8 تفاوت پکیج با آبگرمکن دیواری

8 تفاوت پکیج با آبگرمکن دیواری

تفاوت پکیج با آبگرمکن دیواری چیست

شاید برای بسیاری این سوال پیش آمده باشد که تفاوت پکیج با آبگرمکن دیواری چیست و هر یک دارای چه ویژگی هایی هستند و برای نصب و استفاده در محل زندگی یا کار شما کدام یک بهتر بود و پاسخگوی نیاز شماست.

با توجه به معایب و مزایایی که هریک از دو دستگاه پکیج و آبگرمکن دیواری دارند , ابتدا بهتر است شناخت کافی از ساختار و عملکرد این 2 دستگاه داشته باشیم تا بتوانیم انتخاب دقیقی بسته به نیازها و بودجه خود انجام دهیم.

تفاوت آبگرمکن دیواری و پکیج

  1. پکیج های دیواری علاوه بر تامین آب گرم قادر به گرم کردن محیط از طریق رادیاتور شوفاژ نیز میکند, در حالیکه آبگرمکن ها فقط آب مصرفی را گرم میکنند.
  2. پکیج دیواری بر خلاف آبگرمکن علاوه بر لوله گاز, آب و دودکش نیاز به برق هم دارد.
  3. قیمت پکیج به طور میانگین 2 تا 3 برابر پکیج دیواری است.
  4. پکیج دیواری برای کنترل عملکردهای مختلف دارای برد الکترونیک است, اما آبگرمکن دیواری فقط دو حالت شمعک و شعله دارد که توسط ترموکوپل و به صورت ترمومکانیکی کنترل میشود.
  5. پکیج دیواری به غیر از قطعات کنترلی و حسگرهای مختلف دارای پمپ, منبع انبساط و مبدل است, در صورتیکه آبگرمکن یک دستگاه ساده بوده و فقط یک مخزن ساده برای گرم کردن آب دارد.
  6. سایز لوله های پکیج و آبگرمکن تفاوت دیگر این دو دستگاه گازسوز است. 
  7. هزینه سرویس و تعمیر پکیج دیواری به مراتب از مخارج آبگرمکن دیواری بالاتر بوده و حداقل هر دو تا سه سال یکبار پکیج بایستی رسوب زدایی شده و در صورت عدم اسیدشویی پکیج دیواری, دستگاه از کار افتاده و مبدل آسیب میبیند.
  8.  استفاده و راه اندازی ساده و آسان آبگرمکن دیواری نسبت به راه اندازی پکیج فرق دیگر آبگرمکن با پکیج دیواری است. 

آبگرمکن دیواری چیست

آبگرمکن دیواری همانطور که از نامش پیداست یک دستگاه تولید آب گرم مصرفی , برای استفاده های روزانه از جمله شستشو , استحمام و مصارف دیگر آب گرم است. از آنجا که آبگرمکن دیواری مخزن یا منبع تولید آبگرم ندارد و ابعاد کوچکتری نسبت به آبگرمکن مخزنی یا زمینی دارد به آن آبگرمکن فوری هم میگویند.

عملکرد آبگرمکن دیواری بدین شکل است که آب سرد ورودی از کویل یا لوله های مسی آبگرمکن دیواری عبور کرده و توسط شعله مشعل آبگرمکن گرم شده تا در این سیکل حرارتی آب گرم تولید شود.

اغلب آبگرمکن های موجود در بازار بوسیله گاز تغذیه میشوند اما آبگرمکن های دیواری هم وجود دارند که انرژی آنها توسط برق تامین شده و کلا کارایی آنها متفاوت است. استفاده از این نوع آبگرمکن ها محدود بوده اما در برخی موارد واقعا کارایی مفیدی دارند.

تفاوت پکیج و آبگرمکن دیواری چیست

نکاتی که هنگام خرید آبگرمکن دیواری بایستی رعایت شود

1- میزان مصرف انرژی

2- ظرفیت حرارتی آبگرمکن

3- سایز و فشار آب ورودی آبگرمکن دیواری

4- نوع گاز مصرفی اعم از گاز شهری یا کپسول گاز مایع

5- میزان تولید آبگرم در دقیقه

6- خرید آبگرمکن دیواری فن دار یا بدون فن تهویه

انواع آبگرمکن دیواری

1- آبگرمکن دیواری گازی شمعک دایم یا پیلوت دار

در اکثر آبگرمکن های دیواری موجود یعنی انواع آبگرمکن دارای شمعک، شمعک همواره روشن است و وقتی که شما شیر آب گرم را باز می کنید, این شمعک بلافاصله مشعل آبگرمکن را  روشن نموده و آب را گرم میکند.

از معایب این دستگاه میتوان مصرف انرژی بیشتر و همینطور ایجاد رسوب در دستگاه را نام برد.

2- آبگرمکن دیواری بدون شمعک

در این مدل از آبگرمکن، شمعک خاموش است و زمانی که شما شیر آب گرم را باز می کنید با استفاده از سامانه جرقه زن هوشمند آبگرمکن موجب جرقه زدن و روشن نمودن مشعل می گردد.

3- آبگرمکن دیواری گازی

آبگرمکن دیواری گازی برای اماکنی که گاز شهری وجود نداشته و یا دسترسی به کپسول و لول گاز وجود ندارد , انتخاب مناسبی بوده اما مصرف و هزینه برق آن نسبت به هزینه گاز بیشتر میباشد.

پکیج دیواری چیست ؟

پکیج دیواری یک موتورخانه نسبتا کامل و جمع و جور است که کار موتورخانه را در اشل کوچکتر و کیفیت و بهروری و با کمترین مصرف سوخت در حجم کمتر انجام میدهد. پکیج های دیواری علاوه برا اینکه وظیفه موتورخانه که گرم کردن رادیاتور ها و گرمایش محیطی ساختمان را انجام میدهد کار تولید آب گرم مصرفی را نیز برعهده دارد.

تنها تفاوت پکیج دیواری با موتورخانه را میتوان در ظرفیت حرارتی آن دانست که معمولا هر پکیج دیواری را برای یک واحد مسکونی در متراژ کوچک تر از 200 متر اختصاص داد و بسیاری از انواع پکیج های دیواری معمولی توانایی تامین گرمایش مساحت بیشتر از این مقدار را ندارند , مگر برخی از برندهای خاص که با ساختاری ویژه این ویژگی را دارند.

 

مقایسه آبگرمکن دیواری و پکیج شوفاژ

همانطور که ذکر شد, آبگرمکن دیواری یک دستگاه تک منظور کوچک برای تولید آب گرم مصرفی و در واقع جایگزین آبگرمکنهای زمینی بزرگ میباشد . برای گرمایش محیط در کنار آبگرمکن بایستی از وسایلی نظیر بخاری و شومینه برای گرم کردن محیط استفاده نمود.

از مزایای استفاده از آبگرمکن دیواری میتوان به مصرف گاز و انرژی کمتر از پکیج اشاره کرد که البته در صورتیکه در فصل سرما از بخاری استفاده شود , مجموع مصرف گاز بخاری و آبگرمکن دیواری از مصرف گاز پکیج دیواری بیشتر خواهد شد.

قیمت آبگرمکن دیواری نسبت به پکیج هم بسیار کمتر است و تقریبا در حدود 1/3 تا 1/4 یک پکیج دیواری قیمت دارد که این مساله یک پارامتر تاثیرگذار در تفاوت پکیج و آبگرمکن دیواری میباشد . اگر قیمت پکیج دیواری را در حدود 15 میلیون تومان در نظر بگیرید, آبگرمکن دیواری در حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد.

در کنار این تفاوت ها وجود لوله کشی مناسب برای نصب پکیج است که در سیستم آبگرمکن این لوله کشی فقط برای آب سرد و گرم مصرفی است و در لوله کشی پکیج به لوله کشی رادیاتور یا سیستم های دیگر نظیر گرمایش از کف و فن کویل نیاز داریم.

از لحاظ شرکتهای سازنده نصب پکیج برای واحدهای کمتر از 60 متر ممنوع بوده و در صورت نصب کلیه مسولیت متوجه مالک بوده و تولیدکنندگان پکیج هیچ خدماتی به پکیج های نصب شده نخواهند داد . البته بسیاری از مالکین بدون توجه به این مورد اقدام به نصب و استفاده از پکیج دیواری میکنند.

پکیج دیواری به دلیل وابستگی مستقیم به برق در مناطقی که برق وجود نداشته و یا قطعی برق اتفاق میفتد کارایی لازم را ندارد.

تفاوت پکیج و آبگرمکن دیواری از لحاظ رسوب نیز چندان فاحش نبوده و هر دو دستگاه به دلیل املاح موجود در آب پس از مدتی دچار رسوب گرفتگی در کویل و مبدل های خود میشوند.

از لحاظ آلودگی محیطی و بوی گاز نیز به جهت گاز سوز بودن در صورتیکه در داخل واحد آپارتمان باشد هوای محیط  را خشک و بدون رطوبت میکنند. در ضمن هزینه سرویس پکیج نسبت به قیمت تعمیرات آبگرمکن دیواری بیشتر است. 

حال که با تفاوت پکیج و آبگرمکن دیواری آشنا شدید, میتوانید نسبت به انتخاب گزینه بهتر اقدام کنید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *