرد را به لوله آب گرم یا برگشت آن وصل کنند. این کار ممکن است تا مدتی هیچ مشکلی پیش نیاورد و با گذشت زمان و استهلاک سیستم به مرور زمان باعث سرد شدن آب گرم مصرفی موتورخانه شود.

در برخی موارد ممکن است این اتصال از طریق نصب یک شیر مخلوط صورت بگیرد. مواردی مانند هنگام نصب ماشین لباسشویی و نصب شیر سرد و گرم و اتصال مشترک آنها به لباسشویی ممکن است عامل چنین پدیده نادری شود.

البته ممکن است دلایل دیگر هم برای سرد شدن و گرم نشدن آب مصرفی یا ولرم بودن آن باشد, اما به طور کلی تا آنجا که نگارنده تجربه داشته است, علل فوق از دلایل اصلی سرد شدن آب ارسالی از موتورخانه هستند که البته خاموش شدن مشعل و موتورخانه , عدم کارکرد صحیح پمپ ها و رسوب گرفتن منبع کویلی از دلایل اصلی بوده و دیگر علل ذکر شده کمتر حادث میشوند.

سرد شدن آب مصرفی پکیج

سرد شدن آب مصرفی پکیج

سرد شدن آب مصرفی پکیج یکی از مشکلاتی است که میتواند در ساختمان های مجهز به پکیج شوفاژ دیواری و زمینی رخ دهد و باعث محروم شدن از آب گرم و سلب آسایش ساکنین ساختمان شود . به خصوص در فصول سرد سال و منازلی که به دلیل وجود بچه و افراد سالمند نیاز مبرمی به آب گرم دارند .

در صورت نیاز به خدمات در زمینه تعمیرات پکیج در سراسر تهران میتوانید با یک تماس در خواست سرویس کار متخصص پکیج در اسرع وقت نمایید .

از لحاظ فنی سرد شدن آب مصرفی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در سیستم های  پکیج دیواری علت گرم نشدن آب ریشه های متفاوتی داشته که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

علت سرد شدن آب مصرفی پکیج

دلایل سرد شدون آب مصرفی پکیج به دو دسته علل خارجی و علل فنی پکیج تقسیم بندی میشوند .

دلایل فنی خود پکیج که در اغلب موارد موجب کم شدن میزان تولید آب گرم یا سرد شدن آب مصرفی پکیج میشود شامل :

1- جرم گرفتن مبدل ثانویه , مبدل اصلی و بای پس پکیج دیواری را که میتوان بیشترین علل سرد شدن آب مصرفی دانست و چاره آن رسوب زدایی مبدل پکیج دیواری میباشد .

همانطور که میدانید مبدل پکیج وظیفه تولید آب گرم مصرفی را از طریق تبادل گرما بین آب داغ سیستم گرمایشی و آب سرد مصرفی دارد و وقتی که به دلیل ته نشین شدن املاح آب نتواند به درستی  آب گرم تولید کند , آب مصرفی سرد میشود .

جرم گیری پکیج علاوه بر بهبود در عملکرد تولید اب گرم موجب صرفه جویی در مصرف گاز , برق و آب مصرفی میشود .

2- خراب شدن سنسور آب گرم مصرفی که به دلیل عدم توانایی در تشخیص دقیق درجه حرارت رخ میدهد . این مساله برد و دستورهایی که برد به سایر قطعات میدهد را دچار اختلال میکند . تعویض  سنسور آب گرم پکیج راهکار اصلی در تعمیر پکیج میباشد .

3- خرابی فلوسوییچ  در محاسبه دبی آب مصرفی موجب اشتباه در تشخیص آب به خصوص در مواقعی میشود که در حال استفاده از آب ولرم هستیم. برخی مواقع ممکن است که ایراد در لوله کشی موجب شود که هنگام استفاده از آب سرد , میزان آب ورودی به پکیج کم شود و در نتیجه فلومتر دچار سردرگمی در تشخیص میزان دبی آب ورودی شود. اطمینان از سیستم لوله کشی یا  تعویض یا رفع عیب فلومتر در این مورد میتواند چاره ساز باشد. واکاوی عملکردهای مختلف فلومتر را میتوانید در نوشته فلوسوئیچ پکیج چیست مشاهده نمایید.

4- تنظیم نبودن  شعله دستگاه و عملکرد ناقص پکیج در گرم کردن آب سیستم گرمایشی و در نتیجه سرد شدن اب مصرفی.

به طور طبیعی ارتفاع شعله کوتاه 1/3 محفظه و شعله بلند دارای 2/3 از قد محفظه احتراق بایستی باشند که در صورت وجود نوسان ممکن است, کاهش میزان گرمایش را شاهد باشیم . از دلایل این اتفاق میتواند خرابی شیر ماژول گاز باشد که بایستی بررسی و در صورت خرابی درست شود.

5- خراب شدن سنسور شوفاژ که به تولید آب گرم لطمه وارد میکند.

6- ضعیف شدن پمپ پکیج در انواع دومبدله پکیج دیواری

7- میزان آب ورودی به پکیج کم بوده و این مساله باعث جوش آوردن آب مصرفی میشود در نتیجه حسگر آب گرم دستور قطع کردن شعله را داده و  در این زمان مکررا آب گرم و سرد میشود . بررسی شیر و شلنگهای ورودی آب پکیج میتواند یکی از روشهای عیب یابی در این مقطع شود .

8- خراب شدن عملکرد سیستم بای پس از جمله خرابی سوپاپ بای پس پکیج و گردش نادرست اب مصرفی که باعث سرد شدن آب مصرفی پکیج میشود .

9- وجود خرابی در سیستم تخلیه دود که شامل ونتوری یا شیپوری فن و شیلنگ و پرشر هوا و کثیف بودن پروانه فن و انسداد مسیر دودکش می‌باشد .

10- خراب بودن سنسور فن پکیج

11- عدم وجود اکسیژن کافی برای تشکیل شعله و احتراق

12- علل خارجی شامل کاهش فشار آب ساختمان به دلایل مختلف (  از قبیل کم شدن فشار آب شهری , استفاده زیاد و یا خراب شدن پمپ و مخزن تحت فشار )  و کم شدن و نوسانات  فشار لوله کشی گاز شهری میباشد که موجب خاموش و روشن شدن مکرر یا از کار افتادن کامل پکیج میشود.

با توجه به متفاوت بودن شکل و نوع قطعات در پکیج های ایران رادیاتور , بوتان , گلدیران , ایساتیس , آریستون , لورچ , تاچی و دیگر برندهای پکیج بهتر است عیب یابی و رفع عیب و تعمیرات را در سرد شدن آب مصرفی به متخصص اینکار سپرده تا در تشخیص و رفع خرابی پکیج متحمل هزینه و وقت خود نشوید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • میثم پاسخ

    بسیار عالی بود ولی من هنوز نتونستم مشکل آبگرم مصرفی موتورخانه خودمون رو پیدا کنم همچنان آبگرم ورودی ولرم یا شاید سرده

    ژانویه 30, 2023 at 6:55 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *