نحوه سرویس و قیمت شستشوی رادیاتور شوفاژ و پکیج

نحوه سرویس و قیمت شستشوی رادیاتور شوفاژ و پکیج

سرویس و شستشوی رادیاتور شوفاژ

سرویس و شستشوی رادیاتور شوفاژ در سیستم های موتورخانه و پکیج گرمایشی بخشی از سرویس هایی است که هر چند سال یکبار بایستی انجام شده تا موجب افزایش راندمان سیستم گرمایشی شود. بعضا این مساله شاید توسط برخی ضروری به نظر  نرسد, اما علاوه بر اینکه موجب افت تبادل گرمایشی و حتی افزایش مصرف گاز شود,  در برخی موارد باعث سرد شدن کامل یا بخشی از رادیاتور شوفاز شود. معمولا سرد بودن قسمت پایینی رادیاتور ناشی از رسوب املاح در این قسمتهاست. در این موارد با وجود هواگیری رادیاتور شوفاژ به صورت مکرر باز هم بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی مجددا رادیاتور دوباره سرد میشود.

در اصل شستشوی رادیاتور شوفاژ یکی از روشهای بهینه سازی و کاهش مصرف گاز موتورخانه و پکیج دیواری بوده که میتواند استهلاک سیستم را نیز به شدت کم کند. وجود رسوب در رادیاتورها بیشتر باعث سرد شدن قسمت پایین رادیاتور میشود.

دلیل ایجاد و ته نشین شدن رسوب در داخل رادیاتورها را نیز میتوان وجود املاح در آب و واکنش شیمیایی این املاح با فلزات موجود در سیستم مانند مس , آهن و آلومینیوم باشد. این مورد به خصوص بیشتر برای آپارتمان های دارای پکیج و لوله های فلزی بیشتر رخ میدهد. گرم بودن آب شوفاژ نیز در این واکنش های شیمیایی موثر بوده و از آنجا که مبدل های پکیج دیواری از جنس مس بوده و یونیزاسیون مس در محیط های آبی افزایش پیدا کرده و در ضمن نزدیک بودن پکیج به رادیاتور هم نسبت به سیستم موتورخانه میتواند میزان رسوب گرفتن رادیاتور پکیج را افزایش دهد.

نصب سختی گیر و فیلتر های تصفیه آب میتواند تا حدودی باعث کاهش میزان ته نشین شدن رسوب در رادیاتورها شود اما هرگز به صفر نخوهد رسید. در ضمن نصب رادیاتور پره ای از جنس آلومینیوم در سیستم های دارای پکیج میتواند میزان رسوب گرفتن رادیاتور را افزایش دهد به همین منظور رادیاتورهای پنلی فولادی در کنار پکیج سازگاری بیشتری دارند.

به همین منظور و به دلیل اینکه  وجود این رسوبات میتواند باعث خرابی و گرفتگی مبدل و لوازم پکیج شود, برای شستشوی رادیاتور پکیج بایستی هر 2 تا 3 سال یکبار یک برنامه ریزی منظم انجام شود. بعضا ممکن است عدم انجام سرویس و شستشوی رادیاتور شوفاژ به دلیل انباشت رسوبات باعث سوارخ شدن و نیاز به تعویض یا تعمیر رادیاتور شوفاژ شود.

شستشوی رادیاتور شوفاژ

نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ

بهتر است قبل از راه اندازی پکیج و زمستانی کردن موتورخانه اقدام به رسوب زدایی رادیاتور نموده و این کار را در مورد همه رادیاتورها انجام دهید. هرگاه برای نقاشی و امور دیگری مانند بازسازی لوله کشی رادیاتورها باز شوند, نیز فرصت خوبی برای شستشوی رادیاتور شوفاژ است.

رسوبات موجود در رادیاتور درست شبیه رسوب های بدنه داخلی سماور بوده که به علت سیاه بودن آب شوفاژ رنگ آنها سیاه و حالت زنگ زدگی دارد, اما یک ورقه از املاح بیشتر به کف و بدنه داخلی رادیاتور چسبیده که بایستی با جدا کردن آنها از رادیاتور شوفاژ خارج شوند.

به طور کلی 2 روش برای جرم گیری و رسوب زدایی رادیاتور وجود دارد. در روش اول با تخلیه آب شوفاژ و باز کردن رادیاتور ها , اقدام به تمیز کردن و نصب رادیاتور میکنیم, و در شیوه دوم با تخلیه آب شوفاژ آب لوله کشی را وارد سیستم شوفاژ کرده و از طرف دیگر خارج میکنیم. روش اول بیشتر برای سیستم های دارای موتورخانه بوده و مشکل تر است, ولی کیفیت رسوب زدایی بیشتری دارد, در شیوه دوم که فقط برای شستشوی رادیاتور پکیج انجام میشود, کار کمی راحت تر است.

مراحل شستشوی رادیاتور شوفاژ در روش باز کردن به ترتیب زیر است.

1- تخلیه آب شوفاژ

بستن شیر فلکه های رفت و برگشت از موتورخانه و پکیج و تخلیه کامل سیستم که برای اجتناب از کثیف کاری بهتر است, تخلیه سیستم در صورت وجود از محل نصب حوله خشک کن حمام یا رادیاتور شوفاژ سرویس بهداشتی انجام شود. در صورتی که مجبور شدید از تخلیه سیستم را از سالن یا اتاق انجام دهید, با جمع آوری وسایل و استفاده از یک تشت بزرگ و دستمال مراقب باشید که محیط اطراف کثیف نشود. این مرحله کمی مشکل بوده و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که آب شوفاژ از موتورخانه تخلیه شود, چرا که احتمالا شیر فلکه های ورودی واحد درست کار نکرده و آب مدار شوفاژ طبقات بالایی به لوله کشی شوفاژ واحد شما وارد شده و این مساله کلی زمان برده و حوصله زیادی میخواهد.

2- باز کردن رادیاتور شوفاژ

ابتدا شیر با بستن شیر رفت و برگشت رادیاتور مطمین شوید که آب شوفاژ به داخل منزل ورود پیدا نکند. سپس با باز کردن رادیاتورها آنها را به مکانی مانند حیات , بالکن یا حمام خانه برده تا کار شستشوی رادیاتور شوفاژ را آنجا انجام بدهید.

3- رسوب زادیی رادیاتور شوفاژ

جرم گیری رادیاتور باز شده میتواند به وسیله فشار آب انجام شود, البته محلولهایی نیز بدین منظور در بازار فروخته میشود که کارایی چندانی ندارند. استفاده از اسید و مواد شیمیایی نیز به هیچ وجه توصیه نمیشود, چرا که باعث صدمه و سوراخ کردن رادیاتور شوفاژ میشوند. بعد از اینکه رادیاتور به مکانی دارای راه آب و کفشور مناسب انتقال داده شد, با فشار آب ترجیحا گرم شیلنگ را به داخل سوراخ بیاندازید تا فشار آب رسوبات را از سوراخ دیگر خارج نماید. از آنجا که رسوبات موجود در کف رادیاتور هستند بهتر است رادیاتور را برعکس کرده و با فشار آب از روزنه پایین وارد رادیاتور شود. میتوان در حین انجام این کار  ضربات خفیفی هم به بدنه رادیاتور وارد کرده تا شستشوی رادیاتور شوفاژ بهتر انجام شود.

بعد از شسشتوی همه رادیاتورها اقدام به نصب شوفاژ و هواگیری رادیاتور شوفاژ نمایید. در هنگام شستشوی رادیاتور شوفاژ میتوانید با استفاده از آب گرم یا سرد و یا با کمک گرفتن از محلول های آماده و مطمین یا اسیدهای رقیقی مانند سرکه و نوشابه برای زدودن بیشتر رسوبات کمک بگیرید. در ضمن در صورت وجود نشتی های ریز میتوانید درانتهای کار و پیش از نصب رادیاتور مقداری زردچوبه در یک بطری کاملا حل کرده تا احتمالا نشتی های ریزی که در فواصل بین پره های رادیاتور به وجود آمده با پر کند.

شستشوی رادیاتور پکیج

در این روش بعد از تخلیه آب پکیج اقدام به شستشوی رادیاتور بدون بازکردن آن مینماییم و برای اینکار به ترتیب زیر عمل میکنیم.

1- بستن شیر آب مصرفی پکیج

2- باز کردن یک شیر آب گرم مصرفی مثلا شیر توالت یا حمام و رساندن بار پکیج به صفر

3- باز کردن 4 شلنگ زیر پکیج که بهتر است قبلا از باز کردن با یادداشت کردن یا گرفتن یک عکس از شیلنگ ها یادتان نرود که  کدام شلنگ به کجا وصل شده است.

معمولا اولین شلنگ از سمت راست شیلنگ برگشت پکیج است, دومی شیر ورودی آب مصرفی, سومین شیر برگشت آب مصرفی و چهارمی مدار رفت شوفاژ است.

4- متصل کردن شیلنگ آب مصرفی توسط یک مغزی تبدیلی 3/4 * 1/2 به شلنگ برگشت شوفاژ

5- قرار دادن شلنگ برگشت در داخل یک تشت یا هدایت آن به یک کفشور برای خروج آب, تا تمیز شدن آب خروجی و سپس با وصل کردن شیلنگ آب مصرفی به لوله رفت شوفاژ , سیستم لوله کشی رفت را نیز تمیز میکنیم. دقت کنید که ترتیب این مورد به دلیل بالاتر سطح لوله رفت نسبت به برگشت رعایت شده و ابتدا مدار برگشت جرم گیری شود.

6- سپس با بستن همه رادیاتورها جز یکی از آنها کار شستشوی رادیاتور را نیز تک تک انجام داده و اینکار را در مورد همه شوفاژها انجام میدهیم. شستشوی رادیاتور شوفاژ با این روش باعث میشود که کل فشار آب به یک رادیاتور وارد شده و شن و ماسه های احتمالی داخل رادیاتور خارج شوند.

برای مشاهده فیلم شستشوی رادیاتور شوفاژ به کانال آپارات خدمات لوله کشی تهران پایپر مراجعه کنید. استفاده از محلول رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ نیز چندان توصیه نمیشود, چرا که به علت ناشناخته بودن و گران قیمت بودن محصولات اصلی احتمال فیک بودن و صدمه زدن و یا عدم کارایی این گونه مواد شیمیایی بالا بوده و ممکن است باعث سوراخ شدن رادیاتور شود.

قیمت شستشوی رادیاتور شوفاژ

قیمت شستشوی رادیاتور شوفاژ بستگی به تعداد رادیاتورها , نوع سیستم حرارتی(پکیج یا موتورخانه), سالم بودن شیر فلکه های شوفاژ دارد. در حال حاضر یعنی سال 1402 قیمت پایه شستشوی رادیاتور شوفاژ هر عدد 300 هزار تومان است. با افزایش تعداد رادیاتورها به بیش از 4 عدد قیمت رسوب گیری و سرویس رادیاتورها به 250 هزار تومان هر عدد کاهش پیدا میکند. در صورتی که شیرفلکه موتورخانه آب بندی نشود و ما مجبور به تخلیه آب موتورخانه شویم که کاری وقت گیری و دردسردار است, هزینه شستشوی رادیاتور افزایش پیدا میکند. بهتر است در ساختمان هایی که موتورخانه شوفاژ دارند,قبل از راه اندازی, سرویس و تعمیرات موتورخانه و پرکردن مدار شوفاژ کار شستشوی شوفاژ انجام شود. در سیستم پکیج در صورتیکه کار شستشوی رادیاتور با سرویس کامل پکیج و اسید شویی پکیج انجام شود, به ازای هر رادیاتور 200 هزار تومان انجام میشود.

سرویس رادیاتور شوفاژ

سرویس رادیاتور شوفاژ علاوه بر شستشوی رادیاتور شامل بررسی و در صورت نیاز تعمیر و تعویض شیرالات و اتصالات رادیاتور, رسوب گیری لوله کشی شوفاژ, تعمیر شیر فکله  ورودی واحد یا شیرفلکه های پکیج و بررسی نصب صحیح و تحت فشار نبودن رادیاتور هم میباشد.

در صورت نیاز به تعمیر پکیج و موتورخانه ,سرویس و رادیاتور شوفاژ و پکیج با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *