نحوه تنظیم تعویض و تعمیر شناور توالت فرنگی – علت خرابی

نحوه تنظیم تعویض و تعمیر شناور توالت فرنگی – علت خرابی

تعویض و تعمیر شناور توالت فرنگی

پیش از اینکه راجع به نحوه تعویض و تعمیر شناور توالت فرنگی توضیح دهیم , بهتر است کمی با ساختار و عملکرد انواع شناور یا فلوتر توالت فرنگی ( toilet float valve ) بیشتر آشنا شویم.

خرابی شناور یا سیستم پرکن توالت فرنگی یکی از رایج ترین موارد تعمیر توالت فرنگی میباشد . عیب یابی و تشخیص صحیح ایراد فرنگی مانند هر دستگاهی نقش مهمی در رفع دقیق و کم هزینه تعمیرات فرنگی دارد .

خدمات نصب و تعمیر توالت فرنگی : 09122437371-2533080 شبانه روزی سراسر تهران

توالت فرنگی یک کاسه دارای شترگلویی است که همواره مقدار مشخصی آب بایستی در آن وجود داشته باشد . دلیل وجود این میزان آب هم جلوگیری از نفوذ بوی بد سیستم فاضلاب به داخل محیط میباشد . حجم این آب بسته به اندازه و سایز توالت فرنگی در حدود 4 تا 8 لیتر متغیر میباشد.

هنگامی که کار شما با توالت فرنگی تمام میشود یک دکمه در رو یا در کنار توالت فرنگی قرار دارد که با زدن آن به توالت فرنگی دستور تخلیه محتویات کاسه فرنگی را میدهید , پس از تخلیه کاسه , آب موجود در مخزن آب توالت فرنگی به سوی کاسه سرازیر شده و کاسه مجددا از آب نسبتا تمیز پر میشود.

در این لحظه با پایین آمدن سطح آب مخزن , ارتفاع توپی یا گوی شناور کاهش یافته و باعث بازشدن شیر شناور توالت فرنگی میشود تا بدین ترتیب مخزن توالت فرنگی تا حد تعیین شده پر شود و سپس با پر شدن مخزن جریان آب را قطع میکند.

لطفا بخوانید: قوانین لوله کشی گاز ساختمان

تعمیر شناور توالت فرنگی

نشانه های خرابی و تعمیر شناور توالت فرنگی

قبل از اینکه اقدام به تعمیرات یا تعویض شناور فرنگی بپردازیم, بایستی ببینیم که در چه مواردی خرابی توالت فرنگی ناشی از عملکرد نادرست فلوتر توالت فرنگی است.

اولین دلیلی که نشان دهنده خرابی شناور توالت فرنگی است , کم بودن یا عدم وجود آب در مخزن توالت فرنگی است که بایستی با بررسی شیر پیسوار , شیلنگ مربوطه و شناور بررسی شود تا دلیل قطع شدن ورود آب را پیدا کنیم . در برخی موارد ممکن است وجود شن ریزه باعث انسداد یا کاهش آب ورودی به مخزن توالت فرنگی است . در صورتیکه شیر پیسوار و یا شلنگ مشکلی نداشته باشند , احتمالا شیر شناور دچار خرابی شده که یا بایستی رفع گرفتگی شود و اینکه شیر شناور یا کل شناور تعویض شود.

دلیل دومی که نشان دهنده خراب شدن فلوتر فرنگی است , سرریز شدن آب از مخزن آب فرنگی است و این مساله حاکی از قطع نشدن جریان آب توسط شناور فرنگی میباشد . در اغلب موارد این مساله منجر به تعویض کل شناور یا توپی شناور فرنگی میشود.

یکی دیگر از موارد خرابی شناور تولید صدای ناهنجار دایمی یا در هنگام پرکردن مخزن شناور است و که در صورت غیر طبیعی بودن آن تعویض شناور بهترین اقدام است.

از دیگر مواردی که رایج است یک صدای کم همراه با نشتی ریز در قسمت خارجی شناور است که همواره ردی از قطرات آبرا در کنار توالت فرنگی ایجاد میکند. این مساله به دلیل این است که محل  اتصال شیلنگ به شناور دچار نشتی کوچی است که علاوه بر ایجاد صدای همیشگی موجب بالارفتن حجم مصرف و هدر رفت آب بهداشتی میشود.

یکی از دلایل بالا رفتن مبالغ قبض آب در بسیاری از ساختمانها عدم اطلاع و چک نکردن نشتیهای هرچند ریز شناور توالت های فرنگی است که میتواند باعث افزایش بی رویه مصرف آب ساختمان گردد. پس لطف کنید که هر چند وقت یکبار این مساله را چک کرده و به اطلاع کلیه واحدهای همجوار خود نیز برسانید, چرا که  با وجود کم آبی گسترده این مساله میتواند  تا حد زیادی جلوی هدررفت حجم زیادی آب شرب را بگیرد. این مساله در هنگام تشخیص ترکیدگی لوله آب با دستگاه و نشت یابی ساختمان بسیار مشاهده شده و بهتر است در صورتی که حس میکنید که قبض آب بهای شما بیش از حد مصرف شماست, قبل از چک کردن لوله کشی ساختمان, شناور توالت فرنگی و فلاش تانک را چک کنید.

در فیلم زیر نحوه تعویض فلوتر آسانسوری و تعمیر شناور توالت فرنگی را مشاهده میکنید.

علت قطع نکردن شناور توالت فرنگی

علت قطع نکردن شناور توالت فرنگی یا خرابی خود شناور است و یا اینکه یک نشتی هرچند کوچک در بدنه توالت فرنگی یا مکانیزم خروجی آن ایجاد شده است. بعضا ممکن است در سکوت نیمه های شب صدای این نشتی های آب به گوش برسند, اما پیدا کردن علت آن و در ادامه رفع آن نیاز به تبحر زیادی دارد. خرابی خود شناور توالت فرنگی نیز ممکن است از قسمت شیر بوده و یا اینکه توپی شناور سوراخ باشد و همواره در سطح پایین قرار بگیرد. این مساله موجب باز شدن روزنه توالت فرنگی و شنیدن صدای آب باشد.

علت سرریز شدن آب توالت فرنگی

علت سرریز شدن آب توالت فرنگی نیز به دلیل خرابی شناور است. در این شرایط توپی به شیر شناور دستور قطع نداده و یا اینکه دستور میدهد اما شیر قطع کن , شناور عمل نمیکند. بعضا ممکن است فشار آب شهری نیز بر عملکرد شناور موثر باشد. در این شرایط بهتر است که  به فکر تعویض شناور توالت فرنگی خود باشید.

تعمیر فلوتر توالت فرنگی

در صورتی که با تمیز کردن و آب بندی های روتین نتوانیم که خرابی شناور فرنگی را رفع کنیم بایستی به سراغ تعویض شناور یا توپی آن برویم . تعمیر توالت فرنگی شامل تعویض قطعات یا کل شناور توالت فرنگی میشود و البته این موضوع بستگی به نوع شناور توالت فرنگی دارد.

در برخی مورد ممکن است واشر آب بندی له شده و معیوب باشد که میتوان با تعویض واشر این مشکل را رفع و رجوع نمود.

تعویض شناور توالت فرنگی

انواع شناور توالت فرنگی

به طور کلی فلوتر توالت فرنگی به دو نوع شناور فرنگی از کف و شناور فرنگی از بغل تقسیم بندی میشوند . بسته به نوع فرنگی ممکن است از هر 2 نوع استفاده شود اما اغلب توالت فرنگی های داخلی شناور های از کف را استفاده میکنند و بیش از 90 درصد فرنگی ها از این مدل شناورها دارند.

از نظر مدل نیز شناور توالت فرنگی به شناورهای آسانسوری یا یک تکه تمام پلاستیکی و شناورهای دو تکه تقسیم بندی میشوند . شناورهای یک تکه  در سالهای اخیر مرسوم شده است و کیفیت نسبتا بهتری دارند . این شناورهای قابل تعمیر نبوده و در صورت خرابی بایستی تعویض شوند .

شناور های اهرمی یا دو تکه فرنگی هم دارای یک قطعه شیر شناور بوده و گوی یا توپی شناور به آن متصل میشود که در صورت خرابی هر قطعه میتوان جداگانه آنها را تعویض نمود.

2 نوع شناور توالت فرنگی از لحاظ زاویه نصب وجود دارد. شناور توالت فرنگی ورودی از کف و فلوتر توالت فرنگی ورودی از بغل از اشکال شناور فرنگی هستند. از لحاظ مدل نیز شناور به دو مدل شناوری آسانسوری( از کف و بغل)  و شناور توالت فرنگی دو تکه میشوند.

در گذشته بیشتر توالت فرنگی های دارای شناورهای 2 تکه بوده و در حال حاضر بیشتر شناورهای موجود در بازار از انواع آسانسوری هستند. در صورت خرابی شناور آسانسوری بایستی کل شناور تعویض شود اما شناورهای دوتکه را میتوان از قسمت شیر شناور یا توپی تعویض و تعمیر کرد. اما کارایی و عمر شناورهای آسانسوری تمام پلاستیکی بیشتر هستند.

انواع شناور توالت فرنگی شامل دو قطعه شناور یا توپی و شیر قطع کن هستند که ممکن است این قطعه جدا و یا به هم پیوسته باشند.

نحوه تعویض شناور توالت فرنگی

1- ابتدا شیر پیسوار مربوط به فرنگی را میبندیم.

2- در این مرحله شیلنگ متصل به شناور را باز میکنیم.

3- سپس مهره نگهدارنده شناور را که در قسمت بیرون فرنگی قرار دارد را باز میکنیم.

4- در این قسمت شناور فرنگی معیوب را خارج کرده و یک عدد شناور نو جایگزین میکنیم.

نحوه تنظیم شناور توالت فرنگی

پر شدن بیش از حد یا کاهش میزان آب موجود در مخزن توالت فرنگی از علایم عدم تنظیم صحیح شناور توالت فرنگی است . در صورت تمایل میتوانید میزان آب موجود در منبع توالت فرنگی را کم و زیاد کنید و برای اینکار طبق راهنمای زیر عمل کنید.

طریقه تنظیم شناور توالت فرنگی کار شاقی نبوده و شما خود شخصا میتوانید این کار را به راحتی انجام دهید. بنابراین میتوانید خودتان آن را بر اساس دستورالعملی که در ادامه آمده است کار رگلاژ و تعمیر شناور توالت فرنگی را انجام دهید.

  • پیچ شناور را بچرخانید تا سطح آب پایین‌تر و نزدیک به لوله سرریز قرار گیرد.
  • زاویه انسداد شناور نیز از مواردی است که باید رگلاژ داشته باشد.
  • عمود بودن محل خروج آب روی سطح کف مخزن فرنگی و اگر چنین نباشد می‌تواند جلوی بسته شدن کامل شیر را بگیرد.
  • حجم ورودی آب را نیز می‌توانید با استفاده از تنظیم شیر ورودی تعیین کرد تا آب‌گیری را صحیح و کامل انجام دهد.

علت خرابی شناور توالت فرنگی

عدم وجود فیلتر در شیر پیسوار و ورودی پرکن مخزن, میتواند موجب ورود اجسام ریز و جرم گرفتگی منافذ شناور شده و کیفیت پایین برخی از برندهای شناور نیز میتواند دلیل خرابی و نیاز به تعمیر شناور توالت فرنگی شود.

نکته دیگر در نشتی و خرابی شناور فرنگی به محل اتصال شیلنگ به مغزی پلاستیکی شناور بازگشته و ممکن است نشتی از محل باشد. این خرابی یا مربوط به خرابی شیلنگ است و یا به شکستگی لبه مغزی شناور مربوط است.

در صورت نیاز به خدمات تعویض, تنظیم و تعمیر شناور توالت فرنگی, سرویس های لوله کشی و خدمات لوله بازکنی تهران با ما تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • Ahmad پاسخ

    سلام زمانی که فشار اب زیاد است شناور قطع میکند.ولی موقع ای که فشار اب کم ست شناور اب را قطع نمیکند واب سریز میکند لطفا راهنمایی کنید

    نوامبر 9, 2023 at 4:10 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *