لوله کشی سرویس بهداشتی

لوله کشی سرویس بهداشتی

لوله کشی سرویس بهداشتی

اجرا, بازسازی, اصلاح, تعویض و تعمیرات لوله کشی سرویس بهداشتی.

باید اذعان کرد که وجود سرویس بهداشتی در هر ساختمانی اعم از مسکونی و غیر مسکونی یکی از نیازهای ابتدایی محسوب میشود. به طور عمومی و برای رعایت ادب سرویس بهداشتی به توالت ایرانی, فرنگی, حمام و یا بعضا ترکیب از این سه مورد اطلاق میشود. از آنجا که سرویس بهداشتی برای رفع نیازهای انسان است, وجود لوله کشی آب و فاضلاب از ابتدایی ترین امکاناتی هستند که بایستی در سرویس های بهداشتی فراهم باشند. در کنار لوله کشی آب و فاضلاب, لوله کشی ونت و هواکش سرویس بهداشتی نیز از ضروریات محسوب میشود.

نقشه لوله کشی فاضلاب توالت فرنگینقشه لوله کشی سرویس بهداشتی

پیش از اجرای لوله کشی سرویس بهداشتی, لازم است با توجه به شرایط, اندازه و امکانات موجود یک طراحی و چیدمان برای لوله کشی و نصب تجهیزات مورد نیاز انجام شود. بخش مهم نقشه لوله کشی سرویس بهداشتی, محل انشعاب گیری و عبور لوله های فاضلاب, محل نصب کفشور و خروجی لوازم بهداشتی است. تعیین تعداد و محل قرارگیری تجهیزات و لوله کشی فاضلاب مشخص کننده لوله های آب سرویس بهداشتی است. به طور کلی نقشه لوله کشی سرویس میتواند شامل لوله کشی توالت ایرانی, توالت فرنگی, بیده, وال هنگ, وان, روشویی,  رادیاتور, دوش توکار, زیر دوشی و کابین دوش باشد.

البته برخی از تجهیزات زیر ممکن است در بعضی سرویس های بهداشتی وجود نداشته باشند. اگر سرویس بهداشتی شامل توالت و حمام باشد, تجهیزات فوق قابل نصب هستند اما در اکثر سرویس های بهداشتی توالت فرنگی یا ایرانی, روشویی و حوله خشک کن ضروری ترین تجهیزاتی هستند که بایستی لوله کشی شوند.

بسته به نوع سرویس بهداشتی, لوله کشی سرویس های مختلف, تفاوت های اساسی در چیدمان وا اجرا با یکدیگر دارند. اولین و مهمترین قسمت لوله کشی سرویس, لوله کشی توالت است. بسته به نوع فرنگی و ایرانی(شرقی) بودن تفاوتهایی به خصوص در لوله کشی فاضلاب این دو وجود دارد. به طور کلی اصلی ترین المان های لوله کشی را میتوان به لوله کشی آب و فاضلاب سرویس تقسیم بندی کرد.

لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی

معمولا در هنگام طراحی لوله کشی ساختمان, رایزر اصلی فاضلاب در مجاورت سرویس بهداشتی انجام میشود. این مساله به دلیل این است که طولانی شدن لوله های افقی فاضلاب ممکن است, به مرور زمان موجب ته نشین شدن رسوبات و گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی شود. به همین دلیل در هنگام لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی نیز حدالامکان کوتاهترین مسیر با شیب بندی مناسب انجام میشود.

با تعیین محل نصب توالت فرنگی, لوله کشی توالت فرنگی با شیب بندی مناسب 2 درصدی انجام شده و با توجه به آکس توالت فرنگی یک زانوی 90 درجه در انتهای لوله فاضلاب فرنگی برای نصب تعبیه میشود. در لوله کشی سرویس فرنگی بایستی یک انشعاب لوله 63 یا 75 نیز برای نصب کفشور انجام شود. محل نصب کفشور معمولا در وسط سرویس بهداشتی است, اما میتواند در کناره های سرویس بهداشتی نیز انجام شود. انتهای لوله کفشوی سرویس بهداشتی نیاز به نصب یک شترگلویی دارد.

علاوه بر این یک لوله کشی برای نصب روشویی نیز در سرویس بهداشتی فرنگی لازم است. عموما لوله های فاضلاب روشویی در دیوار در حدود 30 تا 40 سانتی متری از کف قرار گرفته و با یک زانو به سمت بیرون انجام میشود.

در لوله کشی توالت ایرانی با تعیین محل نصب کاسه و اندازه گیری دقیق فاصله کاسه از دیوار, یک شترگلویی در انتهای کار نصب میشود. در مواردی که لوله کشی سرویس بهداشتی از نوع لوله کشی زیرسقفی است, بایستی از سیفون یا شترگلویی بلند پوش فیت یا شترگلویی یا یک تکه لوله برای افزایش ارتفاع شترگلویی استفاده شود. ارتفاع لوله بایستی به اندازه ای باشد که, از کف تمام شده بالاتر قرار گرفته تا در هنگام نصب سنگ توالت, توسط نصاب برش داده شود.

شترگلویی بایستی با رعایت ترازبندی و فاصله کافی از دیوار نصب شود. در لوله کشی پلیکا, شترگلویی توسط یک زانوی 45 درجه پلیکا به لوله نصب میشود.

در کنار لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی ایرانی, بایستی یک لوله کشی روشویی نیز انجام شود, اما نیازی به لوله کشی کفشور در کف سرویس بهداشتی ایرانی نیست. البته اگر کف سرویس بهداشتی با محل نصب روشویی از هم جدا باشد, وجود کفشوی نیست ضروری است.

قطر لوله فاضلاب توالت ایرانی

سایز لوله کشی فاضلاب سرویس ایرانی و فرنگی بایستی حداقل سایز 110 میلیمتر باشد. قطر لوله فاضلاب توالت ایرانی در اماکن عمومی که دارای تعداد قابل توجهی سرویس بهداشتی است, بهتر است سایز 125 در نظر گرفته شود.

لوله کشی آب سرویس

لوله کشی آب سرویس بهداشتی به اندازه لوله کشی فاضلاب آن تفاوتی با بقیه نقاط ساختمان نداشته و معمولا با انشعاب گیری از لوله اصلی یا کلکتور آب مصرفی اجرا میشود. سایز لوله کشی آب سرویس منازل, معمولا قطر 16 لوله پنج لایه و یا سایز 20 لوله تک لایه است. در صورت توکار بودن شیرالات بایستی در هنگام اجرای لوله کشی, مغزی و قسمت داخلی شیرالات در هنگام اجرای لوله کشی انجام شده و پس از کاشی کاری, برای نصب شیرآلات آماده باشد.

جدول ارتفاع لوله کشی سرویس بهداشتی در کنار سایر شیرالات در لینک بالا ذکر شده است. در لوله کشی آب سرویس های بهداشتی تا هنگام نصب, محل اتصالات درپوش شده و بعد از اجرای لوله کشی بایستی تست شود.

چیدمان و محل نصب تجهیزات بهداشتی بایستی قبل از اجرای دقیقا مشخص بوده و فاصله لوازم سرویس بهداشتی از یکدیگر رعایت شوند. پیش از اجرای عایق کاری و نصب کاشی بایستی حتما لوله کشی سرویس بهداشتی در بخش آب و فاضلاب تست شوند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *