آشنایی با انواع اتصالات لوله آب فاضلاب فلزی پلاستیکی پلیمری پلیکا

آشنایی با انواع اتصالات لوله آب فاضلاب فلزی پلاستیکی پلیمری پلیکا

انواع اتصالات لوله

در این نوشته به بررسی و آشنایی با انواع اتصالات لوله و کاربرد آنها در ساختمان میپردازیم . بسته به متریال و شرایط اتصالات لوله کشی مختلفی در بخش ساختمان و صنعت بکار گرفته میشود که ما در این بخش به بررسی انواع اتصالات لوله کشی ساختمان میپردازیم .

با توجه به گستردگی انواع لوله کشی ساختمان و کاربردهای متفاوت , اتصالات لوله کشی هم از لحاظ متریال و هم از نظر شکل و کارکرد تنوع بسیاری دارند . همانطور که میدانید در یک ساختمان لوله کشی آب , فاضلاب , گرمایش و سرمایش , گاز و تهویه مطبوع از مهمترین لوله کشیهایی هستند که با انواع اتصالات لوله اجرا میشوند .

تنوع لوله کشیهای مختلف باعث شده است که از نظر قیمت لوله آب ساختمان و همچنین سایر بخشها مانند فاضلاب تفاوتهای فاحشی را شاهد باشیم که آشنایی با کارکردها و کیفیتهای آنها میتواند شما را در انتخاب درست و اقتصادی کمک کند .

لوله ها استوانه هایی با قطر یکسان هستند که برای انتقال سیالات مختلف از جمله آب , گاز , بخار و … بکار گرفته میشوند . برای اجرای لوله کشی در کنار لوله ما ناگزیر به استفاده از انواع اتصالات لوله جهت انشعاب گیری , تغییر مسیر , اتصال لوله ها و نصب شیرالات میباشیم .

با توجه به انواع لوله های مختلف و نحوه اتصال آنها اتصالات هر سیستم لوله کشی  قابل استفاده برای همان نوع لوله کشی بوده و تقریبا میتوان گفت که جز در موارد نادر در یک خط لوله کشی با یک متریال نمیتوان از اتصالات سایر لوله کشیها استفاده نمود .

به عنوان نمونه در لوله کشی فولادی گاز فقط بایستی از اتصالات فولادی سیاه استفاده کرد و بکارگیری اتصالات پلیمری غیراستاندارد و تقریبا غیرعملی است .

به طور کلی با وجود لوله های فولادی سیاه و گالوانیزه , لوله های پلیمری تک لایه و پنج لایه , لوله اتصالات فاضلاب پلیکا , پوش فیت , پلی اتیلن و چدن اتصالات آنها هم به تناسب نوع و متریال انتخاب میشوند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم .

اتصالات لوله کشی آب شامل اتصالات پلیمری تک لایه , پنج لایه , اتصالات گالوانیزه میباشند. اتصالات لوله کشی شوفاژ را میتوان با لوله اتصالات پلیمری 1 و 5 لایه و فولادی سیاه کار کرد. اتصالات لوله فاضلاب شامل اتصالات پلیکا , پوش فیت , پلی اتیلن و چدن هستند. اتصالات لوله گاز شامل اتصالات درزدار و اتصالات مانیسمان بدون درز میباشند .

انواع اتصالات لوله

انواع اتصالات لوله کشی آب

اتصالات لوله کشی آب پلیمری یا پلی پروپیلن , مانند سایر اتصالات لوله کشی؛ قطعاتی هستند که برای تغییر جهت لوله کشی , منشعب کردن , نصب شیرالات و لوازم تاسیساتی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. این اتصالات با اتو لوله کشی به همدیگر متصل میشوند.

به طور کلی زانو 90 و 45 درجه برای تغییر مسیر جهت لوله کشی , سراهی برای انشعاب گیری , تبدیل برای کاهش یا افزایش سایز لوله , بوشن برای اتصالات لوله و اتصالات به کار گرفته میشوند . اتصالات فوق تقریبا در کلیه لوله کشیها مشترک هستند.

اما یک سری از اتصالات مانند بوشن یا زانوی یکسر دنده و یکسر مغزی اتصالاتی هستند که برای وصل کردن لوله پلاستیکی به شیرالات بهداشتی , شیر فلکه , پکیج , پمپ سایر لوازم تاسیساتی مورد استفاده قرار میگیرند.

این نوع اتصالات از یک طرف پلاستیکی بوده و از سمت دیگر برنجی و رزوه دار میباشند. معمولا تناسب سایز در این اتصالات نیز وجود دارند.

در کنار این اتصالات یک سری تجهیزات جانبی نیز برای اجرای لوله کشی ساختمان استفاده میشود . صفحه نصب و بست لوله از این لوازم محسوب میشوند . تقریبا میتوان گفت که این اتصالات متناظر با اتصالات گالوانیزه هستند.

مضافا بر اینکه اتصالات گالوانیزه دارای اتصالای به نام مغزی برای ارتباط دادن دو اتصال فلزی داخل دنده یا شیر فلکه یا شیر گازی هستند.

در لوله کشی آب زانو و سراهی بیشترین کاربرد را در بین انواع اتصالات لوله کشی دارند.

انواع اتصالات لوله کشی ساختمان

اتصالات لوله شوفاژ

اتصالات لوله شوفاژ نیز تقریبا مانند لوله کشی آب بوده و در حال حاضر از متریال یکسان برای اجرای آب و شوفاژ استفاده میشود. در گذشته برای اجرای لوله کشی شوفاژ از لوله اتصالات فولادی جوشی استفاده میشد که در حال حاضر بیشتر از لوله کشی پنج لایه و تک لایه پلیمری استفاده میشود. اتصالات لوله کشی پنج لایه دو نوع پرسی و کوپلی دارند و نوع پرسی با استفاده از دستگاه پرس لوله پنج لایه به یکدیگر متصل میشوند.

البته برای لوله کشی موتورخانه هنوز هم بهترین لوله ها, لوله اتصالات فولادی درزدار ضخیم و مانیسمان بودن درزدار هستند

اتصالات لوله فاضلاب

اتصالات لوله فاضلاب همگون با لوله فاضلاب ساختمان میباشند. در حال حاضر بیشتر انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب پلیکا یا یو پی وی سی UPVC و پوش فیت میباشند. تبدیل این لوله ها و آب بندی آنها کمی سخت به نظر میرسد , پس بهتر است در لوله های فاضلاب با همان جنس لوله کار شود.

بسته به نوع متریال اتصالات لوله فاضلاب بوسیله چسب , اورینگ , جوش و سرب به یکدیگر متصل میشوند .

انواع اتصالات لوله پلیکا

لوله پلیکا یا یو پی وی سی UPVC نوعی از لوله های پلیمری بوده که ماده اولیه آن پلی وینیل کلراید است . مانند سایر دسته های لوله کشی بایستی در این نوع لوله کشی فاضلاب هم تمام متریال لوله و اتصالات از یک جنس باشند . حتی در برخی موارد برند لوله و اتصالات نیز بایستی یکسان بوده تا کارایی و طول عمر آن افزایش یابد.

البته نوع قوی و اصلاح شده لوله پلیکا در سیستم های آبرسانی و لوله کشی استخر نیز مورد استفاده قرار میگیرند که نسبت به سایر انواع اتصالات لوله پلیکا کمی قیمت بیشتری دارند.

به طور کلی در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده از اتصالات 45 درجه نسبت به زانو و سراهی های 90 درجه کارایی بهتری دارند.

نوع سبک تر لوله و اتصالات پلیکا نیز برای استفاده در لوله کشی هواکش و تهویه مطبوع به کار میرود.

انواع اتصالات از لحاظ کاربرد

از لحاظ مورد استفاده اتصالات به انواع مختلف مانند زانو , سراهی , بوشن , تبدیل , مغزی , فلنچ , کوپلینگ , درپوش و … تقسیم بندی میشوند.

زانوی لوله کشی

زانو یا elbow در لوله کشی از پرمصرف ترین اتصالات به حساب می آید . به طور کلی در لوله کشیها دو نوع زانوی 90 و 45 درجه مورد استفاده قرار میگیرد .

زانوی 90 درجه به شکل قایم بوده و زانوی 45 درجه بازتر از زانوی 90 درجه مباشند و در تمام انواع اتصالات لوله میتوانید از این نوع زانوها استفاده کنید . البته زانوی 90 بیشتر در لوله کشی آب و شوفاژ و زانوی 45 درجه در لوله کشی فاضلاب بکار گرفته میشوند .

زانوی تبدیلی هم یک نوع زانوی در لوله کشی آب و شوفاژ است که در دو نوع گالوانیزه و پلیمری آن تولید میشود .

بوشن لوله کشی

بوشن , رابط یا joint در لوله کشی دو لوله یا اتصال را به یکدیگر متصل میکند . به طور کلی بوشن ها اتصالاتی هستند که حالت مادگی دارند . بوشن گالوانیزه در دو سمت دنده ماده داشته و در اتصالات پلاستیکی جوشی هستند . در اتصالات پلیکا که به آن کوپلینگ هم گفته میشود . برخی از بوشنها حالت تبدیل هم دارند .

در اتصالات پنج لایه هم دو نوع بوشن پرسی و کوپلی با سایزهای مختلف وجود دارد .

سه راهی در اتصالات

سه راهی یا(T (TEE در اتصالات کار انشعاب گیری را انجام میدهند . سراهی در لوله کشی آب و شوفاژ معمولا به شکل 90 درجه بوده و در فاضلاب کشی هم سراهی 90 و هم 45 درجه استفاده میشود . به طور کلی در لوله کشی فاضلاب بهتر است از اتصالات 45 درجه استفاده شود .

برخی از انواع سراهی وظیفه دوگانه دارند که در عین انشعاب گیری , کار تبدیل سایز را نیز انجام میدهند . سراهی تبدیل هم در لوله کشی آب و پکیج فلزی و سفید و هم در لوله های فاضلاب مصرف میشوند .

مغزی لوله کشی

مغزی در لوله کشی شامل مغزی گالوانیزه و بعضا برنجی و استیل است . البته اتصالات لوله سبز نیز نوع بوشن یکسر مغزی دارند که تقریبا در رنج خود کارکرد تقریبا مشابهی دارند . شاید بتوان مغزی را بعد از زانو پرمصرفترین انواع اتصالات لوله برشمرد .

فلنچ

فلنچ ها در لوله کشی برای بیشتر برای متصل کردن خطوط لوله به تجهیزاتی مانند پمپ , لرزه گیر , مخزن و دیگر لوازم تاسیساتی بکار میروند . به طور کلی در لوله کشی خطوط فلزی دو نوع فلنچ جوشی و دنده ای با متریال و کلاس های متخلف وجود دارد .

چپقی لوله کشی

چپقی در لوله کشی درست شبیه زانو بوده و تنها تفاوت آنها در این است که در زانوی لوله کشی دو سمت مادگی و در چپقی یک سمت نر و یک سمت مادگی میباشد .

مهره ماسوره لوله کشی

مهره ماسوره در لوله کشی در مقاطعی از لوله کشی بکار میرود که احتمال باز و نصب را برای قطعاتی مانند شیرالات و پمپ های بوجود بیاوریم . این اتصالات سه تکه ای بوده که یک قسمت آنها هرزگرد بوده و این مساله باعث میشود که در صورت نیاز بتوانیم قطعات مجاور مهره ماسوره را به راحتی برای اهدافی مانند تعمیرت احتمالی باز و نصب کنیم .

مهره ماسوره گالوانیزه و سیاه , یک سرچوش و دو سرجوش از انواع مهره ماسوره ای پرمصرف هستند .

درپوش لوله

درپوش لوله همانطور که از نامش پیداست برای انسداد و کور کردن لوله های مختلف کاربرد دارد . درپوش دنده ای و جوشی فلزی , درپوش پلاستیکی دنده ای و جوشی و درپوش پلیکا و پوش فیت  از رایج ترین درپوش ها میبانشد .

تبدیل لوله کشی

تبدیل لوله کشی برای افزایش یا کاهش سایز لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد و تقریبا در تمام انواع لوله های فلزی و پلیمری آب , شوفاژ و فاضلاب وجود دارند .

کوپلینگ لوله کشی

کوپلینگ در لوله کشیهای مختلف وجود داشته و به طور کلی به انواع اتصالات لوله های غیرساختمانی نیز اطلاق میشود . انواع سرشلنگی و واسطه های پمپ آب و باد کوپلینگ نامیده میشوند .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *