10 روش درمان قطعی رفع بوی بد فاضلاب

10 روش درمان قطعی رفع بوی بد فاضلاب

رفع بوی بد فاضلاب

رفع بوی بد فاضلاب در منزل و محل کار , از بین بردن بوی نامطبوع فاضلاب توالت و آشپزخانه رفع بوی نامطبوع بد فاضلاب  در پشت بام , پارکینگ و مشاعات ساختمان با روشهای حرفه ای

پیدا کردن علت و منشا بوی بد فاضلاب از مهمترین گامهایی است که بایستی در رفع بوی بد فاضلاب و سایر بوهای نامطبوع بایستی برداشت. آشنایی با سیستم لوله کشی ساختمان از موارد مهمی است که میتواند ما را در این زمینه یاری کند.

تعبیه سیفون در لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی و کفشور در سرویس بهداشتی , آشپزخانه , پارکینگ و سایر نقاطی که کف آنها به سیستم فاضلاب ساختمان متصل است و همچنین وجود سیفون متصل به زیرآب سینک ظرفشویی و روشویی میتواند راهکار موثری برای رفع بوی بد فاضلاب باشد . درپوشهای لاستیکی نگهدارنده خرطومیهای سینک و روشویی نیز هرچند که قیمتی ندارند اما میتوانند از ورود بخشی از بوهای فاضلاب جلوگیری کنند. عدم وجود شتر گلویی یا نقص در عملکرد آن در بخشهای مختلف سیستم فاضلاب یکی از عمده ترین منافذ ورود بوی بد فاضلاب به محیط میباشد.

لوله کشی فاضلاب با توجه به اینکه منشا بیشتر بوهای فاضلاب است, در ساختمانهای جدید با روشهای اجرای میشوند که همراه با ونت بوده و در اصل کار این سیستم تخلیه گازهای فاضلاب ساختمان هستند. اغلب بوهای نامطبوع ترکیبات گوگردی داشته که میتواند برای شامه انسان آزاردهنده باشند.

رفع بوی بد فاضلاب خانه

علل بوی بد فاضلاب

احتمالا تمامی موادی که به درون چاه ریخته میشود , از قبیل مدفوع , ادرار , میوه , تخم مرغ , ته مانده غذا , ماهی , لاشه حیوان و یا ترکیبی از اینها بواسطه حضور در محیط آبی و آزاد شدن گاز سولفید هیدروژن علت بوهای نامطبوع میباشند .

برخی مواقع ممکن است حتی بوی نا مطبوع از داخل کانال کولر به داخل محیط نفوذ کند . نزدیک بودن کولر آبی به لوله های هواکش فاضلاب در پشت بام میتواند یکی از علل احساس نام مطبوع باشد . حتی وجود لاشه حیواناتی مانند پرنده و گربه درون کانال کولر را میتوان از حدسهای احتمالی بوی بد باشد .

پرشدن چاه فاضلاب ,  گرفتگی لوله و گیر افتادن توده ای از فاضلابها در قسمتی از لوله های فاضلاب مانند سیفون یا برآمدگی های داخلی لوله فاضلاب از دلایل عمده نفوذ بو از سیستم فاضلاب به درون آپارتمانهای مسکونی باشد .

عدم وجود آب در داخل شترگلویی یا سیفون فاضلاب نیز میتواند یک دلیلی ساده برای انتشار بوی بد فاضلاب باشد . وجود میزان معینی آب در داخل سیفون یا شترگلویی لازم و ضروری است .

قدیمی بودن لوله کشی فاضلاب نیز میتواند یکی از دلایل کم احتمال این قضیه بشود , خصوصا در ساختمانهایی که لوله کشی فاضلاب آنها با چدن اجرا شده است .

رفع بوی بد فاضلاب

راه از بین بردن بوی بد فاضلاب در خانه

1- ترکیب آب , سرکه و جوش شیرین میتواند برای از بین بردن بوی بد تا حد زیادی موثر باشد . نسبتا ترکیب در یک ظرف 5 لیتری , 3 لیتر آب , 2 لیتر سرکه و 500 گرم جوش شیرین است . بهترین زمان برای ریختن این محلول زمانی است که چند ساعتی از سرویس بهداشتی , حمام یا سینک آشپزخانه استفاده نکرده اید . صبح زود که تقریبا لوله های فاضلاب کم آب هستند , بهترین زمان ممکن است .

پس از ریختن این محلول بهتر است کمی صبر کرده و بعد از گذشت 20 دقیقه حجم زیادی آب گرم همراه با پودر ماشین لباسشویی( کمتر کف میکند ) را به داخل محل ریخته و تا حد زیادی خیالتان بابت بوی بد راحت میشود . اگر این مساله دوباره اتفاق افتاد , متیوانید با همین روش مجددا رفع بوی بد فاضلاب را انجام دهید .

2- آب نمک هم با غلظت زیاد و حجم بالا میتواند اثر نسبتا خوبی برای رفع بوی بد فاضلاب داشته باشد . پس از تکرار چندباره میتوانید از محلولهای خوش بو کننده با غلبه بر بوی ناچیز مانده استفاده نماید . آب گرم بهتر از آب سرد است.

3- استفاده از محلولهای اسیدی و بازی که میتواند مواد و ملاتهای ته نشین شده را از بین برده و بوی بد آن را رفع کند.

4- استفاده از مخلوط رقیق آهک و آب نیز میتواند یکی از راهکارها از بین بردن بوی نامطبوع باشد.

5- در روشی دیگر میتوان با استفاده از مخلوط کن ترکیبی از لیمو و نمک درست کرده و سپس با قطعات یخ به صورت حجمی داخل چاه یا راه آب ریخته و پس از حدود 30 دقیقه آب گرم را باز کنید.

6- از ریختن نفت , گازوییل و انواع مواد چرب به داخل چاه فاضلاب به شدت بپرهیزید , چرا که این مواد علاوه بر کاهش قدرت جذب چاه موجب از بین بردن باکتریهای تجزیه کننده فاضلاب شده و بوی بد فاضلاب را شدت میبخشند.

7- ریختن مقداری محلول خاکستر و آب نیز یکی از راههای دیگر رفع بوی بد فاضلاب میباشد.

8- استفاده از دستگاه ژنراتور و فنر لوله بازکنی و روشهای فیزیکی برای خارج کردن توده هایی که احتمال میرود , منشا بوی بد فاضلاب باشند.

9- نصب شترگلویی یا در صورت وجود اصلاح و تعمیر سیفون شترگلو یا خروجی های مختلف فاضلاب.

10- بررسی لاستیک های بوگیر  و لوله های خرطومی متصل به سیستم فاضلاب

با وجود تمامی روشهای فوق به طور قطع نمیتوان راه قطعی و نهایی را اعلام نمود , زیرا ممکن است , منشا بوی بد برخی از ساختمانها فراتر از آن چیزی باشد که ما فکر میکنیم و بررسی ساختمان برای ارایه راهکار حذف بوی بد فاضلاب ضروری به نظر میرسد.

برای دریافت مشاوره میتوانید خدمات تاسیسات لوله کشی و لوله بازکنی تهران پایپر تماس گرفته و حدالامکان از کمکهای کارشناسان ما یاری گرفته تا اگر شما نیز به این مشکل پیچیده دچار شدید , بتوانیم در جهت رفع بوی بد فاضلاب سهم اندکی داشته باشیم .

 

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *