قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی

قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی

قیمت لوله آب ساختمان

برای بررسی قیمت لوله آب ابتدا لازم است به انواع لوله های موجود برای آبرسانی بپردازیم و سپس قیمت هریک را با سایر انواع و ذکر ویژگیهای آن واکاوی کنیم. این نکته را یادآور شویم جدا از مساله قیمت, مناسب بودن نوع لوله برای کاربری های متفاوت بسیار مهم تلقی شده و شما بایستی برای بررسی هزینه و خصوصیات لوله بهترین لوله آب را انتخاب کنید. به طور کلی لوله های مورد استفاده برای آبرسانی به دو دسته لوله های پلیمری و لوله های فلزی تقسیم بندی میشوند.

قیمت لوله های پلاستیکی سفید , مشکی و پنج لایه معمولا به صورت متری, و قیمت لوله فلزی و پلیکا به صورت شاخه ای به فروش میرسند. البته لوله های پنج لایه سفید و پلی اتیلن مشکی به صورت رولی بسته بندی و به بازار عرضه میشوند. لوله پلی اتیلن فقط برای انتقال آب سرد مناسب است.

در حال حال حاضر قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی سفید 4 متری سایز 20 یا 2, در حدود 90 هزار تومان, قیمت هر متر لوله پلی اتیلن مشکی در حدود 15 هزار تومان, قیمت هر متر لوله پنج لایه 22 هزار تومان و قیمت هر شاخه لوله 6 متری فلزی یا گالوانیزه در حدود 550 هزار تومان است. با افزایش قطر لوله قیمت لوله آب نیز به تناسب سایز لوله افزایش پیدا میکند.

برند و وزن لوله در قیمت لوله آب تاثیر مستقیم دارد. البته برای براورد هزینه خرید لوله اتصالات, در کنار قیمت لوله آب, بایستی به قیمت اتصالات هر نوع لوله نیز توجه کرد. به عنوان مثال لوله های پنج لایه قیمتی تقریبا با لوله های سفید دارند, اما به دلیل گران قیمت بودن اتصالات آنها, در لوله کشی ساختمان در حدود 30 تا 40 درصد بایستی هزینه بیشتری برای خرید لوله آب و اتصالات در مجموع هزینه شود.

انواع لوله مناسب برای لوله کشی آب

لوله های پلیمری شامل

  1. لوله اتصالات تک لایه پلاستیکی یا لوله سفید اتویی
  2. لوله اتصالات پنج لایه
  3. لوله های سه لایه فویل دار
  4. لوله های تک لایه پکس

در مقایسه بین قیمت لوله آب ساختمان تقریبا میتوان گفت که اگر لوله کشی یک آپارتمان با لوله های سفید با خرید 6 میلیون تومان لوله و اتصالات اجرا شود, حدود 8 میلیون تومان با لوله های پنج لایه و تقریبا 12 میلیون تومان با لوله های فلزی تمام میشود. از این رو ترجیح بیشتر مردم و مجریان به اجرای لوله کشی ساختمان با لوله های تک لایه پلاستیکی و تا حدی پنج لایه است.

و لوله های فلزی گالوانیزه که در حال حاضر اکثرا در رایزر آبرسانی ساختمانهای بلندمرتبه استفاده میشود. در بین لوله های پلیمری نیز بیشترین مصرف را لوله های پلاستیکی و پنج لایه دارند. علاوه بر لوله کشی آب این لوله ها برای لوله کشی پکیج و شوفاژ نیز مناسب هستند.

قیمت لوله آب

قیمت لوله آب فلزی

از انواع لوله اتصالاتی که برای اجرای لوله کشی آب میتواند از آنها بهره برد, میتوان به لوله گالوانیزه و لوله مسی اشاره کرد.

لوله های مسی از لحاظ بهداشتی و استاندارد لوله های  بسیار عالی بوده و در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به طور عمده از لوله های مسی برای اجرای لوله کشی داخلی ساختمان استفاده میشود. اما متاسفانه به دلیل قیمت بالای آن در کشور ما خیلی مورد استقبال واقع نشده اند. شاید بتوان قیمت تمام شده لوله کشی با لوله های مسی را برای هر مترطول در حدود 250 تا 300 هزار تومان در نظر گرفت.

لوله های گالوانیزه نیز تا 20 سال پیش مهمترین لوله اتصالات مورد استفاده برای لوله کشی آب ساختمان بود,  که با توجه به قیمت بالا و سخت لوله کشی گالوانیزه و همچنین طول عمر نسبتا کم آن لوله های پلیمری تا حد زیادی جایگزین لوله های گالوانیزه شدند.

در حال حاضر اغلب لوله های گالوانیزه در رایزر آبرسانی مصرفی و سایر تاسیسات به کار رفته و بعضا در بخشهایی مانند موتورخانه و لوله کشی پمپ ها نیز کاربری دارند. قیمت لوله آب گالوانیزه که در شاخه های 6 متری تولید میشوند, به صورت شاخه ای یا تنی بوده و نسبت به لوله های پلیمری هم از لحاظ خرید متریال و هم از نظر اجرایی گران تر تمام میشوند.

از برندهای معروف این لوله ها میتوان لوله گالوانیزه ساوه , سپنتا و انواع وارداتی اشاره کرد که در وزن های سنگین , سبک و نیمه سنگین تولید و عرضه میشوند. لوله سازی ساوه از پیشگامان صنعت لوله سازی میباشد. در حال حاضر پاییز 1402 قیمت لوله آب گالوانیزه سایز 1/2 در حدود 550 تا 600 هزار تومان میباشد. البته در مقایسه با لوله های پلیمری در سایزهای بالا که برای رایزر استفاده میشوند, قیمت لوله آب گالوانیزه 2 اینچ با لوله تک لایه 63 که تقریبا متناظر هست, یکی شده و در حدود 1400000 تومان میباشند. این در حالیست که از لحاظ راندمان لوله گالوانیزه کیفیت و طول عمر به مراتب بهتری در رایزر ساختمان دارد.

انواع لوله های پلیمری آبرسانی

لوله های تک لایه پلاستیکی پلی پروپیلن , لوله های سه لایه فویل دار , لوله های پنج لایه PEX , لوله های تک لایه پکس , لوله UPVC مخصوص آبرسانی و لوله های پلی اتیلن پیچی از جمله لوله اتصالاتی هستند که در زمینه قیمت لوله آب میتوانند مورد بررسی قرار بگیرند. به جز لوله های پلی اتیلن و لوله اتصالات UPVC  که برای آب گرم مناسب نیستند و فقط برای آب سرد استفاده میشوند, بقیه انواع لوله های پلیمری را میتوان در لوله کشی آب سرد و گرم استفاده نمود.

قیمت هر شاخه لوله آب پلاستیکی

قیمت لوله آب پلاستیکی بسیار پایین تر از لوله های فلزی بوده و در کنار حمل و اجرای آسان و عدم پوسیدگی و خوردگی موجب شده در طی 2 دهه گذشته کاملا جایگزین لوله های فلزی شوند. این لوله های هم از لحاظ قیمت تهیه لوله و اتصالات پایین هستند و هم از لحاظ اجرایی , دستمزد لوله کشی بسیار کمتری دارند.

قیمت لوله آب پلاستیکی سفید را میتوان در بین کلیه لوله های مناسب آب سرد و گرم پایین ترین دانست و البته نسبت به لوله های پلی اتیلن قیمت بالاتری دارند. با نگاهی به اقلام لیست قیمت لوله آذین میتوانید پی به قیمتهای مناسب این نوع لوله های ببرید.

این لوله ها در شاخه های 4 متری تولید شده و اکنون  هر شاخه 4 متری لوله 20 یا 1/2 پلاستیکی در حدود 90000 هزار تومان قیمت دارد.

لوله های 25 یعنی یک سایز بیشتر با قیمت حدود 150 هزار تومان,  لوله 32 پلاستیکی 300 هزار تومان, لوله 40 در حدود 600 هزار تومان,  لوله 50 تقریبا هر شاخه 4 متری 900 هزار تومان و لوله 63 در حدود 1/3 میلیون تومان قیمت دارند.

اتصالات این نوع لوله ها نیز در دو نوع کاملا پلاستیکی و یک سر برنجی تولید و استفاده میشوند. اتصالات ساده پلاستیکی سایز 20 بین 4 تا 6 هزار تومان و اتصالات یک سر برنجی سایز 20 در حدود 40 تا  60 هزار تومان قیمت دارند. با افزایش هر سایز در حدود 20 درصد به قیمت اتصالات افزوده میشود. در حال حاضر پرفروش ترین و بهترین مارک لوله سفید را میتوان لوله آذین دانست.

قیمت لوله آب پلاستیکی مشکی

لوله های پلی اتیلن به رنگ مشکی تولید شده و در 3 استاندارد فاضلابی , آبرسانی و آبیاری تولید و عرضه میشوند. این لوله های سیاه رنگ که مواد اولیه آنها پلی اتیلن هستند, قیمت بسیار ارزانی دارند اما برای آب گرم مناسب نیستند. استفاده بیشتر این لوله های برای لوله کشی از چاه آب , آبرسانی کشاورزی و آبیاری باغات میباشند. اتصالات این لوله های بسیار آسان توسط پیچ و ارینگ آب بندی میشوند و کاربرد راحتی دارند.

در حال حاضر هر متر لوله پلی اتیلن سایز 20 در حدود 15000 هزار تومان میباشد. این لوله های مورد استفاده در کشاورزی به صورت رولی و در توپهای 200 متری به بالا عرضه میشوند.

لوله سفید سه لایه

لوله سه لایه فویل دار یا کامپوزیت شبیه به لوله های تک لایه بوده و فقط یک لایه آلومینیوم در بین دو لایه پلیمر گنجانده شده تا مقاومت آنها در برابر انتقال آب گرم افزایش یابد. قیمت این نوع لوله های آب و شوفاژ در حدود 20 درصد بیشتر از لوله های تک لایه بوده و هرشاخه 4 متری آنها در حدود 100000 تومان به فروش میرسند. اتصالات این نوع لوله ها با لوله های تک لایه یکی هستند.

لوله 5 لایه

در بین لوله های پلیمری لوله های 5 لایه گران قیمت ترین و با کیفیت ترین نوع برای اجرای لوله کشی آب سرد و گرم هستد. لوله کشی پنج لایه را میتوان به 2 شیوه انشعابی و کلکتوری اجرا نمود. قیمت خود این لوله ها فرق زیادی با لوله های تک لایه نداشته و به دلیل استفاده از اتصالات گران قیمت , هزینه تمام شده آن افزایش میابد. این لوله ها با 2 نوع اتصال کوپلی و پرسی قابل اجرا هستند, که در نوع پرسی به دستگاه پرس لوله پنج لایه نیاز است.

لوله پکس

لوله های پکس در واقع لوله های تک لایه ای هستند که از مواد اولیه PEX یا پلی اتیلن مشبک ساخته میشوند. قیمت این نوع لوله های مناسب برای آب و شوفاژ تقریبا هم قیمت با لوله های پنج لایه مبیاشد, اما به دلایلی آنطور که باید وشاید مورد استقبال قرار نگرفته اند.

لوله اتصالات UPVC

لوله اتصالات یو پی وی سی همان لوله های پلیکا هستند که با اصلاح در ساختار مواد اولیه و تکنولوژی تولید میتوان در آبرسانی از آنها استفاده کرد. منتها به دلیل کم بودن مقاومت آنها در برابر گرمای بیش از 60 درجه بیشتر مناسب سیستم های تحت فشار پمپ و لوله کشی استخر میباشند.

نتیجه گیری

اگر قرار است هزینه لوله کشی را کاهش دهید بهتر است از لوله های تک لایه استفاده کنید. در صورتی که کیفیت را مهمتر از قیمت میدانید با حدود 30 درصد افزایش به سراغ لوله های 5 لایه بروید و در صورتیکه کار آبرسانی کشاورزی و باغات دارید از لوله های پلی اتیلن به کار ببرید. لوله های گالوانیزه را نیز برای رایزر آب ساختمانهای بیش از 5 طبقه میتوانید مدنظر قرار دهید, چرا که دوام خوبی در برابر آب گرم و دبی بالایی دارند. به طور کلی میتوان نتیجه گیری کرد که فاصله بین ارزان ترین و گران ترین قیمت لوله آب بین 30 تا نهایتا 40 درصد میباشد.

در صورتی که قصد اجرای لوله کشی استخر با لوله اتصالات با کیفیت را داشته از لوله اتصالات UPVC کمک بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *