بهترین روش لوله کشی ساختمان و مراحل آن

بهترین روش لوله کشی ساختمان و مراحل آن

روش لوله کشی ساختمان 

انتخاب روش لوله کشی ساختمان به پارامترهای زیادی از جمله نوع بهره برداری , هزینه در نظر گرفته شده , منطقه جغرافیایی و شرایط اجرای لوله کشی ساختمان بستگی دارد.

از آنجا که لوله کشی ساختمان به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی میشود,بایستی به صورت مجزا به تک تک موارد لوله کشی که قرار است در یک ساختمان طراحی و پیاده شود , پرداخت . برای این منظور به بررسی تک تک روش لوله کشی ساختمان در انواع آن خواهیم پرداخت. جدا از انتخاب متریال مناسب و روش لوله کشی ساختمان , حسن انجام کار لوله کشی از همه موارد کار مهمتر به نظر میرسد , و بهتر است روشی انتخاب شود که مجری لوله کشی ساختمان با تسلط به همه جوانب آن , بتواند از پس کار برآید.

لوله کشی ساختمان از مهم ترین کارها در ساخت و ساز ساختمان است. لوله کشی ساختمان شامل لوله کشی آب ، گاز ، فاضلاب , شوفاژ , سیستم های حرارتی و برودتی , لوله کشی آبیاری و آبرسانی  است.

هر یک از انواع لوله کشی های فوق بسته به شرایط و نیاز ممکن است روش های مختلفی در طراحی و اجرا داشته باشند در برخی موارد مانند لوله کشی گاز نیز مقررات به ما اجازه ابتکار عمل نداده و ما ناچار به پیروی از قوانین لوله کشی گاز ساختمان هستیم. خلاقیت و اجازه استفاده از شیوه های مختلف در لوله کشی آب و فاضلاب بیشتر به کار می آیند.

لوله کشی ساختمان ویلاییروش لوله کشی ساختمان آب

ما در این مقاله سعی بر آن داریم به طور مفصل روش لوله کشی ساختمان برای آب را مورد بررسی قرار دهیم.

برای لوله کشی آب و تفکیک آب گرم و سرد باید لوله کشی ساختمان را به طور دقیق انجام داد.لوله کشی ساختمان باید اصولی اجرا شود تا همه ساختمان به طور یکسان آب داشته باشد و هیچ ایراد و نشتی در لوله کشی ساختمان وجود نداشته باشد زیرا هرچه لوله کشی ساختمان اصولی و صحیح انجام شود از هزینه و وقت برای تعمیرات صرفه جویی میشود .

قبل از لوله کشی ساختمان برای لوله های آب باید فشار و میزان مصرف آب را بررسی کرد تا طبق این مورد بتوان اندازه لوله ها ، وزن و جنس لوله ها  را تعیین و سیستم لوله کشی ساختمان را طراحی کرد .

موردی که بیش از هر چیز بر لوله کشی ساختمان اثر دارد میزان فشار آب شهری است . اگر میزان فشار آب کم باشد میتوان با روش های مختلف آبرسانی ، این مشکل را برطرف ساخت.

مساله دیگری که در انتخاب روش لوله کشی ساختمان در بخش آب مهم است , تفکیک کنتور هر واحد یا وجود یک کنتور واحد برای اجرای لوله کشی ساختمان است .

جدای از روشهای اجرای لوله کشی داخل آپارتمان روش آبرسانی از مبدا کنتور یا چاه آب به واحدهای مختلف نیز توسط روشهای مختلفی انجام میگردد.

این روش ها شامل :

۱-با استفاده از مخزن تحت فشار آب ساختمان را توزیع کرد.

۲-با استفاده از بوستر پمپ آب ساختمان را با فشار مناسب توزیع کرد.

۳-استفاده از مخزن ثقلی

حال انواع لوله کشی ساختمان را بررسی و در مورد هرکدام توضیحات مختصری داده میشود تا نقاط ضعف و قدرت آنهارا بررسی کنیم.

جدا از روشهای فوق برای سیستم آبرسانی , توزیع آب بین انشعابات و واحدهای مختلف نیز تابع روشهای گوناگونی است . به طور کلی این روش های لوله کشی ساختمان جدا از متریال بکار رفته شامل لوله کشی کلکتوری و لوله کشی انشعابی سنتی میشود.

اجرای لوله کشی ساختمانلوله کشی سنتی یک روش لوله کشی ساختمان:

در گذشته برای لوله کشی ساختمان از لوله های فلزی استفاده میشد و تقریبا همه ساختمان ها در گذشته از این روش برای توزیع آب استفاده کرده اند.

اما این روش دارای ضعف هایی از جمله : زنگ زدگی لوله ها در دراز مدت، سنگین بودن لوله ها  و دستمزد بالا برای نصب به علت سختی کار.

لوله کشی انشعابی 

در این روش آب تمام ساختمان از رایزر اصلی منشعب میشود و برای آب سرد و گرم تفاوتی ندارد پ.

نحوه استفاده آن به این صورت است که برای هر محل مصرف یک شاخه از سر لوله گرفته میشود و در آخر کل مسیر لوله کشی ساختمان به هم مرتبط میشود پ.

و چون روش سنتی منسوخ شده با لوله های پلیمری لوله کشی ساختمان را به روش انشعابی انجام میدهند پ.

برای لوله کشی آب گرم نیز یک شاخه از رایزر اصلی وارد وسیله حرارتی شده و از انتهای آن خارج میشود .

شکل قرار گیری لوله های انشعابی :

لوله کشی ساختمان به روش اشعابی شامل دو نوع توکار و روکار می باشد.

اگر لوله های منشعب از رایزر اصلی از زیر مصالح ساختمانی عبور کند نوع توکار است پس این نوع لوله کشی را نمی توان در ساختمان های در حال سکونت و بدون کنده کاری اجرا کرد.

اما اگر لوله های منشعب شده روی دیوار نصب شد این روش لوله کشی ساختمان روکار است.

لوله کشی کلکتوری : نوع دیگر لوله کشی ساختمان روش لوله کشی ساختمان کلکتوری است چون در این روش از وسیله ای به نام کلکتور استفاده میشود این نام را انتخاب کرده اند.

لوله کشی ساختمان به روش کلکتوری مدرن و پیشرفته است و از قوانین لوله کشی ساختمان قدیمی مثل انشعابی و سنتی پیروی نمی کند زیرا در این روش برعکس لوله کشی انشعابی میتوان آن را در یک ساختمان به طور جداگانه نیز طراحی کرد.

در این شیوه رایزر اصلی آب بعد از ورود از خیابان به داخل ساختمان وارد کلکتوری میشود و در محل های گوناگون و بر اساس نیاز مورد استفاده قرار میگیرد.

در این شیوه رایزر اصلی درون کلکتور منشعب میشود.

تعداد کلکتور ها نیز به تعداد مکان های مصرف بستگی دارد. برای لوله کشی ساختمان حداقل به دو کلکتور نیاز است یکی برای آب گرم و یکی برای آب سرد.

به کلکتور جدا احتیاج است چون آب به صورت مستقیم وارد وسیله حرارتی نمیشود و علت دیگر آن تقسیم شدن لوله آب گرم خروجی از پکیج در بین وسیله های حرارتی است.

لوله کشی کلکتوری فقط به صورت توکار است زیرا شکل قرار گیری لوله ها بعد از خروج از جعبه کلکتور فقط به صورت توکار است.در ساختمان های پیشرفته لوله های کلکتوری از زیر سقف عبور داده میشوند.

بهترین روش لوله کشی ساختمان را با توجه به بررسی فاکتور هایی چون سرعت اجرا ، کیفیت ، قیمت تمام شده و حفظ و نگهداری از لوله ها را میتوان یافت . البته شکل سازه هم دارای اهمیت بالایی است منظور از شکل سازه یا ساختمان این است که آیا این ساختمان در حال سکونت است یا در حال ساخت؟

زیرا این مورد عامل تعیین کننده ای در انتخاب شیوه ی لوله کشی ساختمان است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.

تاسیسات لوله کشی ساختمان کرجسریع ترین روش لوله کشی ساختمان :

سریع ترین روش لوله کشی ساختمان برای لوله های آب شیوه ی انشعابی و روکار است .مخصوصا اگر ساختمان در حال سکونت باشد چون میتوان این روش را بدون خرابی لوله ها از سطح دیوار عبور داد .

اما همه از روش رو کار برای لوله کشی ساختمان استفاده نمی کنند زیرا ظاهر لوله ها در این روش مشخص است که البته با توجه به مزیت روش روکار هنرکاران ساختمان برای حل این مشکل چاره اندیشی کرده اند و آن استفاده از داکت کشی است.

داکت یعنی استفاده از قاب های مخصوص لوله که سطح خارجی آن را می پوشاند و مزیت آن علاوه بر زیبایی ،حفاظت کردن از لوله هاست.

دومین روش سریع لوله کشی ساختمان روش کلکتوری با توجه به لوله های لایه ای است.

البته شرط اجرای این شیوه این است که ساختمان در حال ساخت یا بازسازی باشد.

قیمت تمام شده کدام روش لوله کشی ساختمان پایین تر است ؟

با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه میرسیم که باز هم روش لوله کشی انشعابی روکار کمترین هزینه را دارد و روش کلکتوری با لوله های لایه ایی پرهزینه تر است.

 کیفیت کدام روش لوله کشی ساختمان بیشتر است :

همانطور که گفته شد کیفیت لوله کشی ساختمان بسیار مهم است و تا حد امکان باید سعی بر آن داشت که از لوله های با کیفیت استفاده کنید تا از هزینه های اضافی تعمیر و نگهداری جلوگیری شود.

کیفیت در لوله کشی ساختمان را میتوان در چند زمینه ی مختلف بررسی کرد از جمله : سرعت و فشار آب ، دسترسی راحت به لوله ها و طول عمر لوله ها.

اگر بخواهیم بهترین سیستم لوله کشی ساختمان را برای سازه های در حال ساخت انتخاب کنیم بدون شک روش لوله کشی ساختمان کلکتوری با لوله های لایه ای به صورت زیر سقفی را میتوان انتخاب کرد.

علت کیفیت مورد قبول این مدل لوله کشی این است که هوای درون لوله ها با استفاده از شیر هواگیری دفع میشود و علت دیگر آن علت استفاده از لوله های لایه ایی است که روی سرعت و فشار آب تاثیر منفی  نمی گذارد .

مزیت دیگر روش کلکتوری به صورت زیر سقفی این است که چون لوله ها فشار مصالح را تحمل نمی کنند پس عمر بیشتری دارند و احتمال نشتی و خرابی آنها کمتر میشود و در پایان تعویض و تعمیر روش لوله کشی ساختمان، روکار کمترین هزینه و وقت را صرف میکنند.

مراحل لوله کشی ساختمان

مراحل لوله کشی ساختمان پس از ایجاد سقف طبقات قابل اجراست. در این مرحله ابتدا به مشخص کردن محل چاه فاضلاب یا خروجی فاضلاب از ساختمان, طبق نقشه, محل نصب رایزرهای فاضلاب و به موازات آن آب مشخص شده و اقدام به اجرای لوله کشی فاضلاب میکنیم. پس از اتمام لوله کشی فاضلاب و همراه با پیشرفت کاری در ساخت بنا؛ لوله کشی آب و سیستم گرمایش نیز قابل اجراست.

نصب شیرالات, رادیاتور  و لوازم بهداشتی نیز در آخرین مرحله قرار داشته و میتواند در هنگام نقاشی ساختمان یا پس از آن انجام شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (9)

  • morteza پاسخ

    لطفا فیلم آموزش لوله کشی هم قرار بدید متشکرم

    جولای 31, 2020 at 5:05 ب.ظ
  • علی پاسخ

    خیلی مطلب خوب و عالی بود

    جولای 31, 2020 at 5:14 ب.ظ
  • Sina Rigi پاسخ

    خیلی کامل و جامع بود ممنون

    آگوست 2, 2020 at 2:12 ق.ظ
  • صابر پاسخ

    مطلب جامعی در مورد لوله کشی ساختمان بود .

    آگوست 6, 2020 at 12:37 ق.ظ
  • سینا صالحی زاده پاسخ

    خیلی عالی بود
    ممنون از سایت خوبتون

    آگوست 11, 2020 at 9:28 ب.ظ
  • Hosein_bahadoran پاسخ

    ممنون. ما نصب تاکنر و پمپ اب و لوله کشی در حد ۳۵ متر داریم یه حدود قیمت بفرمایید

    آگوست 12, 2020 at 8:30 ب.ظ
    • hoseinpor hoseinpor پاسخ

      تقریبا اجرت نصب پمپ , تانکر همراه با لوله کشی حدود 1 میلیون تا 1.5 میلیون تومان به غیر از لوازم و لوله اتصالات مصرفی هزینه دارد .

      آگوست 13, 2020 at 1:58 ب.ظ
  • نوروزي پاسخ

    سلام
    قصد دارم آشپزخونه رو به بخش ديگه از آپارتمان انتقال بدم طول مسير براي جابجايي حدود 7 متر است آيا براي فاضلاب مشكل پيش نمياد .
    ممنون ميشم پاسخ بدبد

    آگوست 24, 2020 at 9:37 ق.ظ
    • آقای حسین پور پاسخ

      به دلیل مشکلاتی که ممکن است در آینده برای فاضلاب آشپزخانه در طول هفت متر بوجود بیاید , کار کمی دور از ذهن و غیر اصولی بوده , اما برای بازدید از آپارتمان هماهنگ کنید تا خدمت برسیم .

      آگوست 24, 2020 at 2:10 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *