درآمد شغل لوله کشی ساختمان و تحقیق در مورد کار لوله کشی

درآمد شغل لوله کشی ساختمان و تحقیق در مورد کار لوله کشی

شغل لوله کشی

آشنایی با شغل لوله کشی و تاسیسات ساختمان

شغل لوله کشی و تاسیسات به عنوان یک حرفه و مهارت فنی از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات زیادی بوده و مانند مشاغل دیگر دارای ویژگیهای مثبت و نقاط ضعف میباشد. بالاترین رتبه در این زمینه شغل مهندسی تاسیسات مکانیکی است که به صورت آکادمیک در دانشگاه آموزش نظری داده میشود. البته این آموزشها به صورت تیوری بوده و برای یادگیری کار لوله کشی و تاسیسات خود شما باید راسا دست به آچار باشید و با علاقه به یادگیری این مهارت فنی اقدام نمایید. عموما شغل لوله کشی تواما با خدمات تاسیساتی یکسان تلقی شده و خیلی هم بیراه نیست, اما ممکن است جزییات این دو سرویس تفاوتهایی با هم داشته باشند.

راه سنتی و متداول یادگیری شغل لوله کشی و تاسیسات ساختمان, شروع کار به عنوان شاگرد و کارگر ساده نزد یک استادکار لوله کشی و تاسیسات کار میباشد. البته بهتر است برایر پیشرفت سریع تر و اصولی در کنار کارکردن و یادگیری ترفندهای لوله کشی, با مطالعه دانش فنی خود را افزایش داده تا به اصول کار لوله کشی و تاسیسات مسلط شوید.

در ضمن آموزشگاههای آزاد نیز در تهران و شهرستانها برای آموزش شغل لوله کشی وجود دارد که در کنار تدریس لوله کشی ساختمان و تاسیسات, در کارگاههای آموزش تا حدود به صورت پراتیک لوله کشی را یاد میدهند. برای یادگیری کار لوله کشی بهتر است با افراد اهل فن مشورت کرده و به خوبی در مورد انتخاب آن تحقیق کنید.

از آنجا که تنوع زیادی در کار تاسیسات لوله کشی ساختمان وجود دارد, بهتر است با تحقیق در مورد شغل لوله کشی در هر رشته و درآمد و نحوه اجرای آنها انتخاب صحیحی مطابق سلیقه و استعداد خود داشته باشد. به طور کلی تاسیسات لوله کشی ساختمان به دسته های اجرایی و تعمیراتی در زمینه لوله کشی آب و شوفاژ, لوله کشی فاضلاب, نصب و تعمیر شیرالات و لوازم بهداشتی, نصب و سرویس کولر آبی و گازی,نصب و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری و زمینی ,  اجرا و تعمیرات موتورخانه و چیلر و دیگر شاخه های تاسیساتی تقسیم بندی میشود. حتی لوله بازکنی و رفع گرفتگی و تشخیص و عیب یابی خود یک شاخه مجزا تلقی میشود.

درآمد شغل لوله کشی

درآمد شغل لوله کشی

درآمد شغل لوله کشی بسته به سطح کار شما دارد . به طور کلی کار لوله کشی معمولا به دو صورت اجرای لوله کشی و تاسیسات در ساختمان های نوساز و تعمیرات لوله کشی و تاسیسات انجام میشود . برخی از لوله کشها ترجیح میدهند که کار اجرایی ساختمان انجام دهند و بعضی دیگر تخصصشان کار تعمیراتی است. البته برخی هم هردو نوع کار را با هم انجام داده و هیچ کاری را از دست نمیدهند.

به طور کلی اگر کار تعمیراتی همواره وجود داشته باشد , از کار اجرایی درآمد بیشتری داشته و کار اجرایی فقط برای پیمانکاران و مجریان پروژه های بزرگ درآمد خوبی در این شغل دارد.

در بین دستمزد لوله کشی های مختلف درآمد لوله کشی گاز را میتوان از مابقی موارد شغل لوله کشی بیشتر دانست. برای آشنایی با نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان روی لینک کلیک کنید تا با درآمد تقریبی یک لوله کش تعمیرکار و مجری ساختمان آشنا شوید.

اما بر حسب تجربه میتوان گفت که میزان درآمد یک لوله کش معمولی با تقریبا 25 روز کار در ماه تقریبا دو تا سه برابر پایه حقوق اعلامی از وزارت کار است. هرچند که لوله کشهایی هم هستند که با توجه به شرایط و استعدادها بسیار بیشتر یا کمتر از این مقدار درآمد داشته باشند.

ویژگیهای شغل لوله کشی

مزیت کار نو این است که شخص در طول یک بازه یک یا چند ماهه یک کار مشخص و برنامه ریزی شده داشته و در حین کار با دریافت مبالغ درشت تر میتواند برای خرج کرد آن برنامه ریزی کند . اما در کار تعمیراتی ممکن است یک لوله کشی در یک روز بیکار باشد و در روز دیگری سرش آنقدر شلوغ باشد که نتواند به کلیه کارهای دریافتی برسد . به خصوص در تهران و سایر شهرهای بزرگ بعد مسافت و رفت و آمد شغل لوله کشی میتواند یک معضل برای  ما محسوب شود . برخی از کارهای لوله کشی انقدر کوچک هستند که تاسیسات کار ترجیح میدهد که به سراغ آن نرود , البته این یک اشتباه بزرگ است که به خصوص برای لوله کشهای جوان و تازه کار باعث ناراحتی مشتری میشود . به قول معروف مشتری درخت جواهر است و د در صورت جلب مشتریان خوب , شما میتوانید با تعامل با انها یک عمر درآمد خوب داشته باشید . در این شغل همه چیز پول نیست . مدارا با مشتری , تخفیف دادن به مشتریان و گرفتن دست کسانی که بضاعت مالی کمی دارند , میتواند سبب احساس رضایت قلبی شما و مردم و افزایش روزی شما شود .

مساله دیگر این است که در کنار درآمد خوب شما با رفاقت و دوستی علاوه بر حفظ مشتریان قدیمی سبب جذب مشتریان جدید شده و درکنار افزایش مشتری و درآمد , یک حس خوب به شما دست میدهد که هر روزه با میل به سمت محل کار بروید .

شغل تاسیسات در ایران

به طور کلیه کار و شغل لوله کشی و تاسیسات ساختمانی و نه صنعتی به شاخه های زیر تقسیم بندی میشود و ممکن است در کنار شغل لوله کشی مجبور شوید مهارتهای دیگر ساختمانی را به واسطه شغلتان فرا بگیرید .

لوله کشی آب شامل لوله کشی پنج لایه (پرسی و کوپلی) لوله کشی اتویی تک لایه , لوله کشی گالوانیزه , لوله کشی پلی اتیلن پیچی

لوله کشی فاضلاب شامل لوله کشی پلیکا یا UPVC , لوله کشی پوش فیت , لوله کشی پلی اتیلن جوشی فاضلاب , لوله کشی فاضلاب شهری , لوله کشی چدنی

لوله کشی گرمایشی مشتمل بر لوله کشی پکیج شوفاژ با لوله های تک لایه و پنج لایه , لوله کشی سیستم گرمایش از کف , لوله کشی جوشکاری موتورخانه , فن کویل و داکت اسپلیت

لوله کشی برودتی شامل لوله کشی کولر گازی اسپلیت , لوله کشی چیلر و هواساز

لوله کشی تهویه مطبوع و هواکش با انواع لوله های مخصوص

لوله کشی گاز با جوشکاری لوله اتصالات مانیسمان و درزدار

لوله کشی آتش نشانی و نصب تجهیزات اطفای حریق

لوله کشی ,  نصب و راه اندازی تجهیزات موتورخانه شوفاژ مرکزی و پمپ های تحت فشار

نصب و تعمیر شیرالات و لوازم بهداشتی مختلف مانند نصب و تعمیرات توالت فرنگی , نصب روشویی , نصب و تعمیر توالت فرنگی وال هنگ , نصب اکسسوری و تجهیزات سرویس بهداشتی و آشپزخانه

نصب , تعمیرات و سرویس کولر آبی و گازی اسپلیت و کلیه تجهیزات برودتی و حرارتی

کار لوله کشی در دنیا

کار لوله کشی در سایر کشورهای دنیا از جمله آمریکا  , کانادا , آلمان , سوئد , استرالیا و حتی کشور همسایه عراق و ترکیه به عنوان یک شغل متوسط به بالا محسوب شده و درآمد خوبی دارد . حتی گفته میشود که کار لوله کشی در کیش درآمد بیشتری از پایتخت دارد .جدا از ارزش بالای دریافتی به دلار و پول کشورهای دیگر درآمد لوله کشی  در برخی از کشورها به اندازه یک مهندس با سطح بالا میباشد و به دلیل سختی و مشقات اینکار رقبای کمتری هم در کنار خود مشاهده میکنید . برای مهاجرت به کشورهای دیگر بهتر است با اخذ گواهی سازمان فنی و حرفه ای و ترجمه آن , در هنگام مهاجرت آنرا همراه داشته باشید . حتی ممکن است این گواهی برای اخذ اجازه کار در بعضی از کشورها به شما کمک کند .

البته اخذ مدرک بین المللی لوله کشی میتواند پایه حقوق شما را تا حد زیادی افزایش دهد .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • علیرضا دانش پاسخ

    سلام کار لوله کشی اگه کار درست باشی و همه بشناسنت درآمدش خوبه دست کم ماهی 30 تومن برات میفته البته به شرط این که تیمی کارکنی من خودم پروژه میگرفتم بعد با بچه های تیم میرفتیم کارمیکردیم خوب در صد منم بیشتر میشد من قبلا با لوله ایرانا کار میکردم و همه کارهای اجرایی دستم بود ولی باید تو هر کاری زحمت بکشی و صبر داشته باشی

    دسامبر 3, 2022 at 10:58 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *