2 علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

2 علت سرریز شدن منبع انبساط موتورخانه

سرریز آب از منبع انبساط

پیدا کردن علت سرریز آب از منبع انبساط موتورخانه با چند آزمایش ساده و صرف کمی وقت به راحتی امکان پذیر است. سرریز شدن آب  منبع انبساط دلایل مختلفی دارد که با آزمون و خطا میتوان پی به علت اصلی  و رفع آن اقدام نمود.

سرریز شدن منبع انبساط حتی در حد کم, علاوه بر هدر رفت آب و کاهش راندمان موتورخانه میتواند موجب آسیب به ایزوگام و عایق کاری پشت بام شود, از این رو عیب یابی علت سرریز آب و تعمیر منبع انبساط و رفع آن بایستی در اسرع وقت انجام شود.

سرریز شدن آب منبع انبساط

علت سرریز آب از منبع انبساط

برای عیب یابی منبع انبساط ابتدا به طور خلاصه به بررسی عملکرد منبع انبساط میپردازیم. منبع انبساط در سیستم های گرمایشی از جمله موتورخانه به منظور جلوگیری از فشار به سیستم نصب شده و در صورت بالا رفتن حجم آب مدار گرمایش در اثر گرما, منبع انبساط جلوی فشار بیش از حد به دیگ, منبع و لوله های موتورخانه را میگیرد. برای این منظور یک لوله ورودی از رفت شوفاژ و یکی لوله خروجی برگشت شوفاژ در منبع انبساط وجود دارد.از طرفی در صورت نشتی از یکی از لوله های شوفاژ منبع انبساط از طریق شیر شناور نصب شده بر روی خود, آب کسر شده را جبرا میکند. یعنی منبع انبساط دارای دو عملکرد است, اولی جبران انبساط احتمالی و و دومی جبران آب کسر شده از سیستم موتورخانه.

به طور کلی 2 دلیل اصلی برای سرریز شدن آب از منبع انبساط وجود دارد. که ممکن است دلایل خاصی داشته باشند. البته ایرادات ذکر شده به غیر از اشتباهات احتمالی در طریقه نصب منبع انبساط باز میباشند.

خرابی و نصب نادرست شناور و توپی و سوراخ شدن جداره داخلی منبع دوجداره یا کویل از دلایل اصلی سرریز شدن آب منبع انبساط موتورخانه هستند.

البته دلایل دیگری هم موجب این پدیده میشوند که به ندرت و در برخی از موتورخانه ها بروز میکنند. از جمله وجود چند منبع انبساط در سیستم موتورخانه و یا افزایش بیش از حد دمای دیگ موجب افزایش حجم یا ورود غیر طبیعی آب به منبع انبساط شده که بسیار موردی اتفاق میفتد.

نقص در عملکرد شناور منبع انبساط

در صورت عدم توانایی شناور در قطع کردن آب ورودی به منبع, سرریز شدن آب از منبع انبساط حتمی است. کارکرد صحیح شناور انبساط را میتوانید با احتیاط و با بالا و پایین کردن میله شناور با دست به راحتی امتحان کنید.صحیح عمل نکردن شناور دلایلی به شرح زیر میباشند.

  • سوراخ شدن توپی منبع انبساط
  • تراز نبودن فلوتر و توپی انبساط
  • تنظیم نبودن شناور و توپی انبساط
  • وجود آشغال در شیر پرکن شناور
  • خراب شدن شیر شناور به علت خرابی واشر و قطعات

در صورت سوراخ بودن توپی, آنرا تعمیر یا تعویض کرده و در صورت نصب اشتباه و عدم رگلاژ صحیح شناور را درست نصب کنید. اگر شناور با تمیز کردن درست نشد ناچار به تعویض شناور منبع انبساط هستیم. در صورت سالم بودن عملکرد شناور علت سرریز شدن ورود آب از دو سوراخ دیگر یعنی ورودی و خروجی مدار شوفاژ به داخل منبع انبساط است, که این مورد بایستی توسط متخصصی عیب یابی شود.

ورود آب از سیستم شوفاژ

ورود آب از مدار گرمایش به منبع انبساط یکی از دلایل سرریز آب از انبساط است. این اشکال در حالت عادی اشکالی ندارد, اما لبریز شدن منبع میتواند نشانه وجود یک مشکل در سیستم بوده که میتواند عملکرد موتورخانه را تحت تاثیر قرار دهد. دلایل فوق را از شایع ترین علت ورود آب از سیستم شوفاژ به منبع انبساط پشت بام میتواند دانست.

سوراخ شدن دیواره داخلی منبع دوجداره یا کویل های منبع کویلی

یکی از دلایل رایج سرریز شدن منبع انبساط وجود یک سوراخ یا روزنه بین جداره داخلی منبع دوجداره یا کویل منبع کویل دار است. تعویض و نصب منبع دوجداره یا تعویض کویل منبع کویلی هم تنها راه حال چنین مشکلی است. در مواردی چون سوراخ شدن جدار داخلی منبع دوجداره تعمیر منبع دوجداره موتورخانه امکان پذیر نبوده و اقتصادی نیست, اما در صورت سوراخ شدن کویل منبع کویل دار, میتوان با خارج کردن آن و جوشکاری قسمت آسیب دیده, مجددا از منبع استفاده کرد. در صورت سوراخ شدن مبدل نیز, بایستی اقدام به تعویض مبدل نموده و تعمیر مبدل امکان پذیر نیست.

بالا رفتن بیش از حد دمای موتورخانه 

افزایش دمای موتورخانه سبب میشود, درجه حرارت و در نتیجه حجم آب شوفاژ زیاد شده و موجب سرزیر شدن آب از منبع انبساط شود. این مساله چند دلیل دارد, یا درجه ترموستات دیگ بالا بوده و مشعل مدام کار میکند و بدین ترتیب حجم آب شوفاژ افزایش پیدا میکند و یا به دلیل خراب بودن ترموستات, مشعل خاموش نشده و یکسره شعله داخل دیگ را روشن نگه داشته است.

به همین دلیل است که سرویس دوره ای و در صورت نیاز رفع عیب و تعمیر موتورخانه توصیه میشود. عدم بررسی شرایط موتورخانه میتواند علاوه بر آسیب رساندن به ادوات موتورخانه و دیگر بخش های ساختمان و تحمیل هزینه های بیشتر شود.

علت سرریز شدن آب منبع انبساط

نکته دیگری که در موتورخانه های دارای دو بویلر یا دیگ شوفاژ به وجود می آید, این است که با خاموش کردن یکی از دیگها, آب دیگ مذکور سرد شده و منقبض میشود. این انقباض سبب موجب بازشدن پرکن آب انبساط از دیگ خاموش شده و با ورود به سیستم یکپارچه کلکتورهای موتورخانه( در صورت باز بودن شیر فلکه های متصل) سبب افزایش حجم آب سیستم و سرریز آب از منبع انبساط دیگر روشن میشود. در اصل با خاموش کردن یک دیگ, منبع انبساط دیگ دیگر سرریز میشود. که البته این سرریز موقتی میباشد.

جهت جلوگیری از تکرار این مورد میتوان با متصل کردن دو منبع انبساط به یکدیگر از سرریز شدن باعث یکپارچه نمودن این منابع انبساط نمود.

البته جالب است بدانید که به صورت اصولی و به خصوص در موتورخانه های بزرگ, به سوراخ سرریز آب منبع انبساط یک لوله کشی تا کف شور موتورخانه انجام شده تا کسی که مامور نگهداری موتورخانه است, به محض سرریز شدن آب از منبع انبساط متوجه این موضوع شود. اما به دلیل هزینه زیاد و کم کاری سرویس کاران در داخل کشور, این نوع لوله کشی کمتر در ایران انجام میشود.

سرریز شدن آب منبع انبساط علاوه بر آسیب رساندن به کف پشت بام و هدر رفت آب و انرژی, در صورت سوراخ شدن جدار داخلی منبع یا مبدل, موجب ترکیب آب کثیف شوفاژ با آب مصرفی شود, و این مساله بایستی فورا رفع شود.

سرریز شدن آب منبع انبساط چیلر

در ساختمان هایی که گرمایش آنها با موتورخانه و سرمایش آنها با چیلر تامین میشود, علاوه بر نصب منبع انبساط برای مدار گرمایش موتورخانه, یک منبع انبساط برای آب سرد چیلر, تعبیه و نصب میشود. به خصوص در فصل زمستان در صورت از کار افتادن پمپ های سیرکولاتور سه فاز چیلر, فشار پمپ شوفاژ , موجب ورود آب از مدار گرمایش از به منبع انبساط چیلر میشود. این مشکل در ساختمانهای دارای چیلر اتفاق افتاده و با راه اندازی پمپ های چیلر مرتفع میشود. در صورت نیاز به کارشناس در مورد سرریز شدن آب منبع انبساط در سراسر تهران و کرج با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (5)

  • حسین پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    مورد آخری که ذکر کردین منبع های انبساط را بهم وصل کنیم
    باید لوله های رفت دیگ به وسیله یک سه راهه بهم وصل کنیم؟؟؟

    ژانویه 14, 2022 at 11:28 ب.ظ
    • admin پاسخ

      با درود, در این روش دو منبع انبساط توسط یک لوله مستقیم به یکدیگر متصل میشوند.

      ژانویه 20, 2022 at 1:21 ب.ظ
      • حسین پاسخ

        خب لوله مستقیم منظورتون چیه؟؟

        منظورتون اینه لوله های رفت هر دو منبع را بهم وصل کنیم؟؟

        فوریه 16, 2022 at 4:50 ب.ظ
  • سعید پاسخ

    مشکل سریز چیلر رو دارم لطفا راهنمایی کنید.

    جولای 3, 2022 at 8:17 ق.ظ
    • admin پاسخ

      اگر منظور از سرریز نشت آب از درین چیلر باشه, احتمالا خارج شدن از تراز یا کیپ شدن لوله های درین موجب بروز این مشکل میشود که بایستی با تراز کردن یا باز کردن و حتی ساخت یک درین جدید برای درین اصلاح شود.

      جولای 4, 2022 at 1:38 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *