اجرا و تعمیر لوله کشی پلیکا فاضلاب ساختمان

لوله کشی پلیکا فاضلاب

اجرا و تعمیرات لوله کشی پلیکا فاضلاب 09122437371 سراسر تهران , کرج , پردیس , قم

لوله کشی پلیکا حدود 50 سال است که در ایران و تهران رایج شده است. لوله کشی پلیکا به جهت اجرای آسان و قیمت مناسب آن بسیار فراگیر و مورد علاقه ساختمان سازها و لوله کش هاست , از این رو میتوان ادعا کرد که در لوله کشی ساختمان در بخش فاضلاب بیشترین مصرف لوله و اتصالات را از آن لوله پلیکا بدانیم . هرچند که اجرا و نصب پلیکا کاری ساده به نظر میرسد , اما عدم رعایت اصول و پیروی از موازین آن میتواند خسارتهای بسیاری به بار بیاورد .

لوله کشی پلیکا بیشتر در لوله کشی فاضلاب استفاده میشود , اما در لوله کشی آب ساختمان ,  آبرسانی مزارع و باغات ,  لوله کشی آب شهری و لوله کشی استخر نیز کمابیش استفاده میشود, که بنا به به فشار آب موجود در سیستم از لوله های پلیکا یا پی وی سی (یو پی وی سی) با تحمل فشارهای مختلف استفاده میشود.

لوله پلیکا از نظر فشار به سه نوع تقسیم بندی میشود, لوله پلیکا فوی,لوله پلیکا نیمه قوی و لوله پلیکا معمولی , لوله های پلیکا موجود در بازار میباشند که البته در هر کلاس از این لوله ها کارخانجات مختلف با ارایه کیفیت های متفاوت با هم به رقابت میپردازند . ماده اولیه پلیکا معمولا پلی وینیل کلراید است که با میزان مشخصی از سایر مواد مانند پلی کربنات سدیم ترکیب میشوند . هرچقدر که خلوص و کیفیت UPVC بیشتر باشد , جنس لوله پلیکا نیز بهتر میشود.

تفاوت این نوع لوله های پلیکا بیشتر در وزن لوله و کیفیت مواد موجود در آنهاست. به دلیل اهمیت اجرای لوله کشی فاضلاب و وابسته بودن عمر مفید ساختمان , استفاده از لوله کشی پلیکا با متریال مرغوب به خصوص در بخش رایزر ساختمان بسیار مهم تلقی میشود.

در لوله کشی پلیکا ساختمان ها بیشتر از لوله های نیمه قوی برای لوله کشی فاضلاب و لوله های معمولی برای لوله کشی هواکش ها استفاده میشود. لوله کشی پلیکا بیشتر در ساختمانهای تا حداکثر پنج طبقه استفاده میشود و برای لوله کشی ساختمانهای بزرگتر باید از لوله کشی پوش فیت و پلی اتیلن استفاده کرد.

لوله کشی پلیکا فاضلاب

آموزش لوله کشی پلیکا

لوله پلیکا و اتصالات آن بوسیله چسب با هم متصل میشوند و یک لوله کش پلیکا با برش لوله پلیکا به اندازه مورد نظر باید طوری لوله پولیکا را درون هم قرار دهد که لوله کشی پلیکا معکوس نشود و آب از بین لوله و اتصالات پلیکا پس نزند.

رعایت شیب بندی,تست آب بندی و محکم کردن لوله و اتصالات پلیکا از ضروریات مهم در لوله کشی فاضلاب میباشد که باید در آن دقت ویژه نمود.

تعیین مسیر صحیح لوله کشی, نحوه برش دقیق لوله به اندازه کافی و کونیک کردن سر لوله های بریده شده برای اجرای لوله کشی بسیار مهم است. در کنار این 3 نکته امتحان کردن محل قرار گیری هر قسمت قبل از چسب زدن و آب بندی بایستی انجام شود. چسب پلیکا بایستی به دوسر لوله و اتصالات در سطوح مورد اتصال پخش شود و میزان چسب بایستی به اندازه ای باشد که خاصیت چسبندگی بعد از متصل کردن لوله از دست نرود. در ضمن بهتر است پیش از متصل کردن و چسبکاری سر لوله پلیکا در قسمت سطح مقطع کاملا صاف و بدون زواید ناشی از برش باشد. پس از چسب کاری نیز حداقل تست آبرو لازم است.

گرم کردن لوله پلیکا به صورت استاندارد بایستی توسط آب جوش یا سشوار صنعتی انجام شود, اما در ایران معمولا گرم کردن لوله پلیکا برای ایجاد کونیک با شعله مستقیم آتش صورت گرفته که این مساله موجب میشود, ساختار نقاطی از پلیکا که در معرض شعله آتش هستند, آسیب دیده و مقاومت آنها کم شود.

نحوه اتصال دو لوله پلیکا

برای اجرا و تعمیرات لوله کشی پلیکا لوله به اتصال, لوله به لوله یا اتصالات به اتصالات مورد نیاز به هم وصل میشوند. برای وصل کردن دو لوله پلیکا یا مستقیم با ایجاد کونیک عمل میکنیم و یا با استفاده از کوپلینگ یا بوشن رابط پلیکا اینکار را انجام میدهیم.

دو قطعه لوله پلیکا هم سایز قطر مساوی دارند. در هنگام خرید یک شاخه لوله پلیکا 6 متری, یک سر شاخه به صورت فابریک کارخانه ای کونیک شده و آماده است. برای اجرا و تعمیرات لوله کشی پلیکا معمولا ما نیاز داریم قطعات مختلف لوله از چندین سانتی متری تا چند متری را  به هم متصل کنیم. نحوه اتصال دو لوله پلیکا بدین شکل است که ابتدا قطعات لوله را اندازه گیری کرده و توسط تیغ اره برش میزنیم.

بعد از برش قطعه ای از لوله پلیکا که پایین دست مسیر فاضلاب است را بایستی برای کونیک کردن انتخاب کنیم. انتخاب قطعه لوله پایین دست به عنوان مادگی برای جلوگیری از معکوس شدن جریان عبور فاضلاب بسیار مهم است. سپس توسط تجهیزات گرمایشی مانند سره پیک نیکی یا شعله گاز و با فاصله آتش را روی فاصله 10 سانتی متری ابتدایی قطعه لوله گرفته و به ملایمت شروع به گرم کردن سر لوله میکنیم. نزدیک بودن شعله موجب سوختن و آتش گرفتن لوله میشود.

بعد از چند ثانیه سر لوله پلیکا مانند یک قطعه چرم  نرم شده و برای قالب گیری آن از یک اتصال یا لوله دیگر استفاده میکنیم. برای جلوگیری از سوختن دست, با پوشیدن دستکش کار کونیک کردن لوله را تسهیل میکنیم و به قطعه لوله داغ شده شکل میدهیم.

بعد از کونیک کردن لوله و مطمین شدن از فیت بودن دو قطعه لوله با چسب کاری مناسب به طرفین کار اجرا و تعمیرات لوله کشی پلیکا را انجام میدهیم.

البته متصل کردن دو لوله پلیکا با استفاده از رابط یا کوپلینک پلیکا نیز قابل انجام است که به دلیل احتمال معکوس بودن خیلی مورد تایید نیست.

تعمیرات لوله پلیکا

تعمیرات لوله کشی پلیکا نیز نسبتا راحت میباشد به شرطی که لوله و اتصال صدمه دیده مشخص باشد. لوله کشی پولیکا و فاضلاب به طور کلی کمتر آسیب میبینند و فشارهای فیزیکی و فاسد شدن چسب و ول کردن اتصالات ازدلایل عمده این آسیب دیدگی ها هستند.

لوله کشی پولیکا را نباید با اسید و دیگر مواد قوی شیمیایی باز کرد زیرا در برابر این مواد ضعیف عمل میکنند. در بازار لوله کشی  برندهای ایرانی لوله پلیکا گلپایگان و لوله پلیکا سمنان از معروفترین و پرمصرفترینها میباشند.

تعمیر لوله پلیکا شکسته

در تعمیر لوله پلیکا شگسته دو راهکار پیشرو داریم. راه اول تعویض لوله یا اتصال شکسته شده لوله پلیکا و روش دوم آب بندی قسمت شکسته با استفاده از چسب و وصله گذاری, که البته روش دوم در شکستگی لوله پلیکا با مقدار کم قابل اجراست و اگر میزان شکستگی زیاد باشد, کار تعمیر لوله پلیکا با این روش موقتی بوده و پایداری آنچنانی ندارد.

تعویض سه راهی لوله پلیکا

از مشکل ترین کارهایی که در لوله کشی ساختمان وجود دارد, کار تعویض سه راهی لوله پلیکا در ساختمانهایی است نشتی دارند. البته تمامی اتصالات اعم از زانو یا سیفون شترگلویی نیز در تعویض و ترمیم مشکلاتی دارند, اما تعویض سه راهی به دلیل آزاد نبودن از سه طرف بسیار کار مشکلی است. اول اینکه بایستی حتما حداقل یکی از سه طرف به برش نیاز دارد. انتخاب آن هم بسته به شرایط قرارگیری سه راهی دارد, اما بهتر است, برش از یکی از دو سمتی که انشعاب نداشته و خط اصلی است انجام شود.

به دلیل اینکه چسب لوله پلیکا بعد از مدتی فاسد میشود, کار سختی برای بیرون کشیدن سه راهی وجود ندارد, اما ممکن است کهنگی باعث سخت شدن سراهی در جای خود شده که میتوان با حرارت سه راهی لوله پلیکا را جدا نمود.

بعد از جدا کردن سراهی و قرار دادن سراهی جدید ب استفاده از از یک قطعه لوله یا بوشن رابط لوله پلیکا کار قفل کردن لوله برش خورده به  سه راهی جدید را انجام میدهیم.

نحوه چسب زدن لوله فاضلاب

تنها لوله های فاضلابی که برای آب بندی و اتصال آنها از چسب استفاده میشود, لوله های پی وی سی یا پلیکا هستند. چسب یک ماده شیمیایی است که با اتصال به طرفین لوله اولا از لحاظ فیزیکی دو سر لوله یا اتصال را به هم محکم میکند و ثانیا با آب بندی از نفوذ آب از یک سمت به سمت دیگر جلوگیری میکند. چسب های پلیکا مخصوص اینکار بوده و بهترین نوع آن چسب فشار قوی هستند.

نحوه چسب زدن لوله فاضلاب پلیکا بایستی طوری باشد که چسب در کلیه سطوح لوله و اتصالاتی که درون هم قرار میگیرند, پخش شود, اینکار میتواند با قلمو یا دست انجام شود.

اتصالات لوله پلیکا

اتصالات پلیکا شامل زانو 90 درجه,زانو 45 درجه, سراهی 90 و 45,سراهی تبدیل در سایزهای مختلف , سیفون,درپوش,رابط,بوشن یکسر دنده ,سراهی بازدید میشوند و قطر لوله پلیکا در لوله کشی فاضلاب از سایز 25-32-40-50-63-75-90-110-125-160-200-250-300-400 شروع میشود, که سایزهای 63 و 110 بیشترین کاربرد را در صنعت لوله کشی پلیکا ساختمان دارند.

ویژگی های لوله پلیکا

لوله کشی  پلیکا (PVC):

-ماده PVC در سال 1913 کشف شد و اولین لوله های پلیمری در سال 1934 از جنس PVC تولید شدند.

علاوه بر قدمت 80 ساله، عملکرد خوب لوله های PVC (از قبیل نصب آسان، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی، استحکام ضربه، ضریب اصطکاک پایین، مقاومت شعله و…) باعث شده است تا علیرغم ورود رقبای تازه، این لوله ها جایگاه خود را حفظ کنند.

آزمایش هایی که بر روی لوله های PVC با عمر بالغ بر 50 سال انجام شده است، نشان می دهد که عملکرد آن ها همچنان مطابق استانداردهای فعلی قابل قبول بوده و طول عمر لوله های PVC را می توان در حدود 100 سال و بیشتر در نظر گرفت.

مزایا نسبت به سیستم های مشابه فاضلابی نظیر پوش فیت, چدن و پلی اتیلن

  • قیمت مناسب و دسترسی آسان
  • وزن سبک و نسبت استحکام به وزن بالا
  • استحکام کششی بلند مدت
  • هدایت حرارتی و الکتریکی پایین
  • قدمت و سابقه در بازار
  • تنوع سایز و قطعات مناسب
  • تهیه رزین PVC از منابع کم ارزش و کمک به حفظ منابع ملی

معایب لوله کشی پلیکا نسبت به سیستم های مشابه فاضلابی

  • مقاومت در برابر خوردگی پایینتر نسبت به پوش فیت و پلی اتیلن
  • نیاز به چسب و چسبکاری
  • مقاومت پایین تر در شرایط بسیار گرم یا بسیارسرد
  • عدم قابلیت تست نشتی
  • شکنندگی نسبی و عدم انعطاف در برخی موارد

برای تعمیرات و اجرای لوله کشی  با بهترین کیفیت در هر نقطه از تهران که هستید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت انجام وظیفه کنیم.