تعمیر و تعویض شیر فلکه – هرز شدن شیر فلکه

تعمیر و تعویض شیر فلکه – هرز شدن شیر فلکه

تعمیر و تعویض شیر فلکه

نصب , تعمیر و تعویض شیر فلکه لوله کشی آب و شوفاژ

تلفن دفتر خدمات : 09122437371-22533080  سراسر تهران ,تعمیر و تعویض شیر فلکه و شیر دسته گازی  آب و شوفاژ, تعویض و نصب شیرالات ساختمانی-سرویس بهداشتی و موتورخانه شوفاژ, تعمیر شیر ورودی واحد های آپارتمانی و شیرهای اصلی ساختمان, نصب, تعمیر و تعویض شیر فلکه های برنجی و چدنی موتورخانه, نصب و تعویض شیرصافی و لرزه گیر شوفاژخانه, نصب و تعویض انواع شیر کشویی , سوزنی ,توپی , خودکار , نصب و تعویض شیر یک طرفه , سوپاپ دار , دریچه ای , شیرصافی ,شیربرقی, شیر دیافراگمی , پروانه ای , کروی ,سماوری , نفتی, شیر فشارشکن , اطمینان , شیلنگی , آب نما و سایر شیرها, تعمیر و تعویض شیر رادیاتور شوفاژ , پکیج, آبگرمکن و سایر لوازم تاسیساتی منزل, انشعاب , نصب و تعویض شیرالات وسایل گازسوز, آشپزخانه , بخاری ,کباب پز, نصب و تعمیر شیرالات بهداشتی ساختمان, مخلوط اهرمی , کلاسیک و سایر شیرالات جانبی.

تعمیر و تعویض شیر فلکه - هرز شدن شیر فلکهراهنمایی : برای جلوگیری از رسوب گرفتگی و خرابی هر نوع شیر گازی و شیر فلکه ای که آب از آن عبور میکند, بهتر است هر از چندی اقدام با باز و بسته کردن شیر فلکه کنید. با این کار از شکل گیری توده رسوب در نشیمنگاه شیر جلوگیری میکنید.

نمایندگی فروش شیر فلکه سیم ایتالیا

تعمیر و تعویض شیر فلکه آب و شوفاژ

بیشترین خرابیهای شیر فلکه در مورد شیر فلکه های ورودی واحدهای آپارتمانی اتفاق میفتد . به دلیل اینکه این نوع شیر فلکه ها زیاد باز و بسته نمیشوند , بعد از مدتی در اطراف قسمت پایینی بالاتنه و کف شیر به مرور رسوب میبندد و به علت خوردگی و از بین رفتن سیستم آب بندی شیر فلکه دچار نشتی های قطره ای و بعضا بیشتر از حد چکه میکنند , به طوری ممکن است بر اثر این چکه ها آب به طبقه زیرین نفوذ کرده و موجب به بار آوردن خرابی شود .

تعمیر و تعویض شیر فلکه به دلیل محدودیت در نوع تعمیر و به ویژه تعمیر کار بسیار سختی بوده و نمیتوان نحوه تعمیرات آنرا مشخص نمود . اما به طور کلی در مرحله اول ما سعی در تعمیر خود شیر فلکه نموده و در مرحله بعد تعویض بالاتنه شیر فلکه و در صورتی که نتوان با این روشها اقدام به تعمیر شیرفلکه نمود , بایستی شیر فلکه را کاملا عوض کنیم.

شیر وسیله ای است برای کنترل شدت و جریان و قطع و وصل کردن آب ؛ گاز و سایر سیالات . بسته به نوع سیال , فشار , درجه حرارت , PH , کارکرد و کاربرد , شیرها به انواع مختلفی تقسیم میشوند.

خرابی شیر فلکه های مختلف میتواند دلایل متفاوت از جمله ترک خوردن, خارج شدن از آب بندی و نشتی کم و زیاد, قفل شدن و نچرخیدن و یا هرز شدن شیر فلکه داشته باشد.

هرز شدن شیر فلکه

هرز شدن شیر فلکه یکی از عمده خرابی های شیر فلکه های خانگی است. هرز شدن شیر فلکه یا شیرهای گازی میتواند با چکه و نشتی آب همراه بوده و از طرف دیگر موجب با عمل نکردن به وظیفه خود, یعنی باز یا بسته کردن ما دچار دردسر کنند. اگر نشتی مربوط به نافی شیر فلکه باشد, 3 راه عمده برای رفع هرز شدن شیر فلکه آب و شوفاژ وجود دارد.

راه اول آب بندی شیر فلکه با آچارکشی و یا باز کردن بالاتنه و رسوب زدایی آن است. روش دوم تعویض بالاتنه شیر فلکه است و راه سوم تعویض کل شیر فلکه یا شیر گازی است.

تعویض مغزی شیر فلکه

در صورت عدم آب بندی شیر فلکه با آچارکشی و رسوب زدایی دو روش دیگر را انتخاب میکنیم. به خصوص در مواردی که تعویض شیر فلکه آب دردسرهایی مانند تخریب محل نصب شیر فلکه دارد ما مجبور به تعویض مغزی شیر فلکه هستیم.مغزی شیر فلکه های تمام برنجی در بازار وجود به فروش نمیرسد و فقط مغزی شیر فلکه های پلاستیکی قابل نصب روی یکدیگر بوده و راحت تر نصب میشوند.

تعویض مغزی شیر فلکه کشویی

از آنجا مغزی هر شیر فلکه ای به یکدیگر نمیخورند, پیدا کردن شیر فلکه ای که قابل نصب روی شیر خراب باشد کمی مشکل است. به عنوان مثال برای تعمیر شیر فلکه مارک سیم بایستی یک شیر فلکه مارک و مدل همان تهیه کرده و با باز کردن و نصب مغزی شیر فلکه روی شیر فلکه خراب اقدام به تعویض مغزی شیر فلکه کشویی و تعمیر آن کنیم.

برای تعویض مغزی شیر فلکه کشویی بایستی شیر فلکه اصلی کنتور یا موتورخانه قطع شده و سپس اقدام به تعویض مغزی شیر فلکه کشویی کنیم. اگر دسترسی به مغزی شیر فلکه میسر نباشد و یا مشکل شیر فلکه با تعویض مغزی شیر فلکه حل نشود, بایستی به سراغ تعویض شیر فلکه آب و شوفاژ برویم.

تعویض شیر فلکه آب

تعویض شیر فلکه آب و شوفاژ آخرین راهکار ما برای درست کردن شیر فلکه است. تعویض شیر فلکه اگر در کنار خود مهره ماسوره داشته باشد یا جای آچار و دسترسی راحتی داشته کار نسبتا راحت تری به تعویض شیر فلکه های بدون مهره ماسوره و تنگنا است.

تعویض شیر فلکه آب کنتور آب

تعویض شیر فلکه کنتور آب فقط وظیفه سازمان آب بوده و نمیتواند به دست لوله کشهای عادی انجام شود . چرا که اولا لوله کشهای عادی اچار انشعاب شبکه ندارند که جریان آب را قطع و وصل کنند و ثانیا از لحاظ غیرقانونی مجاز به این کار نیستند.

تعمیر شیر آب دسته گازی

برای تعمیر شیر آب دسته گازی تنها راه چاره تعویض شیر خراب است. شیر های دسته گازی آب و شوفاژ مغزی یا قطعه قابل تعویض نداشته و در صورت نشتی بایستی برای تعمیر شیر آب دسته گازی اقدام به تعویض کنیم. روش تعمیر آن هم مانند طریقه تعویض شیر فلکه کشویی است. این نوع شیرها ساختار توپی داشته و در صورت بریدن دسته از توپی دچار هرز شدن شیر فلکه میشود.

انواع شیرآلات بنا به کاربرد

شیرآلات بهداشتی آپارتمانی  و حمام که در انگلیسی به آن Faucet یا taps گفته میشود. شیرآلات صنعتی که در ایران آنرا ولو می خوانند . (Industrial Valve).

شیرها یا برای باز و بست (قطع و وصل) جریان سیال استفاده می‌شوند ، مثل : شیرهای توپی (Ball Valve) ، شیرهای پروانه‌ ای (Butterfly Valve) ، شیرهای دروازه‌ ای (Gate Valve) ، شیر مخروطی (Plug Valve) یا برای تنظیم و کنترل جریان بکار می‌روند ، مانند :

شیرهای کره‌ای (Globe Valve) ، شیر یکطرفه (Check Valve) ,شیر سوزنی (Needle Valve) . غیر از موارد بالا می‌توان از شیرهای دیافراگمی- صفحه‌ای (Diaphragm Valve) نام برد.

بعضی از شیرهایی که در بالا نامبرده شد , ممکن است برای هر دو کاربرد استفاده شود مانند شیردروازه ای یا شیر پروانه ای.

ساختار شیر

قطعات یک  یک شیر آب

بیشتر  شیرها در ساختار تشکیل دهنده قطعاتی دارند که بین آنها مشترک است :

بدنه -Body

دیسک -Disc , توپی یا مغزی  که در شیرهای توپی و مخروطی همان توپ یا استوانه مخروطی است.

نشیمنگاه (Seat) محل نشستن دیسک , توپی یا مغزی شیر میباشد.

اغلب از جنس برنج , چدن یا واشر ساخته می‌شود , تا کار آب بندی را انجام دهد.

دستگیره  (Stem) و سرفلکه (Handwheel) ، فلکه با دسته به دیسک متصل  می‌شود ، معمولاً با گردش  فلکه شیر باز یا بسته می‌شود.

شیر خودکار یا یکطرفه که بطور خودکار  اجازه رفتن آب در یک سو را می‌دهد ، اجزای دسته و فلکه را ندارد.

جنس و مواد شیرفلکه

بنا به کاربرد  و مصرف ، مواد اولیه که در ساخت شیر بکار برده می‌شود ، متفاوت  است . در امور ساختمانی شیرهای چدنی ، برنزی ، برنجی و بعضا استیل به کار میرود .

در کارهای صنعتی مانند نیروگاهها، کارخانه‌های پتروشیمی ، پالایشگاهها، کشتی سازی و صنایع دارویی / غذایی ، بسته به نوع ماده ای که از شیر عبور می‌کند و یا محیطی که شیر در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آنرا از چدنی ، فولاد آلیاژی ، فولاد زنگ نزن (Stainless Steel) ساخته میشود.

شیرها یا به ‌صورت  دستی یا اتوماتیک و خودکار (Actuator) باز و بسته و کنترل می‌شوند.

وظایف اصلی شیرهای صنعتی

۱) بازوبست کردن  کامل جریان آب یا سیال

۲) ممانعت  از بازگشت سیالات از قبیل آب , گاز , بخار و روغن

۳) تنظیم عبور مقدار مورد نیاز مایعات و گازها

۴) کم و زیاد کردن فشار و حجم ورودی و خروجی و عبوری آب و سیال  در یک سیستم

۵) کنترل و رفع فشار و حرارت مازاد در دستگاه های تحت فشار عموما  شیر در مواردی به کار می روند که ما قصد کنترل فشار و عبور مایعات و گازها را داشته باشیم.

قدمت نخستین  شیری که به‌ وسیله انسان ساخته  شد، در واقع   الان به عنوان  آب‌بند می شناسیم.

دریچه‌ای که با قرار دادن  آن در مسیر آب، جریان را بسته، باز یا نیمه باز میکرد. شیرهای دروازه‌ای که الان استفاده میشود در واقع نوع پیشرفته همان دریچه هاست.

جزییات قابل توجه در طراحی و ساخت شیرها عبارتند از:

۱- انرژی راه انداز وتجهیزات خاص راه اندازی
۲- لرزش شیر
۳- کاویتاسیون
۴- موثر بودن در جریان عبوری
۵- مقدار تحمل فشار
۶- آببندی و مواد مورد استفاده در آن
۷- آسان بودن  تعمیرو نگهداری ونصب و استفاده از شیر
۸- حوضچه های آرامش

انواع مختلف شیر در صنعت

۱) شیرهای دستی که با دست انسان قطع و وصل و کنترل مشوند. manual valves
۲) شیرهای اتوماتیک که با قطعات مکانیکی مانند فنر , نیروی هوا ، مایعات و گازهای کنترل شونده کار می کنند control valves
۳) شیرهای برقی که با نیروی برق کار می کنند . electric motor operated valves

انواع شیر  که در این قسمت معرفی و توضیح خواهیم داد با شرح زیر میباشند.

۱) شیرهای سوزنی needle valves
۲) شیرهای سماوری plug or clock valves
۳) شیرهای کروی globe valves
۴) شیر زاویه ای ANGLE VALVE
۵) شیر توپی BALL VALVE
۶) شیرهای کشویی gate valves
۷) شیرهای دیافراگمی diaphragm valves
۸) شیر برگشت معکوس فاضلابی BAKE WATER VALVE
۹) شیر فشار شکن PRESSURE REDUCING VALVE
۱۰) شیر یکطرفه non return or check valves
۱۱) شیر پروانه ای butterfly valves

انواع شیر فلکه آب

شیرهای سوزنی needle valves

شیر سوزنی که اسم خود را از شکل مغزی و نشیمنگاه خود گرفته از لحاظ ساختار و طرز کار جزو خانواده شیرهای کروی است .

تعمیر و تعویض شیر فلکه با این شیر میشود  کنترل دقیق جریان گاز و مایع را به خصوص در لوله های باریک و نازک برقرار کرد.

ساختمان این شیر طوری است که جریان به یک قست  کوچک هدایت می شود و پس از چرخش °۹۰ به انتهای  یک مخروط هدایت می شود و جریان از بین این قسمت و یک قطعه سوزنی شکل خارج میشود.

دیسک این نوع شیر از یک محور مخروطی شکل باریک  تشکیل شده که از داخل سوراخ دایره ای صفحه عبور کرده  و جریان حرکت سیال را کنترل می سازد .

شیرهای سماوری

این شیرها برای لوله کشی ساختمان ها و عبورهای با فشار کم می باشد و سه راهی ساخته می شوند :

شیر  پیسوار و شیر لباسوشی از این مدل هستند . این شیرها ساخته شده از میله ای که در وسط آن حفره ای برای عبور جریان آب تعبیه شده  و در میان یک محفظه ای که در سطح داخلی آن تراشکاری  و پرداخت شده قرار دارد.

این مدل شیرها نیز مانند شیر دروازه ای استحکام ناچیزی در مقابل جریان آب به وجود می آورند .

برای قطع و وصل  شیر سماوری فقط کافی است دسته آن را به اندازه ۹۰ درجه بگردانیم . عموما این شیرها به عنوان وسیله کنترل دو حالته (قطع/ وصل) استفاده میگردند. به این شیرها شیر ربع گرد نیز اطلاق میشود. تعمیر و تعویض شیر فلکه این شیرها  نسبتا ارزان هستند , وقتی تنظیم شوند در همان حالت  باقی می مانند , و  مصرف کننده ها  می توانند وضعیت باز یا بسته بودن آن را به راحتی ببینند.

شیرهای کروی globe valves:

این شیر اسم کروی را از روی ظاهر بدنه خود که کروی مانند است گرفته و طراحی داخلی آن طوری است که مایع در زمان عبور به شیر تا خروج از آن ۱۸۰ درجه تغییر مسیر پیدا میکند.

ساختار دریچه و نشیمنگاه آن به صورتی است که به محض برقرار شدن جریان تماس آنها با هم قطع می شود . در ضمن  باز نبودن کامل شیر کروی موجب فرسودگی ان نمی شود .

به همین خاطر از آن می توان برای تنظیم و کنترل عبور سیال استفاده نمود. تناسب  تعداد دور دسته شیر با میزان  مجرای خروجی مایع کار تنظیم مقدار جریان را با دست سهل خواهد کرد.

تعمیر و تعویض شیر فلکه ازخصوصیات  انواع شیرآلات کروی می توان مزایای زیر را نام برد. در شیر کروی کاهش  فشار بیش از شیر کشویی می باشد .

در شیر کروی به محض بستن  اتصال صفحه انتهایی ساقه و نشیمنگاه سیال کاملا جریان پیدا میکند. در شیر کروی اصطحلاک  به علت اصطکاک بسیار کمتر از شیر کشویی می باشد.

یکی از انواع شیرهای کروی شیر کروی زاویه دار می باشد که در آن تغییر جهت سیال میزان کمتری از شیر کروی ساده  است  و شدت عبور سیال در شیر کروی زاویه ای کمتر از شیر کروی معمولی است .

در آخر در مورد شیرهای کروی باید اشاره کرد که این نوع شیر برای کنترل عبور مایعات  طراحی شده است و بعلت تغییر ناگهانی مسیر سیال ، باز کردن و بستن شیر ، خیلی زودتر انجام می شود .

نصب شیر فلکه

شیر زاویه ای ANGLE VALVE

این نوع شیر همان شیر کروی است , با این تفاوت که یک زاویه قایمه  بین ورودی و خروجی آن وجود دارد.

نصب این نوع شیرفلکه نسبت به شیر کروی افت فشار کمتری ایجاد می کند و نیز به علت شکل مخصوص آن , در بکار بردن  اتصالات لوله کشی و همین طور وقت مورد نیاز برای نصب صرفه جویی می کند.

شیر توپی BALL VALVE:

این نوع شیرها تقه ای یا ضربه نیز گفته میشود. تعمیر و تعویض شیر فلکه جریان آب درشیر از میان روزنه  یک ساچمه کروی که در جایگاه کروی کاملا صاف  شده ای قرار دارد ,عبور می کند.

برای قطع و وصل این نوع شیرها نیز مانند شیر های سماوری فقط گردش ربع گرد دسته آن کافی است .

این شیرها نیز افت فشار کمی در برابر جریان آب ایجاد می کنند . از این نوع شیرها در لوله کشی آب مصرفی,شوفاژ و همچنین لوله کشی ساختمان برای گاز فشار ضعیف می توان استفاده کرد .

شیرهای گازی تاییدیه دار یا شیرهای دسته گازی آب از این ساختار برخوردار میباشند.

شیر فلکه کشویی برنجی

انواع شیر فلکه  کشویی gate valves:

این شیرها معمولا  در محل هایی به کار می رود که بخواهند جریان آب  را به طور کامل قطع  یا باز نمایند . در موتورخانه شوفاژ  و انشعابات آنها معمولا از این نوع شیرها استفاده میشود.

تعمیر و تعویض شیر فلکه از مزایای  این شیرها کاهش  افت فشار در مسیر  آن می باشد به همین دلیل در سر راه لوله کشی بلند از این شیر به کار می رود .

زمانیکه  که کشو یا بند آور (gate) کامل به بالا می آید و از مسیر جریان آب  خارج میشود و در نتیجه هیچ مقاومتی در مقابل فشار  جریان ندارد اما  اگر کشو به نازل ترین  محل خود رفته باشد در نتیجه آب به خاطر تغییر مسیر و برخورد با کشو ایجاد مقاومت  و افت فشار صورت میگیرد .

ساختمان ساقه شیر فلکه

ساقه میله طویل  و نازکی است که از یک سو  به فلکه دسته (hand wheel) و از سمت دیگر به کشوی شیرفلکه وصل است.

ساقه وصل شده  به کشوی شیر از جعبه ای به نام (stuffing box) یا تنه شیر فلکه  عبور می کند . دو گونه  gate valve وجود دارد:

نوع اول که به نام شیرفلکه موازی میشناسیم بر  استفاده از یک دیسک تخت دروازه ای که در بین دو نشیمن گاه موازی قرار گرفته , ساخته شده است.

شیر فلکه های برنجی در ایران معمولا از این نوع ساختار برخوردار میباشند. این ولوها همچنین دارای یک لبه مورب در قسمت پائین خود می باشند, که این لبه  برای برش و از بین بردن ذرات جامد ورودی به شیر فلکه به کار برده شده است.

خصوصیت مهم این قبیل ولو ها اینست که

این والو ها علاوه بر استفاده  برای valve seat های نامتقارن ، می توانند برای valve seat های زاویه ای نیز مورد استفاده قرار بگیرند. تعمیر و تعویض شیر فلکه

۲) نوع دیگر از شیر فلکه های کشویی  بنام شیر فلکه کشویی دنده ه ای  با gate گوه ای مورب  شکل است . دراین شیر فکله ها از ولوها از دو seat مورب ویک gate کج و نامتقارن است.

تعویض شیر فلکه چدنی

۷) انواع شیرآلات دیافراگمی diaphragm valves: شیر پرده ای یا دیافراگمی ساختار بسیار معمولی و ساده دارد. این شیر از سه قسمت اصلی  تشکیل شده است

بدنه (body) ، دیافراگم (diaphragm) ، و سرپوش (bonnet)

دیافراگم از جنس  لاستیکی تقویت شده یا مواد قابل ارتجاع دیگر ساخته شده کهبا حرکت دستگیره  شیر , پرده قابل ارتجاع بالا و پایین شده و محل  عبور سیال را کاسته و افزایش داده و در نتیجه میزان عبور را کنترل می نماید .

دیافراگم محتوای شیر را از مکانیسم باز و بستن آن مجزا  می کند و  نیاز  به وسائل آب بندی ندارد. اگر از این نوع شیر برای کنترل مواد خورنده مانند مواد شیمیایی  استفاده میشود جنس متریال اهمیت پیدا میکند.

ولوهای دیافراگمی بر اساس ظاهر بدنه به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

۱) نوع کنگره دار با برامدگی داخل بدنه(weir type):

در این نوع یک قسمت برامدگی در داخل بدنه بصورت ریخته گری طراحی میشود تا درهنگام بستن  شیر ، دیافراگم بر روی این برامدگی نشسته  و عبور جریان را محدود می کند.

انواع شیرآلات بدون برآمدگی داخل بدنه (straight-through type ):

در این نوع ولوها ، دیافراگم بصورت یک شکل گوه ای در می آید. از ولوهای دیافراگمی می توان در کنترل نمودن جریان نیز استفاده نمود.

نوع( weirدارای برامدگی سد کننده در وسط) برای کنترل جریان گزینه مناسبی بوده ولی عیب آن محدود بودن منطقه عبور سیال می باشد.

از ولوهای دیافراگمی همچنین برای کنترل جریانهای کوچک وهنگامی که سیال دارای خاصیت خورندگی بوده و سیالات رادیواکتیو، می توان استفاده نمود.

تعمیر و تعویض شیر فلکه عمر مفید دیافراگم بستگی به نوع ماده ای که از داخل ولو می گذرد وهمچنین دما، فشار و تعداد دفعات استفاده از ولو بستگی دارد .

در بعضی از انواع مواد تشکیل دهنده دیافراگمها که از نوع الاستومری می باشند ، این دیافراگم ها مقاومت بسیار خوبی در دماهای بسیار بالا دارند.

۸) انواع شیرآلات برگشت معکوس فاضلابی BAKE WATER VALVE:

این نوع شیرها فقط در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده , قرار می گیرند و کاملا شبیه شیر های یک طرفه آزاد عمل می کند .

در حالاتی که به علل مختلف , فاضلاب به سمت مجراهای ورودی فاضلاب ساختمان برگشت می کند , این شیرها از این عمل جلوگیری می کند . تعمیر و تعویض شیر فلکه این نوع شیرها , معمولا در جاهایی نظیر زیر زمین ساختمان که ارتفاع کمی نسبت به محل دفن فاضلاب دارد , برای جلو گیری از برگشت فاضلاب نصب می شود .

تعمیر شیر فلکه ساختمان

شیرآلات فشار شکن ( کاهنده و تنظیم کننده فشار )

شیر فشار شکن یا شیر تنظیم کننده فشار , عموما در مجارت  کنتور آب ساختمان ها بعد از جداشدن  از لوله اصلی آب شهر نصب می گردد تا فشار های زیاد و تغییرات فشار آب شهر را کاهش  دهد .

این شیر را می توان یک شیر تمام خود کار نامید , چون  برای انجام تغییرات و تقلیل فشار دارای ساختار مخصوص است که این عمل را بدون اتلاف انرژی انجام می دهد . این شیرها یک تنظیم مخصوص تشخیص فشار دارد , که به وسیله آن فشار خروجی شیر تنظیم می شود.

سلونوئید ولو چیست و چطور کار می کنند؟

سلونوئید ولو چیست ؟

تعمیر و تعویض شیر فلکه

سولونوئید ولو یک شیر الکترومکانیکی است برای باز و بسته کردن مسیر سیالات .

سولونوئید انرژی برق را به انرژی مکانیکی جهت باز یا بستن کردن و تنظیم یک والو  مکانیکی تبدیل می کنند.

این والو ها به واسطه جریان الکتریسیته وارد شده به بوبین آن ، عمل قطع و یا وصل جریان عبور را انجام می دهد.

سیالات : به مایعات و گازها سیالات  می گوییم .

در شیر های دو راهی سیال در قسمت خروجی قطع و یا وصل می باشد . در شیر های سه راهه سیال وردی به یکی از دو مسیر خروجی میرود . سولونوئید ها دارای خصوصیاتی مانند سرعت در انجام کار، قابلیت اعتماد بالا، قطع و وصل آنی و مطمین ، طول عمر طولانی ، طراحی یکپارچه ، و مصرف انرژی کم هستند .

یک شیر سولونیداز دو بخش  اصلی بدنه (ولو ( شیر اصلی)) و سولونوئید( بوبین) تشکیل شده است .

بخش سولونوئید خود شامل سیم پیچ ، شفت فلزی، فنر ، شیر کنترلی و کانال کنترلی می باشد .

تنه  اصلی از ورودی، خروجی، دیافراگم و فنر دیافراگم تشکیل می شود.در موقع فعال بودن سولونوئید ، همیشه جریان بسیار کمی از سیال از مجرا و شیر کنترلی جریان پیدا میکند . تعمیر و تعویض شیر فلکه در سولونوئید ولو ها از آب بند های لاستیکی یا فلزی برای آب بندی جاهای مختلف استفاده می شود .

یک فنر (فنر دیافراگم) نیز برای باز یا نگه داشتن دیافراگم درمواقع غیر فعال بودن ولو استفاده می شود. طرح یک شیر ساده در حالت عادی و مسیر بسته در نظر بگیریم سیال مورد استفاده در این ولو آب است .

فنر فشرده شده یک فشار جزیی روی به پایین به دیافراگم وارد می کند. قدرت فنر ضعیف است و فقط قدرت این را دارد که وقتی فشار در بالا و پایین دیافراگم برابر است ، با فشار به دیافراگم آن را در حالت قطع  نگه دارد.

در نتیجه شیر نیز مسدود است و جریان آب از شیر عبور نخواهد کرد.

کاربرد شیر سلونوئید  :

برای تنظیم یک شیر صنعتی بزرگتر- کنترل سیلندرها در سیستم های قوی بادی و هیدرولیک دستگاه های خانگی مانند ظرفشویی و لباسشویی جهت کنترل آب ورودی به ماشین – صنایع نفت و گاز , پتروشیمی و سامانه های تهویه مطبوع و غیره …

نصب شیر فلکه

شیرهای سلنوئیدی مصارف کم در بازو بست کردن اجزای الکترونیکی شیر، توزیع و مخلوط کردن سیالات دارند.

به علت سرعت بالا و امن بودن عملکرد، قابلیت اطمینان بالا، عمر طولانی، سازگاری مطلوب، مواد اولیه خوب، نیاز به قدرت راه اندازی پایین و طراحی کوچک از خصوصیات این نوع شیرها محسوب می شود .

که کاربری آن ها را در صنعت افزایش داده است. از شیرهای سلنوئیدی می توان در گستره زیادی از کاربردهای صنعتی، مانند کنترل هوشمند، کالیبراسیون و تست های استاندارد، سیستم های کنترل نیروگاه های حرارتی، سیستم های کنترل فرآیند و تجهیزات اصلی کارخانه های مختلف استفاده کرد .

شیرهای سلونوئیدی در پنوماتیک سیالات با حجم زیاد و سیستم های هیدرولیکی به منظور کنترل سیلندرها، کنترل قدرت موتورهای موجود و شیرهای بزرگ صنعتی کاربرد دارند.

از شیرهای سلونوئیدی با کنترل اتوماتیک به عنوان آبپاش در سیستم های آبیاری هوشمند استفاده می شود.

همچنین در ماشین های لباسشویی خانگی و ماشین های ظرفشویی، شیرهای سلونوئیدی نقش تنظیم مقدار آب وارد شده به ماشین را برعهده دارند.

این نوع شیرها مصرف قابل توجهی نیز در سیستم های پاشش سوخت و سیستم های تصفیه آب خانگی دارند.

قیمت شیر فلکه

برای نصب , تعمیر , تعویض و قیمت شیر فلکه ساختمان برنجی با ما تماس بگیرید. از به نام ترین شیر فلکه های و شیرهای گاز میتوان به برندهای شرکت های ایرانی و خارجی زیر اشاره کرد.

شیر فلکه سیم ایتالیا , کیز ایران , کیتز ژاپن , سیتکو , آریا کیز , ایران شیر شیرگازی ایران , امین , سارا , مهشیر , نگین , گازیران , الیشیر 77 و و….

شیر گازی آب سیتکو , جی اس , سیم , سوگاتی , آذر , ریابی و … شیر فلکه چدنی وگ ایران , فاراب , میراب , وگ امید گلستان لرزه گیر ارتعاشات صنعتی و دیگر برندهای موجود در بازار که در به علت کثرت نامها در اینجا نمیگجد.

فروش شیر فلکه

در مجموع شیرالات ایرانی در زمینه کیفیت با شیرالات خارجی قابل رقابت و با کیفیت هستند. سایز شیر فلکه های معمولی برنجی  ساختمانی در  سایزهای 1/2 ,3/4 , 1 , 11/4, 11/2 , 2 & 3 اینچ میباشد.

معمولا برای سایز های بالاتر از شیر فلکه های چدنی استفاده میشود. برای اطلاع از قیمت فروش انواع شیر فلکه برنجی و چدنی و شیر گازی با ماتماس بگیرید.

تعمیر و تعویض شیر فلکه تهران
تعمیر و تعویض شیر فلکه

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *