پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی – تفاوت پمپ جتی و بشقابی

پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی – تفاوت پمپ جتی و بشقابی

پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی

شاید سوال پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی کمی گمراه کننده باشد و بایستی این طور توضیح داد که تفاوتها چه بوده و کاربردهای پمپ آب جتی و بشقابی در چه شرایط بهتر هستند . از آنجا که فشار کافی آب در یک ساختمان از مهمترین فاکتورهای بخش تاسیسات ساختمان است, و در اکثر ساختمانهای چند طبقه معمولا برای طبقات فوقانی مساله آبرسانی دردسرساز میباشد, در بسیاری از ساختمانهای بلندمرتبه حتما بایستی که نصب پمپ آب صورت بگیرد.

مدلهای مختلفی از پمپها تولید و عرضه میشوند که از مهمترین انواع آنها پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی میباشند. هرکدام از پمپهای مذکور کاربری ویژه ای دارند, اما به طور خلاصه پمپ آب جتی برای ارتفاع آبرسانی بالا بکار رفته و نوع بشقابی معمولا شدت فشار آب بیشتری دارد. حتی شیوه و طول مسیر لوله کشی ساختمان نیز در انتخاب نوع پمپ تاثیرگذار است.

پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت در طراحی و جثه پمپ آب جتی و بشقابی ( centrifugal pump )

متفاوت بودن عملکرد پمپ آب جتی (  Jet water pump ) و بشقابی

ایجاد صدای مختلف در پمپ جتی و بشقابی

تفاوت در هد , دبی و فشار پمپ جتی و بشقابی

در ادامه به بررسی ویژگی های و کاربردهای هریک از آنها میپردازیم.

پمپ آب جتی بهتر است یا بشقابی

ویژگی ها و کاربردهای پمپ آب بشقابی

پمپ های بشقابی بیشتر برای آب و مایعاتی استفاده میشود, که گرانروی بشتری داشته و بیشتر مصرف صنعتی دارند, اما با توجه به تنوع مدلهای پمپ های بشقابی بسیاری از مدلهای آن برای پمپاژ آب خانگی و صنایع کشاورزی نیز استفاده میشوند.

خصوصیات پمپ جتی و موارد استفاده

از آنجا که قدرت پمپ آب جتی بالا میباشد, استفاده از پمپ جتی برای منبع و چاه های عمیق توصیه میشوند . این مدل پمپها مصرف بیشتری در ساختمانها دارند. البته ارتفاع ساختمان نیز در انتخاب و طراحی سیستم پمپ موثر میباشد.

انواع پمپ های بشقابی

پمپ های بشقابی 2 نوع هستند :

پمپ آب بشقابی جابجایی مثبت

پمپ آب بشقابی سانتریفیوژی

پمپ آب سانتریفیوژی برای مایعات با ویسکوزیته کمتر و روان تر استفاده میشود و پمپ آب بشقابی جابجایی مثبت برای مایعات سنگین تر با ویسکوزیته بالا کاربرد دارد.

انواع پمپ های جتی

پمپ های جتی معمولا برای پمپاژ اب در عمق زیاد استفاده میشوند, اما با این وجود پمپهای جتی نیز به دو دسته پمپ های عمیق و کم عمق دسته بندی میشوند.

تفاوت عملکرد این دو نوع پمپ جتی هم در محل تخلیه و پمپاژ آب است که در مورد پمپ عمیق عمل پمپاژ از سطح زیر پمپ انجام گشته و توسط به پروانه کمکی به بالا پمپاژ میشود. نوع لوله کشی آب و سیستم بای پس و همچنین نصب تجهیزاتی مانند شیر یکطرفه بسته به نوع پمپ بشقابی یا جتی متفاوت هستند.

تفاوت در طراحی پمپ آب جتی و بشقابی

طراحی پمپهای آب بشقابی بسیار ساده است و این سادگی در پمپ های آب جتی دیده نشده و یک طراحی بسیار پیچیده دارند.

پمپ های آب بشقابی برای ساختمان های کم ارتفاع مناسب بوده و قیمت پایین تری هم نسبت به پمپ آب جتی دارند.

اما در ساختمانهای بلندمرتبه ما مجبور به استفاده از پمپ آب جتی هستیم, چرا که هد یا ارتفاع پمپ آب جتی بیشتر از پمپ آب بشقابی است.

پمپ آب بشقابی دارای یک الکتروموتور , یک شفت , پروانه و پخش کننده است, جنس پروانه پمپ آب بشقابی معمولا از برنز , پلیمر پلی کربنات , استیل ضدزنگ و چدن میباشد. پخش کننده یا ولوت آب را به سمت پروانه سوق داده و پروانه با نیروی شفت آنرا پمپاژ میکند.

در پمپ جتی با عمق کم که طراحی آن شامل یک یا چند پره و ولوت است که توسط یک جت اکسیژن تقریبا شبیه یک سانتریفوژ عمل میکند.

همچنین پمپ جتی دارای یک نازل انژکتور و یک ونتوری است که این نازل آب را با فشار دریافت و انتقال میدهد. برای مضاعف کردن فشار ترکیب نازل جت و ونتوری بسیار مهم بوده و ترکیب آنها در بخش روبروی پروانه قرار میگیرند.

پمپهای جتی کم عمق نسبت به پمپهای عمیق در سطح بالاتری از چاه نصب میشوند.

مقایسه عملکرد پمپ آب جتی و بشقابی

در پمپ آب بشقابی پروانه پمپ با استفاده از نیروی دورانی آب دریافتی را پمپاژ میکند.

همانطور که آب پرتاب میشود، فشار ایجاد شده باعث می شود به دلیل فشار محیط و نیروی گریز از مرکز ، سیال با قدرت زیادی به سمت خروجی سیر کند.

این تداوم و سرعت بالای شفت که نیروی دورانی روی پروانه ایجاد میکند باعث جریان پمپاژ یکپارچه با قدرت زیاد در خروجی پمپ میگردد.

فاکتورهایی که فشار پمپ آب بشقابی را تعیین میکنند عبارتند از قطر پروانه، تعداد پروانه ها، اندازه باز شدن آنها یا حجم ورودی و سرعت چرخش محور شفت و پروانه.

حجم سیال ورودی توسط منفذ خروجی پروانه تعیین می شود. قدرت الکتروموتور مورد استفاده بر تمام این پارامترها تاثیر می گذارد.

وجود هوا در هنگام دریافت آب باعث می شود که در نحوه عملکرد پمپ وقفه ایجاد شود.

در پمپ آب جتی هنگام عبور آب از جت پمپ سرعت جریان آب بسیار زیاد شده، اما فشار آن کاهش پیدا می کند. کاهش سطح حروجی از پمپ موجب میشود سرعت خروج آب از نازلهای پمپ زیاد شده و کل فشار ایجاد شده روی نازلها وارد شوند. این موضوع سبب میشود که آب به راحتی به طبقات بالای ساختمان برسد.

تفاوت صدای پمپ آب بشقابی و جتی

کلیه پمپهای موجود در بازار ایجاد صدا میکنند اما به طور کلی صدای پمپ بشقابی کمتر از پمپ جتی است و البته به برند پمپ نیز بستگی دارد. به خصوص در مورد کسانی که به دنبال نصب پمپ بی صدا یا در اصل کم صدا در آپارتمان هستند, بهتر است یک پمپ نیم اسب بشقابی را برای نصب انتخاب کنند.

مقایسه کاربرد پمپ جتی و بشقابی در ساختمان

برای فشار بالا در طبقات بیشتر، از پمپ های بشقابی دارای دو یا چند پروانه استفاده می شود, یا یک موتور برای کمک به پروانه ها در شرایط نیاز به فشار زیاد اضافه میگردد. البته در صورت استفاده از پمپهای جتی برای طبقات بالا در صورت نیاز به فشار بالاتر نیز میتوانید از انژکتور بیشتری استفاده نمایید, تا علاوه بر هد , فشار مورد نیاز نیز تامین گردد.

قیمت پمپ آب جتی و بشقابی

به طور کلی پمپهای آب بشقابی در شرایط مساوی قیمت پایین تری نسبت به پمپهای جتی دارند اما قدرت پمپ, برند پمپ از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت پمپ آب جتی و بشقابی هستند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *