طریقه تعمیر و نصب شیر ظرفشویی اهرمی و شلنگدار شاوری

طریقه تعمیر و نصب شیر ظرفشویی اهرمی و شلنگدار شاوری

نصب شیر ظرفشویی

نصب شیر ظرفشویی آشپزخانه از آنجا که بیشترین استفاده را در یک منزل مسکونی دارد و در عین حال به دلیل اینکه نصب شیر ظرفشویی شلنگدار و معمولی از پیچیدگی خاصی نسبت با مابقی شیرالات بهداشتی دارد در این مطلب به صورت اختصاصی نحوه نصب شیر ظرفشویی را بررسی میکنیم.

همانطور که میدانید نصب شیرالات بسته به نوع شیر به دو صورت توکار و روکار انجام میگردد, اما بهتر است بدانید که شیرالات ظرفشویی در ایران همگی از نوع روکار بوده و اغلب تک پایه و روی سینک ظرفشویی نصب میشوند و شیرالات دیواری ظرفشویی در حال حاضر به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند.

نصب شیر ظرفشویی شلنگدار

نحوه نصب شیر ظرفشویی

برای نصب هر شیر مخلوط از جمله شیر ظرفشویی به یک جفت لوله کشی سرد و گرم برای متصل کردن شیرهای پیسوار اختصاصی شیرالات ظرفشویی و اتصال شیلنگهای آن به شیرهای پیسوار نیاز داریم . البته وجود لوله آب سرد و گرم برای نصب شیرالات مخلوط کلیه نقاط ساختمان ضروری و به صورت پیش فرض آماده شده است.

به طور معمول فاصله بین دو عدد شیر پیسوار ظرفشویی در حدود 28 سانتی متر بوده و لوله خروجی فاضلاب سینک هم مابین این 2 شیر سرد و گرم قرار میگیرد. اولین کار در نصب شیر ظرفشویی در صورت نبود شیرهای پیسوار نصب این شیرهاست . سپس به سراع نصب شیلنگهای پیسوار روی شیر رفته و به این مساله دقت کنید که در نصب آنها از نوار تفلون استفاده نمیشود , چرا که به طور معمول شلنگ و شیرالات با واشر لاستیکی آب بندی میشوند و استفاده از نوار تفلون به دلیل تورم تفلون در اثر جذب آب ممکن است باعث ترکاندن مهره های برنجی شود.

بعد از نصب شلنگها و عبور آن از روزنه سینک و قرار گرفتن شیر در سر جای خود نسبت به سفت کردن شیر اقدام میکنیم . قبل از آن بهتر است از آب بندی شلنگها اطمینان حاصل کنیم تا در صورت خراب بودن آنها دوباره کاری نشود.

نصب شیر ظرفشویی اهرمی یا معمولی با محکم کردن آن بوسیله واشر یا مهره های نعلی یا پیچی تمام است . واشر و پیچ نعلی تک پیچ و دوپیچ یا مهره و پلاستیک مثلثی شکل از قطعات هستند که بسته به نوع شیر ظرفشویی برای نصب کاربرد دارند .

بعد از نصب شیر علم شیر را به آرامی روی شیر نصب کرده و مهره آنرا سفت و با بازکردن شیرهای پیسوار تست میکنیم.

نحوه نصب شیر ظرفشویی شلنگدار

شیر ظرفشویی شلنگدار یا شاوری شیرهای لوکسی هستند که تنها تفاوت آنها با شیرهای معمولی متحرک بودن علم آنهاست. شیر ظرفشویی معمولی علم نیمه ثابتی دارد که فقط در یک محور حرکت کرده و به علم ثابت مشهور است, در حالیکه با نصب شیر ظرفشویی شیلنگدار شما میتوانید مانند شلنگ دوش آنرا تا مقدار زیادی از داخل غلاف خود بیرون آورده و اطراف سینک و ظروف بزرگ را شستشو دهید. البته برخی از مدلهای این شیرالات در نصب سرشور آرایشگاههای زنانه و مردانه نیز استفاده میشوند.

برای نصب شیر ظرفشویی شلنگدار مانند نصب شیرالات معمولی عمل کرده و پس از نصب شیر پیسوار و اتصال شیلنگ سرد و گرم شیر به آنها شیر را روی سینک نصب میکنیم. معمولا این شیرهای برای نصب ,  یک پیچ تمام رزوه روی خود دارند که بوسیله یک مهره روی سینک نصب میشوند. بسته به نوع شیر یک قطعه پلاستیکی سه گوش یا مستطیل شکل وجود دارد که در برخی از مدلها سه سوراخ روی آن داشته و شلنگها بایستی از داخل آن عبور کنند. البته قرار دادن واشر درست در اولین قسمت از محل برای آب بندی و جلوگیری از عبور آب از بالای سینک به زیر سینک ضروری است.

معمولا برای سفت کردن مهره آچاری مطابق با سایز آن در پک شیرالات وجود دارد.

برای اینکه شلنگ شاوری پس از استفاده به سرجای خود بازگشت کند یک وزنه مخصوص وجود دارد که بر روی شلنگ نصب میشود . وزنه را وری شلنگ قرار داده و در صورت وجود پیچ آنها را سفت میکنیم.

بعد از نصب شیر شلنگ سوم یا شلنگ شاوری را از داخل شیر عبور داده و به زیر  شیر متصل میکنیم. این شلنگها دارای دو سر متفاوت داشته و سری که رزوه داشته و یک مهره استکانی شکل دارد در بالای شیر برای متصل کردن به سردوش یا شاوری میباشد.

بعد از وصل کردن شیلنگ , سرشیر شلنگ دار یا شاوری را به روی سمت بالای شلنگ نصب میکنیم . سایز شلنگ و سردوشی شیرهای ظرفشویی با برندهای مختلف متفاوت بوده و سردوشها معمولا دارای یک دکمه برای تعویض نوع پاشش میباشند.

بعد از اطمینان حاصل کردن از نحوه نصب شیر ظرفشویی شلنگدار با بارکردن شیرهای پیسوار , نحوه نصب را چک کرده و از عدم نشتی و کارکرد صحیح شاوری مطمین میشویم.

حال به صورت خلاصه نحوه نصب شیرالات شلنگدار را بررسی میکنیم .

1- نصب شیلنگ پیسوار به روی شیر

2- قرار دادن شیر بر روی سینک با عبور شلنگ از روزنه سینک

3- سفت کردن شیر بوسیله پیچ و مهره مخصوص

4- اتصال شیلنگ شاوری به لوله مخلوط شیر

5- نصب وزنه سربی به روی شلنگ شاوری

6- نصب شیلنگهای پیسوار به روی شیر پیسوار

7- بازکردن شیرهای پیسوار و بررسی نحوه نصب شیلنگ ظرفشویی

در پایان بایستی متذکر شویم که استفاده از نوار تفلون در نصب شیرالات عملی غیراستاندارد بوده و کلیه قطعات شیرالات بوسیله واشر و اورینگ آب بندی میشوند و کاربرد نوار تفلون اغلب در لوله کشی ساختمان میباشد.

تعمیر شیر ظرفشویی شلنگدار

خرابی شیر ظرفشویی شلنگدار معمولا از قست شلنگ, سردوش یا شاور و یا مانند انواع شیرالات دیگر از قسمت هایی نظیر کاتریج شیر و شلنگ های تک پایه اتفاق میفتد. در مورد تعمیر شیر اهرمی و خرابی کارتریج و شلنگهای آن توضیحات مفصل در نوشته ای توضیح داده ایم. اینجا به صورت ویژه بایستی بدانید که خرابی شیر ظرفشویی شلنگدار یا شاوری معمولا با پارگی شلنگ یا آسیب دیدن سردوش اتفاق افتاده که هر دو قطعه غیرقابل تعمیر بوده و بایستی تعویض شوند. در هنگام تهیه و خرید شلنگ و سردوش به دلیل تفاوت در سایز دو سر شلنگ و مدلهای مختلف سردوش شاوری بهتر است هنگام خرید همراه شما بوده و یا حداقل تصویری از مدل و سایز آن به فروشنده نشان دهید.

برندهای شیر ظرفشویی شلگندار

از برندهای داخلی شیر ظرفشویی شلنگدار که برای نصب مناسب هستند میتوان به شیرالات قهرمان , راسان , شیبه , کلار , نوبل , شودر , شایان و کسری اشاره کرد. این شیرالات ایرانی با قیمت نسبتا مناسب کیفیت بسیار بهتری نسبت به شیرالات خارجی و به خصوص چینی دارند و طبق استانداردهای بهداشتی  ایران ساخته شده اند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *