11 روش رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا مو نوار بهداشتی صابون

11 روش رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا مو نوار بهداشتی صابون

گرفتگی توالت فرنگی با اشیا

رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا با روشهای مختلف در لوله بازکنی تهران پایپر

تلفن : 09122437371 -22533080- 66973771 شبانه روزی , سراسر تهران

گرفتگی توالت فرنگی با اشیا یکی از شایعترین انواع گرفتگیها در سرویس بهداشتی میباشد و بسته به نوع انسداد روشهای مختلفی برای بازکردن آنها اعمال میشود . توالت فرنگیها دو نوع گرفتگی دارند , نوع اول گرفتگی در داخل توالت فرنگی بوده و انسداد بعدی که خیلی کم اتفاق میفتد مربوط به لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی میباشند.

افتادن خمیر دندان و صابون در چاه دستشویی, گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع, نوار بهداشتی, دستمال کاغذی و مو باعث تجمع رسوب و تشکیل یک توده بزرگ شده و این مساله میتواند بلافاصله یا به تدریج شرایط گرفتگی توالت فرنگی و دستشویی ایرانی را ایجاد کند.

سایز لوله خروجی توالت فرنگی , استفاده از بوگیرهای زاویه دار در نصب توالت فرنگی , خروجی لوله کشی فاضلاب و وجود شترگلویی و تعداد زیاد اتصالات مصرف شده در لوله کشی فاضلاب میتواند از دلایل گرفتگی توالت فرنگی باشد . نصب و اجرای لوله کشی غیر استاندارد فاضلاب توالت فرنگی نیز از دیگر دلایل اصلی در گرفتگی دستشویی فرنگی است.

اما بهرحال ممکن است با رعایت تمام شرایط فوق , افتادن و سقوط اجسام به داخل فرنگی نیز موجب انسداد در قسمت داخلی یا بخش لوله فاضلاب توالت فرنگی شود.

گرفتگی توالت فرنگی با اشیاگرفتگی لوله کشی توالت فرنگی

گرفتگی در داخل محفظه توالت فرنگی بخاطر سیفونی بودن شکل فرنگی و کوچکتر بودن محل عبور جامدات بسیار شایعتر از گرفتگی در لوله کشی فاضلاب ساختمان است , چرا که معمولا سایز لوله کشی توالت فرنگی حدود 10 سانتیمتر قطر داشته و یک زانویی بیشتر ندارد و این مساله عبور هر شی را از لوله فاضلاب راحت میسازد.

البته توالت فرنگیهایی که روی سیفون توالت ایرانی کار گذاشته شده اند , دچار گرفتگیهایی لوله ای میشوند . شترگلویی توالت ایرانی خود موجب افزایش احتمال گرفتگی توالت فرنگی با اشیا بوده و ما به شما توصیه میکنیم که در تبدیل توالت ایرانی به فرنگی , حتما شتر گلویی توالت ایرانی را حذف کرده تا سهولت خروج فاضلاب افزایش یابد.

شستشوی کف سرویس بهداشتی و ورود اجسام و ذرات جامد از طریق کفشوی سرویس به لوله فاضلاب و تجمیع آنها در سراهی اتصال به فرنگی نیز یکی از عوامل گرفتگی فرنگی در قسمت لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی است.

رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا

گرفتگی با دستمال توالت و کاغذی , مو , نوار بهداشتی , مدفوع , روزنامه , صابون , نایلون و قطعات پلاستیکی مانند مسواک , خمیردندان , پیچ و قطعات درب فرنگی از انواع اجسامی هستند که موجب انسداد توالت فرنگی میشوند.

در گرفتگی توالت فرنگی با اشیا بهترین روش , کندن توالت فرنگی , در اوردن یا رد کردن جسم مورد نظر از داخل فرنگی   و سپس نصب مجدد توالت فرنگی است . البته ممکن است این روش راه حل نهایی رفع انسداد نباشد, و فنر زدن راه حل نهایی برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا باشد.

دستگاههای ژنراتور و فنر لوله بازکنی توالت فرنگی با قدرت و دورموتور و سایز متناسب با اندازه و نوع توالت فرنگی بایستی بکار برده شده و در اجرای بازکردن فرنگی بایستی ملاحظات بهداشتی و ایمنی در اولویت کار مدنظر باشند.

استفاده از دستگاه پمپ تراکم هوا برای بازکردن توالت فرنگی نیز یکی از روشهای لوله بازکنی است که به خاطر احتمال کثیف کاری و آسیب زدن به ساختمان , لوله بازکنها سعی میکنند کمتر از این روش استفاده کنند . این روش در اصل تیر آخر  در لوله بازکنی محسوب میشود.

رفع گرفتگی توالت فرنگی با اسید را نیز کاملا فراموش کنید , چرا که بکار بردن اسید به ندرت برای بازکردن گرفتگی در جاهایی مناسب است که چربی زیادی انباشته شده ( مانند آشپزخانه ) و بخصوص اسیدهای قوی برای لوله کشی ساختمان مضر هستند و ممکن است هزینه های زیادی را به شما تحمیل کنند.

حتی رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش شیرین را نیز نمیتوان روش موثری برای لوله بازکنی دانست, زیرا این روش فقط در افتادن صابون در چاه دستشویی فرنگی میتواند عاجل باشد.

گرفتگی چاه توالت

به طور کلی گرفتگی چاه توالت یا به دلیل افتادن اجسام به داخل چاه توالت ایرانی یا سنگ توالت فرنگی صورت میگیرد و یا به دلیل ایجاد رسوب گرفتگی تدریجی در داخل لوله های فاضلاب ساختمان این مساله اتفاق میفتد.  در این مطلب به بررسی گرفتگی چاه توالت فرنگی و ایرانی با سقوط اشیا به  چاه توالت میپردازیم. مهمترین اجسام خارجی که در داخل چاه سقوط میکنند اشیای موجود در محیط هستند. موارد زیر از جمله علل گرفتگی چاه توالت هستند.

  • گرفتگی توالت فرنگی با اشیا مختلف
  • گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع
  • گرفتگی توالت فرنگی با نوار بهداشتی
  • افتادن صابون در چاه دستشویی
  • گرفتگی توالت با مو
  • گرفتگی توالت فرنگی با صابون
  • افتادن خمیر دندان در چاه دستشویی

گرفتگی توالت فرنگی با نوار بهداشتی

گرفتگی توالت فرنگی با نوار بهداشتی از جمله مواردی است که از لحاظ تعدد زیاد اتفاق میفتد, چرا که متاسفانه بسیاری از بانوان ایرانی ( به خصوص در محلهایی که مهمان هستند )  به خاطر حجب و حیا از انداختن نوار بهداشتی به داخل سطل آشغال امتناع کرده و ممکن است ندانند که ساکنین خانه را در چه مخمصه ای انداخته اند.

نوار بهداشتی به دلیل شبیه بودن به پارچه, علاوه بر حجیم بودن , با جذب ذرات دیگر در کنار آب , افزایش حجم پیدا کرده و تبدیل به توده ای سخت میشود که جلوی دفع فاضلاب فرنگی را میگیرد . این توده اگر از داخل فرنگی به لوله اصلی فاضلاب خارج شود , شاید به مرور دفع شود , اما اگر در داخل فرنگی بماند بسته به شرایط ممکن است فورا یا به مرور سیستم تخلیه فرنگی را مختل کرده و باعث بالا زدن آب فرنگی شود.

بهترین روش را رفع گرفتگی توالت فرنگی با اشیا یی مانند نوار بهداشتی حذف فیزیکی و درآوردن آن از داخل کاسه توالت فرنگی است. این کار ممکن است با استفاده از ابزارالات مخصوص انجام شود و یا اینکه با فنر زدن یا بازکردن و نصب مجدد توالت فرنگی عملی باشد.

افتادن صابون در چاه دستشویی

گرفتگی توالت فرنگی با صابون نیز یکی از موارد شایع در این گرفتگی توالت فرنگی با اشیا محسوب میشیود. در این گرفتگی سهل انگاری و بی اعتنایی به افتادن صابون باعث میشود که صابون در دهانه خروجی توالت فرنگی یا شترگلویی چینی فرنگی گیر کرده و به مرور با جمع شدن مو و ذرات جامد به دور صابون باعث شود که انسداد به وجود بیاید. هرچند که ممکن است خود صابون هم موجب گرفتگی شود اما در اغلب موارد هسته اولیه توده مسدودکننده را تشکیل میدهد. این گرفتگی ممکن است در ابتدا یا انتهایی خروجی رخ دهد و با حرکت به سمت جلو دفع شود اما استفاده از ابزار لوله بازکنی و فنر مخصوص بازکردن فرنگی میتواند کار بازکردن و رفع گرفتگی فرنگی را راحت تر انجام دهد. گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع نی نی سایت از دیگر مقاله های مفید در این زمینه میباشد.

افتادن خمیر دندان در چاه دستشویی

افتادن خمیر دندان در چاه دستشویی و توالت فرنگی و خارج نکردن آن میتواند موجب جمع شدن ذراتی ریز معلق مدفوع و مو به دور خمیر دندان شده و یک توده بزرگ تشکیل دهد. این مساله به تدریج سرعت خروج فاضلاب را کاهش داده و این مساله باعث سکون در آب و ته نشین شدن بیشتر رسوب به دور خمیر دندان شود.

گرفتگی توالت با مو

گرفتگی توالت بامو به تنهایی امکان پذیر نیست, مگر اینکه حجم عظیمی از مو به داخل توالت فرنگی و دستشویی ایرانی وارد شود. اغلب گرفتگی توالت با مو در حالتی اتفاق میفتد که یک جسم خارجی در بخشی از خروجی فاضلاب قرار داشته باشد و قطعات مو ذره ذره به دور آن پیچیده و باعث انسداد توالت فرنگی یا ایرانی شود.

گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع

گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع یکی از موارد شایع است. اما همانطور که در مورد مو توضیح داده شد, در شرایط نصب استاندارد توالت و لوله کشی مناسب به هیچ عنوان مدفوع نمیتواند عامل اصلی گرفتگی توالت فرنگی یا ایرانی قلمداد شود. اما به دلیل سرچ کلمه گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع نی نی سایت توضیحاتی راجع به این مورد نه چندان جالب میدهیم.

اساسا توالت محلی برای دفع فضولات انسانی است و برای این منظور طراحی شده است و نصب مناسب و دقیق توالت ایرانی و فرنگی و تجهیزات جانبی در کنار لوله کشی برای استفاده و آسایش ساکنین است. حجم و نوع مدفوع هم نمیتواند عامل گرفتگی تلقی شده و پس بایستی دنبال اشکال در جای دیگر نظیر افتادن اشیا در توالت فرنگی و ایرانی و یا استاندارد نبودن تجهیزات بگردیم.

باز کردن توالت فرنگی و ایرانی

در ادامه به راه حل گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی و نحوه نحوه باز كردن توالت فرنگی میپردازیم. روش های فوق ممکن است در برخی از مواقع به دلیل متفاوت بودن نوع گرفتگی و شرایط توالت کارساز نبوده و بایستی به سراغ روشهای دیگر برویم.

1- رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون

رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون یک روش سریع برای گرفتگی های سبک فرنگی است. در این روش با پوشاندن کاسه با سلفون و محکم کردن آن با چسب به فشار ملایمی که سلفون وارد میشود, در صورت گرفتگی فرنگی با مو و دستمال کاغذی این اجسام از محل انسداد رد شده و توالت فرنگی باز میشود. وجود نشتی از محل نصب میتواند این شیوه را بی اثر کند.

2- استفاده از فشار آب

استفاده از فشار آب به خصوص آب گرم میتواند در گرفتگی های ضعیف تر موجب رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی شود.  اگر با استفاده از یک سطل بزرگ همراه با شلنگ آب انجام شود, اثرگذاری این روش بیشتر است. دو روش بالا برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با دستمال کاغذی بسیار مناسب هستند.

3- باز کردن توالت فرنگی با تلمبه دستی

یک روش ساده و خانگی برای باز کردن توالت فرنگی استفاده از تلمبه های دستی لاستیکی است. این تلمبه ها با محبوس کردن هوا و فشار به محدود مسیر فاضلاب در صورتی که زورش به گرفتگی برسد میتواند راحت ترین نحوه بازکردن توالت فرنگی محسوب شود.

4- رفع گرفتگی توالت فرنگی با چوب لباسی

سیم مفتول ضخیم و محکم میتواند با بیرون کشیدن یا جابجا کردن اشیا یک روش مناسب باشد. در صورت عدم دسترسی به سیم مفتول میتوانید با استفاده از چوب رختی فلزی و صاف کردن آن نسبت به بازکردن توالت فرنگی اقدام کنید.

5- رفع گرفتگی توالت با اسید

رفع گرفتگی توالت با اسید یک روش پرطرفدار است. اما دقت کنید که این روش پرخطرترین شیوه بوده و ممکن است هم به خود شما و هم به تجهیزات سرویس بهداشتی و لوله کشی فاضلاب آسیب برساند. برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی با اسید بهتر است از اسیدهای ضعیف استفاده کنید, چرا که اسید قوی در کنار باز کردن مسیر فاضلاب ممکن است باعث خوردگی تجهیزاتی مانند کاسه توالت, سوراخ کردن لوله و چسب لوله کشی شود. علاوه بر این اسیدهای قوی در تماس با آب و پاشیدن روی پوست میتوانند خطرات زیادی برای سلامتی افراد داشته باشند.

6- رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش شیرین

رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش شیرین یکی از راهکارهای دم دستی و موثر است. استفاده از چند قاشق جوش شیرین با ترکیب سرکه میتواند موجب از بین بردن گرفتگی با مو , مدفوع و رسوبات دیگر شود. این روش به خصوص برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع بسیار کارساز است.

7- گرفتگی توالت با سیمان

رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی با سیمان یک معضل برزگ است. معمولا این گرفتگی ها پس از انجام عملیات ساختمانی و بازسازی سرویس بهداشتی با مسدود شدن لوله فاضلاب توسط سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به وقوع می پیوندد. از آنجا که سیمان بر اثر خیس شدن سفت تر میشود و اسید هم چندان روی آن اثرگذار نیست, استفاده از مواد نفتی به خصوص گازوییل برای بازکردن لوله توالت فرنگی و شترگلویی توالت ایرانی موثر واقع شود. برای این منظور بهتر است به مدت چند ساعت پس از ریختن گازوییل از توالت استفاده نشود تا سیمان و مصالح توسط گازوییل حل شده و با شستشوی آب گرم و محلول اسیدی رقیق از بین بروند.

8- رفع گرفتگی توالت فرنگی با آچار مشکل گشا

همان طور که گفته شد بهترین روش در باز کردن و رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی حذف اشیا در مسیر فاضلاب است. آچار مشکل گشا یا گیره فاضلاب از جمله ابزارالات است که در حدود 1 متر طول داشته و سر آن یک چنگک برای گرفتن اجسام دارند. در ضمن گرفتن اجسام این آچار میتواند با زدودن رسوبات به راحتی و توسط افراد عادی انجام شود.

9- باز کردن توالت فرنگی و ایرانی با فنر

هر چند که روشهای فوق میتواند در انسداد های معمولی به راحتی توسط افراد عادی انجام شود. اما برخی از گرفتگی های به نیروی بیشتری نیاز دارند. استفاده از فنر با نمره خاص و در بسیار از موارد نیاز به به کارگیری قلق های خاص از کارهایی است که فقط از عهده افراد متخصص لوله بازکن بر می آید.

10- استفاده از دستگاه تراکم هوا

دستگاه تراکم هوا هم از تجهیزات تخصصی برای رفع گرفتگی توالت فرنگی است. این دستگاه بر متراکم کردن هوا در محفظه توالت فرنگی باعث ایجاد فشار زیادی شده و اجسام گیرکرده را به سمت لوله فاضلاب پرتاب میکند.

11- باز و نصب توالت فرنگی

در برخی موارد گرفتگی توالت فرنگی به دلیل گیرکردن مو  و رسوبات در قسمت بوگیر و حدفاصل بین فرنگی و لوله فاضلاب اتفاق میفتد. در این موارد چاره ای جز کندن فرنگی, زدودن رسوبات و نصب مجدد فرنگی نیست.

 

سوالات در مورد گرفتگی توالت فرنگی

بهترین روش برای رفع گرفتگی توالت فرنگی کدام است؟

خارج کردن اشیا با وسایلی نظیر گیره مشکل گشا, فنر و دست بهترین روش رفع گرفتگی توالت فرنگی است.

علت گرفتگی توالت فرنگی چیست؟

گیر کردن اجسامی مانند نوار بهداشتی, صابون, خمیر دندان, مسواک,مو و مدفوع موجب گرفتگی توالت فرنگی میشود.

آیا برای رفع گرفتگی توالت فرنگی نیازی به کندن کاسه فرنگی است؟

در صورت باز نشدن توالت فرنگی ممکن است لوله فاضلاب توالت فرنگی مسدود باشد, که در این صورت بایستی کاسه از محل خود باز شده و بعد رفع گرفتگی توالت فرنگی نصب شود.

هزینه رفع گرفتگی توالت فرنگی چقدر است؟

هزینه رفع گرفتگی توالت فرنگی بستگی به شرایط گرفتگی بین 250 تا 500 هزار تومان است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • سارا پاسخ

    سلام
    یک روش هم من بلدم که الان انجام دادم و موفقیت آمیز بود. شلنگ دسشویی رو تا ته داخل قسمت خروجی سینک توالت فرنگی بکنید بعد آب داغ رو تا ته باز کنین. گرفتگی خارج میشه.

    جولای 4, 2022 at 12:29 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *