هزینه تعویض , سیم کشی و نصب کلید پریز برق ساختمان

هزینه تعویض , سیم کشی و نصب کلید پریز برق ساختمان

نصب کلید پریز برق

آموزش نصب کلید پریز برق ساختمان و هزینه های مربوطه

اجرا , تعمیرات و کلیه خدمات برق ساختمان : 09122437371 سراسر تهران بدون تعطیلی

نصب کلید پریز برق به عنوان لوازمی امن برای استفاده از انرژی برق از آغاز تا کنون دستخوش تغییرات بسیاری بوده است . علاوه بر تغییراتی که در ظاهر کلید و پریز ها بوجود آمده , از لحاظ فنی و کارکردهای مختلف آنها نیز تحولات بسیار داشته و و ابداعات جدیدی در این وسایل هرچند ساده به وجود آمده و یکی از خدمات برق ساختمان  است .

کلید برق وسیله ای برای قطع و وصل جریان برق روشنایی ها و دیگر لوازم برقی  و پریز وسیله ای جهت اتصال به لوازم و تجهیزات برقی خانگی میباشد . عملکرد آنها به طور کلی تفاوت زیادی با هم نداشته و فقط کلیدها برای سهولت استفاده قطع و وصل برق در لامپها و وسایل برقی که به طور ثابت از آنها استفاده میشود , بوده و پریز دارای یک سوکت دو شاخه یا سه شاخه جهت اتصال به لوازم برقی غیردایمی میباشد و هر دو قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند .

نصب کلیدپریز را میتوان از آخرین قسمتهای کار برق و  سیم کشی ساختمان دانست که به دلیل استفاده مداوم و تغییرات احتمالی در منزل و محل کار ممکن است در طول سال شاهد تعویض , جابجایی و نصب کلید پریز برق متقاوت باشیم .

برای سیستم برق ساختمان و استفاده از جریان برق وجود پریز و کلید الزامی به نظر میرسد .  تجهیزات برقی , گوشی های موبایل، لب تاپ، تلویزیون , رسیور , دستگاه دیجیتال , پمپ , تاسیسات موتوخانه , پکیج دیواری  , دستگاه تصفیه آب ,  یخچال , ماشین لباسشویی , ظرفشویی , لامپ , نصب لوستر , انواع چراغ و سایر وسایل برقی و تاسیساتی از جمله لوازمی هستند که کارکرد همه آنها وابسته به عملکرد سیم کشی برق ساختمان و نصب کلید پریز برق است .

با توجه به جمیع جوانب و  با توجه به استفاده زیاد  کلید پریز ها نصب آن ها از اهمیت ویژه ای  برخوردار است . رعایت ملاحظات ایمنی به هنگام نصب کلید پریز با توجه به قیمت بالای وسایل الکتریکی امروزه اگر نکات ایمنی در هنگام نصب کلیدپریز به خوبی رعایت نشود، ممکن است باعث بروز مشکلات عدیده ای برای کلیه وسایل برقی ساکنین منازل مسکونی گردد.

نحوه نصب کلید و پریز

به طور کلی در سیستم سیم کشی ساختمان, سیم فاز پس از ورود به کلید مینیاتوری, وارد کلید اصلی شده و از آنجا به صورت سری و پل بین فیوزهای دیگر منتقل میشود. سیم نول را هم میتوان به همین طریق و یا مستقیما به سمت کلید و پریزها کشید. در مرحله بعد توزیع سیم کشی انجام میشود. معمولا برای هر اتاق, سرویس بهداشتی, سالن پذیرایی یک کلید مینیاتور اختصاص پیدا میکند. این کار میتواند جزیی تر و تخصصی تر انجام شود.

بعد از تقسیم بندی و سیم کشی کلید مینیاتوری, یک سیم فاز و نول به سمت اولین کلید یا پریز اجرا میشود. هر کلید یا پریز دو ورودی نول و فاز و دو خروجی دارد. سیم نول به ورودی نول و سیم فاز به ورودی فاز متصل میشود. در سیم کشی پریز, برای برق رسانی به پریز بعدی از پریز اول یک پل یا قطعه سیم متصل کرده و در کلید از خروجی فاز به لامپ و یک سیم نول مستقیم به لامپ متصل میشود.

نصب کلید پریز برق

استاندارد نصب کلید و پریز

پیش زمینه یک نصب کلید و پریز برق با کیفیت بالا, وجود یک نقشه سیم کشی ساختمان, همراه با اجرای اصولی لوله کشی برق ساختمان یا خرطومی برق , نصب قوطی برق به شکل استاندارد, سیم کشی مناسب با سایزبندی و رنگ بندی سیمها میباشد.

کلیه مراحل سیم کشی ساختمان از مرحله نخست باید  اصولی و استاندارد انجام شود, تا در هنگام نصب کلید پریز برق به مشکلی برنخوریم. از آنجا که نصب کلیدپریز در آخرین مرحله و پس از نازک کاری انجام میشود به دلیل محدودیتهای اجرایی امکان مانور و تغییرات اساسی وجود نداشته و همه تمهیدات برای اینکار بایستی فراهم باشد.

برای نصب کلید پریز ابتدای امر می بایست برق اصلی را قطع کرد و بعد نصب کلیدوپریز  را بر طبق موازین فنی به پیش برد. پیش از نصب کلیدپریز نیاز است که از میان مدل های متعدد و گوناگون کلید  پریزهای  موجود در بازار یکی از آن ها را برای خود  انتخاب نمایید.

توجه به مدل و رنگ کلید پریزها در کنار رعایت مورد فنی تاسیسات برق ساختمان , می تواند به زیبایی دکوراسیون و منزل شما تا حد زیادی بیفزاید . بنابراین ابتدا لازم است که برندهای مختلف تولید کننده کلید پریز ها را تشخیص داده و سبب به زیبایی و مدل های  آنان توجه ویژه ای نمود تا ساختمان شما رنگ و لعابی نو به خود گیرد.

به طور کلی برای نصب کلید پریز دو پل ما دو سیم فاز و یک سیم نول مشترک داریم که با توجه به رنگ بندی سیم کشی به هر یک از پلهای کلید یک برق و یک فاز رسانده و در کلید تک پل و پریز یک نول و یک فاز به هر یک از روزنه های منبع تغذیه میرسانیم. برای این کار با لخت کردن سر سیم با توجه به رنگ بندی سیم ها این اتصالها را انجام میدهیم.

کلیدها پریزهاچراغ ها تابلو و آیفونتوضیحات
سالن پذیرایی11030220140ارتفاع کلید کولر 140
اتاق خواب11030220
آشپزخانه110110220فاصله کلید از شیر 60
حمامغیرقابل نصبغیرقابل نصب225روبروی دوش هیچ وسلیه برقی نصب نمیشود.
توالت110110220
تراس 110110220
پاگرد ورودی آپارتمان11030220140رعایت فاصله مجاز از لوله کشی آب و گاز
پارکینگ و حیات110110220

 

آموزش نصب کلید تک پل و پریز

در سیستم برق ساختمان, پیش از نصب کلید و پریز, طراحی مدار الکتریکی مهم ترین قسمت است. نصب کلید تک راهه برای کنترل یک یا چند لامپ انجام میشود. کلید یک پل با امکان قطع و وصل فاز و کلید یک راه دو پل برای قطع و وصل هم زمان نول و فاز نصب میشود. کلید یک راه دارای دو مدل روکار و توکار است.

برای نصب کلید یک پل فاز به ترمینال کلید متصل شده و ترمینال دیگر به سرپیچ وصل میشود. سیم نول به ترمینال دیگر سرپیچ و سیم ارت به ترمینال ارت سرپیچ وصل میشود.

نصب کلید دو پل

مدار الکتریکی کلید دوپل برای کنترل دو لامپ یا دو دسته لامپ طراحی میشود. در این مدار با قطع و وصل فاز هر دسته کار روشن و خاموش کردن انجام میشود. کلید دوپل دارای سه ترمینال بوده که یک ترمینال بین دو پل  مشترک بوده و هرپل یا کلید یک فاز اختصاصی داشته که از این سمت به کلید و از سمت دیگر ترمینال به سرپیچ لامپ وصل میشود.

نصب پریز

نصب پریز های برق نیز در کنار نقشه روشنایی ساختمان از مهمترین تجهیزات برق ساختمان محسوب میشود. در هنگام طراحی مدار الکتریکی ساختمان بایستی به چیدمان مبلمان و تی وی روم در پذیرایی, جانمایی وسایل آشپزخانه, سرویس بهداشتی توالت و حمام توجه شود.

محل نصب احتمالی پکیج, ماشین لباسشویی, ظرفشویی و یخچال بایستی پیرو دکوراسیون داخلی آپارتمان باشد. حداکثر 12 پریز تشکیل یک مدار الکتریکی را داده و نزدیکترین کلید به جعبه فیوز مینیاتوری وصل میشود.

نصب کلید پریز برق ساختمان

اموزش نصب قوطی کلید و پریز

همانطور که گفته شد نصب قوطی کلیدپریزی یکی از مهمترین پیش نیازها برای نصب زیبا و ایمن کلید پریز برق است. مانند ارتفاع کلید و پریز برق روی دیوار، از جمله استانداردهایی است که هنگام نصب این تجهیزات باید در نظر گرفته شود. برای نمونه ، ارتفاع کلیدهای روشنایی از کف تمام شده ساختمان بین 110 تا 120  سانتی‌متر، ارتفاع پریزهای آشپزخانه از کف بین 60 تا 120 سانتی‌متر، ارتفاع پریزهای حمام از کف 120 سانتی‌متر و ارتفاع کلید کولر آبی و گازی از کف برابر با 130 سانتی‌متر می‌باشد.

انتخاب نوع قوطی کلید پریز هم ازن لحاظ اندازه و تناسب به کلیدپریز یکی از مسایل مهم بوده و در عین حال هنگام نصب بایستی به تراز بودن قوطی و محل نصب از نظر عدم تداخل هنگام استفاده بایستی حفظ شود.

هزینه تعویض کلیدپریز

هزینه تعویض کلیدپریز بسته به تعداد و نوع کلید و پریز برق ساختمان دارد. هرچه تعداد کلیدپریزهای تعویض شده بیشتر باشد قیمت نصب و تعویض کلیدپریزی کاهش پیدا میکند . در حال حاضر قیمت نصب هر کلیدپریز از 20000 تومان آغاز شده و تا 30000 هزار تومان ادامه پیدا میکند . البته تعداد کلیدپریز نیز در قیمت نهایی موثر بوده و برای نصب یک کلیدپریز هزینه دریافتی با ایاب و ذهاب بین 120 تا 150 هزار تومان میباشد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *