نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشت یابی و رفع نشتی لوله گاز

نشت یابی لوله گاز

کار نشت یابی لوله گاز به دلیل حساسیت بسیار مهم میباشد. چراکه نشت گاز هم ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی شود و هم اینکه در خوشبینانه ترین حالت موجب سردرد و سرگیجه و در نهایت بیهوشی شود با جان انسانها و همین طور همراه با خسارتهای مالی همراه است. احساس بوی گاز از بازرترین نشانه های نشتی بوده و علل آن یا از لوله کشی گاز ساختمان و یا از لوازم گاز سوز موجود در ساختمان است.

حتی اگر در بهترین حالت ممکن, هیچ اتفاقی برای کشی نیفتد, استشمام بوی گاز و زندگی در این شرایط ایجاد احساس پرخطر و در نتیجه استرس مضاعفی به ساکنین داده و آرامش روحی آنها را به هم میزند.

از این رو نشت یابی گاز به عنوان یک کار تخصصی بوده و کار هرکسی نیست. در صورتیکه احساس بوی گاز شدید در منزل کردید بهتر است با یک متخصصی نشت یابی گاز تماس گرفته و یا از سازمان آتش نشانی کمک بگیرید.

در صورتیکه به تازگی تغییراتی یا تعمیر لوله کشی گاز یا نصب لوازم گاز سوز در منزل خود یا حتی همسایه های مجاور صورت گرفته است را به اطلاع متخصص نشتی یابی لوله گاز برسانید.

قیمت لوله مانیسمان اهواز

نشت یابی لوله گاز

روشهای نشت یابی لوله گاز

روشهای نشت یابی لوله گاز شامل شیوه های استفاده از دستگاه و یا راهکارهای تجربی میباشد. پیدا کردن منشا بو میتواند ما را در رفع این کار کمک کند. نشتی از لوله های گاز ممکن است از لوله های روکار یا لوله کشی گاز توکار باشد که در مورد دوم کار بسیار سخت میباشد.

نشت گاز در منزل

به طور کلی احساس نشت گاز در منزل میتواند به دلیل خام سوزی و کارکرد بد لوازم گازسوز, نشتی از شیر, شلنگ و اتصالات وسایل گاز سوز, نصب نادرست دودکش, خرابی دودکش و نشتی از لوله گاز تجهیزات گازسوز اعم از لوله های روکار یا توکار باشد.

ممکن است نشتی از لوله های دودکش موتورخانه , پکیج , شومینه , بخاری و آبگرمکن باشد. وجود سقفهای کاذب در نشتیهای اینچنینی گاز ممکن است کار نشت یابی لوله گاز را دشوار کند. پوسیدگی و جدا شدن لوله های دودکش لوازم گازسوز میتواند باعث شود که گازهای حاصل از اشتعال به محیط آپارتمان شما رسوخ کرده و شما گمان کنید که نشتی گاز از لوله های گاز شماست, در صورتیکه ممکن است این نشتی از واحدهای زیرین یا حتی ساختمانهای مجاور به واحد آپارتمانی شما نفوذ کرده باشد.

در صورت چنین حدسی شما میتوانید با قطع کردن لوله گاز ورودی خود تا حدودی پی به منشا بیرونی یا درونی نشت گاز پی ببرید. در صورتیکه با قطع کردن استفاده از گاز بوی گاز احساس نمیشد , نشت لوله گاز منشا درونی دارد و بایستی که لوله کشی گاز خود و  حتی دودکشهای موجود را چک کنید.

در صورتیکه با قطع گاز داخلی بازهم بوی گاز استشمام میشد بایستی به لوله های دودکشی که از دیوارهای کناری شما عبور کرده اند مشکوک شوید. سوراخ شدن یا جدا شدن لوله های دودکش عمودی ممکن است باعث نشتی گاز به فضای بین واحدها , سقف کاذب و حتی درز انقطاع شده و این مساله میتواند موجب شود که واحدهای مجاور احساس بوی گاز را داشته باشند.

در صورت استشمام مدام بوی گاز بهتر است ابتدا در و پنجره های محیط را باز کردن تا از تجمع گاز و اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. در مرحله بعد با تست تک تک لوازم گاز سوز و قطع کردن یکی یکی شیرگاز آنها میتوان تا حدود به منشا بوی گاز پی برد. اجاق گاز و فر خانگی, آبگرمکن, پکیج, شومینه و مشعل موتورخانه از مواردی هستند که بایستی با بستن شیر گاز آنها میتوان تا حد زیادی به علت نشتی کمک کند. در صورت خاموش کردن و بستن شیرگاز هر یک از دستگاه های فوق و از بین رفتن بو میتوان مطمین شد که نشتی از لوله گاز یا دودکش این لوازم گازسوز بوده و به صورت ویژه به محل عبور دودکش یا لوله گاز دستگاه مشکوک میرویم.

در صورتیکه با قطع کردن هریک از دستگاههای فوق باز هم بوی گاز وجود داشت, بایستی شیر اصلی گاز قطع شده و حدفاصل لوله ورودی تا تک تک لوازم فوق بررسی شده که البته کار بسیار وقت گیر و زمانبری است, به خصوص اگر لوله کشی گاز توکار باشد. تجربه نشت یابی لوله گاز در این موارد اساسی ترین عامل برای پیدا کردن علت بوی گاز در منزل است.

بستن شیرهای گاز ساختمان و تست فشار گاز هم از  روشهایی است که برای پیدا کردن نشتی احتمالی لوله کشی گاز استفاده میشود.

علل نشت گاز

  1. سوراخ شدن لوله کشی گاز روکار یا توکار
  2. نشتی حاصل از خرابی دودکش لوازم گازسوز
  3. نشتی گاز از شلنگ , اتصالات , شیر و بست گاز و فر روکار و توکار
  4. بوی حاصل از اشتعال ناقص لوازم گاز سوز مانند شومینه , بخاری و گاز خوراک پزی
  5. انسداد لوله دودکش و یا غیر استاندارد بودن لوله دودکش لوازم گازسوز و موتورخانه
  6. اجرای لوله کشی گاز با روشهایی به غیر از جوشکاری لوله گاز و متریال غیراستاندارد

در تمام موارد فوق بهتر است با یک متخصص تماس گرفته و برای نشت یابی لوله گاز و دودکش خودسرانه اقدام به کارهایی ناشیانه نکنید.

رفع نشتی لوله گاز

بعد از پیدا کردن منشا لوله گاز, بایستی بدون فوت وقت به سراغ رفع عیب و ایرادات احتمالی برویم. در صورتیکه نشتی در اتصالات یا سوراخ شدن لوله گاز باشد, در صورت روکار و مشخص بودن با تعویض قطعه مربوطه اقدام به رفع نشتی لوله گاز میکنیم.

در صورتیکه نشتی لوله یا اتصالات گاز از یک روزنه سوزنی و ریز باشد, میتوان بدون تعویض لوله گاز و با جوشکاری محل نشتی, رفع نشتی را انجام داد. اگر پوسیدگی لوله و اتصالات بیش از یک نقطه و گسترده باشد, بایستی قطعه معیوب تعویض شده و اگر محل لوله گاز در معرض آب و رطوبت است, محل لوله کشی را تغییر داده, یا حداقل با عایق بندی مناسب از پوسیدگی مجدد آن جلوگیری کنیم.

به کار گیری و استفاده از لوله سفید برای گاز نیز غیرمجاز و خطرناک است.

بعضا تحت فشار بودن لوله گاز از طرف تجهیزات دیگر میتواند موجب شکستگی و ایجاد ترک های ریز در اتصالات شده و این مساله نیز در هنگام رفع نشتی لوله گاز باید مدنظر قرار بگیرد.

چسب نشتی لوله گاز

نشت گاز در منزل ممکن است باعث اتخاد تصمیم های ناشیانه و غیراصولی در افراد شود. استفاده از هیچ نوع چسبی برای نشتی لوله گاز استاندارد و پایدار نبوده و تعمیر لوله کشی گاز و رفع نشتی لوله گاز تنها بایستی توسط جوشکاری لوله گاز انجام شده و سپس تست شود.

دستگاه نشت یابی گاز

سازمان آتش نشانی, برخی از موسسات و تاسیسات کاران گاز حرفه ای شاغل در نشت یابی لوله گاز دارای دستگاههای هستند که غلظت گاز مختلف را تشخیص و تا حدی محل را هم میتوانند پیدا کنند, اما حدس اینکه علت نشتی لوله دودکش است یا لوله گاز زیرکار خود مساله دیگری است که نیاز به آزمون و خطا دارد.

تست نشتی لوله گاز

استفاده از تست فشار لوله کشی گاز ساختمان نیز برای اطمینان از وجود نشت در لوله کشی گاز نیز بسیار رایج است. این شیوه با قطع گاز از شیر اصلی و تحت فشار قرار دادن لوله گاز با باد, روی یک درجه خاصی قرار داده شده و در صورت کاهش عقربه فشار سنج, بعد از 24 ساعت به نشت احتمالی از لوله گاز پی میبرند. در صورت ثابت ماندن بار فشار سنج از سلامت لوله کشی گاز مطمین خواهیم شد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *