مشکلات لوله کشی ساختمان و تاسیسات گرمایشی

مشکلات لوله کشی ساختمان و تاسیسات گرمایشی

مشکلات لوله کشی ساختمان

مشکلات لوله کشی ساختمان تا زمانیکه با آنها مواجه نشده و کلنجار نرفته ایم , شاید در ابتدا خیلی ساده و عادی به نظر میرسند , اما در برخی موارد بسیاری از مشکلات فقط با تجربه و بعضا با آزمون و خطاهای متعدد حل میشوند . اما به طور کلی تشخیص عیوب لوله کشی ساختمان و تاسیسات مربوطه تابع یک منطق علمی و منطقی میباشد .

تجربه و حوصله نقش مهمی در کاهش هزینه ها و تخریب داشته و از این جهت مجرب بودن لوله کش و تاسیسات کار بسیار موثر است . ضمن اینکه تجربه و هوش در تشخیص مشکلات لوله کشی نمیتواند رابطه مستقیم با سن لوله کش داشته باشد و چه بسیار تاسیسات کارهای لوله کشی با تسلط و کنجکاوی بهتر از یک تعمیرکار لوله کشی مسن عمل کنند .

جدای از تجربه با توجه به تعدد در رشته های تخصصی لوله کشی و تاسیساتی , زمینه کاری لوله کشی هم در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در عین حال دلسوز بودن و تمایل به کشف و رفع مشکلات لوله کشی نیز در برخی نقش پررنگی را ایفا میکند . مواردی چون انسداد و رفع گرفتگی لوله به تخصص هایی جدا از سیستم های تاسیسات گرمایشی و سرمایشی از لحاظ تجهیزات و مهارت نیاز دارند .

تشخیص مشکلات در لوله کشی آب , شوفاژ , فاضلاب و گاز از یک طرف و آشنایی با تاسیسات گرمایشی مانند موتورخانه شوفاژ مرکزی , پکیج گرمایشی , فن کویل و اخیرا داکت اسپلیت از دیگر مواردی است که میتواند در یافتن و برطرف کردن این مشکلات ما را یاری کند .

شاید بخشی از این مشکلات هم مربوط به قیمت لوله و اتصالات میباشد که مجری یا کارفرما به قصد صرفه جویی در خرید لوازم  لوله کشی باعث بروز صدمات جدی به سیستم تاسیسات لوله کشی ساختمان میشود .

مشکلات لوله کشی ساختمان

رفع مشکلات لوله کشی ساختمان

جدای از حدس و گمان و پیدا کردن مشکلات لوله کشی و تاسیسات , روشهای برطرف کردن این گونه مشکلات نیز بسیار مهم بوده و هم از لحاظ هزینه و هم از نظر تخریب و مدت زمان تعمیرات نقش مهمی در نشان دادن تبحر لوله کش و تاسیسات کار دارد . پیدا کردن روش میانبر و کم هزینه و در  عین حال مطمین در واقع هیچ قیمتی نداشته و در انتها باید قدردادنی ویژه ای از این متخصصان امر نمود .

در ادامه با اشاره به برخی موارد شایع این مشکلات و راه حل های پیش رو اشاره خواهیم کرد. برخی از مشکلات مانند شکستن شیر پیسوار در لوله و اتصالات نیز از جمله مسایلی است که فقط از عهده لوله کشهای خبره برمی آید .

مشکلات لوله کشی آب

کاهش فشار ناشی از انسداد مسیر لوله کشی آب یکی از مشکلات رایج میباشد . اگر کاهش فشار مربوط به کل ساختمان یا واجدهای بالایی ساختمان باشد دو راه پیش رو دارید . راه اول این است که در صورت قدیمی بودن سیستم لوله کشی ساختمان , لوله های اصلی ساختمان را نوسازی کنید . روش دیگر نصب پمپ تحت فشار برای ساختمان است . با توجه به اینکه هزینه های هر 2 روش نسبتا بالاست , بهتر است از روش تعویض لوله کشی که نسبتا مطمین تر است , استفاده کنید , چرا که لوله های قدیمی تحمل فشار پمپ آبرا نداشته و ممکن است با نصب پمپ دچار ترکیدگی شوند . پس بهتر است ابتدا با تعویض و نوسازی لوله کشی با قطر مناسب به فشار مطلوب دسترسی پیدا کنید .

در صورتیکه ساختمان مورد نظر نسبتا نوساز بوده ناچار به استفاده از پمپ میباشد . البته در صورتیکه کاهش فشار مربوط به فقط آب گرم مصرفی باشد , احتمال دارد که پکیج و آبگرمکن شما دچار رسوب گرفتگی شده و نیاز به اسیدشویی دارد .

گرفتگی شیر فلکه ورودی واحد یا حتی انسداد شیر فلکه از موتورخانه هم میتواند از دلایل کاهش فشار آب سرد یا گرم باشد .

اما در برخی موارد ممکن است که در داخل ساختمان برخی از شیرهای مخلوط با کاهش فشار یا قطع جریان آب برای ما مشکل ایجاد کنند که در این مواقع بهتر است با باز و بسته کردن شیر , تعویض مغزی یا کاتریج شیر و یا تعویض شیر پیسوار مشکل را رفع نمایید .

موضوع دیگر این است که ممکن است که گرفتگی در تمام طول لوله کشی وجود داشته باشد و این مساله تنها با تعویض لوله کشی رفع میشود و به هیچ وجه بازکردن با فنر و محلولهای شیمیایی و مسایلی از این دست کمکی به رفع گرفتگی لوله نخواهد کرد .

نشتی پنهان در لوله کشی آب نیز از مشکلات عدیده لوله کشی است که میتوان با کمک گرفتن از نشت یابی لوله کشی با دستگاه در کنار تجربه تشخیص کار این گونه نشیها را در بسیاری از موارد پیدا کرد . در برخی موارد نادر هم فقط با کنده کاری موارد مشکوک میتوان به محل دقیق نشتی دسترسی پیدا کرد .

سرد شدن آب گرم مصرفی نیز از مسایلی است که به دلیل خرابی پمپ شوفاژ یا رسوب گرفتن منبع کویل دار یا مبدل پکیج در اکثر موارد اتفاق میفتد .

مشکلات لوله کشی شوفاژ

از آنحا که لوله کشی شوفاژ وظیفه رساندن آب گرم شوفاژ را از موتورخانه و پکیج به رادیاتور و فن کویل ها دارد , گردش همیشگی با سرعت مناسب از اصول این لوله کشی میباشد . هرگونه انسداد و کاهش سرعت میتواند باعث بوجود آمدن اختلال در سیستم شوفاژ شود . هواگرفتن لوله ها و رادیاتورها از مشکلات عمده لوله کشی شوفاژ میباشند که در موارد متلف دلایل متفاوتی دارند .

به طور کلی انسداد در شیر رفت و برگشت رادیاتور یا شیر فلکه های ورودی در واحد یا موتورخانه یا حتی پکیج میتواند از دلایل کاهش سرعت گردش مدار گرمایش باشد .

مساله بعدی که در ساختمانهای دارای موتورخانه اتفاق میفتد , نقص در سیستم پمپ موتورخانه است که وظیفه تسریع در گردش آب شوفاژ را داشته و در صورت خرابی , معمولا در طبقات بالا و طبقات همکف یا اول باعث سرد شدن رادیاتور ها میشود .

نشتی در لوله کشی های شوفاژ نیز به مانند لوله کشی آب بایستی توسط تشخیص کار خبره مشخص و رفع شود .

مشکلات لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب به دلیل اینکه یک لوله کشی با سیستم باز و بدون فشار است , معمولا با مشکلاتی نظیر گرفتگی و انسداد مواجه میشود . شیب کم یا زیاد لوله کشی از دلایل خرابی لوله های فاضلاب است که دو راه پیش تعمیرکار لوله کشی قرار میدهد . راه اول استفاده از فنر لوله بازکنی بوده و احتمالا تا مدتی مشکل را رفع میکند و در عین هزینه نسبتا کم , سریع و بی دردسر میباشد .

پس زدن فاضلاب از کفشور , کاسه توالت ایرانی و فرنگی و خروجی فاضلاب آشپزخانه و انسدادهای گاه و بیگاه حاصل از تجمع رسوبات و گرفتگی توالت فرنگی با اجسام از جمله موارد شایع در لوله کشی فاضلاب است .

شیوه دوم کنده کاری و تخریب لوله فاضلاب است که روشی با قیمت بالا , طولانی است و در برخی موارد ممکن است قابل اجرا نباشد .

در مورد مشکلات لوله کشی ساختمان در بخش گاز نیز بهتر است با متخصصین لوله گاز مشورت کنید .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (4)

  • همیرا پاسخ

    سلام . آیا دستگاه های تشخیص میتونند مشکلات لوله کشی رو متوجه شوند ؟

    آوریل 11, 2021 at 1:46 ق.ظ
    • آقای حسین پور پاسخ

      تشخیص ترکیدگی آب و لوله های با فشار بالا رو میشود با دستگاه انجام داد .

      آوریل 12, 2021 at 1:19 ب.ظ
  • امير پاسخ

    سلام من يك سوال داشتم
    در زماني كه پمپ آب خاموش هست، جريان در خلاف جهت ميتواند از داخل پمپ جريان داشته باشد؟

    مارس 23, 2022 at 11:21 ق.ظ
    • admin پاسخ

      سلام, بله به همین دلیل و به منظور جلوگیری از برگشت آب و حرکت در مسیر عکس جریان, در هنگام لوله کشی و نصب پمپ آب حداقل یک شیر یکطرفه در مسیر جریان آب تعبیه میشود.

      مارس 28, 2022 at 1:28 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *