لوله کشی گالوانیزه

لوله کشی گالوانیزه

لوله کشی گالوانیزه

لوله کشی گالوانیزه همانطور که از نامش مشخص است , اجرای تاسیساتی لوله کشی ساختمان و سایر صنایع با استفاده از لوله گالوانیزه و اتصالات مربوطه است . لوله گالوانیزه نوعی از لوله های فولادی است که با استفاده از روشهای مختلف روی اندود کردن , پوشانده میشوند تا هم طول عمر لوله ها افزایش پیدا کند و هم فعل و انفعالات شیمیایی با آب به حداقل ممکن برسد.

به دلیل روشن و براق بودن به این لوله های فولادی , لوله های سفید هم گفته میشود.

لوله کشی گالوانیزه

کاربردهای لوله کشی گالوانیزه

عمدتا کاربرد لوله های گالوانیزه را میتوان در سیستم آبرسانی ساختمان دانست. از آنجا که تغییر رنگ و بوی آب در داخل لوله های گالوانیزه بسیار نادر بوده و عمر این نوع لوله کشی نیز نسبتا با دوام است, لوله کشی گالوانیزه را میتوان از گزینه های اجرای لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی دانست. با وجود اینکه در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت و اجرای سخت لوله کشی گالوانیزه باعث شده است که  نسبت به لوله کشی پنج لایه و تک لایه کمتر کاربرد داشته باشند اما با این وجود در رایزر ساختمان ها به خصوص سازه های بلندمرتبه به دلیل اینکه لوله های تک لایه و پلیمری برای آبرسانی مناسب نیستند از لوله کشی گالوانیزه استفاده میشود.

کاربرد دیگر لوله کشی گالوانیزه استفاده از سیستم لوله کشی فاضلاب است که امروزه به دلیل قیمت بالای آن تقریبا مورد استفاده قرار نمیگیرد . استفاده دیگر لوله گالوانیزه را میتوان در برج های خنک کننده و چیلرها دانست.

از لوله های گالوانیزه در سایر صنایع مانند صنایع بهداشتی و لبنی نیز تقریبا استفاده هایی در اجرای لوله کشی و ساخت کندانسور و اواپراتورهای صنعتی میگردد. ساخت گلخانه و سازه های فلزی نیز با استفاده از لوله های گالوانیزه سبک به دلیل مقاومت در برابر خوردگی بسیار رایج میباشد.

از این لوله ها به هیچ عنوان نمیتوان برای لوله کشی گاز و شوفاژ استفاده کرد , چرا که در برابر گاز و شوفاژ مقاومت کافی را ندارند.

نحوه اتصال لوله اتصالات گالوانیزه

دنده یا رزوه نام پیچ هایی است که بر روی لوله های گالوانیزه ایجاد میشود تا به اتصالات مورد نیاز نصب شوند . لوله های گالوانیزه به طور کارخانه ای و فابریک دارای 2 سر رزوه هستند و برای برش آنها بایستی از لوله برهای دستی و صنعتی استفاده نموده و به وسیله حدیده دستی یا برقی با ایجاد رزوه بر روی متراژ مورد نظر کار لوله کشی گالوانیزه را انجام داد.

شیوه استاندارد اتصال این لوله های استفاده از دنده است و به هیچ وجه جوشکاری لوله مورد تایید نمیباشند.

یکی از دلایل کمتر شدن مصرف لوله های گالوانیزه علاوه بر قیمت بالا را میتوان سخت بودن اجرای آن دانست , به خصوص در سایزهای بالاتر که علاوه بر سختی به نیروی جوانی نیازمند است . از همین رو در سالهای اخیر بیش از 90 درصد از تاسیسات کاران و لوله کشهای ساختمان از اجرا و حتی تعمیرات آن سرباز میزنند و در بسیاری از موارد با تبدیل لوله کشی گالوانیزه به لوله های پلیمری کار خود را راحت میکنند.

روش دیگر تعمیر لوله گالوانیزه تعویض قسمت آسیب دیده از سردنده های سالم و یا استفاده از مهره ماسوره طلایی برای ایجاد دنده میباشد.

بهترین لوله برای لوله کشی گالوانیزه استفاده از برند لوله گالوانیزه ساوه یا لوله گالوانیزه سپنتا و اتصالات برزیل توپی, مک و انواع سنگین آن است.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *