انواع لوله تاسیساتی ساختمانی شامل چه لوله هایی هستند؟

انواع لوله تاسیساتی ساختمانی شامل چه لوله هایی هستند؟

انواع لوله های تاسیساتی

مواد پلیمری,مواد معدنی و کانی و فلزات از جمله متریالی هستند که انواع لوله های مختلف با آنها ساخته شده و بسته به ویژگی و کاربردهای مورد نیاز دسته بندی میشوند. لوله های در صنایع مختلف از صنعت نفت و پتروشیمی گرفته تا صنایع غذایی استفاده بسیاری دارند, اما ما در اینجا صرفا به بررسی انواع لوله های تاسیساتی ساختمان میپردازیم. هرچند که بسیاری از این نوع لوله ممکن است در سایر موارد نیز کاربردهای داشته باشند. بسیاری از لوله ها علاوه بر ساختمان های مسکونی, تجاری و صنعتی در تولید ماشین آلات مختلف استفاده های فراوانی دارند.

با توجه به قیمت و کیفیت مناسب و تنوع, ساخت و استفاده از لوله های پلیمری در سالهای اخیر رواج بیشتری داشته است. هرچند که با توجه به برخی از خصوصیات لوله های معدنی و فولادی هنوز هم در برخی از صنایع, پلاستیک نتوانسته اند, کاربرد زیادی داشته باشند. اما ورود لوله های پلاستیکی به لوله کشی ساختمان در 20 سال اخیر واقعا نمود چشمگیری پیدا کرده است.

انواع لوله های تاسیساتی

انواع لوله های تاسیساتی

لوله های فولادی درزدار, مانیسمان و اسپیرال, لوله های PVC یا پلیکا, پلی پروپیلن PPRC, لوله ای پلی اتیلن یا PE , تفلونی, سیستم لوله کشی پوش فیت, پلیکا, چدن و پلی اتیلن در فاضلاب کشی, لوله کشی تک لایه پ پ و پکس, لوله پنج لایه پکس و پرت از جمله لوله های تاسیساتی رایج در ساختمان هستند.

فارغ از جنس و تکنولوژی ساخت, لوله های تاسیساتی یک ساختمان به چند بخش لوله های سیستم های گرمایشی, سرمایشی, آبرسانی, فاضلاب,تاسیسات برق ساختمان, تهویه مطبوع و دودکش تقسیم بندی میشوند. اما انواع لوله های تاسیساتی به غیر از ساختمان در خطوط انتقال بین شهری و داخل شهری نیز استفاده های فراوانی دارند. از آنجا که مبنای محاسبات پایپینگ و لوله های مورد استفاده خارج از ساختمان در حیطه استفاده عموم نبوده و تخصصی میباشد, ما در اینجا به بررسی انواع لوله های ساختمان میپردازیم. در ادامه به بررسی انواع لوله های قابل استفاده از نظر متریال در ساختمانها میپردازیم.

انواع لوله های فلزی

انواع لوله های تاسیساتی ساخته شده از فلزات کاربردهای مختلفی در یک ساختمان دارند. به طور کلی از لحاظ قیمت لوله های فلزی لوله هایی گران قیمت تر نسبت به انواع دیگر لوله و اتصالات میباشند, اما در برخی موارد به دلیل استحکام و خصوصیات فیزیکی آنها چاره ای جز استفاده از لوله های فلزی نیست.

لوله های مسی, لوله گاز فولادی, لوله چدنی, لوله گالوانیزه, لوله حلبی از انواع مختلف لوله های فلزی هستند که در صنایع مختلف و از جمله صنعت ساختمان مصرف زیادی دارند. با توجه به مورد استفاده لوله های فوق معمولا دارای اتصالات همجنس و کاربردهای مختلفی دارند.

لوله های مسی از جمله لوله های پرمصرف هستند که برای لوله کشی آب سرد و گرم, لوله کشی گرمایشی و سرمایشی و همچنین ساخت کویل های مسی در دستگاه های مانند پکیج و منبع کویل دار کاربرد دارند. البته به دلیل قیمت بالای لوله اتصالات مسی در کشور ما بیشتر در لوله کشی کولر گازی مورد استفاده قرار میگیرد. اما لوله کشی مسی با جوش اسپلیت به ویژه در آمریکای شمالی برای آب سرد و گرم و شوفاژ بسیار رایج است.

لوله چدنی نیز از انواع لوله های فلزی هستند که بیشتر در فاضلاب کشی کاربرد داشته و البته در حال حاضر کمتر استفاده میشوند.

اما لوله های حلبی از که ورقه های گالوانیزه تهیه میشوند و به دلیل نازک بودن قیمت چندانی نداشته اما کاربرد خوبی در ساخت دودکش ساختمان از جمله لوله کشی دودکش موتورخانه, بخاری, شومینه, آبگرمکن و سایر لوازم گازسوز مصرف میشوند.

لوله های فولادی از لحاظ تکنولوژی ساخت به 3 دسته لوله های درزدار, لوله های مانیسمان و لوله های اسپیرال تقسیم بندی میشوند. لوله های درزدار شامل لوله های فولادی درزدار و لوله های گالوانیزه درزدار میباشند. انواع لوله های با درز ضخامت و کیفیت کمتری نسبت به لوله های مانیسمان دارند.

به همین دلیل لوله گاز درزدار برای لوله کشی گاز روکار و لوله های مانیسمان سیاه در لوله کشی گاز توکار و تاسیسات آتش نشانی استفاده میشوند.

همچنین نوعی لوله درزدار با کیفیت بالا در کارخانجات داخلی تولید میشوند که به نام لوله API  نامیده شده و به دلیل خصوصیات مناسب اجازه استفاده از آنها در لوله کشی گاز توکار وجود دارد.

لوله گالوانیزه هم 2 نوع درزدار و مانیسمان دارند و به دلیل روی اندود بودن آنها برای سیستم های آبرسانی و لوله کشی آب بهداشتی قابل استفاده میباشند. البته در ساختمانها بیشتر انواع لوله های فلزی گالوانیزه درزدار استفاده میشوند. هرچند که لوله کشی گالوانیزه در حال حاضر خیلی رایج نیست, اما در برخی ساختمان های بلند مرتبه به عنوان رایزر آبرسانی تنها گزینه قابل استفاده هستند.

برخی از اقسام لوله های ضعیف تر فلزی هم در لوله کشی برق ساختمان استفاده میشوند.

لوله های پلیمری

در چند دهه اخیر با ورود پلیمر به صنایع لوله سازی, تحول عظیمی در این صنعت رخ داد. از لوله کشی آب سرد و گرم و آبرسانی گرفته تا لوله کشی پکیج و شوفاژ و همچنین لوله های فاضلابی دستخوش ورود این لوله های جدید و متنوع شده و هم از لحاظ قیمت و هم از نظر سهولت و سرعت موجب افزایش راندمان و حتی سرعت ساختمان سازی شدند.

انواع لوله پلاستیکی اب

لوله های پلی پروپلین, لوله سه لایه فویل دار یا کامپوزیت, لوله های پنج لایه و تک لایه پکس مناسب برای لوله کشی آب سرد و گرم و لوله پلی اتیلن با اتصالات پیچی مناسب برای آبرسانی آب سرد از انواع لوله های پلیمری هستند که میتوان گفت کاملا جای لوله های فلزی را گرفته اند.

انواع لوله برای شوفاژ

از لوله های فولادی سیاه درزدار یا مانیسمان در گذشته برای لوله کشی شوفاژ استفاده میشد, اما با توجه به هزینه بالا و اجرای سخت و همچنین طول عمر نه چندان بالای آنها با ظهور لوله های پلاستیکی و پنج لایه این لوله های جایگزین لوله های فلزی شدند. قیمت لوله شوفاژ فلزی ممکن است تا حدود چندین برابر لوله های پلیمری مخارج تهیه و نصب دارند.

انواع لوله pvc

انواع لوله pvc ساختمان کاربردهای مختلفی در لوله کشی فاضلاب, لوله کشی تاسیسات استخر, تاسیسات برق و لوله کشی هواکش دارند. لوله پلیکا معمولی برای هواکش و ونت, لوله پلیکا نیمه قوی برای لوله های فاضلاب و لوله های فشار قوی در صنایع کشاورزی و آبرسانی استفاده میشوند.

برای پوش لوله های تاسیسات برق و مخابرات هم از لوله های پی وی سی و پلی آمید پلیمری استفاده میشود.

لوله های پوش فیت

لوله های پوش فیت از لوله های پلیمری مدرنی هستند که برای فاضلاب استفاده میشوند. تفاوت این لوله ها با لوله های پلیکا در نوع متصل شدن و البته کیفیت مناسب تر آنها میباشد.

لوله های سیمانی

از جمله لوله های مورد استفاده در دودکش و اماکنی که نیاز به مقاومت در مقابل حرارت داشته لوله های سیمانی هستند که به همراه لوله های آزبست در ساختمان استفاده میشوند. البته لوله های آزبست به دلیل آلودگی های زیست محیطی در حال حاضر کاربرد محدودی دارند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *