سیستم لوله کشی ذوب یخ

سیستم لوله کشی ذوب یخ

سیستم لوله کشی ذوب یخ

طراحی و اجرای سیستم لوله کشی ذوب یخ و برف

پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید موجب شده تا انسان به فکر فراهم آوردن راحتی و آسایش در برابر مشکلات و معضلات پیش رو باشد . یکی از این مشکلاتی که به خصوص در مناطق سردسیر اتفاق میفتد , یخ زدگی معابر عمومی  اختصاصی مانند کوچه و خیابان ها  , پشت بام , پارکینگ ها و رمپ , محل فرود هلیکوپتر , ورودی بیمارستان , استادیوم ها و زمین ورزشی , اسکله و بنگاه های بارگیری و اماکنی است که بارش برف و باران و به طبع آن یخ بندان پس از باعث به وجود آمدن معصل سر خوردن افراد و وسایل نقلیه میشود . در بسیاری از مواقع هم میتواند موجب کندی و حتی جلوگیری از عبور و مرور شده و زندگی عادی را مختل میکند .

به همین دلیل با بررسی علمی و آزمون و خطاهای مختلف سیستم گرمایش از کف , سیستم لوله کشی ذوب یخ و برف ابداع گشته و این مساله نیز  توسط مهندسین رفع شد . در حقیقت سیستم لوله کشی ذوب یخ یک ورژن پیشرفته از پارو کردن برف و یخ میباشد , که به جای انتقال فیزیکی برف و یخ توسط انسان , با ایجاد حرارت محیط از یخ زدگی جلوگیری کرده و در صورت یخ زدن آنرا به سرعت ذوب میکند .

به طور کلی سیستم گرمایشی با استفاده از سه روش :

انتقال هوای گرم , استفاده از انرژی الکتریکی و انتقال آب گرم صورت میگیرد .

مزایای سیستم لوله کشی ذوب یخ

  1. کاهش هزینه های پارو کردن یخ و برف روبی و صرفه جویی در وقت و هزینه های جاری
  2. ایمنی بیشتر
  3. قابلیت کنترل و هوشندسازی
  4. جلوگیری از خرابیهای ناشی از پاشیدن نمک و مواد شیمیایی روی آسفالت و به تبع آن افزایش طول عمر کفپوش خیابانها .
  5. سیستم لوله کشی ذوب یخ

انواع روشهای اجرای سیستم ذوب برف

بسته به محل روشهای مختلفی برای اجرای سیستم لوله کشی ذوب یخ و برف وجود دارد . اماکن با ایاب و ذهاب معمولی مانند پارکینگ منازل و پیاده رو , رمپ پارکینگها و اماکن تجاری با رفت و آمد بیشتر و اماکن اضظراری مانند سکوی هلیکوپتر و اورژانس بیمارستانها از این سه دسته بندی تبعیت میکنند .

پیش بینی اجرای چنینی سیستمی هنگام اجرای تاسیسات لوله کشی ساختمان میتواند به افزایش کیفیت این سیستم شود .

اجرای سیستم برقی ذوب برف در حیطه تخصصی ما نبوده و شرکتهایی برای اجرای این امر در سراسر کشور فعال هستند . اما به طور کلی سیستم ذوب برف از لحاظ اجرایی شبیه سیستم گرمایش از کف بوده که در مقاله گرمایش از کف تهران پایپر به تفصیل به آن پرداخته ایم .

طراحی سیستم ذوب یخ و انتخاب سیستم مولد گرمایش بسته به زیربنای مورد اجرا دارد . اختصاص پکیج یا موتورخانه جدا از گرمایش ساختمان یکی از مهمترین مواردی است که بایستی در اجرای سیستم ذوب یخ اجرا شود .

در اجرای سیستم ذوب یخ برای متراژهای پایین تر میتوان در کنار سیستم گرمایش منازل یک انشعاب نیز برای سیستم لوله کشی ذوب یخ پشت بام , روف گاردن , رمپ پارکینگ , پیاده رو یا دیگر اماکن در معرض یخ زدگی انجام داد .

اما با افزایش زیربنای مورد اجرای ذوب برف احتمالا سیستم گرمایش ساختمان پاسخگوی این سیستم نبوده و بایستی یک موتورخانه یا پکیج گرمایش اختصاصی برای این امر نصب و راه اندازی نمود . علاوه بر این جایگزین اتیلن گلیکول به جای آب در این سیستم گرمایشی بایستی در دستور کار قرار بگیرد . اتیلن گلیکول یک الکل دو عاملی است که در ساخت ضدیخ اتومبیل هم بکار گرفته میشود , و دمای انجماد پایین آن بسته به غلظت بسیار پایین تر از دمای انجماد آب میباشد .

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *