3 علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی – بالا آمدن کف از سینک آشپزخانه

3 علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی – بالا آمدن کف از سینک آشپزخانه

علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی

چند علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی وجود دارد که ما در این نوشته به تک تک دلایل و راه حل های پیش رو میپردازیم. همانظور که در مطلب نصب سیفون ظرفشویی توضیح داده شد, آب مصرف شده در کف سینک توسط زیرآب از طریق لوله های متصل به مخزن اصلی تجمع فاضلاب در سیفون هدایت شده و سپس با استفاده از یک لوله خرطومی به لوله فاضلاب اصلی ساختمان میریزد. این خرطومی به قسمت بالایی مخزن سیفون نصب میشود تا همواره مقداری آب برای جلوگیری از ورود بوی فاضلاب به آشپزخانه وجود داشته باشد, چرا که در صورت عدم وجود سیفون بوی کل فاضلاب ممکن است, باعث احساس بوی ناخوشایندی شود. علت اصلی جمع شدن آب دز سینک انسداد مسیر خروج فاضلاب است که بایستی با پیدا کردن محل و علت, نسبت به رفع گرفتگی لوله و سیفون سینک ظرفشویی اقدام کرد.

تلفن: 09122437371-22533080 سراسر تهران.

علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی

3 علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی

معمولا به هر دلیل آب در سینک آشپزخانه جمع شود و یا به کندی تخلیه شود, همراه با بوی بد فاضلاب است, و میتوان این انتظار را داشت که با رفع گرفتگی و روان کردن خروج آب رفع بوی بد فاضلاب انجام شده یا حداقل شدت آن کاهش پیدا کند. به طور کلی علل مختلفی برای جمع شدن آب در سینک ظرفشویی وجود دارد که برخی همراه با نشتی آب از زیر سینک بوده و بعضی همراه با بوی بد میباشند, اما علل اصلی را میتوان به شرح زیر برشمرد.

  1. تجمع رسوب و لجن در سیفون ظرفشویی
  2. نقص در نحوه نصب و اتصال سیفون آشپزخانه
  3. گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه

دلایل فوق میتواند در مورد جمع شدن آب در سنگ روشویی نیز اتفاق بیفتد, اما به خاطر استفاده بیشتر از سیفون ظرفشویی و حجم بیشتر رسوبات ناشی از شستشوی ظروف و چربی, بیشتر در سینک آشپزخانه شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم. در ضمن به دلیل مجاورت سینک ظرفشویی با ماشین لباسشویی و ظرفشویی و بعضا خروجی یکسان این وسایل ممکن است, گرفتگی سینک ظرفشویی به این دستگاههای نیز سرایت پیدا کرده و امکان استفاده راحت از آنها را با مشکل مواجه کند.

برای آشنایی مفصل با روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

بازکردن لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

جهت بازکردن راه آب سینک ظرفشویی ابتدا بایستی بررسی کنیم تا دلیل اصلی این نوع گرفتگی را تشخیص دهیم. برای اینکار بهتر است ابتدا راحت ترین کار یعنی چک کردن مسیر لوله های خروجی سینک را مورد واکاوی قرار میدهیم.

این نکته را هم یادآوری کنیم که بازکردن سینک ظرفشویی با استفاده از مواد شیمیایی و محلول های لوله بازکنی تجاری به ویژه اسیدهای قوی را به هیچ وجه برای رفع گرفتگی انتخاب نکنید, چرا که در کنار مخاطره آمیز بودن برای سلامتی شما, میتواند موجب آسیب زدن به سیفون ظرفشویی و لوازم اطراف سینک شده و این محلول ها بیشتر یک راه حل موقتی و بدون اثر بلند مدت دارند. به طور کلی در رفع گرفتگی لوله فاضلاب, استفاده از روشهای فیزیکی بهتر و کارآمدتر از شیوه های شیمیایی است.

یکی از مهمترین دلایل گرفتگی سینک نحوه نادرست سینک و لوله خرطومی است که به داخل دیوار متصل است. نحوه قرار گرفتگی خرطومی در امتداد طولی لوله فاضلاب است و اگر این دهانه خرطومی به بدنه لوله یا اتصالات عمود باشد, ممکن است پس از مدتی با جمع شدن رسوبات چرب و ته مانده غذا و میوه یا مو به طور کلی موجب انسداد سیفون یا خروج آب از سینک به کندی شود. حتی ممکن است این گرفتگی در همان ابتدای نصب سیفون اتفاق بیفتد و این مورد نیز علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی باشد.

پس از چک کردن مواردی این چنینی بهتر است, مخزن سیفون ظرفشویی باز شده و در محلی غیر از آشپزخانه(مثل حیات یا توالت) کاملا تمیز شود. این کار بایستی حداقل سالی یکبار انجام شود, چرا که جدای از گرفتگی موجب زدودن رسوبات, بو و آلودگی های احتمالی میشود. این رسوب گرفتگی ممکن است در قسمت زیرآب سینک ظرفشویی خصوصا سینک های آشپزخانه دولگنه فانتزی پیش آمده, که در این صورت بایستی این قطعه از سیفون هم بایستی تمیز شود.

در صورت جمع شدن آب در یکی از لگن های سینک ظرفشویی, احتمالا زیراب سینک گرفتگی دارد که بایستی از یک پیچ گوشتی دوسو یا سکه اقدام به بازکردن راه آب سینک؛ شستشوی آن و نصب مجدد زیراب سینک کنید.

یکی از روشهای باز کردن لوله سینک ظرفشویی استفاده از مواد شمییایی و محلول های لوله بازکن است. به طور کلی استفاده از محلولهای شیمیایی قوی در باز کردن راه آب ممنوع است, چرا که علاوه بر خسارت به محیط میتوان مخاطرات جسمی هم داشته باشد. برای بهبود در خروج آب از سینک ظرفشویی میتوانید از موادی مانند آب گرم در ترکیب با پودر ماشین لباسشویی, نوشابه, سرکه, جوش شیرین و محلول های ضعیف لوله بازکنی آماده استفاده کنید. این مواد لوله بازکن نبوده و تا حدی به روند خروج کمک میکنند و برای لوله بازکنی بایستی از فنر لوله بازکنی با دستگاه ژنراتور یا درل استفاده کرد. در صورت نیاز به خدمات لوله بازکنی تهران با ما تماس بگیرید.

شاید بتوان گفت که علت گرفتگی سینک ظرفشویی در نیمی از انواع گرفتگی های آشپزخانه موارد فوق باشند, اما اگر با این انجام این 2 کار یعنی چک کردن خرطومی ظرفشویی و تمیز کردن سیفون ظرفشویی کار به نتیجه نرسید, بایستی به سراغ علت سوم که یکی از شایع ترین موارد گرفتگی لوله آشپزخانه است, برویم. در علت سوم جمع شدن آب در سینک ظرفشویی, انسداد لوله فاضلاب سینک ظرفشویی موجب بالا آمدن آب و کف از سینک شده و معمولا بهترین روش استفاده از فنر لوله بازکنی است.

دلیل انسداد لوله آشپزخانه

در برخی ساختمانها به دلیل چیدمان داخلی آپارتمان و یا ملاحظات دیگر مهندسی, محل قرارگرفتن آشپزخانه کمی از محل رایزر فاضلاب ساختمان فاصله دارند. این مساله سبب استفاده لوله های فاضلاب افقی در لوله کشی آشپزخانه میشود, و همانطور که میدانید باعث سرعت ته نشین شدن رسوبات و مشکلات مختلفی از قبیل شیب بندی نادرست و غیره میشود. از طرف با توجه به وجود چندین خروجی شامل ماشین لباسشویی, ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی شاید بتوان گفت که یکی از پرحجم ترین خروجی های فاضلاب یک آپارتمان, آشپزخانه است و با توجه به کم سایز ترین بودن لوله فاضلاب احتمال گرفتگی افزایش پیدا میکند.

در کنار حجم زیاد خروجی لوله, جنس چرب و جامد فاضلاب تولید شده در آشپزخانه موجب تشدید تجمع رسوب در لوله های آشپزخانه میشود و شاید بتوان گفت که علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی و گرفتگی لوله های آشپزخانه همین مساله میباشد.

روشهای جلوگیری از انسداد سینک ظرفشویی

با توجه به اینکه اکثر انسدادهای سینک ظرفشویی حاصل ته نشین شدن چربی و مواد جامد مواد غذایی است, برای جلوگیری از تکرار چنین مشکلی بهتر است از ریختن مواد جامد درشت به سینک جلوگیری کرده و برای اینکار از توری های مخصوص اینکار استفاده کنید.

علاوه بر این تمیز کردن زیرآب و شستشوی مسیر خروج فاضلاب با باز کردن و نظافت آن تا حد زیادی میتواند به تکرار و سرعت علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی کمک کند. در عین حال استفاده از مواد شتسشو دهنده مانند تاید و مایع لباسشویی, سرکه و جوش شیرین و محلولهای رقیق اسید و قلیایی از شدت مسدود شدن میکاهد.

در برخی موارد کم شدن سرعت خروج آب از سینک علاوه بر مشکلاتی که دارد موجب خرابی سیفون ظرفشویی و حتی کابینت شده و به همین دلیل بهتر است سریعا نسبت به رفع جمع شدن آب در سینک ظرفشویی اقدام کنید.

بالا آمدن کف از سینک ظرفشویی

یکی از نشانه های انسداد در کنار علت جمع شدن آب در سینک ظرفشویی نیز میتواند بالا آمدن کف از سینک ظرفشویی باشد. ورود کف از سینک مجاور یا ماشین لباسشویی به لوله مشترک در کنار گرفتگی احتمالی ممکن است از دلایل این مشکل باشد. راه حل رفع این مشکل هم مانند روشهای مذکور بازکردن راه آب است, هرچند که در برخی موارد ممکن است مشکل خاصی به وجود نیاورد و فقط در صورت تکرار این موضوع دست به اقدام بزنید.

صدای آب در سینک ظرفشویی

صدای آب در سینک ظرفشویی در هنگام استفاده طبیعی است. اما اگر سینک بدون استفاده از آن هم صدا تولید میکند, احتمالا عللی مانند متصل شدن شلنگ های زیرسینک به یکدیگر یا بدنه های فلزی یا چوبی زیرکابینت است. چرا که شلنگهای مذکور در حال تحمل فشار آب ساختمان هستند و به علت نصب نامتعارف با اتصال به یکدیگر ایجاد صدای میکنند.

یکی دیگر از علل ایجاد صدای آب در سینک ظرفشویی میتواند, وجود گرفتگی در مسیر خروج آب در داخل سیفون ظرفشویی و یا لوله کشی فاضلاب ظرفشویی باشد. این صدا میتواند یکی از علت ها و پیش زمینه های ضمنی جمع شدن آب در سینک ظرفشویی باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (2)

  • معین پاسخ

    عرض سلام و تشکر
    سینک بنده هنگام باز بودن اب در حالت معمولی نشتی ندارد اما هنگام شستشو با مایع زیر سینک نشتی کف و‌آب دارد از ۲ خروجی کوچک تعبیه شده بروی سیفون
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    دسامبر 9, 2022 at 5:44 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام , گرفتگی در قسمت زیر آب , مخزن سیفون یا مسیر لوله کشی فاضلاب میتواند از علل بالا زدن آب و کف در سینک ظرفشویی باشد و حتما به صورت فیزیکی باز شود و استفاده از مواد شمیایی به لوازم سیفون ظرفشویی آسیب میزند.

      ژانویه 16, 2023 at 3:48 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *