آموزش تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه

آموزش تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه

تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه

خدمات سرویس, تعمیر و تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه

تلفن: 09122437371-22533080 سراسر تهران, شبانه روزی و بدون تعطیلی

نصب , راه اندازی, سرویس, عیب یابی و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی, سرویس و تعمیر مشعل گازی شوفاژخانه, عیب یابی و تعمیرات پمپ شوفاژ, سرویس پمپ برگشت شوفاژ, تعمیرات و تعویض واسطه پمپ موتورخانه, رفع نشتی پمپ شوفاژ, سرویس زمستانی و تابستانی شوفاژخانه, هواگیری شوفاژ موتورخانه و رادیاتور, رفع مشکل گرم نشدن رادیاتور و آب گرم مصرفی, تعویض لوله کشی منبع انبساط , رفع نشتی منبع آب گرم ساختمان, تعمیرات لوله کشی موتورخانه و کلیه خدمات سرویس و تعمیرات شوفاژ شبانه روزی تهران.

تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانهنحوه تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه

مشعل در موتورخانه آتش و حرارت دیگ و آب مدار شوفاژ را تامین کرده و پمپ های موتورخانه نیز نقش بهبود چرخش آب و افزایش سرعت آنرا دارد. البته در بسیاری از موتورخانه ها بیش از یک پمپ قرار دارد, اما در این بخش منظور از پمپ, همان پمپ سیرکولاتور شوفاژ است که آب شوفاژ را برای گرم شدن سریعتر و بهتر رادیاتورها در مدار به گردش در می آورد.

تنظیم درجه مشعل توسط ترموستات مستغرق یا ترموستات روی دیگ و تنظیم درجه پمپ توسط ترموستات آکوستات جداری که در قسمت فوقانی پمپ و روی لوله های کلکتور نصب میشوند, انجام میشود. 

هر یک از اینها یک ولوم تنظیم داشته که بین 0 تا 90 درجه دارند. اما معمولا در تابستان بر روی 40 و در زمستان حداکثر روی 80 درجه تنظیم شده و تنظیم درجه کمتر از 40 احتمالا پمپ را خاموش و مشعل را نیمه خاموش و درجه بالاتر از 80 نیز به کل سیستم موتورخانه و حتی لوله کشی فشار مضاعفی وارد میکند.

تنظیم درجه مشعل و پمپ از چند جهت اهمیت دارد. سیستم موتورخانه به خصوص در فصل زمستان بایستی طوری تنظیم حرارتی شود که اولا جوابگوی نیاز ساکنین هم از نظر دمای محیط و رادیاتور بوده و در کنار آن تامین آب گرم مصرفی باشد و هم اینکه به لحاظ بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش استهلاک در مناسب ترین وضعیت باشد. 

به طور کلی تنظیم درجه مشعل و پمپ ارتباط مستقیمی با هم داشته و معمولا ابتدا با توجه به فصل و شدت سرما و نیاز ساکنین دمای مشعل و ترموستات روی دیگ انجام شده و به تبع آن ترموستات پمپ تنظیم میشود.

تنظیم درجه مشعل

ترموستات مشعل یا مستغرق که روی دیگ نصب است, دمای دیگ را از طریق یک سیم به مشعل فرستاده بعد از آنالیز توسط رله و به تناسب تنظیمات موجب خاموش یا روشن شدن مشعل میشود. یعنی اگر شما دمای این ترموستات را روی 60 درجه قرار داده باشید, مشعل به محص رسیدن دمای به دمای 60 درجه خاموش شده و بعد از مدتی در یک بازه حداکثر 5 درجه ای با فرمان ترموستات مجددا روشن میشود. حال اگر ترموستات خراب باشد و یا مشعل درست عمل نکند, مشعل دایما کار کرده و ضمن افزایش مصرف گاز , درجه حرارت سیستم را تا حد زیادی افزایش میدهد.

درجه موتورخانه در زمستان

مناسب ترین درجه حرارت موتورخانه در زمستان بین 60 تا 75 درجه است. در هنگام راه اندازی موتورخانه در فصل پاییز بهتر است که این دما روی 60 قرار گرفته و به تدریج با سردتر شدن هوا, 5 درجه بر درجه حرارت ترمستات اضافه کنید. دلیل این مساله این است که پایین نگهداشتن دما موجب کاهش مصرف گاز و علاوه بر آن افزایش طول عمر لوله ها و تجهیزات موتورخانه میشود. در عین حال با سردتر شدن هوا میتوانید در اوج سرما این دما را تا حداکثر 75 و در برخی مناطق 80 درجه نیز افزایش دهید. 

اما دقت کنید که این درجه حرارت حداکثری که معمولا در فصل دی و بهمن ماه نیاز است, بایستی در اسفندماه روی همان 60 تا 70 درجه کاهش پیدا کند, چرا که استمرار این شرایط میتواند موجب آسیب رساندن به موتورخانه شود.

در صورتی که با قرار گرفتن دما روی درجه حرارت 75 محیط شما سرد است, تنها راه چاره افزایش درجه  حرارت نبوده و بایستی اقدامات دیگری نیز انجام شود. بررسی عدم نشتی از لوله کشی و دیگ موتورخانه و کلکتور موتورخانه, سرویس رادیاتور شوفاژ و استفاده از روش هایی برای کاهش پرت حرارتی محیط از این جمله است.

تفاضل درجه دیگ شوفاژ با درجه پمپ

معمولا برای کاهش استهلاک پمپ نیز میتواند بین 5 تا 10 درجه کمتر را برای تنظیم درجه پمپ شوفاژخانه در نظر گرفت. این تفاوت درجه حرارت در واقع ناشی از افت دمای بین درجه حرارت دیگ و آب داخل کلکتورهاست که البته در برخی موارد به خصوص در پمپ های دایم کار به خصوص در فصل تابستان تنظیم درجه حرارت مشعل و پمپ میتواند یکسان باشد.

اما برخی از کارشناسان تاسیسات بر این باور هستند که با خاموش و روشن شدن مستمر پمپ, استهلاک پمپ افزایش پیدا کرده و بهتر است که دمای تنظیمی روی دیگ و پمپ یکسان باشد.

دمای موتورخانه در تابستان

دمای موتورخانه در تابستان بین 40 تا حداکثر 55 درجه است. از آنجا که در فصل تابستان وظیفه موتورخانه فقط محدود به تامین آب گرم مصرفی بوده و درجه حرارت آب گرم مصرفی نیز نباید بیش از 45 درجه باشد, بهتر است که درجه حرارت دیگ روی 45 تا حداکثر 50 باشد. در بیشتر موتورخانه نیز در فصل تابستان پمپ سیرکولاتور خاموش بوده و فقط پمپ برگشت آب گرم روشن است. داغ بودن بیش از حد آب مصرفی(45 درجه به بالا) موجب احساس سوزش روی دست و صورت میشود.

البته این توضیحات فقط راجع به تنظیمات حرارتی موتورخانه بوده و برای آشنایی با سایر کارهایی که برای تغییر فصل موتورخانه شوفاژ در زمستان و تابستان بایستی انجام شود, مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

در صورت نیاز به خدمات تنظیم درجه مشعل و پمپ موتورخانه با تهران پایپر تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *