لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت

لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت

لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت

لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت, این سوال بسیاری از مالکین و سازندگان ساختمان و حتی مجریان لوله کشی فاضلاب و تاسیسات است, که در عمل بین لوله کشی با لوله پلیکا و پوش فیت کدام یک میتواند انتخاب بهتری باشد. در گذشته از متریال مختلفی مانند چدن و لوله های گالوانیزه یا سیمانی برای زهکشی و هدایت فاضلاب استفاده میشد, که با ابداع پلیمرها و ورود آنها در زمینه تولید لوله و اتصالات در حال حاضر بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. در ابتدا لازم است ذکر کنیم که دلیل برتری اجرایی لوله کشی پلیکا یا پوش فیت نسبت به لوله های چدنی و سیمانی, اجرا, تعمیرات و حمل آسان آنهاست و در زمینه هزینه نیز مخارج کمتری دارند. لوله های پلیکا از جنس مواد PVC بوده و لوله های پوش فیت از جنس پلی پروپلین یا بعضا پلی اتیلن میباشند.

در ادامه به مقایسه لوله کشی پلیکا و پوش فیت در زمینه های مختلف میپردازیم.

لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت

 

استحکام لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت

استحکام لوله کشی فاضلاب بستگی به چندین عامل شامل, استحکام شیمیایی و مقاومت در برابر فشارهای فیزیکی, عایق بودن صوتی, حرارتی و الکتریکی و میزان طول عمر در برابر اشعه ماورا بنفش میباشد. در کنار خصوصیات خود لوله و اتصالات, نحوه اتصال قطعات لوله کشی به یکدیگر هم از فاکتورهای مهم در کیفیت لوله کشی فاضلاب است. لوله های پلیکا توسط چسب متصل و آب بندی شده و نحوه اجرای لوله کشی پوش فیت بر اساس آب بندی اورینگ مبیاشد. در ادامه مقایسه لوله کشی پلیکا و پوش فیت به صورت اجمالی انجام شده و در ادامه دلایل فنی و علمی آنها را شرح میدهیم.

لازم به ذکر است که در مقاییسه لوله پلیکا و پوش فیت ما بهترین کیفیت و برند بازار را در نظر گرفته ایم و ملاک مقایسه  ما بهترین لوله پلیکا و پوش فیت هستند.

1- مقاومت شیمیایی پلیکا و پوش فیت در یک رنج بوده و تنها نقطه ضعف هر دو را میتوان از بین رفتن چسب پلیکا و اورینگ لوله های پوش فیت در برابر مواد شیمیایی دانست. اما به طور کلی در این مورد لوله کشی پلیکا بهتر از پوش فیت است, چرا که از لحاظ عملیاتی در بسیاری موارد که چسب لوله پلیکا از بین میرود, رسوبات داخل فاضلاب به راحتی جای چسب را گرفته و عمل آب بندی را به جای چسب انجام میدهند, اما در پوش فیت با از بین رفتن اورینگ شاکله لوله کشی و آب بندی به کلی از بین میرود.

2- استحکام هر دو در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی بسیار بالاست.

3- اشعه فرابنفش به راحتی پلیکا را از بین برده و پودر میکند و پوش فیت مقاومت بیشتری در برابر UV  داشته و برای فضاهای در معرض نور خورشید بهتر است.

4- انعطاف طولی لوله پلیکا نسبت به پوش فیت بیشتر است.

5- انعطاف پوش فیت در برابر ضربات فیزیکی در مقایسه با پلیکا بیشتر است.

6- پلیکا تغییر شکل کمتری نسبت به پوش فیت از خود بروز میدهد.

7- به طور کلی مقاومت کلی لوله کشی پلیکا در تکان های ساختمان در اثر نشست و زمین لرزه نسبت به پوش فیت بهتر است.

مقایسه پوش فیت و پلیکا از نظر اجرا

در لوله کشی فاضلاب چند مرحله پیش رو داریم. اندازه گیری, برش, چسباندن و بست کاری.

  1. لوله پلیکا در شاخه های 6 متری تولید شده و لوله پوش فیت در اندازه مختلف0.5,1,2 و 3 متری تولید میشوند و اندازه گیری لوله کشی بر اساس این موضوع انجام میشود.
  2. بعد از برش لوله پلیکا بایستی صاف و احتمالا با حرارت کونیک شود. در لوله های پوش فیت هم در بسیاری از مقاطع نیاز به برش و کونیک کردن با ابزارآلات پوش فیت میباشد.
  3. لوله و اتصالات پلیکا بعد از فیت کردن با چسب به هم متصل میشوند که در پوش فیت با اورینگ های موجود انجام میشود.
  4. بست کاری از مهمترین جزییات کار لوله کشی پوش فیت است, اما در لوله کشی پلیکا از بست کمتری استفاده میشود. در برخی ساختمانها برای استحکام بیشتر لوله های پوش فیت از ساپورت بندی استفاده میشود.

هزینه لوله کشی پوش فیت بیشتر است یا پلیکا

هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان یکی از مهمترین پارامترهای تعیین کننده در انتخاب متریال و روش لوله کشی ساختمان است. از این رو با توجه به شرایط کلی بایستی بدانید که مخارج لوله کشی و تعمیرات لوله پوش فیت به طور کلی از پلیکا پرهزینه تر است. از دلایل این مساله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. قیمت بیشتر لوله اتصالات پوش فیت نسبت به پلیکا
  2. نیاز به بست کاری و ساپورت بندی در لوله کشی پوش فیت
  3. اجرت و دستمزد بالای لوله کشی و بست کاری لوله های پوش فیت

ویژگی های هدایت فاضلاب در پوش فیت و پلیکا

از لحاظ سرعت دفع فاضلاب هر 2 لوله دارای یک شرایط مساوی هستند. اما عبور فاضلاب از داخل پوش فیت با سر و صدای بیشتری همراه است. هرچند که در سالهای اخیر تولیدکنندگان پوش فیت اقدام به تولید لوله های سایلنت کرده اند, اما با این وجود لوله پلیکا عایق صوتی بهتری نسبت به پوش فیت دارند.

هر چقدر سطوح داخلی لوله صاف تر باشند, سرعت روندگی فاضلاب بیشتر بوده و کمتر دچار گرفتگی و ته نشین شدن رسوبات میشود. در صورت گرفتگی لوله نیز در صورت استفاده از فنر برای رفع گرفتگی لوله با فنر, پوش فیت مقاومت بیشتری در برابر ضربات فنر از خود نشان میدهد.

نحوه اتصال لوله پوش فیت به پلیکا

از آنجا که در برخی موارد به دلیل محدودیت های اجرایی لازم است لوله پوش فیت به پلیکا یا بالعس تبدیل شوند, لازم است جزییات این کار را برای شما بازگو کنیم. در صورتی که لوله های موجود در سایز 10 باشند مشکل سایز نداشته و هر دو نوع لوله قابل اتصال هستند, اما به دلیل تفاوت در برخی سایزهای پوش فیت مانند 50 و 75 و استفاده بیشتر لوله 63 پلیکا در این سایزهای بایستی با استفاده از اتصالات تبدیلی به هم متصل شوند.

در کنار این مساله از آنجایی که ممکن است پلیکا به خوبی با اورینگ پوش فیت آب بندی نشود, بهتر است برای آب بندی از چسب میل پوکس استفاده شود, چرا که چسب لوله پکلیکا یا چسب تارگت به خوبی به پوش فیت چسندگی ندارد. در تعمیر لوله فاضلاب چدنی و در اماکنی قصد تبدیل لوله چدنی را دارید, بهتر است از لوله پوش فیت همراه با چسب سنگ یا میل پکس استفاده کنید.

نتیجه گیری

هرچند که لوله های پوش فیت قیمت و کلاس بالاتری نسبت به پلیکا دارند, اما نمیتوان خصوصیات خوب پلیکا را نیز نادیده گرفت و به طور قاطع رای به بهتر بودن پوش فیت نسبت به پلیکا داد, و به نظر نگارنده در صورت اجرای مناسب میتواند هر کدام از 2 لوله را برای اجرای لوله کشی فاضلاب مناسب دانست. اما در ساختمانهای بزرگ کیفیت و برتری پوش فیت در زمینه اجرای سیستم های لوله کشی زیر سقفی و فول ونت را نادیده نگیرید و برای پروژه های بزرگ ساختمان لوله کشی پوش فیت بهتر از پلیکا است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *