نکات مهم لوله کشی اب منازل

نکات مهم لوله کشی اب منازل

نکات مهم لوله کشی اب منازل

توجه به نکات مهم لوله کشی اب منازل و رعایت جزییات آن هم باعث بهبود کیفیت لوله کشی و توزیع عادلانه آب شده و هم موجب افزایش طول عمر لوله کشی آب و حتی ساختمان شود. برخی از این نکات مربوط به طراحی مسیر لوله کشی و بعضا نکاتی هستند که در حین اجرای لوله کشی آب ساختمان بایستی ملاحظه شوند. نکات فوق فارغ از انتخاب متریال اهمیت داشته و متراژ ساختمان و محل آن هیچ تاثیری در اجرا ندارد.

نکات مهم لوله کشی اب منازلنکات مهم لوله کشی اب منازل

در شروع اجرای لوله کشی بایستی مشخص شود, که نقطه شروع لوله کشی از کجا شروع میشود. در اغلب ساختمان های شهری و روستایی کنتور آب مبدا اولیه لوله کشی است, اما ممکن است در برخی اماکن به دلیل عدم وجود کنتور و شرایط ساختمان نیاز به نصب پمپ, مخزن ذخیره آب و کنتور فرعی بوده و به همین دلیل نقطه آغازین لوله کشی آب از این تجهیزات در نظر گرفته میشود.

انتخاب نوع لوله کشی

انتخاب نوع لوله کشی با توجه به شرایط ساختمان یکی از مهم ترین قسمتهای لوله کشی آب محسوب میشود. لوله کشی روکار, لوله کشی توکار, لوله کشی انشعابی, لوله کشی کلکتوری و رایزری, لوله کشی از کنتور فرعی, لوله کشی از بالا به پایین از انواع لوله کشی آب محسوب میشوند.

طراحی لوله کشی

جهت افزایش کیفیت لوله کشی نیاز است که پیش از شروع به کار یک طراحی داشته باشیم. به طور معمول لوله کشی آب از مبدا مشخص تا مقصد معین اجرا شده و به خصوص در محل پایانی لوله کشی آب تمهیداتی مانند قابلیت نصب شیرالات و تجهیزات با توجه به لوله کشی فاضلاب ضروری است.

توزیع مناسب فشار آب

مهمترین ویژگی یک لوله کشی صحیح, توزیع منصفانه فشار آب در بین تمامی شیرالات و مصرف کنندگان است. در یک لوله کشی آب با کیفیت فشار آب اولین شیر با آخرین شیر مصرف کننده تقریبا یکسان بوده و در صورت نیاز بایستی از نصب پمپ برای این منظور استفاده شود.

سایز لوله کشی آب

انتخاب صحیح قطر لوله های اصلی و فرعی از مواردی است که میتواند بر تعادل فشار آب در شیرالات مختلف موثر باشد. تعداد شیرالات, طول لوله کشی و تعداد اتصالات مسیر لوله کشی بر روی سایز لوله کشی آب تاثیر میگذارد.

مسیر لوله کشی

اجرای لوله کشی بایستی در کنار انتخاب کوتاه ترین مسافت , استفاده از کمترین اتصالات ممکن باشد. چرا که علاوه بر مسیر طولانی, به کارگیری اتصالات زیاد موجب کاهش افت فشار و افزایش احتمال نشتی و خرابی لوله کشی آب است. در ضمن فاصله لوله های سرد و گرم موازی بایستی به اندازه ای باشد که گرما و سرمای آنها بر روی یکدیگر موثر نباشد. چسبیدن لوله آب سرد و گرم به هیچ وجه استاندارد نبوده و حتما موجب اختلال در درجه حرارت آب مصرفی میشود.

انتخاب نوع لوله و اتصالات

انتخاب نوع لوله و اتصالات نیز یکی از نکات مهم لوله کشی اب منازل مسکونی و ساختمان های غیر مسکونی است. این مساله هم از لحاظ فنی و هم از نظر هزینه در هر ساختمانی مورد سوال است. لوله اتصالات تک لایه پلی پروپیلن, فلزی گالوانیزه و مسی, لوله های تک لایه و پنج لایه پکس و لوله های سه لایه فویل دار از لوله هایی هستند که میتوان در لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی از آنها استفاده کرد.

رایج ترین لوله های مورد استفاده در ایران را میتوان لوله های تک لایه پلاستیکی و پنج لایه دانست که با توجه به قیمت معقول و کیفیت راضی کننده آنها, مجریان و کارفرمایان بسیار از این دو نوع لوله کشی استقبال خوبی میکنند.

البته در ساختمان های بلندمرتبه و خطوط طولانی با سایز بزرگتر با وجود اجرای مشکل و هزینه بالاتر ب دلایل فنی مجبور به اجرای لوله کشی با لوله های گالوانیزه هستیم.

نصب منبع ذخیره آب

به طور اصولی و طبق مقررات لوله کشی آب شهری, بایستی برای نصب پمپ حتما مخزن ذخیره آب نیز استفاده شود. این مساله به دلیل این است که کارکرد پمپ وابسته به فشار آب شهری نبوده و در هنگام عملکرد پمپ ساختمان شما, فشار آب ساختمان های مجاور دچار افت نشود. در کنار این مساله در صورت قطع احتمالی آب شهری, میتوان امیدوار بود که حداقل به مدت چند ساعت, آب شرب در دسترس قرار دارد.

تعدیل فشار آب معکوس یا سیفونه شدن

فشار معکوس یا سیفون شده به دلیل فشار بالا, کمتر در ساختمانهای دارای کنتور شهری اتفاق میفتد, اما در هنگام اجرای لوله کشی آب بایستی با نصب تجهیزاتی مانند شیر یکطرفه از سیفونه شدن اب جلوگیری کرد.

بهداشتی بودن لوله کشی آب

استفاده از لوله اتصالات و تجهیزات استاندارد لوله کشی آب شرب, برای ساختمان های مسکونی بسیار مهم است. به همین دلیل در بازرسی تاسیسات مکانیکی ساختمان های شهری به ساختمان هایی تاییدیه داده میشود که از لوله اتصالات و تجهیزات مورد تایید مراجع ذی صلاح استفاده کرده باشندن.

عایق کاری لوله کشی آب

عایق کاری لوله کشی آب هم برای جلوگیری از یخ زدگی و هم برای در در امان ماندن لوله کشی آب از گزند نور خورشید به خصوص در نقاطی از لوله کشی که در معرض تابش آفتاب قرار دارند, الزامی است.

منبع

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *