5 علت کار نکردن موتور کولر آبی – نحوه تست موتور کولر آبی

5 علت کار نکردن موتور کولر آبی – نحوه تست موتور کولر آبی

علت کار نکردن موتور کولر آبی

عیب یابی و علت کار نکردن موتور کولر آبی و سرویس کولر 

نصب , راه اندازی و تعمیر کولر آبی , دینام کولر , پمپ و لوازم کولر

عیب یابی سیم کشی کولر آبی , برق ساختمان و کلید برق کولر.

به طور کلی 5 علت برای کار نکردن موتور کولر آبی وجود دارد.

  • سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی
  • خراب شدن سیم پیچ راه انداز موتور کولر
  • خرابی بوش و قطعات مکانیکی دینام کولر
  • پریدن فیوز برق و کلید مینیاتوری کولر
  • نقص در کلید و ترمینال برق کولر یا سیم کشی ساختمان

در ادامه به بررسی هر 5 مورد و نحوه تست موتور کولر آبی میپردازیم.

علت کار نکردن موتور کولر آبیعلت کار نکردن موتور کولر آبی چیست ؟

از کار افتادن کولر آبی ممکن است ناگهانی بوده و یا پس از مدتی استفاده نکردن این اتفاق بیفتد. بهترین کار برای بررسی علت کار نکردن موتور کولر آبی این است که کولر را خاموش کرده و دربهای کولر را باز کنیم تا مطمین شویم که تسمه سالم بوده و مشکلی در یاتاقانها و یا سیستم مکانیکی کولر وجود ندارد.

پس از اینکه مطمین شدیم که تسمه و سیستم انتقال نیروی کولر آبی سالم هستند به سراغ برق دینام کولر میرویم . اگر بوی سوختگی از موتور کولر به مشام برسد , تقریبا به احتمال 90 درصد میتوان گفت که موتور کولر آبی سوخته یا حداقل نیم سوز شده است.

در این مواقع دو راه وجود دارد. یا میتوانید با خرید یک موتور کولر آبی نو یا دست دوم و جایگزینی آن به موتور سوخته, کولر خود را راه اندازی کنید و یا با سیم پیچی مجدد موتور خود را نصب کرده و کولر را درست کنید.

البته تعمیر موتور کولر آبی فقط برای موتورهای کولر موتوژن قابل انجام است و موتورهای متفرقه سیم پیچی نمیشوند و یا ارزش سیم پیچی مجدد ندارند, زیرا قیمت موتور نو با هزینه سیم پیچی آنها خیلی تفاوت ندارد.

خراب بودن خاذن کولر هم از مواردی است که در برق رسانی به موتور کولر اخلال ایجاد کرده و موجب کار نکردن موتور کولر آبی میشود.

کار نکردن دور کند کولر آبی

برخی مواقع یک دور کولر کار نمیکند. این مساله ممکن است بخاطر خرابی کلید کولر یا خرابی سیم کشی ساختمان باشد و یا احتمال دارد سیم پیچی موتور کولرهایی که دارای دو دور هستند در یک دور کار نکند و علت آن هم صدمه در قسمتی از سیم پیچی آن است که با سیم پیچی موتور رفع میشود.

خرابی سیم پیچ راه انداز موتور کولر میتواند باعث شود که در هنگام روشن کردن کولر, موتور روی دور کند کار نکرده و یا پس از راه اندازی توسط دور تند, بتوان از دور کند استفاده کرد. تعویض سیم پیچ راه انداز توسط مراکز سیم پیچی راهکار رفع چنین مشکلی است که البته تا مدت زمان محدودی میتوان به این شکل از آن استفاده کرد.

اما به طور معمول سوختگی سیم پیچ در قسمت دور کند موتور کولر علت اصلی این مساله است که دلایلی همچون خرابی بوش یا بلبرینگ کولر علت این مشکل است. برای رفع این مشکل نیاز است که موتور کولر باز شده به تعمیرگاه سیم پیچی رفته تا آنرا بررسی کند. برای جلوگیری از این مشکل و همچنین سوختن موتور کولر بهتر است یک بار در ابتدای راه اندازی کولر به یاتاقان ها روغن زد و سپس بعد از دو هفته بعد از کار کردن موتور کولر مجددا یاتاقانها را روغن کاری کنیم.

خرابی بوش موتور کولر آبی

روتور سیم پیچ کولر قسمت چرخنده موتور کولر است که در داخل استاتور میچرخد. برای ارتباط مکانیکی بین روتور و استاتور از بلبرینگ یا بوش استفاده میشود. معمولا موتورهای کولر به صورت فابریک کارخانه ای برای این ارتباط از بوش استفاده میکنند که نسبت به نوع بلبرینگی طول عمر کمتری دارد.

خراب شدن بوش به هر دلیل نظیر ترک خوردن یا کاهش سطح تماس به محور اصلی موتور کولر میتواند موجب از کار افتادن یا اختلال در کارکرد و گردش موتور کولر شود. تعویض بوش موتور کولر معمولا توسط خدمات سیم پیچی الکتروموتور انجام شده و بهتر است, پیش از به سر و صدا افتادن یا آسیب به سیم پیچی کولر این کار انجام شده و در صورت امکان تبدیل به بلبرینگ شود.

فیوز کولر آبی کجاست

پریدن فیوز کولر آبی یک علت کار نکردن موتور کولر آبی یا خاموش شدن ناگهانی آن است. سیم تغذیه کولر های آبی هر واحد معمولا و به صورت اصولی توسط یک فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز به داخل جعبه کلید کولر کشیده میشود. در صورت بروز هرگونه مشکل نظیر اتصالی فیوز کولر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر تجهیزات برقی ساختمان نظیر یخچال و غیره از کار افتاده و کولر خاموش میشود.

در برخی از موتور های کولر نظیر الکتروژن یک فیوز روی بدنه موتور تعبیه شده و در صورت اتصالی داخلی موتور یا فشار مضاعف به موتور این فیوز عمل میکند.

در هر دو صورت پیش از راه اندازی و زدن دکمه فیوز بهتر است بررسی کنید که اتصالی یا وجود رطوبت در محیط باعث پریدن فیوز موتور کولر نشده باشد, چرا که ممکن است باعث سوختن کامل موتور و آسیب به سیم کشی کولر, جعبه فیوز و حتی سیم کشی ساختمان شود.

بعضا ممکن است که در نحوه نصب پمپ کولر آبی اشتباهی در اتصال بین سیم پمپ و موتور وجود داشته باشد که بایستی این مورد نیز بررسی شود.

نحوه تست موتور کولر آبی

موتور کولر آبی سه سیم در خروجی دارد. یک سیم مربوط به سیم نول است, یک سیم دور کند و یک سیم دور تند کولر میباشد. برای تست موتور کولر آبی و اینکه علت کار نکردن موتور کولر آبی را بفهمید , میتوانید با برق مستقیم موتور کولر را چک کرده و در صورت سالم بودن , علت خرابی را در سیم کشی کولر و ساختمان پیدا کنید. اگر موتور کولر کار نمیکرد بایستی به فکر تعمیر و یا خرید یک موتور نو باشید. برخی مواقع نیز علت کار نکردن کولر آبی میتواند خرابی بوش یا خاذن کولر آبی باشد.

در نحوه تست موتور کولر آبی باید دقت کنید که ایجاد یک صدای ضعیف توسط موتور کولر میتواند نشان از خرابی بوش های کولر بوده و سیم پیچ سالم باشد, اما برخی مواقع ممکن است ایجاد صدا موقتی بوده و سیم پیچ موتور کولر پس از مدتی کاملا دچار سوختگی شده و نیاز به سیم پیچی یا تعویض داشته باشد.

عیب یابی موتور کولر آبی

عیب یابی موتور کولر آبی در بسیاری از موارد به ساکنین منازل کمک خواهد کرد که خود همچون یک تعمیرکار بتوانند در منزل خودشان رو به تعمیر کولر آبی آورند. به واقع هیچ کس از نقش پررنگ کولرهای آبی در تابستان و روزهای گرم و طاقت فرسایش غافل نیست. اما این وسیله کارآمد و مفید برخی موارد دچار مشکل می گردد و عملکرد خود را از دست می دهد. بنابراین باید برای رفع این نقیصه چاره اندیشی کرد. مشکلات بسیار زیادی می تواند در کولرهای آبی به وجود آید که عملکرد آن ها را از بین ببرد. در ادامه مطلب به برخی از این مشکلات اشاره می کنیم و سپس به عیب یابی کولر آبی می پردازیم تا با یافتن عیب آن بتوان به راحتی مشکل به وجود آمده را برطرف نمود. بنابراین اگر شما نیز از مشکل خرابی و عدم کارکرد کولر آبی خودتان رنج می برید؛ ادامه مطلب را از دست ندهید تا با فراگیری نکات در این مختصر بتوان همچون یک استادکار متخصص خدمات تاسیساتی با کسب اطلاعات تا حدی رفع ایراد کولر های آبی را انجام دهید.

خرابی کولر آبی

قطعات بسیار زیادی در کولرهای آبی هستند که هر کدام از آن ها وظیفه ای را برعهده دارند. از کار افتادن هر یک از قطعات مذکور ممکن است سبب بروز اختلال در عملکرد اصلی کولرهای آبی گردند و یک کولر نتواند به وظیفه اصلی خویش- خنک کردن محیط افراد – رسیدگی نماید. بروز هر مشکلی از جمله بع علت کار نکردن موتور کولر آبی  و نیز عوامل دیگر از جمله پاره شدن تسمه کولر، عدم تنظیم درست تسمه کولر، اتصالی بدنه کولر آبی، نیم سوز شدن موتور، درست نچیدن پوشال ها به صورت یکدست، خرابی پمپ آب بر اثر فرسودگی و یا پاره شدن شیلنگ، ایجاد اختلال در فاز و نول، معیوب بودن یاتاقان یکی از ابزارآلات موجود در کولرهای آبی و… همگی از جمله عواملی هستند که در بیشتر موارد سبب بهم ریختگی سیستم سرمایشی می گردد و باد خنک از کولر تولید نمی گردد و یا اصلا کولر آبی کار نمی کند که با توجه به گرمای طاقت فرسای روزهای گرم تابستان باید برای علت یابی کولر آبی چاره ای اندیشید.

آموزش عیب یابی کولر آبی

در بخش قبلی در خصوص مشکلات کولر آبی سخن به میان آمد. در این بخش در صدد آموزش عیب یابی کولر آبی هستیم تا با تشخیص دادن یکی از علت های بند بالا در راستای تعمیر کولر آبی گام برداریم. علت کار نکردن موتور کولر آبی توسط کارشناسان و متخصصین این حوزه ساده تر و زودتر از سایر افراد غیر متخصص انجام می گیرد. به واقع آن ها با بهره گیری از تجربه و تخصص خود تمامی جوانب را در نظر می گیرند تا در نهایت بتوانند مشکل به وجود آمده را کشف و در برخی موارد جزئی آن را خودشان تعمیر کنند و در صورت مشکل فنی تر و تخصصی تر مراتب را با یک متخصص در میان بگذارند. به طور کلی علت یابی کولر آبی می تواند بسته به مشکلات به وجود آمده بالا مختلف باشد. به عنوان مثال برای مشکل پارگی تسمه باید ابتدا فیوز مرکزی را قطع نموده و سپس درپوش ها را باز کرده تا در صورت مشاهده پارگی تسمه آن را تعویض نمود و در صورتی که فقط تسمه از جای خود رها شده باشد، آن را سفت نمود و آن را مجددا در سر جای خود قرار داد. مهمترین اقدام علت یابی کولر آبی است بعد از یافتن علت می توان با تعمیر یا تعویض یکی از قطعات موجود عیب کولر آبی را برطرف نمود.

دور موتور کولر آبی چقدر است

موتورهای کولر آبی معمولی سه نوع هستند. موتور کولر آبی 3/4 HP یا اسب بخار , موتور کولر 1/2 اسب بخار و موتور کولر 1/3 اسب بخار که هر یک از اینها به ترتیب برای کولر های 7000 -6500 از دینام 3/4 , 5000 – 4500 از دینام 1/2 و 3500-3000 از دینام 1/3 استفاده میکنند. البته برای کاهش یا افزایش قدرت میتوان در حد یک سایز از موتورهای کولر دیگر استفاده نمود. بهترین برند موتور کولر در ایران نیز مارک موتوژن تبریز و الکتروژن میباشند.

این موتور های کولر از سیم پیچ مسی که بهترین سیم پیچ برای موتور کولر است استفاده میکنند و در برخی موتور کولر های نسبتا ارزان قیمت از سیم پیچ آلومینیوم یا ترکیب با ترکیب با مس استفاده میشود که کیفیت خوبی ندارند.

چه موتور کولر آبی استفاده کنیم ؟ 

در صورت ا زکار افتادن سوختن موتور کولر آبی دو راه پیش رو داریم . راه اول تعمیر و سیم پیچی مجدد موتور کولر آبی است که البته اینکار را تنها برای موتور های کولر دارای سیم پیچ مسی میتوان انجام داد و تقریبا میتوان گفت که تنها موتور کولری که میتوان مجددا سیم پیچی و استفاده کرد , موتور کولر موتوژن تبریز است. هزینه سیم پیچی به غیر از اجرت باز و نصب موتور کولر حدود 700 تا 900 هزار تومان است.

راه دوم این است که با خرید یک موتور نو یا دست دوم سالم و نصب آن , کولر را راه اندازی کنید. البته پیشنهاد ما خرید موتور کولر نو است, چرا که موتور کولر نو علاوه بر داشتن گارانتی ممکن است سالیان سال برای شما کار کنند. بهترین مارک موتور کولر هم موتور کولر الکتروژن و موتوژن هستند. البته بایستی در هنگام خرید به گارانتی موتور کولر دقت کافی نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • دور کند کولر کار نمیکنه | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان پاسخ

    […] ادامه همراه ما باشید تا به بررسی علت کار نکردن کولر در دور تند و کند بپردازیم . جهت دریافت خدمات ما در بخش […]

    ژوئن 3, 2021 at 1:54 ب.ظ
  • تعمیر موتور کولر | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] ساختار موتور کولر آبی آشنا شده و در صورت ایجاد مشکل به علت کار نکردن موتور کولر آبی بهتر واقف شوید […]

    ژوئن 5, 2021 at 3:29 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *