انواع عایق سرویس بهداشتی- بهترین ایزولاسیون کف حمام توالت

انواع عایق سرویس بهداشتی- بهترین ایزولاسیون کف حمام توالت

انواع عایق سرویس بهداشتی

استفاده انواع عایق سرویس بهداشتی در ساخت و بازسازی سرویس بهداشتی اجتناب ناپذیر بوده و تقریبا میتوان گفت که مهمترین بخش از مراحل اجرای یک سرویس بهداشتی است. با توجه به میزان بالای شستشو و رطوبت موجود در یک سرویس بهداشتی توالت دستشویی و حمام این دو قسمت از منزل از مکانهایی هستند که حتما بایستی از بهترین عایق سرویس بهداشتی استفاده شود. اجرای عایق سرویس بهداشتی پس از لوله کشی فاضلاب و کف سازی و شیب بندی صورت میگیرد.

انواع عایق سرویس بهداشتی

انواع عایق سرویس بهداشتی ساختمان

استفاده از ملات سیمان و کاشی کاری و همچنین بندکشی کاشی سرامیک بخشی از عایق سرویس بهداشتی محسوب میشود, اما از آنجا که با وجود استفاده از متریال مذکور باز هم احتمال عبور رطوبت از لایه های آنها وجود دارد, بایستی از موادی آب گریز برای ایزولاسیون سرویس بهداشتی استفاده شود.

ایزوگام , قیروگونی و عایق های پلیمری از جمله انواع عایق های قابل استفاده در عایق کاری سرویس بهداشتی هستند, که البته هریک با توجه به شرایط دارای ویژگیهای و قابلیت های ویژه ای هستند.

بهترین عایق سرویس بهداشتی

  • ایزوگام سرویس بهداشتی

ایزوگام سرویس بهداشتی به عنوان یکی از مطمین ترین روشها برای عایق کاری محسوب شده و در عین ضریب اطمینان بالا و قیمت مناسب , سرعت بالایی داشته و برای اجرای آن کمترین آلودگی و دردسر را دارد. این نوع عایق را میتوان همراه با قیرگونی و مواد پلیمری نیز استفاده نمود.

  • قیروگونی سرویس بهداشتی

بدون شک بهترین عایق را برای سرویس بهداشتی میتوان قیروگونی 2 یا 3 لایه دانست. به دلیل خصوصیات منحصر به فرد قیرگونی از لحاظ انعطاف و قدرت پوشانندگی بالا اگر قیرگونی به صورت چند لایه متوالی با دقت نصب شود, هیچ عایقی کیفیت ایزولاسیون این عایق قوی را ندارد. هزینه قیروگونی سرویس بهداشتی نسبت به ایزوگام و مواد پلیمری بیشتر بوده و یکی از مشکلات اجرایی آن هم داغ کردن قیروگونی و آلودگی ناشی از آن میباشد.

  • استفاده از مواد پلیمری برای عایق کاری سرویس بهداشتی

کاربرد این عایق ها به 2 صورت ترکیب با ملات سیمان مورد استفاده در سرویس بهداشتی یا کوت کردن لایه روی ملات همراه با استفاده در بندکشی میباشد. این عایق های به صورت پودر یا چسب به نسبت خاصی با ملات مخلوط شده و استفاده میشوند. بعد از خشک شدن این مواد به صورت لایه های مانند نایلون در آمده و به دلیل ضخامت کم, کارایی ایزوگام و قیرگونی را ندارند و بیشتر به درد اماکن که شستشو و رطوبت وجود ندارد, میخورند.

در تعویض کاسه سرویس بهداشتی , عایق کاری آشپزخانه و در تبدیل توالت ایرانی به فرنگی و یا در کنار عایق های ایزوگام و قیرگونی برای محکم کاری استفاده از این نوع عایق میتواند کاربردی باشد,  اما استفاده آنها به عنوان عایق سرویس بهداشتی توصیه نمیشود.

  • بندکشی سرویس بهداشتی

استفاده از دوغاب های آماده و یا دست ساز در برخی مواقع به خصوص در مواردی که سرویس بهداشتی نشتی کمی دارد, میتواند چاره ساز باشد. بندکشی و دوغاب ریزی با پرکردن روزنه و شکاف های میان کاشی و سرامیک باعث جلوگیری از ورود آب به سطح زیرین و سوق دادن آب به سمت کفشوی ها دارد.

ارتفاع عایق سرویس بهداشتی

ارتفاع عایق کاری سرویس بهداشتی

از آنجا که در یک سرویس بهداشتی توالت و حمام, شستشو و پاشش آب موجب نفوذ آن به دیوارهای سرویس میشود و میواند موجب ایجاد نم و رطوبت در دیوار و به بارآوردن تخریب و خسارت شود, بسته به نوع عایق , شرایط سرویس بهداشتی و حمام و نصب تجهیزات روی دیوار هم ادامه پیدا میکند. مثلا در بدنه حمام هایی که کابین دوش نصب میشوند ممکن است ایزوگام تا ارتفاع 180 سانتیمتری هم اجرا شود. برای عایق کاری بدنه به دلیل وزن پایین و قدرت چسبندگی ایزوگام بهتر است قیروگونی عمل میکند. در مورد سرویس توالت دستشویی ارتفاع عایق کاری معمولا بین 50 تا 60 سانتیمتر و در حمام های معمولی در حدود 90 تا 100 سانتیمتر است. البته در برخی ساختمانها بنا به شرایط ویژه ممکن است به درخواست مالک یا مجری طرح کل بدنه سرویس بهداشتی نیز عایق رطوبتی شود.

هزینه ایزولاسیون سرویس بهداشتی

هزینه عایق کاری سرویس بهداشتی بسته به متریال مورد استفاده و متراژ با توجه به شرایط امروز بازار بین 800 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است. به طور کلی سختی و قیمت بالای قیروگونی باعث افزیش قیمت این نوع عایق بوده و اجرای ایزوگام با هزینه کمتری انجام میشود.

رفع نم سرویس بهداشتی بدون تخریب

رفع نم سرویس بهداشتی بدون تخریب معمولا با مواد پلیمری انجام شده و بستگی به نوع خرابی ممکن است, در برخی مواقع نتواند منطقه آسیب دیده را پوشش دهد, چرا که پوشش این گونه مواد فقط درموارد سطحی و نشتی های ریز مانند خراب شدن بندکشی و ترک های ریز اثرگذار است و در مواردی مانند ترک و شکاف های ناشی از نشت ساختمان و فشارهای محکم غیرقابل مصرف میباشد. به این جهت در اکثر موارد تعمیرات سرویس بهداشتی نیاز به تخریب و بازسازی مجدد سرویس بهداشتی وجود دارد. به طور کلی تعمیر ایزوگام و قیرگونی به عنوان اصلی ترین متریال انواع عایق سرویس بهداشتی بدون تخریب کمتر انجام شده و معمولا بایستی همراه با نوسازی سرویس بهداشتی انجام شود.

مراحل عایق سرویس بهداشتی

مراحل اجرای عایق کاری حمام توالت شامل :

  1. اجرای لوله کشی فاضلاب
  2. کاشی کاری دیوار یا بدنه سرویس
  3. کف سازی و شیب بندی کف با ملات
  4. اجرای عایق ایزوگام و قیروگونی
  5. لوله کشی آب سرد و گرم 
  6. نصب کاشی و سرامیک کف سرویس
  7. نصب تجهیزات سرویس بهداشتی

در صورت نیاز به اجرای تعمیرات, بازسازی و انواع عایق سرویس بهداشتی با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • سنسی پاسخ

    مطب مفیدی بود، با تشکر

    ژانویه 16, 2023 at 12:05 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *