8 راه رفع نشتی لوله آب فلزی و پلاستیکی

8 راه رفع نشتی لوله آب فلزی و پلاستیکی

رفع نشتی لوله آب

روشهای متفاوتی برای ترمیم و رفع نشتی لوله آب و شوفاژ وجود داشته که بسته به نوع نشتی, محل نشتی و جنس لوله تفاوتهای زیادی با هم دارند.

تلفن: 09122437371-22533080 شبانه روزی, سراسر تهران

در حال حاضر بسیاری از خانه های قدیمی هنوز هم دارای لوله کشی آب و شوفاژ فلزی هستند, در حالی که لوله های پلاستیکی و پنج لایه در 20 سال گذشته, جایگزین لوله های گالوانیزه شده اند. البته لوله های  فولادی شوفاژ نیز در همین بیست سال اخیر جای خود را به لوله های پلیمری داده اند.

نشتی های ریز و درشت بسیاری هم در لوله های فلزی و هم در لوله های پلاستیکی و 5 لایه اتفاق میفتد که بنا به شرایط مکانی میتوان این نشتی ها را به طور دایم یا موقتی رفع و رجوع نمود. این نشتی ها ممکن است, در هر زمانی اتفاق افتاده و عدم دسترسی به لوله کش مجرب و یا تهیه اجناس و ابزارالات مورد نیاز ما را مجبور به رفع نشتی و ترمیم لوله آب میکند.

برخی مواقع به نظر میرسد, که با تعویض مقطعی لوله کشی, ممکن است بعد از مدتی مجددا نشتی بروز کرده که در این صورت بایستی کل لوله کشی آپارتمان  و ساختمان, اعم از آب یا شوفاژ به صورت لوله کشی روکار یا توکار ( با برآورد هزینه و تشخیص مالک) بازسازی شود.

در ادامه به روش های مختلف رفع نشتی و ترمیم لوله آب و شوفاژ فلزی, پلاستیکی و پنج لایه میکنیم.

روش های ترمیم و رفع نشتی لوله آب

توکار یا روکار بودن, نقطه نشتی, جنس لوله ,مهارت تعمیرکار, محدودیت های مکانی در تعویض یا تعمیر لوله کشی, لوازم و تجهیزات در دسترس تعیین کننده اصلی در انتخاب روش ترمیم لوله آب و رفع نشتی هستند. اولین مرحله مشخص کردن محل نشتی است که در صورت روکار بودن, نقطه دقیق آن مشخص بوده و در صورتی که نشتی لوله کشی توکار است, بایستی با تخریب و کنده کاری به نقطه دقیق محل نشتی رسید.

اما به طور کلی شیوه های زیر برای رفع نشتی لوله آب و شوفاژ به کار میروند.

  1. تعویض لوله اتصالات آسیب دیده به طور کامل
  2. حدیده کردن لوله های فلزی گالوانیزه و شوفاژ
  3. روش استفاده از جوشکاری لوله در لوله های فولادی سیاه
  4. استفاده از مهره ماسوره طلایی برای تعویض لوله آسیب دیده
  5. استفاده از کمربندی لوله پلی اتیلن برای آب بندی لوله آب فلزی و پلاستیکی
  6. بستن تیوب لاستیک اتومبیل و بست شلنگی روی آن
  7. استفاده از پیچ و میخ روی سوراخ لوله و بست شلنگ
  8. استفاده از انواع چسب مایع و نواری جهت رفع نشتی لوله اب

به کارگیری هر یک از روشهای فوق بسته به شرایط موجود محل و نوع لوله کشی ساختمان دارد.

رفع نشتی لوله آب فلزی پلاستیکیرفع نشتی لوله آب توکار

در صورت اطمینان از نشتی لوله کشی آب یا شوفاژ در لوله کشی توکار ساختمان, اولین قدم تخمین دقیق محل نشت با آزمون و خطا و کنده کاری محل اطراف محل نشتی است. برخی گمان میکنند که با استفاده از دستگاه تشخیص و عیب یابی لوله کشی, بدون تخریب میتوان نسبت به رفع نشتی لوله اقدام کرد, اما این متاسفانه این کار امکان پذیر نیست.

در صورت شک در مورد وجود نشتی یا تخمین محل نشتی از دستگاه تشخیص ترکیدگی کمک گرفته میشود تا میزان تخریب و کنده کاری کاهش پیدا کند, چرا که در برخی مواقع ممکن است محل نشتی با نقطه بروز آن چندین متر فاصله داشته باشد.

بعد از کنده کاری و پیدا کردن محل نشتی, بایستی نسبت به تعویض لوله کشی اقدام کرد, چرا که ترمیم و رفع نشتی لوله آب توکار به صورت موقتی کارساز نبوده و برای راحتی و جلوگیری از هزینه های بیشتر اقدام به تعمیرات اساسی میکنیم.

با پیدا کردن دقیق نقطه نشتی شیر فلکه ورودی آب یا شوفاژ را قطع کرده و با توجه به شرایط لوله های نو را جایگزین میکنیم. در صورتیکه لوله کشی اطراف محل نشتی, ضعیف بوده و یا احتمال نشتی در آینده نزدیک میرود, بهتر است تا محدوده سالم و قوی بودن لوله کشی, تمامی قسمتهای مشکوک تعویض شود.

در رفع نشتی لوله آب یا شوفاژ توکار, لوله اتصالات مورد نظر تا فاصله ای که امکان بدهد, تعویض  شده و بعد از مدتی تست و اطمینان از صحیح بودن رفع نشتی, مجددا روی آنرا میپوشانیم.

رفع نشتی لوله آب فلزی

رفع نشتی لوله آب فلزی بسته به نوع خرابی و محل نشتی تعیین میشود. در صورتیکه که نشتی لوله آب و شوفاژ از یک اتصال یا قطعه لوله خراب است, بهترین کار تعویض اتصالات یا لوله مورد نظر است.

در گذشته به دلیل رواج لوله کشی گالوانیزه دنده ای, استفاده از حدیده برقی و دستی بسیار متداول و در دسترس بود, اما در حال حاضر رزوه و دنده کردن لوله ها کمی سخت شده است. اما خوشبختانه هنوز هم تاسیسات کاران و فروشگاه هایی هستند که به صورت آماده یا سفارشی اقدام به فروش لوله های دو سردنده میکنند.

در صورتیکه که قصد تعویض قطعه ای از لوله فلزی را دارید, چند راهکار متفاوت پیش رو دارید.

  1. تهیه لوله گالوانیزه دو سر دنده و نصب آن به جای قسمت آسیب دیده
  2. استفاده از مهره ماسوره طلایی برای ایجاد دنده روی لوله آهنی و سپس استفاده از لوله های پلاستیکی یا لوله کشی پنج لایه به جای قطعه آسیب دیده
  3. استفاده از روش های موقت ترمیم لوله آب فلزی

ترمیم لوله آب فلزی

روش هایی که در پاراگراف بالا ذکر شده شیوه های اصولی ترمیم لوله آب فلزی هستند. اما بعضا ممکن است, دسترسی به امکانات فوق زمان زیادی برده و علاوه بر هدر رفت آب, به ساختمان آسیب برسد.

پیچیدن تیوب لاستیک اتومبیل روی لوله آسیب دیده و محکم کردن آن با استفاده از بست شلنگ لوله گاز که در ابعاد مختلف وجود دارد. در صورت در دسترس نبودن بست میتوان با استفاده از سیم مفتول یا چسب های پهن نیز به صورت موقت لوله را آب بندی کرد.این روش روی آب بندی اتصالات قابل اجرا نبوده وبیشتر روی بدنه لوله های فلزی انجام میشود.

روش دیگر در سوراخ های ریز لوله آب, فرو کردن پیچ یا میخ در سوراخ لوله و محکم کردن آن است.

رفع نشتی لوله آب پلاستیکی

به طور اصولی در رفع نشتی لوله آب پلاستیکی نیز بایستی تعویض لوله و اتصالات در دستور کار قرار بگیرد. در صورت نشتی از بدنه لوله در مواردی مانند سوارخ شدن لوله با مته یا دیگر موارد, توسط اتصالاتی نظیر بوشن و زانو و یک قطعه لوله به اندازه محل تعویض و با استفاده از اتو پلاستیکی این کار انجام میشود. در صورت صدمه دیدن و نشتی ریز از اتصالات نیز کار به همین طریق انجام میشود.

اما ممکن است به دلایلی مانند عدم دسترسی به اتو لوله کشی رفع نشتی لوله آب پلاستیکی به طور موقت انجام شود. اگر محل نشتی یک روزنه ریز باشد, میتوان فعلا تا تعمیر اساسی لوله با استفاده از یک میخ ریز و چسب محل نشتی را آب بندی کرد.

بدین منظور لازم است جریان آب قطع شده و تا مدت چند ساعت تا خشک شدن چسب آب قطع بماند, چرا که فشار آب احتمالا باعث خارج شدن میخ یا سوزن و تخریب چسب شود.

چسب برای نشتی لوله اب

چسب دوقلو, چسب هل, چسب همه کاره و چسب آکواریوم یا سلیکیون از جمله چسب هایی هستند که برای رفع نشتی لوله آب به کار میروند. مزیت چسب دوقلو و هل را میتوان در سرعت آب بندی کردن لوله کشی دانست.

استفاده از انواع چسب نواری هم برای کمک به آب بندی لوله ها یک روش کارآمد است, چسب های نواری پهن مانند نوار پرایمر , چسب فویل دار میتواند در کنار وصله گذاری و انواع چسب مایع باعث رفع نشتی لوله آب فلزی و پلاستیکی شود.

رفع نشتی لوله آب با چسب آکواریوم

اما رفع نشتی لوله با چسب آکواریوم یکی از پرکاربردترین روشهای موقتی و حتی دایمی به حساب می آید. ساختار چسب آکواریوم به شکلی است که در صورت آب بندی به سختی میتواند از آب بندی خارج شود. اما برای آب بندی با چسب آکواریوم نیاز به زمان تا حدود 24 ساعت است. در ضمن برای پرکردن سوراخ های بزرگ بهتر است از اجسام دیگر مانند بست یا تیوب برای کمک به تثبیت چسبندگی سیلیکون کمک گرفت.

با توجه به موارد ذکر شده بهتر است در رفع نشتی لوله آب فلزی و پلاستیکی از روش تعویض استفاده کرد.

تعمیر لوله سوراخ شده با مته

برخی مواقع در هنگام دریل کاری و سوراخ کردن دیوار برای نصب روشویی, لوازم بهداشتی و دیگر وسایل حمام و سرویس بهداشتی بر اثر بی توجهی به مسیر لوله کشی , لوله های آب و بعضا فاضلاب سوراخ میشوند.

برای تعمیر لوله آب سوراخ شده توسط مته بایستی کل سنگ , کاشی و گچ اطراف کنده شده و بسته به نوع لوله , رفع نشتی لوله را انجام دهیم. تعمیر اساسی این نوع منافذ و سوراخ ها بایستی حتما با تخریب و برداشتن سنگ آن انجام شود. در صورت محل مورد نظر سنگ باشد, میتوان با ظرافت سنگ را بریده و مجددا نصب نمود. 

اگر لوله آب سوراخ شده از جنس پلاستیک اتویی باشد, با استفاده از یک بوشن یا مهره ماسوره و یک قطعه لوله ترمیم لوله را انجام داد. لوله کشی پنج لایه نیز با استفاده از یک رابط کوپلی مساوی تعمیر میشود. در همه این موارد برای ترمیم لوله کشی بایستی محل سوراخ شده بریده شده و دو سر لوله توسط اتصالات مناسب به هم وصل شده و پس از تست آب بندی روی آنها پوشانده شود.

به دلیل اینکه معمولا لوله های فاضلاب ضخامت بیشتری دارند, در صورت سوراخ شدن لوله فاضلاب توسط مته در دریل کاری یا فرو رفتن اجسام نوک تیز مانند میخ, رفع نشتی به تشخیص لوله کش میتواند با وصله زدن و یا تعویض قطعه معیوب انجام شود.

در صورت نیاز به خدمات رفع نشتی لوله آب و فاضلاب به صورت 24 ساعته در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *