روش روغن کاری کولر آبی موتور پمپ یاتاقان

روش روغن کاری کولر آبی موتور پمپ یاتاقان

روغن کاری کولر آبی

روغن کاری کولر آبی از کارهای مهم در هنگام سرویس کولر آبی محسوب میشود. این عمل هر چند پیش پاافتاده به نظر برس , اما میتواند در تاحد زیادی از خرابی قطعات کولر و نیاز به تعمیر کولر آبی جلوگیری کند و علاوه بر افزایش طول عمر بازدهی کولر آبی و میزان خنک سازی کولر آبی را بالا ببرد. اما بهتر است بدانید که کجای کولر ابی باید روغنکاری شود.

به طور کلی سه قطعه برای روغن کاری کولر آبی وجود دارد. یاتاقان, موتور و پمپ کولر آبی از قطعاتی هستند که در حین سرویس کولر آبی بایستی روغنکاری شوند. روغن کاری کاری کولر سبب حرکت روان قطعات فوق شده و علاوه بر افزایش طول عمر پمپ و موتور به کارکرد بهینه کولر کمک میکند.

معمولا به دلیل ناآشنایی برخی از سرویس کاراران یا وقت زیادی که روغن کاری موتور و پمپ کولر میگیرد, در هنگام راه اندازی و سرویس کولر آبی, سرویس کار یاتاقان کولر را روغن کاری کرده و این مساله هم برای بهبود عملکرد کولر بسیار مفید واقع میشود.

روغن کاری کولر آبی در قطعات مختلف, موجب روان شدن حرکات شفت پمپ و موتور  میشود, و در یاتاقان کولر نیز تسهیل حرکت دورانی را به دنبال دارد. علاوه بر خاصیت روان کنندگی روغن کاری قطعات مختلف, از بالارفتن درجه حرارت قطعات درگیر حرکت جلوگیری کرده و گرما را به محیط انتقال میدهد.

روغن کاری کولر آبی

طریقه روغن کاری کولر آبی

مهمترین قسمتی که بایستی در هنگام سرویس کولر یاتاقان های کولر آبی است. روغن کاری یاتاقان میتواند از عوامل اصلی علت گیرپاژ موتور کولر میباشد. هر کولر آبی معمولا دو یاتاقان دارد که هر دو بایستی به دقت روغن کاری شوند . پس از ریختن چندین قطره روغن به درون روزنه هر یاتاقان, شفت کولر را میچرخانیم تا روغن به کل بخشهای درون یاتاقان نفوذ کند. بعد از چرخاندن یاتاقانها و با نفوذ روغن به داخل آن سطح روغن آن کمی کاهش پیدا میکند و ما مجددا کمی روغن برای پرکردن قسمت روغندان یاتاقان میریزیم.

بهتر است روغن کاری یاتاقان را در طول فصل گرما و استفاده از کولر چند بار تکرار کنیم. مراقب باشید که در حین روغن کاری کولر آبی , روی قطعاتی مانند تسمه کولر روغن نریزید.

روغن کاری موتور کولر آبی

قطعه بعدی که بهتر است حداقل هر 2 تا سال یکبار روغنکاری شود, موتور کولر آبی است که اکثرا هنگام سرویس کولر آبی از آن غافل میشوند. موتورهای کولر یا دارای بلبرینگ هستند و یا بوش که در حال حاضر اغلب موتورها دارای بوش هستند. روغنکاری بوش دو سر موتور باعث میشود که شفت راحت تر چرخیده و کمتر دچار خرابی شود. در ضمن به دلیل انتقال راحت تر نیرو راندمان کولر بالاتر میرود.

برای این کار پولکهای دو سر موتور را چه از سمت فولی و چه سمت مقابل آن خارج کرده و پس از ریختن روغن دوباره سرجای خود قرار میدهیم.

روغن کاری پمپ آب کولر آبی

روغن کاری پمپ آب کولر هم علاوه بر افزایش روان کردن پمپ آب کولر باعث میشود که عمر آن نیز طولانی شود. حتی در برخی مواقع برخی از پمپهای خراب را میتوان با روغن کاری کولر و پمپ آن تعمیر کرد.

این کار با ریختن روغن به محل اتصال شفت و سیم پیچ پمپ انجام میشود. برای انجام آن پمپ کولر را باز کرده و برعکس میکنیم چند قطره روغن به منتهای الیه شفت میریزیم. روغن ریزی پمپ کولر را میتوان با بازکردن قاب پمپ یا حتی بدون بازکردن آن صورت داد.

برای روغنکاری کولر از چه روغنی استفاده کنیم

معمولا روغن مناسب برای کولر به صورت بسته بندی قوطی های مخصوص در فروشگاه های تاسیساتی و لوازم کولر به فروش میرسد .  روغن تصفیه شده 30 مناسب ترین نوع برای روغن کاری کولر آبی میباشد. این نوع لوبریکنت برای موتور اتومبیل نیز استفاده میشود.

سفت بودن روغن کولر به اندازه کافی موجب میشود, در عین روان کنندگی حرکت قطعات روی یکدیگر, گرمای ناشی از تحرک قطعات مخلتف به روغن منتقل شده و از صدمه به قطعات جلوگیری کند. سفتی بیش از حد و استفاده از واسکازین نیز نفوذپذیری روغن را کاهش میدهد.

به طور کلیه روغنکاری در هر دستگاهی به منظور روان کردن حرکت و کاهش درجه حرارت قطعات مکانیکی به منظور تسهیل کارکرد و افزایش طول عمر آنها انجام میشود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (3)

  • بهرام پاسخ

    استاد روغن 30 اصلن مناسب کولر نیست.روغن 10 هیدرولیک یا روغن چرخ خیاطی مناسبتر است.در موتور کولر و پمپ و حتی یاتاقان از بوش فسفربرنز استفاده شده و اطراف آنرا نمد کار گذاشتن تا از روغن اشباح شود و به مرور جذب فسفر بوش شود.روغن سفت یا 30 در سطح بیرونی بوش سفت شده و به داخل نفوذ نمیکند.روغن حتمن باید خیلی شل و رقیق باشد.درضمن دوستان هنگام خرید یاتاقان دقت کننن که بوش وسط برنجی نباشد که زرد رنگ هست.فسفر برنز تیره تر و به رنگ قهوه ای قرمز هست.البته اگه بلبرینگ استیل نصب کنن که عالیه.پاینده ایران من.

    ژوئن 24, 2023 at 1:08 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام, ممنون از توضیحات شما , روغن شل ماندگاری کمی داشته و بر اثر گرما و فشار کاری به سرعت تبخیر شده و در طول مدت کارکرد کولر به سرعت کم اثر میشود. با این حال در موارد دیگر با شما موافق هستم.

      ژوئن 24, 2023 at 4:24 ب.ظ
  • مهدی پاسخ

    آقا بهرام عالی بود توضیحاتتون. ممنون

    سپتامبر 18, 2023 at 2:12 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *