طریقه لوله کشی و نصب منبع انبساط

طریقه لوله کشی و نصب منبع انبساط

تعویض و تعمیر منبع انبساط

لوله کشی , نصب , تعویض و تعمیر منبع انبساط در سراسر تهران

تلفن دفتر مرکزی 22533080-09122437371

اجرا و تعمیرات موتورخانه شوفاژ , تعمیر مشعل , لوله کشی آب ,گاز, شوفاژ و فاضلاب نصب و تعمیرات تاسیسات ساختمان , پکیج و شیرالات انجام کلیه خدمات تاسیساتی

همانطور که میدانید انواع منبع انبساط برای جلوگیری ترکیدگی و فشار به سیستم های گرمایشی نصب میشوند .معمولا تعویض و تعمیر منبع انبساط به علت سوراخ شدن و پوسیدگی منبع انبساط انجام میشود .

تعمیر و تعویض لوله کشی رفت و برگشت و پرکن منبع انبساط انسداد لوله کشی منبع انبساط عامل مهمی در کاهش بازدهی گرمایش در سیستم موتورخانه شوفاژ و در نتیجه سردشدن برخی از رادیاتورها در تعدادی از واحدها یا تمام آنها شده و در انتها با افزایش فشار روزافزون منجر به ترکاندن لوله کشی و حتی دیگ شوفاژ خواهد شد.

سرد شدن لوله رفت و برگشت منبع انبساط یک هشدار برای مسدود شدن لوله کشی است.

کارکرد منبع انبساط

همانطور که میدانید آب موجود در سیستم شوفاژ یک میزان تقریبا ثابت میباشد, که البته به خاطر انبساط آب در دمای بالا حجم آب نیز بیشتر میشود. اگر اضافه شدن حجم آب در گردش شوفاژ بیش از حد باشد, به تجهیزات شوفاژ نظیر دیگ و  لوله ها فشار وارد شده و موجب ترکیدگی و آسیب به لوازم موتورخانه میشود.

به همین منظور برای جلوگیری از فشار به دیگ موتورخانه و لوله کشی شوفاژ , منبع انبساط ( در سیستم انبساط باز) را در بالاترین نقطه ممکن مانند پشت بام تعبیه کرده و نصب میکنند تا آب حاصل از انبساط حجم به داخل منبع انبساط برود.

در برخی مواقع نیز ممکن است مقداری آب از سیستم شوفاژ خارج شود. سوراخ شدن منبع دوجداره,کویلدار , مبدل حراراتی و نشت آب از لوله کشی شوفاژ نیز از دلایل کاهش آب شوفاژ میباشد. انقباض آب نیز در موقع سرد شدن آن از حجم آب کاسته و موجب هوا گرفتن یا اخلال در کار گردش شوفاژ میشود.

در این زمان منبع انبساط آب کسرشده از سیستم را توسط شیر شناور متصل به آب مصرفی تامین میکند. هرگاه آب منبع انبساط سرریز کند , احتمالا به خاطر سوراخ شدن منبع موتورخانه میباشد.

با این حساب میتوان 2 کارکرد ضروری برای منبع انبساط موتورخانه در نظر گرفت. جلوگیری از آسیب های ناشی از انبساط و انقباض مدار شوفاژ وظیفه اصلی منبع انبساط است.

  • جلوگیری از فشار به دیگ و لوله های مدار شوفاژ با قبول آب ناشی از انبساط آب
  • جبران کمبود ناشی از انقباض و  نشتی آب از مدار شوفاژ

منبع انبساط دو نوع میباشد . 1-منبع انبساط باز 2- منبع انبساط بسته

لوله کشی منبع انبساط باز

منبع انبساط شامل 5 لوله و منفذ است, که نصب 3 لوله یعنی لوله پرکن و رفت و برگشت الزامی بوده و لوله سرریز و تخلیه نیاز مبرمی به لوله کشی نداشته که در ادامه به آنها میپردازیم.

لوله پرکن انبساط

این لوله با یک انشعاب از لوله آب مشاع ساختمان توسط یک شناور به منبع انبساط وصل میشود. سایز لوله پرکن انبساط معمولا سایز 20 یا 25 میلی متری میباشد. البته ممکن با افزایش سایز منبع و شناور نیاز به استفاده از لوله 32 پنج لایه یا تک لایه باشد. برای تعویض و تعمیر احتمالی شناور میتوان یک شیر قطع کن در مسیر لوله پرکن منبع انبساط قرار داد. لوله پرکن و بالاترین سوراخ منبع انبساط به شناور قابل تنظیم متصل میشود.

عایق کردن این لوله به دلیل احتمال یخ زدگی در زمستان نبایستی فراموش شود. پوشاندن خود منبع انبساط هم مانع از پرت حرارتی و هدر رفت انرژی میشود.

لوله رفت منبع انبساط

یک لوله مستقیم از کلکتور رفت موتورخانه تا منبع انبساط کشیده شده که به آن لوله رفت انبساط میگویند. هیچ شیر یا تجهیزات دیگری در مسیر این لوله نبایستی قرار بگیرد و تا جای ممکن با کمترین زانو و پیچ و خم به سوراخی پایین تر از شناور و بالاتر از لوله برگشت نصب میشود.

بنابراین  اجتناب از به لوله کشی افقی بایستی در لوله کشی منبع انبساط در اولویت قرار گیرد. کندی حرکت آب در سیستم لوله کشی منبع انبساط موجب کاهش راندمان گرم شدن رادیاتورها میشود.

لوله کشی برگشت منبع انبساط

لوله برگشت نیز مانند لوله رفت مستقیما از موتورخانه به منبع انبساط متصل میشود, با این تفاوت که به کلکتور برگشت نصب میشود. این لوله کشی سبب گردش دایمی آب در منبع انبساط و چکاب و نرمال کردن دایمی حجم آب در سیکل حرارتی شوفاژ میشود. این لوله در سطحی پایین تر از لوله برگشت, به منبع انبساط متصل میشود.

لوله سرریز منبع انبساط

یک منفذ در بالاترین قسمت منبع انبساط وجود دارد که در صورت سرریز شدن, آب منبع انبساط از آن خارج میشود. در ایران معمولا برای این سوراخ لوله کشی انجام نشده و در صورت سرریز شدن آب انبساط, آب به کف پشت بام میریزد. اما در اصل بایستی با یک لوله کشی به نزدیک کفشور موتورخانه برسد, تا در صورت سرریز, اپراتور یا شخص نگهداری کننده از  موتورخانه, متوجه این قضیه شود.

سوراخ تخلیه منبع انبساط

آب شوفاژ حاوی رسوبات و املاح زیادی بوده که به مرور بخشی از آن در منبع انبساط ته نشین میشود. این منفذ تخلیه برای شستشو و رسوب زدایی احتمالی منبع انبساط تعبیه شده است.

لوله کشی انبساط بخشی از لوله کشی موتورخانه بوده که معمولا در منابع انبساط باز که منبع در پشت بامها نصب میشوند اجرا میگردد و لوله کشی منبع انبساط بسته طول زیادی نداشته و در خود موتورخانه نصب میشوند.

نصب منبع انبساط

لوله کشی انبساط شامل لوله کشی رفت و برگشت و لوله کشی پرکن منبع میباشد. لوله کشی رفت و برگشت را در حین نصب تجهیزات موتورخانه از کنار دیوار به سمت پشت بام کشیده و در کنار آن یک انشعاب از لوله کشی پشت بام برای پرکن نیز گرفته میشود. شما برای محاسبه طول لوله کشی منبع انبساط تعداد طبقات را ضرب در حدود 3 متر کرده تا طول آن مشخص شود.

در حال حاضر برای لوله کشی انبساط لوله کشی پنج لایه بهترین گزینه است, چرا که در عین اجرای آسان و قیمت نسبتا مناسب , مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت آب شوفاژ دارد.

طریقه نصب منبع انبساط باز

محل نصب منبع انبساط باز در بالاترین سطح از رادیاتورها بوده که معمولا مناسب ترین مکان پشت بام خانه هاست. با توجه اجتناب از پیچ و خم و لوله کشی افقی, منبع انبساط جایی حول حوش محل نصب قرارگیری پلان موتورخانه و در پشت بام است.

طریقه محاسبه حجم و تعداد منبع انبساط به اندازه و تعداد دیگها بستگی دارد. منبع انبساط باز  سه سوراخ ورودی و خروجی آب دارد. رفت و برگشت و پرکن انبساط سوراخهای رفت و برگشت به لوله های رفت و برگشت انبساط متصل هستند و میزان انبساط آب را کنترل میکنند.

پرکن انبساط هم که به فلوتر یا شناور منبع انبساط متصل است برای مواقع کمبود آب شوفاژ طراحی شده است. حجم منبع انبساط به میزان حجم موتورخانه و زیربنای محیطی که قرار است گرم شود بستگی دارد.

همه لوله های متصل به منبع انبساط بایستی توسط مهره ماسوره به منبع وصل شوند.

معمولا حجم منبع انبساط از 80 لیتر تا 200 لیتر در ساختمان های معمولی بوده و با افزایش ظرفیت موتورخانه و تعداد دیگ و کلکتور با اضافه کردن منبع انبساط به صورت موازی ظرفیت انبساط را افزایش میدهند.

که البته برای سیستمهای بزرگ از منبع انبساط با حجم های بزرگتر نیز استفاده میشود.گرفتگی لوله های منبع انبساط نیز از مواردی است, که بنا بر تجربه که هر ساله در ساختمانها با آن مواجه میشویم.

در موارد گرفتگی منبع انبساط خطر ترکیدن دیگ وجود دارد. در این مواقع بهتر است لوله های پنج لایه یا تک لایه با عبور از دودکش موتورخانه جایگزین لوله کشی قدیمی شود.

بهتر است برای هر دیگ یک منبع انبساط اختصاص داده شود تا خرابی آن کل مجموعه را از کار نیندازد. منبع انبساط از جنس ورق گالوانیزه , آلومینیوم و جدیدا از جنس پلیمری نیز در بازار موجود میباشد.

بهترین نوع منبع انبساط از نوع ورق گالوانیزه ضخیم میباشد که به علت قیمت گرانتر آن نسبت با سایر اجناس آن خیلی مورد استقبال قرار نمیگیرد.

در برخی مواقع از سیستم انبساط بسته نیز استفاده میشود که در آن منبع انبساط کاملا تحت فشار میباشد. آب شوفاژ موجود منبع انبساط بسته کاملا تحت فشار میباشد. برای نصب, تعویض و تعمیر منبع انبساط و آگاهی از اجرت دستمزد , هزینه و قیمت منبع انبساط با ما تماس بگیرید . ما شمال ,شرق, غرب ,مرکز و جنوب تهران در خدمت شما عزیزان هستیم.

لوله کشی , تعویض و تعمیر منبع انبساط

محل نصب منبع انبساط باز

محل نصب منبع انبساط امکان دارد در خط مکش پمپ (در صورت نصب پمپ در خط رفت) و یا پس از پمپ (در صورت نصب پمپ در خط برگشت) تعبیه شود.

شایان به ذکر در منابع انبساط دو لوله‌ای، اگر پمپ در خط رفت باشد، محل قرارگیری هر دو لوله رفت و برگشت بایستی الزاما قبل از پمپ نصب شود.

اما اگر پمپ در لوله کشی برگشت باشد، هر دو لوله باید پس از پمپ نصب شوند. اگر به اشتباها اتصال رفت منبع انبساط بعد از پمپ و برگشت آن قبل از پمپ اجرا شود، در این وضعیت مقدار زیادی از آب در گردش در منبع انبساط می‌چرخد و دبی آب و نیروی کمتری به تبادل کننده های گرمایشی از جمله رادیاتور یا سیستم گرمایش کفی رسانده می‌شود و احتمال آنها به اندازه کافی گرم نشوند و به اشتباه فکر کنیم پمپ ضعیف است.

لوله کشی و نصب منبع انبساط بسته

در اماکنی که محدودیت در نصب منبع انبساط باز وجود دارد, ناچار به استفاده از منبع انبساط بسته هستیم. از لحاظ کیفی, نصب منبع انبساط باز برای سیکل حرارتی مناسب بوده اما در برخی ساختمانها به دلیل عدم وجود امکان لوله کشی مناسب و یا نداشتن پشت بام یا محلی برای نصب منبع انبساط باز مجبور به استفاده از منبع انبساط بسته هستیم.

منبع انبساط بسته, مخزنی است که فشار ناشی از انبساط سیستم را توسط مکانیزم بادی تقلیل و کاهش میدهد. این مخازن در هرجایی از موتورخانه قابل نصب هستند.فشار قال تحمل بستگی به شرایط دیگ داشته و توسط یک شیر اطمینان کنترل میشود.

در لوله کشی و نصب منبع انبساط بسته یک لوله مستقیما به دیگ یا کلکتور نصب شده و موقعیت نصب منبع میتواند به صورت افقی یا عمودی باشد. در این سیستم سر ریز آب مازاد توسط دیگ مستقیما به سمت کفشور هدایت میشود.

تنظیم فشار منبع انبساط بسته بایستی طوری انجام شود که در حداقل درجه حرارت دیگ, بالاترین رادیاتور ساختمان پر از آب و گرم باشد. نوسانات فشار جزیی پیش از عمل کردن شیر اطمینان توسط منبع انبساط کنترل میشود. در ساختمانهای این چنینی در هر رادیاتوری نصب شیر هواگیری(ترجیحا اتوماتیک) الزامی است.

لوله کشی و نصب منبع انبساط بستهنصب منبع انبساط بسته

انتخاب محل نصب منبع انبساط بسته محدودیت مکانی نداشته و در هر ارتفاعی قابل نصب است. توصیه ما این است که منبع انبساط بسته در مدار مکش نصب شود, هرچند که قابل نصب در مدار دهش هم است.

محل نصب بهتر است در جایی باشد که مزاحمت فیزیکی برای تعمیرات احتمالی و رفت و آمد در محل موتورخانه به وجود نیاورد.

نکات مهم در نصب منبع انبساط بسته

  1. تناسب حجم منبع با ظرفیت موتورخانه
  2. تنظیم فشار منبع پیش از نصب و راه اندازی
  3. نصب شیر یکطرفه در مدار لوله کشی منبع
  4. نصب منابع بزرگ بر روی پایه و شاسی
  5. هواگیری مدار پیش از راه اندازی موتورخانه
  6. تنظیم ترمستات دیگ روی درجه حرارت کمتر منبع انبساط
  7. تست و تنظیم مجدد فشار منبع پس از راه اندازی

اجرت تعویض منبع انبساط

معمولا اجرت لوله کشی و نصب منبع انبساط موتورخانه های در حال ساخت در هنگام راه اندازی موتورخانه به صورت یکجا بین مجری و کارفرما توافق میشود. اما در بسیاری از موارد به دلیل فرسودگی لوله کشی یا خود منبع انبساط لازم است که نسبت به نوسازی و تعویض لوله کشی منبع انبساط یا تعویض منبع اقدام شود. پوسیدگی منبع یا کیپ شدن لوله کشی انبساط از موارد شایع خرابی های موتورخانه ساختمانها هستند.

اجرت تعویض لوله کشی منبع انبساط بسته به طول, مسیر و نوع لوله کشی دارد. اما به طور کلی در ساختمانهای معمولی تا 5 طبقه اجرت تعویض لوله کشی منبع انبساط بین 1 تا 2 میلیون تومان است. در این مواقع معمولا با عبور لوله های جایگزین از مسیر جدید مانند دودکش یا نما از تخریب و کنده کاری جلوگیری میشود.

تعویض منبع انبساط که بر اثر پوسیدگی و نشت آب دچار نقص شده و به دلیل آسیب های احتمالی به موتورخانه یا کف پشت بام ممکن بایستی سریعا اقدام شود, اجرتی در حدود 500 تا 800 هزار تومان دارد.

جهت لوله کشی و نصب منبع انبساط باز و بسته موتورخانه با تهران پایپر تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاه (7)

  • لوله کشی آریاشهر 09129242783 | خدمات تاسیساتی تهران 09129242783 پاسخ

    […] نصب منبع و مخزن موتورخانه و انبساط و منبع ذخیره آب ساختمان […]

    می 3, 2019 at 3:12 ب.ظ
  • حمید پاسخ

    سلام شناور فابریک منبع انبساط باز قطع نمیکند واب سرریز میشود یک عدد شناور نو خرید کردیم ولی شناور اصلی باز نمیشود مثل اینکه پرس است میخواستم راهنمایی کنید ممنون.نوع منبع گالوانیزه دوجداره ۵۰ لیتری زرد رنگ میباشد .

    فوریه 22, 2021 at 3:03 ق.ظ
    • آقای حسین پور پاسخ

      شناوری که جریان آب را در ارتفاع دلخواه قطع و وصل نمیکند , معیوب بوده و بهتر است با تهیه یک شناور مرغوب و متناسب با حجم منبع این مشکل را رفع نمایید . برای منبع 50 تا 100 لیتری شناور سایز 1/2 کفایت میکند .

      فوریه 22, 2021 at 3:03 ب.ظ
  • ابوالفضل شعبانی پاسخ

    منبع انبساط آلومینیومی را تعویض کردیم، بعد از دوسال، یک سوراخ ریز در بدنه آن بوجود آمد، آیا طبیعی است یا این که کیفیت جنس خوب نبوده؟

    می 2, 2022 at 11:45 ب.ظ
    • admin پاسخ

      احتمالا منبع نصب شده کیفیت خوبی نداشته و ضخامت منبع انبساط کم بوده است, وگرنه منبع آلومینیومی کیفیت خوبی دارند.

      می 5, 2022 at 2:17 ب.ظ
  • رامتین پاسخ

    سلام.لوله آب پر کن منبع انبساط از موتور خونه رفته به منبع انبساط پشت بام.لوله سوراخ شده و تو کار است.آیا این لوله فقط آب سرد را به شناور منبع انبساط میرساند؟میشود آن را قطع کرد و از پشت بام یه لوله آب سرد وصل کنیم به پر کن منبع انبساط؟

    اکتبر 3, 2022 at 7:05 ب.ظ
    • tehramin پاسخ

      سلام , در صورت صدمه دیدن لوله آب پرکن انبساط بهتر است از نزدیک ترین لوله آبرسانی را انجام داد.

      اکتبر 19, 2022 at 4:36 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *