نحوه تعویض شلنگ و نصب شیر پیسوار – تعمیر شکستن شیر آب در لوله

نحوه تعویض شلنگ و نصب شیر پیسوار – تعمیر شکستن شیر آب در لوله

نصب شیر پیسوار

تعمیر و نصب شیر پیسوار و شیرالات ساختمان 09122437371-22533080 شبانه روزی سراسر تهران

شیر پیسوار برای کنترل شدت و باز و بسته کردن شیرالات ظرفشویی و روشویی در واقع رابط بین لوله کشی ساختمان و شیرالات محسوب میشود. نصب شیر پیسوار در هنگام نصب شیرالات بهداشتی ساختمان در ارتفاع 30 تا 40 سانتی متری نصب میشود. البته محل نصب شیر پیسوار قبلا در هنگام لوله کشی آب ساختمان معین و آماده شده و احتمالا با درپوش یا شلنگ مسدود شده نصاب بایستی با بازکردن درپوش یا شلنگ اقدام به نصب این شیرهای کوچک کند.

تعمیر و نصب شیر پیسوار

نحوه بستن شیر پیسوار

شیر پیسوار یا پیسوال شیری است که معمولا در داخل دیوار برای نصب شیرالات روشویی و سینک توکاسه بسته میشود تا احتمالا اگر شیرهای مذکور نیاز به تعمیر پیدا کرد بتوانیم با قطع کردن آنها به رفع عیب یا تعویض احتمالی شیرها بدون اینکه شیر اصلی آپارتمان یا ساختمان قطع شود بپردازیم.

در گذشته از شیرهای پیسوار معمولی با مغزی و بدون فیلتر  استفاده میشد که با پیشرفت صنعت شیرسازی شیرهای پیسوار به صورت ربع گرد و با یک فیلتر برای جلوگیری از ورود شنریزه و رسوبات لوله کشی به درون کاتریج و مغزی شیرها و خرابی آنها تولید و به بازار عرضه شد.

جنس شیر پیسوارها به صورت استاندارد بایستی از فلز برنج با آلیاژ مخصوص فورج بوده تا آب بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.

برای نصب شیر پیسوار بهتر است از نوار تفلون استفاده شود. نوار تفلون باید در جهت خلاف عقربه های ساعت بسته شود تا در هنگام نصب جمع نشود.

به صورت استاندارد بایستی 12تا 20 دور تفلون به دور شیرپیسوار بسته شود تا خوب آببندی شود. تلفون پیچی برای نصب شیر پیسوار یا هر اتصال دیگری باید تحت فشار انجام شده و تلفون محکم داخل دنده ها فرو برود. تا جایی که در هنگام لمس این قسمت زیردست رزوه ای حس نشود تلفون بپیچید.

در هنگام نصب شیر پیسوار در جهت عقربه های ساعت چرخیده و تا جایی دسته یا کلید شیر در قسمت بالا قرار گرفته اینکار را انجام دهید.

شکستن شیر پیسوار در لوله

اما متاسفانه به دلیل سودجویی عده ای از تجار این شیرالات با جنس سربی و زینک هم  از کشور چین وارد شده و علاوه بر مخاطراتی که برای سلامتی انسان دارد , پس از مدتی و شاید هم در هنگام نصب درون رزوه اتصال شکسته و نصاب شیر را دچار یک مشکل بزرگ نماید.

به طور کلی 4 راهکار برای رفع مشکل شکستن شیر پیسوار در لوله وجود دارد.

روش اول این است که قسمت شکسته شده در لوله را در بیاوریم که این راه به مهارت خاصی نیاز داشته و هزینه کمتری نسبت به روش دوم دارد. قسمت شکسته شده شیر در لوله باید توسط ابزار ویژه یا اره مویی با حوصله تمام از داخل اتصال یا زانو خارج شود و در عین حال بایستی باعث خراب شدن رزوه دنده نشود . متاسفانه در برخی موارد اشخاص ناشی دست به این کار زده و باعث میشوند که کار حتی به دست متخصص نیز حل نشود و مجبور به استفاده از شیوه دوم که کمی مشکل تر بوده و گران هم تمام میشود , برسد.

برای خارج کردن شیر پیسوار از لوله میوانید با ایجاد سه خط در زوایای 60 درجه توسط تیغ اره و سپس ضربه زدن به لبه های دنده شکسته, قیمت شکسته شده را از دیوار خارج کنید. در هنگام خط انداختن روی بخش شکسته شده بایستی دقت کنید که فقط به دنده های زانوی اصلی آسیبی وارد نشود.

روش دیگر قرار دادن 2 پیچ بلند در داخل رزوه شکسته شده و سپس چرخاندن این دو پیچ در جهت بازکردن رزوه شکسته شده است.

البته ابزاری به نام آچار چپ گردن نیز برای اینکار وجود دارد که به دلیل استفاده کم در فروشگاههای معمولی ابزار فروشی یافت نمیشود و برخی از تاسیسات کاران حرفه ای این آچار مخصوص را دارند.

راهکار دیگر هم تعویض زانوی شکسته شده است که اغلب با توجه به توکار بودن لوله کشی ساختمان میتواند باعث افزایش هزینه و دردسرهای زیادی مانند تخریب شود .

برای درآوردن رزوه شیر پیسوار درون اتصال لوله کشی ساختمان بهتر است به یک متخصص مراجعه شود زیرا اگر ناشیانه قسمت باقی مانده را بخواهیم در بیاوریم ممکن است که رزوه داخل اتصال لوله کشی نیز خراب شده و کنده کاری ومصایب دیگر تعمیر لوله کشی را داشته باشیم.

به همین دلیل بهتر است نصب شیر پیسوار را که کاری ساده به نظر میرسد به نصاب شیر و لوله کش ماهر بسپاریم.

البته ممکن است که این مشکل برای نصاب هم پیش بیاید اما به دلیل مواجهه بیشتر آنها با این شرایط راه حل بهتری را در پیش بگیرند.

شیرهای پیسوار دو قسمت روزه خور دارد که یک قسمت به داخل اتصال لوله کشی و یک قسمت به شیلنگ روشویی و ظرفشویی وصل میشود.

قسمتی که داخل اتصال لوله کشی نصب میشود همواره سایز 1/2 دارد اما سری که به شیلنگ ظرفشویی یا روشویی نصب میشود ممکن است بسته کارخانه تولید کننده شیلنگ سایز 1/2 یا سایز 3/8 داشته باشد. این سایزها ازلحاظ فنی هیچ فرقی باهم ندارند.

درخرید شیرپیسوار باید به سایز مهره شیلنگ شیرسینک و روشویی و جنس آن دقت کنید. بهتر است از برندهای شیرپیسوار ایرانی دارای نشان استاندارد استفاده کنید که خیالتان راحت باشد و علاوه برآن به اقتصاد کشور کمک میکند.

البته ممکن است به نظر نرسد اما شاید نزدیک به هزار نفر در داخل کشور در صنعت تولید و پخش شیرهای پیسوار فعال بوده و از این راه ارتزاق کنند.

تعویض شیر پیسوار (در لوله کشی ساختمان )

شیر پیسوار مارک های زیادی دارد که درکل باید شیر پیسوار برنجی انتخاب کنید, چون برنج نمیپوسد و عمرش خیلی بیشتر از شیرپیسوار سربی، شیر پیسوار سربی بعد از مدت زمان کمی میپوسه و باعث ترکیدگی میشود. در ضمن آب بندی فلز برنج و رسوب زدگی آن نسبت به فلزات دیگر کمتر است.

اول باید جنس خوب انتخاب کنید، باید شیرپیسوار دارای فیلتر باشد. زمانی که شیر پیسوار شما فیلتر دار باشد میتوانید درصورت افت فشار اب مصرفی با باز کردن فیلتر تمیز کردن دوباره ببندید ولی حواسمان باشد که توری خراب نشود زمانی که فشارآب سرد و گرم افت میکند باید فیلتر و توری الم شیر باز شود تمیز شود، باید شیر را خوب ابندی کنیم تا نشت نکند و به مرور زمان باعث پوسیدگی شلنگ و شیر پیسوار میشود، درصورت شکستن شیرپسیوار باید با آرامش کامل با کمان اره از چند زاویه مختلف برید وبعد با پیچ گوشتی دوسو ضربه زد ب آرامی تا آن قسمت شکسته از بدنه جدا میشه نباید بدنه،آسیب ببیند، درصورت آسیب دیدن شیر پیسواربست نمیشود و باید آن قسمت کنده شود و زانو بیست در یک دوم عوض شود.

تعویض شلنگ پیسوار

برای تعویض شلنگ پیسوار شیر مخلوط ظرفشویی و روشویی , ابتدا بایستی شیر از سینک و روشویی باز شده و سپس اقدام به تعویض شیلنگ کنیم . شلنگ پیسوار در شیرهای تک پایه اهرمی و کلاسیک دارای یک سر مهره 3/8 یا 1/2 متناسب با سایز شیر پیسوار و یک سر مغزی کوچک معمولا سایز m10 و به ندرت اندازه m8 میباشند .  آب بندی این شیلنگها در دو سمت بوسیله واشر و اورینگ انجام شده و بکار بردن نوار تفلون ضرورتی ندارد , مگر در مواقعی که واشر یا اورینگها به دلیل فرسودگی قابلیت آببندی نداشته باشند .

در شیرهای کلاسیک یا پیچی قدیمی شیلنگ پیسوار دو سر مهره بوده که یک سمت حتما 1/2 است و سمت دیگر بسته به اندازه شیر پیسوار 1/2 یا 3/8 میباشند .

گرفتگی شیر پیسوار

گرفتگی شیر پیسوار هم یکی از موارد شایع در نصب شیر پیسوار است . ذرات و رسوبات موجود در آب به خصوص در لوله کشی آب گرم باعث میشود که به ویژه در شیر پیسوار های فیلتردار گرفتگی هایی بوجود بیاید و باعث کاهش فشار آب سرد و گرم و در بعضی موارد قطع شدن آب شود . در بسیاری از موارد فکر میکنند که آب دچار قطعی شده یا لوله کشی دچار گرفتگی شده است , اما با بررسی دقیق و امتحان کردن مابقی شیرالات منزل میتوان پی برد که شیر پیسوار دچار گرفتگی شده و با تعویض و نصب شیر پیسوار جدید این مشکل را رفع نمود .

البته اگر شیرپیسوار را بتوانید باز کنید و گرفتگی آنرا رفع کنید میتوانید مجددا آنرا نصب نمایید.

نصب و تعمیرات لوله کشی آب , گاز , شوفاژ و فاضلاب و لوله کشی ساختمان

بیرون آوردن رزوه شکسته شیر پیسوار و دنده از داخل رزوه اتصالات لوله کشی

سرویس و تعمیرات موتورخانه , پکیج , آبگرمکن و لوازم تاسیساتی

تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی , لوله کشی آب سرد و گرم روکار و توکار

نصب و تعمیر توالت فرنگی , روشویی , فلاش تانک و والهنگ.

در صورت نیاز به تعمیرات و نصب شیر پیسوار با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (1)

  • شکستن شیر پیسوار در لوله | لوله کشی ساختمان تهران پاسخ

    […] مواقع در هنگام بازکردن , تعویض و  نصب شیر پیسوار , شیر پکیج , شیر لباسشویی , نصب شیرالات و امور مربوط به […]

    آوریل 14, 2020 at 5:21 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *