دستور العمل اسید شویی لوله آب گرم سرد پکیج فاضلاب گاز

دستور العمل اسید شویی لوله آب گرم سرد پکیج فاضلاب گاز

اسید شویی لوله

اسید شویی لوله یکی از روشهای رسوب زدایی برای رفع انسداد و افزایش دبی انتقال سیالات بوده که بیشتر برای خطوط پایپینگ انتقال آب و لوله کشی دستگاه های صنعتی برای افزایش راندمان سیستم بکار گرفته میشود. دستورالعمل اسید شویی لوله ها شامل موارد خاصی است که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.

به دلیل تاثیر اسیدشویی و تحت کنترل نبودن قدرت اسید در لوله کشی ساختمان این شیوه کمتر به کار گرفته میشود و این روش بیشتر برای خطوط لوله های انتقال آب بین شهری انجام میگردد . به ویژه در مورد لوله های فلزی که مقاومت کمی در مقابل محیط های اسیدی دارند به هیچ عنوان برای رفع گرفتگی لوله ساختمان نبایستی که از اسیدشویی استفاده نمود.

البته در حال حاضر به دلیل استفاده از لوله های پلیمری این نوع گرفتگی ها کمتر اتفاق افتاده و در صورت انسداد لوله ها بایستی با تعویض لوله کشی آنها را بازسازی نمود, اما اخیرا محلولهای آماده توسط شرکتهایی به بازار عرضه میشود که کیفیت نسبتا خوبی و تاثیر مثبتی روی کاهش گرفتگی دارد . یکی از این محلولها , محلول رفع گرفتگی میتره  میباشد.

این محلول بیشتر برای رفع انسداد لوله کشی آب استفاده شده و در لوله بازکنی تهران برای بازکردن لوله های فاضلاب از روشهای دیگری بهره گیری میکنند.

اسید شویی لوله آب

اسید شویی لوله اب و خطوط انتقال بسته به نوع و سختی رسوبات , ضخامت لوله , میزان فشار تحمل لوله و شرایط عمومی لوله کشی انجام میگردد . انتخاب نوع اسید بکار رفته نیز بسته به تجزیه تحلیل و نمونه برداری از رسوب های موجود دارد .

بسته به نوع لوله های اسید شویی با استفاده از اسید سولفوریک با درصد کم و یا اسید سیتریک اعمال میشود . نوع فولاد کربن استفاده شده در لوله کشی نیز میتواند در تعیین درصد اسید موثر باشد .

در روش های اسید شویی لوله معمولا یک سیکل گردشی تحت فشار انتخاب شده و یک مخزن برای اسید تعبیه میشود . پس از اسیدشویی لوله ها نیز بایستی با آب تحت فشار نسبت به شستشوی کامل باقیمانده اسید و یا رسوبات سیستم لوله کشی تخلیه گردد .

استفاده از اسید بیشتر برای اسید شویی منبع کویل دار که لوله های مسی در آن بکار رفته رایج میباشد , چرا که مقاومت فلز مس در برابر اسیدها بالاتر از آهن و فولاد است . با این وجود نیز ممکن است در هنگام اسیدشویی لوله های کویل آسیب دیدگی ایجاد کند و شما مجبور به تعمیر منبع موتورخانه شوید .

اسید شویی لوله

اسیدشویی لوله ساختمان

همانطور که گفته شد برای رفع گرفتگی لوله های آب ساختمان از این شیوه استفاده نمیشود اما اگر اصرار بر استفاده شد بایستی با استفاده از یک مخزن و یک پمپ آب کولر یا پمپ ضعیف و با کیپ کردن تمام شیرالات و سیستم لوله کشی از نقطه ای که لوله مسدود شده است مخلوط اسید و آب را وارد لوله کشی کرده و از سمت دیگر به یک ظرف تخلیه نمایید . دقت کنید که این کار هیچ ضمانت اجرایی نداشته و ممکن است لوله های شما را سوراخ و ترک کند. در ضمن برای این مساله بایستی اولا مراقب سلامتی خود باشید و در ثانی از لوازم و تجهیزات ایمنی استفاده نمایید. اسیدهای بکارگرفته شده برای این کار بسیار رقیق و ضعیف میباشند.

به طور کلی اسیدشویی لوله های فلزی مانند لوله کشی گاز و آب ساختمان کمتر مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت سلامت لوله کشی و گرفتگی احتمالی بهتر است از فشار آب یا باد برای باز کردن خطوط لوله کشی استفاده شود.

در رسوب زدایی پکیج با استفاده از یک اسید رقیق یا محلول های مخصوص با متصل کردن مخزن و پمپ اسیدشویی و با جدا کردن شلنگهای پکیج پمپاژ محلول حاوی اسید به لوله کشی پکیج و رادیاتور انجام میشود.

در رسوب زدایی لوله های فاضلاب نیز استفاده از روش اسید شویی لوله بسیار رایج است. البته نوع رسوب در انتخاب اسید بسیار موثر است و معمولا در مواردی که رسوب ته نشین شده لوله چرب باشد از اسید استفاده میشود. ممکن است در برخی موارد نیاز به استفاده از تجهیزاتی مانند فنر و سپس اسیدشویی نیز وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *