شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشود

شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشود

شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشود

شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشود ؟

شیر شوفاژ در همه انواع شیرهای رادیاتور در خلاف جهت عقربه های ساعت باز شده و در جهت حرکت عقربه های ساعت بسته میشود. به طور تلویحی با چرخاندن کله گی شیر به سمت چپ شیر شوفاژ باز شده و برعکس آن و به سمت راست بسته میشود.

همانطور که گفتیم, نوع شیر و رادیاتور شوفاژ, گرم بودن یا نبودن, مارک و برند شیر هیچ تاثیر بر جهت باز و بسته شدن شیر نداشته و همه انواع شیرهای رادیاتور شوفاژ و حتی انواع دیگر شیرآلات فلکه ای بدین صورت باز و بسته میشوند.

این مساله را نیز گوشزد کنیم که در اینجا منظور از شیر رادیاتور شوفاژ, شیر بالا یا شیر رفت رادیاتور بوده و شیر پایین یا شیر برگشت که به آن شیر زانویی نیز گفته میشود, معمولا همواره در حال باز قرار داشته و ولوم باز و بسته کردن آن به صورت دستی نبوده و با ابزارآلاتی مانند آچار آلن یا پیچ گوشتی باز بسته میشوند. اما از آنجایی که این شیر در موارد خاصی مانند تعمیرات و باز و بسته کردن خود رادیاتور کاربرد دارد, در اماکن مسکونی در حالت عادی کسی به آن دست نمیزند.

اما در برخی موارد ممکن است که با وجود باز کردن شیر شوفاژ در جهت صحیح, به نظر برسد که از لحاظ گرم شدن شوفاژ هیچ اتفاق خاصی نیفتاده باشد و رادیاتور همچنان سرد بوده و یا تمامی بخش های آن به صورت کامل گرم نشده باشند. در این موارد نخستین کاری که به ذهن هر کسی میرسد, هواگیری شوفاژ است.

بعضا با وجود هواگیری رادیاتور شوفاژ نیز این مشکل حل نشده و رادیاتور همچنان سرد باقی میماند. شاید به نظر برسد که شیر رادیاتور خراب بوده و به درستی عمل نکند, اما نمیتوان به صورت قاطع گفت که علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری به دلیل خرابی شیر است,اما به هر حال ممکن است بخشی از این مساله مربوط به خرابی و گیرپاژ شیر رادیاتور باشد.

نحوه تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

در ادامه برخی از ایرادات کلی سیستم شوفاژ را با وجود باز بودن شیر شوفاژ بررسی میکنیم.

شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشودشیر رادیاتور شوفاژ باز است اما شوفاژ گرم نمیشود؟

نخست بایستی مطمین شوید که سیستم گرمایشی شما اعم از موتورخانه شوفاژ مرکزی و یا پکیج دیواری شما در حالت زمستانی قرار داشته و شیر فلکه های مربوط به سیستم شوفاژ باز هستند. 

معمولا در صورتیکه سیستم گرمایشی به درستی کار کرده و شیرفلکه های آن باز باشند, حداقل یک یا چند رادیاتور, هر چند به شکل ضعیف خود به خود و حتی بدون هواگیری شوفاژ گرم یا ولرم میشوند. در صورتیکه از گرم بودن یک یا چند رادیاتور مطمین شدید و یک یا دو رادیاتور دیگر گرم نباشند, ممکن است خرابی مربوط به موارد زیر باشد.

  • خرابی شیر رفت یا برگشت رادیاتورهای سرد
  • گرفتگی شیر رفت و برگشت رادیاتور
  • وجود انسداد نصف و نیمه در سیستم لوله کشی و اتصالات
  • رسوب گرفتگی رادیاتور شوفاژ و نیاز به شستشوی رادیاتور پکیج و شوفاژ
  • دور بودن رادیاتور سرد از مابقی رادیاتورها
  • کم بودن قطر لوله های رادیاتور مذکور
  • ضعیف بودن پمپ موتورخانه یا پکیج

معمولا این خرابیها نشانه خاصی نداشته و بایستی به صورت آزمون و خطا و توسط متخصص عیب یابی و رفع شوند.

امیدواریم که مقاله ما در مورد شیر شوفاژ به کدام سمت باز میشود برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز به سرویس کار رادیاتور شوفاژ, پکیج و موتورخانه در سراسر تهران, کرج,پردیس با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *