اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه

اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه

اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه

نصب , اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه 09122437371-22533080  سراسر تهران

بازسازی و نوسازی کامل موتورخانه , تعویض لوله اتصالات فرسوده  شوفاژخانه , جوشکاری لوله کشی موتورخانه , عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ مرکزی.

نصب و تعویض کلکتور های موتورخانه , کلکتور رفت و برگشت شوفاژ و آب سرد و گرم مصرفی بازسازی لوله کشی ساختمان و رایزر های خط اصلی تا واحدهای آپارتمانی و داخل واحدها نصب , تعمیر و تعویض شیرفلکه , سردنده , پمپ ها , نصب و تعمیر منبع دوجداره , کویل دار , انبساط و لوازم موتورخانه به همراه لوله کشی ها و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی .

جهت برآورد هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان, موتورخانه, نصب و تعمیر استخر با ما تماس بگیرید.

موتورخانه ساختمان

موتورخانه به صورت کلی به محلی برای نصب سیستم های حرارتی برودتی, پمپ های آبرسانی ساختمان,استخر و اهداف دیگر اطلاق میشود. در نوشته های دیگر به نحوه لوله کشی پمپ و استخرها به صورت مفصل پرداخته شده و در این قسمت به بررسی سیستم لوله کشی موتورخانه شوفاژ میپردازیم.

لوله کشی موتورخانه مرکزی برای ارتباط دادن بین دیگ , بویلر , مخازن آب گرم, انبساط و دیگر تجهیزات موتورخانه به منظور تامین گرمایش و آب گرم مصرفی ساختمان انجام میشود.به طور کلی لوله کشی موتورخانه شوفاژ شامل بخش های زیر میشود.

  • ساخت کلکتور رفت و برگشت شوفاژ برای توزیع گرمایش به بخش های مختلف ساختمان
  • لوله کشی بین دیگ( بویلر) و کلکتور
  • لوله کشی بین کلکتور شوفاژ و منبع موتورخانه(مبدل آبگرم)
  • لوله کشی منبع انبساط
  • لوله کشی آب گرم مصرفی
  • لوله کشی بین کلکتور و پمپ شوفاژ

پیش از اجرای لوله کشی موتورخانه, بایستی یک طراحی برای چیدمان ادوات موتورخانه در نظر گرفت.در هنگام نصب قطعات موتورخانه ابتدا بایستی به محل نصب دیگ دقت کرد. محل نصب دیگ نزدیکترین نقطه به دودکش موتورخانه است. پس از انتخاب محل نصب دیگ , مکان قرارگیری منبع آب گرم را نیز نظر گرفته و سپس به سراغ لوله کشی موتورخانه میرویم.

مهمترین قسمت در لوله کشی شوفاژخانه ساخت کلکتور رفت و برگشت موتورخانه است.

ساخت کلکتور موتورخانه شوفاژ

کلکتور یک لوله قطور برای توزیع آب دیگ بین واحدهای شوفاژ است. هر سیستم حرارتی دارای یک کلکتور رفت و یک کلکتور برگشت است. کلکتور رفت آب داغ تولید شده توسط دیگ را علاوه بر واحدهای تحت پوشش به منبع آب گرم و انبساط ارسال کرده و کلکتور برگشت آب با دمای پایین تر را از واحدهای مختلف جمع آوری کرده و مجددا برای داغ کردن به دیگ ارسال میکند.

در ساخت کلکتور شوفاژ معمولا یک لوله با قطر 2 اینچ تا 6 اینچ بستگی به تعداد انشعابات و سطح زیربنا و مصرف کنندگان با طول بین 60 تا 120 سانتیمتر انتخاب میشود. هرچقدر ضخامت کلکتور بیشتر باشد, طول عمر آن نیز بیشتر است.

بعد از تهیه و برش لوله کلکتور بسته به تعداد انشعابات و لوله های خروجی روی کلکتور با فاصله سرنده های جوش داده میشود. سردنده های برای نصب شیر فلکه های کنترل هر واحد نصب میشوند. تنها انشعابی که فاقد شیر فلکه است, لوله کشی منبع انبساط پشت بام است.

سردنده های انتخاب شده در قسمت جانبی کلکتور و در فواصل مناسب و مساوی جوش داده میشوند.

سایز سردنده و شیر فلکه بسته به متراژ و تعداد رادیاتورها و رایزر اصلی شوفاژ داشته و در هنگامی لوله کشی شوفاژ تعیین میشود. معمولا قطر 1 اینچ برای این سردنده ها کافی است. در هنگام لوله کشی و نصب موتورخانه احتمالا به غیر از شیر فلکه تجهیزاتی مانند پمپ, شیر یکطرفه , سختی گیر و دیگر لوازم جانبی بر سر راه لوله های موتورخانه نیز نصب میشود.

بعد از ساخت کلکتور یک سمت کلکتور با کپ جوشی مسدود شده سمت دیگر هر دو کلکتور به لوله رفت و برگشت دیگ متصل میشود. محل نصب کلکتور در ارتفاعی بالاتر از دیگ در مجاورت دیگ یا بویلر قرار دارد.

محل نصب کلکتور و زاویه شیر فلکه ها بایستی برای سرویس , تعمیرات و تغییر فصل موتورخانه در دسترس باشد.

بعد از نصب کلکتور روی دیگ ارتباط  بین لوله کشی منبع آب گرم و انبساط نیز برقرار شده و تست آب گیری انجام میشود. تست آب بندی لوله کشی موتورخانه در شرایط کاری بسیار مهم است.

 

اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه

لوله کشی موتورخانه

در سیستم گرمایشی موتورخان مرکزی شوفاژ ارتباط بین دیگ شوفاژ , منابع یا مبدل های حرارتی پمپها و عمل توزیع متناسب آب در گردش رادیاتور ها و آب سرد و گرم مصرفی توسط لوله کشی اصولی موتورخانه صورت میگیرد.

در ابتدای لوله کشی موتورخانه یک طراحی باید صورت بگیرد تا در حین اجرا با لحاظ کردن همه موارد و استانداردهای کار به مشکل برخورد نکنیم.

لوله کشی موتورخانه از دیگ یا بویلر شروع میشود که یک خروجی و یک ورودی دارد. خروجی آب گرم از قسمت بالای دیگ یا بویلر و ورودی آن از قیمت پایین وارد دیگ میشود.

لوله رفت دیگ آب گرم را به سمت منبع موتورخانه , دوجداره یا کویل دار یا مبدل حرارتی برده و لوله برگشت دیگ آب شوفاژ خنک شده با دمای پایین را به داخل دیگ هدایت میکند تا مجددا داغ شده به مصارف مورد نظر برسد.

البته ممکن استع به غیر از موارد فوق لوله کشی پمپ های آبرسانی و دیگر تجهیزات مانند سختی گیر و … نیز در بحث لوله کشی موتورخانه گنجانده شود.

نقشه لوله کشی موتورخانه شوفاژ

در شکل زیر دیاگران لوله کشی موتورخانه را به طور ساده ملاحظه میکنید.

تعمیرات لوله کشی موتورخانه

 

اعدادی که در شکل فوق مشاهده میکنید , نشان دهنده شیرفلکه های هر خط لوله کشی میباشد. لوله های رفت ( گرم ) و لوله های برگشت ( سرد ) با رنگ آبی نشان داده شده اند.

همانطور که در شکل فوق مشاهده میکنید , از خروجی دیگ یک انشعاب فرعی با سایز نسبتا کم به منبع انبساط, یک انشعاب اصلی با سایز بزرگ به کلکتور رفت شوفاژ و یک انشعاب با لوله بزرگ به منبع دوجداره منبع کویل دار یا مبدل حرارتی گرفته و سر سراه همه این انشعابات شیرفلکه نصب میکنیم.

1- شیر فلکه لوله رفت شوفاژ به منبع دوجداره , کویل دار یا مبدل حرارتی

2- شیر فلکه لوله کشی رفت به کلکتور رفت شوفاژ

3- شیر فکله بای پاس برگشت شوفاژ ( در فصل گرما باز و در فصل سرما میبندیم )

4و 5- شیر فلکه و خط پمپ برگشت شوفاژ از رادیاتورها ( در فصل زمستان باز کرده در تابستان میبندیم)

6و 7- شیر فلکه های پمپ لوله کشی آب برگشت از منبع موتورخانه ( دوجداره ,کویلدار یا مبدل حرارتی)

8- شیر فلکه بای پس خط برگشت منبع دو جداره , منبع کویل دار یا مبدل حرارتی

9و 10 -پمپ خط برگشت آب گرم مصرفی از واحدها

11- لوله کشی برگشت آب گرم مصرفی از مصرف کننده ها

12- لوله کشی رفت آب گرم مصرفی به سمت واحدها

13-شیر فلکه آب شرب مصرفی به منبع برای گرم شدن مجدد

14- لوله کشی آب سرد ورودی به منبع از کنتور و لوله کشی اصلی ساختمان برای تامین آب گرم مصرفی

15- لوله کشی برگشت به دیگ شامل ( کلکتور برگشت , برگشتی از منبع موتورخانه و منبع انبساط)

در هنگام نصب و اجرا ابتدا لوله خروجی دیگ هم یک ترموستات مستحرق یا آکوستات برای کنترل دمای عمومی کارکرد موتورخانه قرار میدهیم که در تابستان روی 45 تا 55 و در فصل سرما روی 55 تا 75 درجه مناسبی مباشد.

لوله کشی  شوفاژخانه

سیستم لوله کشی شوفاژخانه یک سیستم گرمایش بسته میباشد از این رو به علت انبساط و انقباض آب در دماهای متفاوت منبع انبساط را برای جلوگیری از ترکیدن سیستم در هنگام پرفشار بودن و جبران کمبود آب پرت شده در طول کارکرد است.

لوله رفت به کلکتور رفت که در شکل زیر با شماره 2 نشان داده شده است و به رنگ قرمز است, کلکتور توزیع کننده آب شوفاژ به واحدهای مختلف میباشد .

در داخل واحد دستگاه انتقال دهنده گرما به محیط میتواند رادیاتور شوفاژ باشد , هواساز باشد , فن کویل یا سیستم گرمایش از کف باشد.

لوله کشی کلکتور

به تعداد واحدهای موجود در هر ساختمان بایستی روی کلکتور رفت شیر فلکه و خروجی قرار داده شود.

لوله دیگری از دیگ خارج شده(لوله شماره یک ) و به سمت منبع دوجداره , منبع کویلدار یا مبدل حرارتی میرود. وظیفه این منابع تبادل گرمای آب خروجی دیگ با آب سرد مصرفی و تبدیل آب سرد به آب گرم مصرفی است.

به همین میزان خروجی و لوله کشی رفتی که وجود دارد لوله کشی برگشت نیز به همان نسبت اجرا میشود. در ادامه برای آشنایی شما وظیفه لوله و شیرفلکه هایی که در بالا ذکر شده می آوریم.

لوله کشی منبع موتورخانه

همانطور که میدانید سیستم شوفاژ علاوه بر گرم کردن محیط, وظیفه تولید آب گرم مصرفی را نیز بر عهده دارد. تولید آب گرم مصرفی توسط منبع آب گرم(دوجداره یا کویل) یا مبدل آبگرم انجام میشود. بدین منظور آب داغ شوفاژ با چرخش در داخل منبع آب گرم بهداشتی را تولید کرده و به واحدهای مصرفی ارسال میکند.

لوله کشی منبع آب گرم موتورخانه دو بخش دارد. یک بخش لوله رفت و برگشت از کلکتور شوفاژ است که از جنس لوله فولادی سیاه انتخاب میشود.

بخش دیگر یک لوله ورودی آب سرد و یک لوله خروجی آب گرم است که بایستی از جنس لوله های گالوانیزه باشد.

به دلیل حرارت بالا در اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه بایستی از نوع لوله کشی  سیاه گازی با  جوشکاری یا فیتینگ اجرا شوند. البته بخشی از این لوله کشی را که آب سردتری از آن عبور میکند و از دیگ فاصله میگیرد , با رعایت اصول و ایمنی میتوان با لوله کشی پنج لایه اجرا کرد.

برای اجرا و تعمیرات کلی و تعویض لوله کشی و تجهیزات  موتورخانه با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *