تعمیر رادیاتور شوفاژ آلومینیومی پره ای و پنلی

تعمیر رادیاتور شوفاژ آلومینیومی پره ای و پنلی

تعمیر رادیاتور شوفاژ

در این نوشته به تعمیر رادیاتور شوفاژ از نوع پره ای, پنلی, فولادی و آلومینیومی و راههای عملی و به صرفه پیشرو میپردازیم.

رادیاتور شوفاژ پخش کننده یا تبادل کننده های گرمایشی هستند, که از طریق همرفت گرمای آب داغ درون خود را به محیط انتقال داده و آب موجود در آنها با سرد شدن نسبی برای گرم شدن و بازگشت مجدد به سمت مولدهای گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه باز میگردند. اساس کار شوفاژ این سیکل بوده و هر علتی باعث ایجاد خلل در این گردش به وجود آید, موجب کاهش راندمان سیستم شوفاژ و در نتیجه کمتر گرم شدن یا سرد شدن محیط میشود.

تعمیرات رادیاتور شوفاژ اغلب به دلیل فرسودگی و طول عمر رادیاتور, کیفیت نه چندان خوب برخی برندها, نقص در نصب رادیاتور , اتصالات و حتی وجود مشکلات در لوله کشی پکیج و شوفاژ بوده که بعضا میتوان با سرویس و تعمیرات به موقع از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمود.

تعمیر رادیاتور شوفاژآموزش تعمیر رادیاتور شوفاژ

خرابی های عمده ای که در تعمیر رادیاتور شوفاژ با آن مواجه میشویم, شامل سوراخ شدن بدنه رادیاتور, نشتی از فاصله بین پره های رادیاتور, چکه کردن آب از شیر رادیاتور, نشت از اتصالات وصل شده به دیوار یا شیر و حتی نشتی از قسمت شیر هواگیری و درپوش رادیاتور است. در هر کدام از این نشتی ها بسته به نوع رادیاتور و نشتی, راهکار متفاوتی برای تعمیر رادیاتور شوفاژ وجود دارد.

تعویض یا حذف پره یا کل رادیاتور, کور کردن موقتی رادیاتور شوفاژ, جوش دادن رادیاتور, استفاده از چسب, تعویض و تعمیر اتصالات و شیر رادیاتور شوفاژ و حتی تعویض یک واشر از روش های هستند که برای تعمیر رادیاتور رایج بوده و ما در ادامه به بررسی هر یک از این راهکارهای میپردازیم.

در برخی از نشتی های ریز هم ممکن است بعد از یکی دو روز, خود به خود آب بندی شود. از آنجا که در عملکرد رادیاتور شوفاژ دما اثر مهمی داشته, سرد و گرم شدن و به دنبال انقباض و انبساط رادیاتور شوفاژ و اتصالات  مربوطه دلیل بسیاری از نشتی ها شناخته میشود.

تعمیر رادیاتور پره ای

نشتی از اتصالات رادیاتور, چکه کردن از فاصله بین دو پره , سوراخ شدن یک یا چند پره رادیاتور و خرابی شیرالات رادیاتور از مشکلاتی از که برای رادیاتور پره ای به وجود می آید.

رادیاتور های پره ای از پره های قابل تفکیک تشکیل شده که توسط مغزی و واشرهای به هم متصل میشوند. در بازار رادیاتورهای پره ای در تعداد پره های 5,7 ,10و 15 پره بسته به برند رادیاتور به فروش رسیده و پره های این رادیاتورها در کارخانه به صورت فابریک به هم متصل شده اند که البته میتوان به صورت دستی و آچار مخصوص از تعداد این پره ها کاست یا بر تعداد آنها اضافه کرد.

هر پره برای اتصال با پره مجاور به وسیله یک مغزی و واشر وصل میشود. صدمه دیدن واشر یا مغزی میتواند یکی از علل نشتی از رادیاتور پره ای شود. مغزی رابط بین رادیاتور سایزبندی مختلف شامل مغزی 3/4,1 و 11/4 دارند که البته در حال حاضر اغلب رادیاتورهای بازار از سایز 3 یا 1اینچ استفاده میکنند.

در صورت نشتی از واشر بین دو پره میتوان با استفاده از آچار مخصوص این واشرهای صدمه دیده را تعویض یا آچارکشی و آب بندی کرد. برای این کار بایستی رادیاتور و اتصالات سر و ته آن باز شده و اقدام به آچار کشی و تعویض واشر یا مغزی رابط بین رادیاتورها نمود.

رادیاتورهای پره ای در 4 گوشه خود چهار سوراخ دارند که در یک سمت دو عدد مهره برای اتصال به شیر رفت و برگشت و در سمت دیگر در قسمت بالا شیر هواگیری و در قسمت پایین درپوش کورکن نصب میشود.

یکی از موارد نشتی و تعمیر رادیاتور شوفاژ وجود ترک در این درپوشهای مذکور است. تعویض درپوش رادیاتور راه چاره است که البته در اکثر موارد بایستی شیر فلکه ورودی واحد قطع شده, و قطعه مورد نظر را تعویض کرد. در هنگام تهیه به سایز قطعه دقت کنید.نصب این قطعات معمولا با واشر بوده و آب بندی آن بدون استفاده از نوار تفلون انجام میشود.

تعمیر رادیاتور سوراخ شده

در رادیاتورهای پره ای, تعمیر رادیاتور سوراخ شده نسبت به انواع رادیاتور پنلی روش مطمین تری دارد. همانطور که گفته شد, پره های مختلف در این نوع رادیاتورها تشکیل یک بلوک رادیاتور را میدهند. در صورت نشتی از یکی از پره های میتوان با حذف کرده پره آسیب دیده, این مشکل را رفع کرد.

در صورتی که احساس میکنید که با حذف پره رادیاتور, گرمایش محیط کم میشود, میتوانید با تهیه یک یا چند پره و اضافه کردن آن به بلوک رادیاتور این مساله را رفع کنید. البته حذف رادیاتور سوراخ شده از یک بلوک آنچنان بر گرمایش تاثیر نمیگذارد, مگر اینکه , این مشکل از قبل هم وجود داشته باشد.

در صورت پیدا نکردن یک یا دو پره رادیاتور از بازار میتوان با خرید یک رادیاتور 5 پره و تقسیم آن به رادیاتور های مختلف منزل خود اضافه کنید. برای انجام اینکار بایستی سایز و برند رادیاتور یکسان باشد.

تعمیر رادیاتور پنلی

تعمیر رادیاتور پنلی نیز جز در مورد سوراخ شدن با رادیاتور پره ای یکسان است. در صورت نشتی از اتصالات رادیاتور با تعویض قطعات یا اچار کشی مشکل حل میشود, اما اگر رادیاتور پنلی سوراخ شود, کار کمی مشکل میشود.

از آنجا که رادیاتورهای پنلی با پکیج سازگاری بهتری دارند, برای کاهش خرابی های پکیج با رسوب زدایی پکیج و رادیاتور هر 2 سال یکبار از سوراخ شدن و خرابی رادیاتور نیز جلوگیری شود.

تعمیر رادیاتور سوراخ شده را میتوان با استفاده از 2 روش چسب زدن و جوشکاری انجام داد. اما بررسی ها نشان میدهد که این روشهای, راه های پایدار و مطمینی نیستند. استفاده از چسب با هر برندی برای رفع نشتی رادیاتور موقتی بوده و شاید دوام زیادی نداشته باشند اما به هر حال ارزش امتحان کردن را دارند, چرا که قیمت این چسب ها بسیار پایین تر هزینه خرید یک رادیاتور شوفاژ است.

چسب دوقلو, چسب هل, چسب فولاد آرل, پرماتکس و برندهای دیگر از چسب های قابل استفاده برای رفع نشتی رادیاتور شوفاژ هستند.

جوش دادن رادیاتور

برخی از مردم فکر میکنند که برای تعمیر رادیاتور شوفاژ سوراخ شده با استفاده از جوشکاری به راحتی میتوان رفع نشتی رادیاتور را انجام داد. در مورد رادیاتورهای پره ای همانگونه که توضیح داده شده راهکاری مطمین تری برای حذف رادیاتور سوراخ ارایه شد و تعمیر رادیاتور آلومینیومی با جوش نیز توسط افراد کمی انجام شده و به طور کلی مقرون به صرفه نیست.

در مورد جوش دادن رادیاتور پنلی فولادی نیز این مساله یا به صرفه و با دوام نبوده و یا اینکه اصلا ممکن است رادیاتور جوش نگیرد.

رادیاتورهای پنلی از ورقه های نازکی تشکیل شده که به مرور زمان در تمامی نقاط آن پوسیدگی به وجود آمده و به همین دلیل جوش دادن رادیاتور معیوب باعث شوک به تمامی قسمت ها شده و در صورت قبول جوش به احتمال زیاد از نقاط اطراف جوش مجددا نشتی به وجود می آید.

به همین دلیل و با توجه به هزینه باز و نصب مجدد و جوشکاری بهترین راهکار برای تعمیر سوراخ رادیاتور پنلی, تعویض آن یا استفاده از چسب برای آب بندی رادیاتور شوفاژ است. جهت تعمیر پکیج و تعمیر رادیاتور شوفاژ با تهران پایپر تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *