نصب سختی گیر آب پکیج موتورخانه شوفاژ استخر

نصب سختی گیر آب پکیج موتورخانه شوفاژ استخر

نصب سختی گیر

تعویض و نصب سختی گیر , مبدل و کلیه لوازم تاسیساتی سرمایشی و گرمایشی

تلفن : 09122437371-22533080 شبانه روزی

تعمیر , راه اندازی ,  سرویس و تعمیر موتورخانه مرکزی , پکیج و سیستمهای حرارتی خدمات لوله کشی آب , گاز , شوفاژ و فاضلاب , نصب و تعمیر شیرالات و لوازم بهداشتی   عیب یابی و تعمیر مشعل شوفاژخانه , دیگ شوفاژ و نصب و تعویض منبع موتورخانه مرکزی , نصب , لوله کشی , تعمیرات و سرویس استخر سرپوشیده و روباز , تفریحی و تجاری .

سختی گیر

وجود املاح و سختی آب موجب افزایش استهلاک سیستم لوله کشی ساختمان و تاسیسات گرمایشی شده و این مساله هزینه های زیادی را به ساختمانها تحمیل میکند . ته نشین شدن رسوبات در سطح مقطع داخلی لوله ها و مخازن آب و در پی آن رسوب زدایی منبع و کویلهای حراراتی باعث نیاز به تعویض لوله کشی , اسیدشویی کویل و غیره میشود و این فرایند علاوه به افزایش مخارج ساختمان , موجب آلودگی محیط زیست میگردد .

سختی گیرها فیلترهای هستند که برای گرفتن سختی آب که میتواند سختیهای فیزیکی یا مغناطیسی باشند عمل میکنند. این فیلتر بااستفاده از رزینها و میدان مغناطیسی که ایجاد میکنند قیل از ورود آب یا درچرخه گردش آب سیستم موجب پایین آمدن میزان سختی آب لوله کشی میشوند.

سختی آب چیست؟

واژه ی آب سخت و سختی آب زمانی به کار برده می شود که در آب یون های کلسیم و منیزیم وجود داشته باشد. البته عوامل دیگری نیز به همراه کلسیم و منیزیم درآب وجود دارند اما به علت غلظت پایین آنها می توان از آنها صرف نظر کرد.

با این حال در منابع مختلف علمی سختی آب را مستقیما، با وجود یون های کلسیم منیزیم مرتبط می دانند.

سختی آب که حاصل وجود یون های کلسیم و منیزیم در آب است به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

سختی موقت یا سختی کربناته :

این نوع از سختی آب را می توان با حرارت دادن از بین برد، نمونه ی بارز این سختی وجود لایه های سفید و گچی در ظروفی مانند سماورها و کتری ها می باشد.

سختی دائم یا غیر کربناته :

این حالت از سختی را نمی توان از طریق حرارت دادن از بین برد. نصب سختی گیر خصوصا در مناطقی که آبی همراه با املاح فراوان در سیستم گرمایشی و سرمایشی و تاسیسات منطقه استفاده میشود , را تقریبا باید الزامی و پیش زمینه کار قرار دارد .

چراکه بدون نصب سختی گیر میتوان با قاطعیت گفت که عمر لوازم تاسیسات و حتی سیستم لوله کشی به زیر یکسال خواهد رسید,مضافا براینکه نصب نکردن سختی گیر موجب آسیب به بدن انسانی میشود که از آب با سختی بالا به عنوان آب شرب استفاده کند . عدم نصب سختی گیر حتی میتواند به ظروف آشپزخانه و شیرالات نیز آسیبهای جدی برساند.

رسوب گرفتن آب لوله کشی

علت رسوب گرفتن لوله کشی های آّب خصوصا لوله های شوفاژ و بویژه در لوله اتصالات فلزی همین سختیهای داخل آب میباشد.

سختی آب فقط فیزیکی نیست و تحت عوامل مغناطیسی و یونهای کاتد و آند املاح موجود در آب واکنش بهم رسانده و ذرات معلق در آب به صورت جامد به بدنه قسمت داخلی لوله و شیرالات و تجهیزات آبرسانی و شوفاژ میچسبند و موجب انسداد هرچیزی میشوند که در حال عبور و اجتماع در آن هستند.

رسوب گرفتن منابع موتورخانه و مبدلهای پکیج نیز دلیلی جز این سختیهای املاح ندارند.

تعویض و نصب سختی گیر
نصب سختی گیر

وجود سختی گیر برای عملکرد صحیح تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و جلوگیری از ایجاد رسوب در برخی مناطق و حتی در تهران ضروری به نظر میرسد.

در سیستمهای بسته آبگرم ظرفیتسختی گیر بسیار کمتر از سیستم های بخار و یا سرمایش مجهز به برج خنک کن میباشد اما چرا؟

دلیل اینست که سیستم یکبار پر شده و املاح کلسیم و منیزم جدا میشود و درحالت نرمال نشت آب از شفت پمپها و یا تبخیر سطحی در منابع انبساط باز تنها دلایلی هستند که به آب جبرانی پاک نیاز دارند .

اما درموتورخانه های بخار و یا سرمایشی مجهز به برج خنک کن بعلت تبخیر و زیرآبکشی میزان نیاز به آب جبرانی بیشتر و در نتیجه ظرفیت سختی گیر بالاتر میباشد. لازم به ذکر است که درصورتی که سختی آب بسیار بالا باشد  ؛ آب مصرفی نیز بایستی سختیگیری شود تا از رسوب و گرفتگی لوله های آب مصرفی و سردوشها جلوگیری شود.

محاسبه ظرفیت سختی گیر

جهت تعیین نوع و  ظرفیت سختی گیر برای مصارف خانگی نیاز به دانستن تعداد ساکنین ، میزان مصرف آب توسط هر نفر و میزان سختی داریم که از مجموع  عوامل فوق میتوان به ظرفیت سختی گیر دست پیدا کرد.

در وضعیت محاسبه ظرفیت سختی گیر های رزینی بر اساس میزان سختی آب، دبی آب جبرانی، چرخه احیا، و ظرفیت جذب سختی به ازای یک فوت مکعب رزین که بطورمعمول 30000 گرین در نظر حساب میشود و ضرب عوامل فوق محاسبه میگردد.

دبی آب جبرانی برای موتورخانه های بزرگ مجهز به دیگ بخار و یا برج خنک کن بایستی تعیین گردد. بطور طبیعی دبی اب جبرانی برج خنک کن بین 1.5 تا 2.5 درصد دبی برج در نظر گرفته میشود.

دبی آب جبرانی دیگ بخار علاوه بر آب زیر آبکشی به میران 90 درصد برگشت چگالیده و 10 درصد آب تلف شده منظور میشود.درصورت وجود هواشوی دبی سختیگیری این تجهیز نیز بایستی منظور گردد و زیرا میزان مصرف روزانه ملاک محاسبات میباشد کار سیستم 8 ساعته در نظر گرفته میشود.

چرخه احیا در شروع به کار سیستم معمولا هر 1 یا 2 روز یکبار میباشد اما به مرور به نیاز به احیا کمتر میشود . بطور معمول 5 تا 7 روز یکبارکفایت میکند.

نکته مهم اینست که در تعیین ظرفیت سختی گیر بایستی به همزمانی کارکرد تجهیزات تابستانی و زمستانی توجه گردد تا ظرفیت سختی گیر معقول باشد!

بطور مثال اگر چیلر تراکمی به همراه برج خنک کن و دیگ بخار داشته باشیم , در فصل تابستان بار دیگ بخار بسیارکمتر است و بار برج به مراتب بیشتر.

بایستی دبی جبرانی این دو تجهیز را در فصل تابستان و زمستان محاسبه کرده و مقدار بیشتر را ملاک قرار داد.

در مورد چیلرهای جذبی یک یا دو اثره که عمده مصرف کننده بخار هستندکارکرد

همزمان دیگ و برج بایستی در نظر گرفته شود.تعیین تناوب احیا نیز بر اساس بیشترین بار منظور میگردد اما واضح است که در فصول کم مصرف احیا دیر به دیر انجام میشود. عدم سختیگیری و احیا مناسب در موتورخانه بخار سبب ایجاد اثری تحت عنوان شوره بر روی تجهیزات گردیده است که نشان از عدم راهبری صحیح سیستم دارد.

انواع سختی گیر

تا کنون روش های گوناگونی برای حذف سختی از آب ارائه شده که می توان به روشهایی مانند اسمز معکوس ، تبادل یونی ، سختی زدایی مغناطیسی ، روش های حرارتی و… اشاره کرد.

سختی گیری آب توسط روش ها و دستگاه های مختلفی انجام می شود , که هریک دارای مکانیزم و اجزای تشکیل دهنده خاص خود هستند.

نصب انواع مختلف سختی گیر به شرح زیر می باشد:

سختی گیر رزینی

فیلتر کربن

اسمز معکوس

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر الکترونیکی

مزیت های روش تبادل یونی نسبت به سایر روش های سختی گیری هزینه سرمایه گذاری و راهبری کم , تاسیسات ساده و بهره برداری آسان , کارکرد به صورت اتوماتیک و دستی , قابلیت راه اندازی در اندازه بزرگ و کوچک , سختی گیر اف آی پی , ساز و کار سختی گیر FRP همانند سختی گیر رزینی می باشد.

فقط به جای مخازن فلزی از منبع با جنس اف آرپی استفاده می شود.

نصب این نوع سختی گیر برای مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای آن می توان به وزن سبک مخزن سختی گیر ، بهداشت بالاتر نسبت به مخازن سختی گیر فلزی و ارزان تر بودن مخزن سختی گیر نسبت به نوع فلزی آن اشاره کرد.

از معایب سختی گیر FRP می توان به عمر پایین مخزن، شکننده بودن مخزن و عدم قابلیت نگه داری در فضای آزاد اشاره کرد. همچنین سختی گیر FRP را عملا نمی توان در حجم های بالای رزین مورد استفاده قرار داد. زیرا هزینه مخازن FRP در احجام بالا از مخازن فلزی بالاتر می رود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *