رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی – نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا

رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی – نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا

تعمیر لوله فاضلاب چدنی

رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی و تبدیل چدن به پوش فیت و پلیکا

تلفن : 09122437371-22533080 سراسر تهران

همانطور که میدانید لوله فاضلاب وظیفه انتقال فاضلاب به سمت چاه ساختمان یا لوله کشی فاضلاب شهری را دارد . در حال حاضر لوله کشی فاضلاب با استفاده از 4 نوع متریال لوله اتصالات چدن , پلیکا , پوش فیت و پلی اتیلن اجرا میگردد . البته در سالهای دورتر بعضا در برخی ساختمانها لوله کشی فاضلاب با استفاده از لوله کشی گالوانیزه هم صورت میگرفت که به دلایلی امروزه منسوخ شده است .

اما در گذشته و قبل از اینکه لوله های پلیمری مانند پلیکا و پوش فیت تولید شوند , استفاده از لوله های چدنی مرسوم ترین متریال موجود برای استفاده در لوله های فاضلاب بود . اجرا و تعمیر لوله چدن به اندازه ای کار طاقت فرسا و گران قیمتی بود که به محض ورود لوله های پلیمری پی وی سی به بازار به سرعت هم مجریان لوله کشی و تاسیسات کاران را واداشت که به سمت استفاده از لوله های جدید سوق پیدا کنند.

وزن بالا , برش سخت و آب بندی مشکل از جمله مشقات اجرا و تعمیر لوله فاضلاب چدنی است که با استفاده از سرب و کنف و روشهای دیگر انجام میشود.

تعمیر لوله فاضلاب چدنی

نحوه رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی

بسته به نوع خرابی تعمیر لوله کشی چدن نیز متفاوت میباشد. اگر علت خرابی , نشتی به صورت قطرات کم از بین اتصالات یا حتی بدنه لوله چدنی باشد , میتوان با خشک نمودن و استفاده از چسب و ترمیم قطعه آن قیمت را تعمیر و استفاده نمود.

در صورتیکه خرابی و نشت در قسمت بزرگتری از لوله فاضلاب چدنی باشد, تعمیر آن با 3 روش تعویض لوله چدنی, جوشکاری و یا وصله گذاری انجام میگردد.

علت دیگری که باعث میشود لوله های چدنی را تعویض کنیم, گرفتگی سطوح داخلی چدن است که باعث میشود با هر روشی اقدام به رفع گرفتگی لوله کنیم باز هم بعد از مدتی لوله های دچار انسداد شوند. این موارد بیشتر در سقف لوله های پارکینگ, زیرزمین و مشاعات که عمومی بوده و سرعت ته نشین شدن زیاد است پیش خواهد آمد.

رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی

به طور کلی چند روش برای رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی وجود دارد, کم هزینه ترین و راحت ترین کار چسباندن وصله به لوله چدنی است, البته این روش نسبت به اندازه شیوه های دیگر کارایی کمتری دارد. البته رفع نشتی در نقاطی مانند رایزر ساختمان به دلیل هزینه بالا و دردسر زیاد بهترین شیوه همین راهکار است.

جوشکاری لوله چدنی هم روش دیگری است که به لحاظ اجرایی محدودیت هایی داشته و از لحاظ قیمتی به اندازه تعویض لوله تفاوت چندانی ندارد و به همین دلیل کمتر استفاده میشود.

اما مطمین ترین روش رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی شیوه تعویض لوله چدنی با اتصالات چدنی با دیگر متریال رایج مانند پلیکا و پوش فیت است.

تعویض لوله چدنی

تعویض لوله چدنی یکی از کارهای بسیار پردردسر و مشکلی است که اولا کار هر لوله کشی نیست و ثانیا هر لوله کشی جرات و حوصله دست زدن به آنرا ندارد , چرا که در این شیوه لوله های چدنی بایستی از قسمت خراب تعویض شده و به جای آن از لوله کشی پلیکا یا پوش فیت استفاده کنیم.

درست از محل تلاقی چدن و تبدیل آن به لوله یا اتصال پلیکا یا پوش فیت یک آب بندی تخصصی دارد که در صورت انجام نادرست آن میتواند مایه دردسر  شود . آب بندی چدن با پلیکا یا پوش فیت بستگی به اتصالی دارد که موجود است . اگر اتصال یا لوله چدن داخل کونیک یا مادگی باشد, آب بندی آن کمی مشکل تر بوده و در صورت وجود لوله صاف به دلیل استفاده از بوشن یا اتصالات پلیکا و پوش فیت راحت تر میتوان عمل آب بندی را انجام داد.

البته مشکل اصلی در تعویض و تعمیر لوله فاضلاب چدنی,  جدا کردن صحیح قسمت معیوب لوله چدن از بخش باقیمانده و سالم لوله کشی فاضلاب است. جهت و مسیر عبور فاضلاب نیز میتواند در نحوه تعویض لوله چدنی موثر باشد, چرا که آب بندی معکوس لوله و اتصالات فاضلاب کاری بسیار مشکل تر از آب بندی نرمال میباشد. این شیوه به خصوص برای لوله کشی فاضلاب زیر سقفی بسیار کاربرد است.

جوشکاری لوله چدنی

جوشکاری لوله چدنی در مواردی بکار میرود که یک ترک خطی یا سوراخ ریز باعث خرابی لوله چدنی باشد و نیازی به صرف هزینه های میلیونی برای تعویض لوله چدنی نیست . در این روش با استفاده از دستگاه جوش و الکترود مخصوص چدن و البته تخصص اینکار اقدام به آب بندی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی میکنیم.

وصله گذاری لوله چدنی

از آنجا که تعویض لوله چدنی بسیار پر مشقت و پر هزینه بوده و همچنین جوشکاری لوله فقط برای ترکهای و سوراخ های کوچک لوله چدن کارساز است , استفاده از وصله گذاری لوله چدنی کار بسیار متداول و رایج برای اجتناب از تعویض لوله چدنی است . حتی در برخی موارد و اماکن ,  امکان تعویض لوله چدن وجود نداشته و یک متخصص میتواند با استفاده از وصله های پلیکا و ورقه های فلزی و محکم سازی آنها توسط تیوپ و بست کمربندی و چسب های مخصوص کار آب بندی را به راحتی انجام دهد.

استفاده از کلاچ یا رابط پلی اتیلن

استفاده از کمربند پلی اتیلن پیچی و کلاچ فاضلابی نیز میتواند جزو روشهای وصله گذاری محسوب شود. این شیوه نیز یک روش موقتی تا تعمیر و رفع نشتی لوله فاضلاب چدنی میباشد.

نحوه اتصال لوله چدنی به پلیکا

به دلیل قیمت مناسب و سهولت اجرای در بسیاری از مقاطع برای اصلاح و تعمیر لوله چدنی از تبدیل آن به لوله کشی پلیکا و پوش فیت استفاده میشود. اما به دلیل چسب خور بودن پلیکا این روش اولویت دارد.

ابتدا بایستی اتصال یا قطعه لوله چدنی را با استفاده از حرارت شعله از محل جدا نمود. سپس محل اتصال را با استفاده از برس و سنگ ساب تمیز میکنیم. سپس به اندازه نیاز لوله و اتصال پلیکا را فیت و تست کرده و در محل مورد نظر قرار میدهیم. بعد از مطمین شدن از قد و شرایط اتصال با استفاده از چسب تارگت فشار قوی پی وی سی و همچنین چسب های مانند چسب میل پوکس یا چسب سنگ محل اتصال لوله چدنی به پلیکا را آب بندی میکنیم.

وصل کردن لوله چدنی به پلیکا یا پوش فیت در تغییرات لوله کشی فاضلاب و نحوه لوله کشی توالت فرنگی توکار کاربرد بسیاری دارد.

معایب لوله چدنی

1- وزن بالا که میتوان یکی از دلایل مشکلاتی نظیر خارج شدن  از آب بندی , مهار سخت , اجرای مشکل و بالا بردن وزن سازه شود .

2- حمل و نقل گران و سخت

3- برش مشکل

4- نصب و آب بندی با مشقت

5- مقاومت کم در برابر اسیدها و مواد شیمیایی

6- قیمت بالای لوله و اتصالات

7- هزینه بالای اجرا و ترمیم

8- خوردگی و پوسیدگی زودهنگام

9- شکنندگی و غیرقابل انعطاف بودن در برابر لرزش های ساختمان

10- یکی دیگر از ایرادات لوله های چدنی صیقلی نبودن سطح داخلی لوله و در نتیجه گرفتگی داخلی و چسبندگی سخت رسوبات به لوله های چدنی میباشد.

در واقع میتوان گفت که در زمان ابداع لوله کشی فاضلاب با استفاده از لوله های چدنی راهی جز استفاده از این لوله ها نبوده و ماده دیگری نبوده که بتوان بهتر از چدن بوسیله آن لوله های فاضلابی تولید نمود , وگرنه شاید هیچگاه این لوله ها تولید نمیشدند. البته این را هم باید یادآور شویم که در برخی موارد مانند استادیوم ها استفاده از لوله های قوی چدنی هنوز هم رایج و بدون جانشین میباشد.

جهت تعویض, رفع نشتی و تعمیر لوله فاضلاب چدنی و تبدیل آن به انواع دیگر متریال فاضلابی با خدمات لوله کشی تهران پایپر تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • اصغر زمانی پاسخ

    در آب بندی قطره ای و نشت لوله چدنی،، میشه نقاط نشت را با یک قلم سر تخت که سر اون 4تا 5 میلیمتر تخت باشه،، کوبید تا کنف و خمیر زیر سرب و قلع ریزی کوبیده شده و آب بندی انجام بشه،، ضربات با احتیاط و در حد نشکستن لوله چدنی و مناسب سرب و قلع ریزی

    ژانویه 6, 2024 at 1:53 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *